Trouwtopic

Oja herkenbaar. Toch bepaalde dingen verwachten of wensen oid. Wij hadden bewust een kerkdienst in prive sfeer. Dwz: alleen met de daggasten omdat we wilden voorkomen dat er vervelende familie zou komen waar ik traumatische ervaringen mee heb (en dus ook geen contact meer mee heb). Maar zag hun er echt voor aan om mij te stangen door toch in de kerk te zitten, als die wel openbaar was.
Toen kwamen er voornamelijk vanuit mijn moeder meerdere keren opmerkingen dat bepaalde vriendinnen/kennissen zooo graag naar de dienst wilden komen, om ons te zien enz. En of we dan misschien toch iets van een livestream of opname konden doen anders? En vlak voor de bruiloft ook vanuit kennissenkring vd schoonfamilie meermaals de vraag of we ook een dienst hadden enz

Werd daar soms tegendraads van, want kreeg vaak het idee dat mensen het ook wilden voor hun eigen vermaak ofzo, ff gluren, een kans om ook vooraan te staan (weet ff niet goed hoe ik t moet omschrijven). Nouja uiteindelijk ging alles gelukkig prima, wij hielden vast aan ons standpunt en dat werd gelukkig ook gerespecteerd. Verder weinig dingen waar ze zich mee bemoeid hebben gelukkig

Conclusie: doe lekker wat je zelf wilt en geen dingen waar jullie je niet goed bij voelen :blush:

1 like

Ergens herkenbaar dit. Wij gaan over ruim een maand trouwen, maar gewoon op dinsdagochtend met alleen getuigen. En mijn ouders zijn er juist heel chill over en vinden het ook niet erg dat ze er niet bij zijn.
Het zijn bij ons meer vrienden die het allemaal maar gek vinden en blijven doorgaan over dat we wel een mooie outfit aan moeten of vragen of we niet bang zijn spijt te krijgen dat we het zo klein doen.

Ik ben ook nog zoekende naar hoe ik daar goed op kan reageren, dus veel heb je niet aan me, maar wilde de herkenbaarheid (en irritatie) delen met je.

1 like

Ik vond dat ook heel lastig. Bij sommige dingen hebben we een compromis gezocht waar wij ons zelf ook goed bij voelden, bij andere dingen gewoon vastgehouden aan ons standpunt. Bijvoorbeeld ‘weggeven’ vind ik ook hopeloos ouderwets, maar wat wij hebben gedaan is allebei met onze beide ouders naar voren gelopen. Zo hadden zij wel een bijzondere rol, maar was er geen sprake van weggeven.

Wie hebben jullie als ceremoniemeester gevraagd? Wij willen een vriendin van mij vragen voor puur de dag zelf, maar ik voel me mega bezwaard. We denken dat zij het goed kan, maar persoonlijk lijkt het mij dus helemaal niet leuk om te doen. We willen het meeste zelf regelen, maar op de dag zelf lijkt het ons wel fijn om iemand te hebben die je wat uit handen neemt. Ik heb ook allemaal nachtmerries gehad al over dat ik zelf op de dag van alles aan het regelen ben ipv gewoon aan het genieten. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

1 like

Ik zou iemand vragen die verstand heeft van evenementen (of iets in die richting) organiseren, als je iemand kent die dat doet. Het ligt natuurlijk ook aan het soort bruiloft wat je hebt. Wij hadden een feest in een tuin en dan moet je al veel meer dingen regelen dan wanneer je een locatie met catering afhuurt bijvoorbeeld. Ik dacht dat een ceremoniemeester niet nodig zou zijn maar ik heb me er gigantisch op verkeken en ben blij dat we er een hadden!

2 likes

Ik heb mijn beste vriendin gevraagd. Of ja, ze bood het zelf aan, haha. Ze is ook mijn getuige en is zelf vorig jaar getrouwd. Dus volgens mij weet zij heel goed wat het allemaal inhoudt. Zij zei dat ze zelf haar ceremoniemeester vooral in ‘help, ik weet het niet meer’-momenten nodig had. Dus ik zou voor iemand gaan die je vertrouwt en die je altijd kunt bellen of appen!

3 likes

Ok sorry, ik heb het idee dat ik hier al tien keer over gepost heb, maar ik was dus afgelopen jaar ceremoniemeester voor een stel wat echt alles zelf had geregeld op voorhand en ik denk dat het heel goed was dat wij er als ceremoniemeesters bij waren! Vooral hebben wij vrij weinig hoeven doen (beetje contact met de gasten), maar op de dag zelf was je wel redelijk druk met voorbereidingen, planning in de gaten houden, mensen het seintje voor speeches geven, zorgen dat elke groep samen op de foto is geweest, muziek voor de ceremonie aanzetten, etc. Vond het overigens super leuk om zo’n ‘speciale’ rol op de dag zelf te hebben!

Al denk ik wel dat het goed was dat zij niet mijn beste vriendin, of zus oid was. Denk dat ik dan vooral met de dag zelf bezig zou willen zijn!

2 likes

Ik denk dat het misschien scheelt als je op een rijtje zet wat deze persoon voor jullie zou betekenen op de dag zelf; zodat als je het gaat vragen je meteen kan zeggen wat het idee erachter is. Ik denk dat het sommige mensen afschrikt doordat er ook mensen zijn die de organisatie aan iemand overlaten en allerlei onrealistische verwachtingen hebben van vrienden (die je eigenlijk dus zo lief vindt dat je wil dat ze onderdeel zijn van jouw dag). Onze ceremoniemeesters (we hadden twee mensen samen gevraagd) vonden het erg leuk om deze rol te vervullen en ik zou het met alle liefde voor ze terug doen.

