Heeft de locatie geen algemene voorwaarden waar zulke dingen in staan? Een verzekering is misschien wel een goed idee maar dat ligt ook een beetje aan het totale bedrag dat jullie kwijt zullen zijn. In verhouding kan dat best duur zijn om af te sluiten, de vraag is of jullie dat het waard vinden. Ik heb er trouwens zelf geen ervaring mee, maar weet dat er best veel bruidsparen zijn die een verzekering afsluiten.
Wij hadden eerst een geregistreerd partnerschap en zijn later getrouwd. Hebben in de ochtend de akte van omzetting getekend en smiddags zijn wij ceremonieel getrouwd. Deze dag zien wij dan ook als onze trouwdag. Ik had het niet anders willen hebben! Vriendin van ons heeft ons getrouwd. Ik vond het juist fantastisch en heel persoonlijk omdat ze ons zo goed kent.
Wij hebben geen rare opmerkingen over gehad. Mensen wisten dat het ceremonieel was en vinden het alleen maar leuk. De trouwerij was verder gewoon hetzelfde als de meeste trouwerijen (ceremonie, borrel, eten, feest)
Wij zijn pas 3 maanden getrouwd dus heb nog niks verder gevierd haha!
Maar nee wij hebben voor een geregistreerd partnerschap gekozen omdat onze eerste dochter geboren was en dat toen de makkelijke keuze was dat alles geregeld was voor haar. Het was dus een praktisch dingetje. Ik noemde mijn man toen ook niet mijn man.
Wij hebben uit kostenoverweging er voor gekozen om in de ochtend de akte van omzetting te tekenen want dat was gratis. Ik vond het zonde om zoveel geld uit te geven omdat op locatie te doen met een Babs. Maar dit kan je ook gewoon tijdens je ceremonie laten doen.
Ik denk dat je voor jezelf en met je partner moet gaan beslissen wat jullie willen. Jullie relatie dus daar hoeft niemand een mening over te hebben. En als ze dat al hebben. Probeer je daar dan niet druk over te maken.
Ik ben blij dat wij later echt getrouwd zijn want het was de meest perfecte dag en tijdens het geregistreerd partnerschap konden we dat echt niet betalen.
En als jij 2 feestjes wil vieren voor geregistreerd partnerschap en je trouwen dan is het toch alleen maar leuk! Lekker doen waar jullie gelukkig van worden. Sommige stellen vieren ook elk jaar de datum dat ze hun eerste date hadden of iets. Lekker doen wat jullie willen!!
Wij hebben het niet gedaan. Ik vond het vrij prijzig en veeeel dingen werden niet vergoed. Overigens staan in de algemene voorwaarden ook nog weer regels van de locatie zelf. Onze locatie had in de voorwaarden best wel coulante regels staan mbt noodweer en/of overlijden van directe naasten. Reden voor ons om het niet te doen.
Bij de verzekering betaal je ook voor meer dan alleen de locatie trouwens, ook voor bijv vergoeden van bruidskleding. Maar ook die voorwaarden vond ik zo vaag en specifiek. Dus ik zou vooral voorwaarden gaan lezen!
Hangt toch af van het weer, oktober kan warm zijn maar ook koud en guur. Je kan niet vragen aan je gasten om de jassen uit te doen omdat het mooier op de foto staat. Tenzij je een full blast overkapping hebt of installeert met terrasverwarmers en het zo warm wordt.
En zelfs dan zou ik toch een binnenlocatie/ stevige overkapping regelen want je kan mensen niet in de stromende regen buiten laten staan. Dan heb je naast jassen ook nog paraplu’s erbij.
Geldt overigens ook als je trouwt in juni, altijd een backup plan hebben.
Ik had laatst een bruiloft in oktober op wel een zonnige dag. Mensen hadden wel vestjes enzo aan maar verder was het prima! Voor de officiele geposeerde foto’s deden we dan ons vest even uit.
Als het echt vriest ofzo of hard regent, tja dan zul je toch naar binnen moeten of met veel terrasverwarmers en overkapping gaan werken
Begin oktober kun je echt geluk hebben, maar ik zou daar zeker niet op plannen. Of je moet bijv onder een stretchtent met heaters gaan werken. Maarja wil je een heater op de foto of een jas?
