Ik begin echt een zenuwachtig (cq gestresst) te raken terwijl dat nergens voor nodig is want alles goed geregeld maar omg, meerdere keren per dag behoefte in een zakje te blazen
En weet je al waarom hij het vroeg?
Straks vraagt ie je op de bruiloft van je schoonzus!
Oehh spannend!
Beetje gekke vraag maar ik heb van locaties begrepen dat een fotograaf niet echt tijdens het diner foto’s maakt (vind ik zelf ook niet nodig 2/3 uur lang en een fotograaf moet natuurlijk ook eten). Maar stel je huurt een fotograaf 8 uur in, kan het dus zijn dat er 1/4 van de tijd geen foto’s worden gemaakt? Of tellen die uren niet mee? Lijkt mij dat ze wel meetellen namelijk?
(Ik stel deze vraag omdat we ‘maar’ ongeveer €1500 budget hebben voor de fotograaf. Heb gezien dat dat best weinig is als je een fotograaf langer dan 6 uur wilt en zit dus heel erg na te denken over hoeveel uur etc)
Onze fotograaf heeft wel wat foto’s gemaakt van het eten hoor! Sowieso toen alles klaar stond (gedekte tafels, opening diner), maar ook tussen de gangen door zijn er wel wat foto’s gemaakt. Die uren tellen inderdaad gewoon mee in het totaal aantal uren dat je afneemt, en je krijgt minder ‘waar’ voor je geld dan de uren tijdens bijv. de ceremonie of de borrel.
@kleinmeisje bij ons gaf ze aan dat ze dan vaak even een moment neemt om zelf ook te zitten en te eten en dat ze het niet netjes vind om iedereen etend op de foto te gaan zetten. Wel gaf ze aan bij eventuele onverwachte speeches of mooie momenten dit natuurlijk wel op de foto te zetten. Maar bij ons hoeft de fotograaf niet apart te eten.
Ik begin nu wel wat onrustig te worden. Ons werkleven is heel druk de komende weken en de bruiloft is over iets meer dan een maand. Vetveel dingen moeten nog “even” gebeuren in de laatste weken en ik moet er ook live bij zijn (gesprek BABS, proef make-up, proefhaar, laatste keer naar de locatie…) het staat allemaal ingepland maar soms denk ik wel even van “Hoe dan”
Er is tijdens een diner genoeg te fotograferen (fotograaf hier). Speeches als jullie die hebben, kletsende mensen, wat al genoemd werd hierboven: gedekte tafels, eten etc. Een sfeerimpressie kan sowieso, ook als mensen eten. Als je echt een mooie setting hebt is het juist leuk foto’s te maken als iedereen aan tafel zit, dan kan je bijv wat meer overzichtsfoto’s maken zodat je geen smakkende mensen op de kiek hebt. En tussen de gangen door kletst iedereen dus dat is ook altijd leuk. Je moet je trouwreportage echt zien als een compleet beeldverhaal van je dag en daar hoort je diner gewoon bij!
Wij zijn gisteren getrouwd! Alle clichés zijn waar, het gaat nog zo zo zo veel sneller dan welke dag dan ook. Maar het was zo mooi en zo fijn. Toen we 's avonds het allerlaatste liedje draaide, kwam iedereen om ons heen staan en ik heb nog nooit zo veel liefde gevoeld. Al die mensen waren er voor ons en dat is echt heel bijzonder. Dus voor alle bruiden die nog mogen: geniet en pak af en toe echt een momentje om stil te staan en te beseffen wat er allemaal gebeurd.
Yes hier nog een fotograaf! Er zijn inderdaad genoeg momentjes en je moet als fotograaf ook tijdens het diner scherp blijven om speeches e.d. niet te missen. Daarbij wil je zelf natuurlijk ook even wat eten en even zitten zodat je daarna weer met nieuwe energie aan de bak kan. Zelf eet ik vaak wel een beetje afgelegen maar wel in de buurt zodat ik kan zien/horen of er iets gebeurt waar ik bij moet zijn (Ik stem dit ook af met de ceremoniemeester, die weet dan vaak wel wanneer de speeches zijn, zodat ik mijn eetmoment kan plannen en weten wanneer ik extra scherp moet zijn.)
Soms loop ik ook nog wel eens een rondje over de locatie om nog wat extra details vast te leggen van de omgeving zelf bijv. wat imo ook weer hoort bij het ‘beeldverhaal’.
Maar het is natuurlijk wel anders dan tijdens een ceremonie. Maar het is echt geen doen om allemaal losse uren te rekenen, want je bent wel gewoon op locatie en aan het werk. Ik voel zelf ook altijd de druk om continue foto’s te moeten maken omdat je daar voor betaald wordt, maar probeer wel steeds bewuster ook rustmomentjes te pakken. Het is voor ons ook een intense dag!