Als je zorgt voor heaters en evt een dekentje, dan kan het echt prima. En een ceremonie is ook vrij kort, dat scheelt. Ik had eind augustus een bruiloft waar alles buiten was en het was overdag prima, maar tijdens het diner zoooo koud en dat werd wel echt vervelend na een tijdje. Iedereen had ook dekentjes om.
M’n getuige is zwanger (jeej!) maar een halve week na m’n bruiloft uitgerekend (nooo!) Er is dus best een grote kans dat ze er niet bij kan zijn dat vind ik sowieso echt al heeeel jammer, maar is het een probleem als er 1 getuige opeens niet is (dat je dat zeg maar 1 dag van te voren doorgeeft) of is het slimmer om haar dan maar helemaal van de akte af te halen? Iemand toevallig al eens zo’n situatie gehad (ga het ook sowieso met de gemeente bespreken maar was even benieuwd)
Ooh ik kan me voorstellen dat je dat heel jammer vindt! Maar ook heel leuk voor haar
Ik had het gevraagd ihkv corona: een getuige mag last minute afwezig zijn maar je moet wel minimaal 2 getuigen over houden. Dus als jullie er nu 2 totaal hebben, zou ik er toch nog eentje vragen voor de zekerheid.
Aah hmm oke goed om te weten. Wanneer maken ze die akte, weet je dat toevallig? Is dat als je in ondertrouw gaat bij de gemeente of pas een week voor de bruiloft ofzo?
Ik zou me hier persoonlijk eigenlijk totaaal niet aan storen. Zie die akte toch nooit en als ik het al zou opvragen blijft het gewoon een stukje papier met of zonder extra blad eraan.
Maw, zolang het dus mogelijk is en mits je dus wel genoeg getuigen hebt/ aan de voorwaarden voldoet zou ik me daar niet teveel door laten leiden. Als het voor jou toch bijzonder is om per se deze getuige te vragen, ook al kan het zijn dat ze er niet is, dan zou ik me daardoor niet laten tegenhouden @crazyplantlady
De akte gaat t archief in en zie je nooit meer, dus ik zou daar persoonlijk geen getuige voor afzeggen.
Hè? Vijf keer zo hoog? Hoe is dat een normale prijsstijging?
Mijn stof uit wax voor mijn traditionele trouw, op 18 maart trouw ik voor de wet en volgens onze traditie.
Mooie kleuren! Gaaf patroon ook.
Prachtig!
Hoe gaan/gingen jullie om met verwachtingen van familieleden? Mijn ouders waren verder heel chill qua wie wij uitnodigen enzo (‘het is jullie feest, jullie mogen het zelf uitkiezen’ etc), maar nu beginnen er toch wat verwachtingen naar boven te komen. Zoals m’n moeder die opeens appt: ‘ja ik denk dat je een fout maakt als je niet je vader meer betrekt als vader van de bruid’. Dus ik zat al van: ‘okee… maar op welke manier dan? Want de precieze invulling van de dag gaan we nog bedenken en dan kan hij natuurlijk een momentje krijgen met een speech enzo’.
En toen vandaag kreeg ik weer een appje: ‘je zou je vader niet gelukkiger maken als hij jouw op een of andere manier mag wegbrengen tijdens de ceremonie’. Terwijl iedereen die mij kent weet dat ik dat niet wil omdat dat helemaal niet bij mijn (feministische) zelf past.
Echt irritant, want er komen nu opeens allemaal traditionele dingen bij kijken waar m’n ouders blijkbaar naar uit kijken maar ik zelf helemaal niet op zit te wachten.
Urgh wat stom dan he. Ik zelf heb daar ook best last van. Appjes met waarom iemand niet is uitgenodigd of appjes waarom iemand niet mee mag om de jurk uit te zoeken (van die personen zelf). Ik vind het best moeilijk om mee om te gaan, vooral omdat ik zelf al overal wakker van kan liggen. Maar in the end is het de dag van het bruidspaar en hebben alleen zij wat te zeggen over hoe het gaat.