Ik vind het zelf trouwens vaak fijner om even apart te eten dan bij gasten aan tafel, ondanks dat ik dat wel heel lief en gezellig vind. Ik ben zelf meer introvert en dan voelen de gasten zich ook altijd verplicht om een praatje met me te beginnen terwijl ik eigenlijk net een momentje rust heb en dan nog energie moet steken in small talk Maar uiteindelijk ben ik altijd allang blij dat ik mee mag eten en heb ik weinig ‘eisen’
/ted talk
@kleinmeisje dus
Taart zie ik altijd als extraatje: dus ik zou zeggen niet, maar meestal wordt dat aantal wel ruim genomen en blijft er vaak wel een stukje over en als dan niemand meer wil offer ik mijzelf wel op
Diner: ja, maar dit overleg ik zelf ook altijd met het bruidspaar. Soms schuif ik gewoon aan bij het buffet, soms mag ik dezelfde gangen mee-eten en soms krijg ik een ‘crew maaltijd’ (dus wat ze ook serveren voor het personeel daar, is dan ook weer goedkoper). Je kunt het natuurlijk ook niet doen en zeggen dat de fotograaf zelf eten meeneemt. Dit heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, maar zie in Facebookgroepen dat dit in Amerika nog wel eens gebruikelijk is. Gelukkig hier niet!
En geen domme vraag, moet je maar net aan denken!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! We wilden idd ook sowieso voor eten zorgen en dan in overleg idd of het apart is of niet (we hebben nog geen fotograaf dus dat komt later allemaal nog). Snap dat het geen doen is om losse uren te rekenen!
Dat is dan iemand in opleiding? Ik ken dat helemaal niet, een 2e fotograaf. Klinkt wel chill! Inderdaad hoe meer foto’s hoe beter toch haha.
Ja ik eet ook wel eens een crewmaaltijd, kun je vaak ook voor ‘jouw’ personeel afnemen. Is vaak iets van een bord pasta ofzo, al had ik er laatst een hele uitgebreide met 3 gangen (maar was ook wel een sjieke locatie). Ik vind dat zelf ook helemaal prima. Mocht 1x met een sjieke locatie zelf even ook het hoofdgerecht eten, maar dat was echt een gepocheerd ei met kabeljouw en 1 asperge ofzo. Ja… luxe… maar daar kan ik niet op teren hoor de rest van de avond haha
Tweede fotograaf is best wel gangbaar, maar ik zou het altijd overleggen met de fotograaf die je inhuurt. Meestal neemt namelijk een fotograaf zelf de 2e fotograaf mee. Dan kunnen ze ook dingen afstemmen en krijg je de foto’s allemaal in 1 stijl (die worden dan door de hoofdfotograaf bewerkt). Je hebt zo wel kans op meer leuke spontane momentjes op de foto, maar als je een vrij kleine bruiloft hebt dan is een 2e fotograaf vaak wat overdreven. Ik zelf werk eigenlijk altijd alleen, maar als je het wil overwegen zou ik het sowieso laten afwachten van je ingehuurde fotograaf en haar dan ook de extra foto’s laten bewerken zodat het mooi als 1 geheel is. (maar snap dat ze dat laatste niet wil want extra werk…)
Ik zelf neem nooit een 2e fotograaf mee omdat dat voor mij achteraf alleen maar meer werk is en je tooch met elkaar rekening moet houden (dat je niet voor elkaars beeld gaat staan, bepaalde hoeken inneemt). Ik zou het dus echt aan je fotograaf overlaten, als zij er voor open staat moet ze dan ook even met de second shooter goede afspraken maken.
Wow nee voor 20 mensen heb je écht geen tweede fotograaf nodig haha. Meer foto’s is echt niet altijd beter en met 20 mensen heb je de kans dat je tweede fotograaf exact dezelfde foto’s maakt als je hoofdfotograaf. Pas vanaf een mannetje of 100 neem ik een extra fotograaf mee.
Ohh ja dat is wel erg klein inderdaad. Heel eerlijk zou ik het dan ook bij 1 fotograaf houden, want met 2 voelt het dan wel heel erg als papparazzi en is iedereen zich er misschien iets te bewust van haha.
Wat voor trouwschoenen hebben/hadden jullie en hebben jullie nog aanraders voor schoenen met een niet al te hoge hak?
Wij hebben ervoor gekozen (ook in overleg met de fotograaf) om aan het begin van het diner nog wat foto’s te maken voor de sfeer en dat ze daarna weg zou gaan.
Voor het feest had ik een aantal mensen gevraagd om foto’s te maken met hun telefoon. Het heeft goed uitgepakt, want we hebben erg leuke feestfoto’s en -filmpjes, maar dan alleen niet van fotografenkwaliteit.
Ik had lichtgrijze pumps met zon band om je enkel, die had ik al en vond ik fijn lopen. Dus geen echte trouwschoenen.