Wij (en de gasten) hebben het als heel fijn ervaren dat er op de dag zelf een centraal aanspreekpunt was voor de locatie, de ambtenaar en de gasten; maar tegelijkertijd waren onze ceremoniemeesters ook gewoon (ere)gasten op onze bruiloft. Ik merkte aan mezelf namelijk dat hoe goed je alles ook zelf bedacht hebt, ik in een soort bubbel zat die hele dag. Zij hadden het draaiboek bij de hand en gaven de seintjes voor de speeches; zetten de bedankjes klaar etc. en gaven een leuk praatje toen wij ons klaar maakten voor het binnen lopen bij de ceremonie. Verder hadden wij vooraf ook alles zelf geregeld en “hoefden” ze alleen maar mee naar leuke dingen zoals het proefdiner :smiley:

2 likes

Wij hebben 2 vrienden gevraagd die graag in de spotlight staan en dingen willen regelen, een van de twee heeft lang in de horeca gewerkt. Net zoals jij hebben we het meeste van te voren zelf gedaan. Dus onze ceremoniemeesters waren er vooral voor contact met de gasten en locatie, groepen voor foto’s verzamelen enzo. Van te voren hebben we ze goed ingelicht, en voor de dag zelf hebben we de planning en aandachtspunten uitgeprint.

Zij hebben er wel echt voor gezorgd dat ik van de dag kon genieten.

2 likes

Naast wat de rest al zegt vragen veel locaties en mensen zoals de fotograaf ook bijna standaard om de contactgegevens van de ceremoniemeester. Dus het is wel handig om een aanspreekpunt te hebben.

Wij hebben echt een heel legertje aan mensen ingeschakeld haha dus de workload per persoon ligt laag, maar we hebben 2 goede vrienden (een stel) dat vooraf contactpersoon is voor de stukjes en op de dag zelf ook een deel van de coördinatie doet.

———————

Nog dank voor jullie reacties @Itsu @kleinmeisje @Ananas @Mrs.Fraser @jojo, ben dus duidelijk niet de enige! Uiteindelijk heb ik met m’n moeder gepraat en ook duidelijk gemaakt dat dit ook verwachtingen zijn die zij me nu oplegt en dat ik dat niet fijn vindt. Dat snapte ze wel, dus dat is fijn. Ik ga nu nadenken hoe ik m’n vader toch nog een andere speciale rol kan geven tijdens de ceremonie, bijv het brengen van de ringen

5 likes

Wij zijn heel klein getrouwd (<50 gasten) en wilden niet één van de gasten vragen om op de dag zelf alles te coördineren waardoor hij/zij zelf niet volledig ‘aanwezig’ kon zijn. Wij hebben daarom een professionele ceremoniemeester gevraagd. Kostte ons €600 en zij heeft alles uit handen genomen vanaf ongeveer een week voor de bruiloft. Dus communicatie met leveranciers, draaiboek maken en in de gaten houden, muziek instarten, aankleding, alles. Beste €600 die we hebben uitgegeven voor onze bruiloft!

4 likes

Mijn vriend is een keer ceremoniemeester geweest op de bruiloft van een goeie vriend en hij was heel de dag gewoon aan het werk. Dus hij voelde zich niet echt een gast die dag omdat er echt een hoop geregeld moest worden. Mijn vriend kan best goed regelen, maar hij vond het achteraf eigenlijk helemaal niet zo fijn. Dus ik zou het aan haar vragen, maar dan ook checken of ze het echt wil of niet. Kan me voorstellen dat sommige mensen het juist wel heel fijn vinden om dingen te regelen op zo’n dag.

Persoonlijk zou ik een ceremoniemeester uitbesteden en je vrienden en familie lekker gast te laten zijn.

4 likes

Wow, wat een reacties! Super fijn, dankjewel! We hebben bewust deze vriendin in gedachten omdat we denken dat ze hier goed in is. Slim om idd van te voren op papier te hebben wat we voor ogen zien. Ik ga die vriendin sowieso vragen met ‘de intentie’ dat ze absoluut ook nee mag zeggen. Dat vind ik echt belangrijk. Het liefst heb ik zelf controle over alles op zo’n dag, maar dat is denk ik echt niet te doen als je ook nog wilt genieten haha.

1 like

Ik heb een jurk gevonden voor de wettelijke trouw, ben blij want was afgeprijsd en zag het niet zitten om honderden euro’s te betalen voor een op maat gemaakte jurk.
Voor de mensen die op zoek zijn naar ceremoniekledij: coast.
Vriend heeft een kostuum, we zullen in ieder geval wel goed gekleed zijn. Straks naar de traiteur om het eten voor de traditionele trouw te bespreken.

12 likes

Wat gaat het aftellen naar de trouwdatum toch hard :scream: zijn er nog meer mensen die in mei gaan trouwen?

Ik ben nog op zoek naar een site / webshop / bedrijf waar we decoratie kunnen huren voor de bruiloft zoals kandelaren enzo. Hoe hebben jullie dat geregeld? Iemand nog goede adresjes hiervoor?

2 likes

Velvetgreen rentals :slight_smile: (niet mijn bedrijf, wel mooie spullen)

1 like

Bonprix heeft mooie jurken

1 like

Klinkt heerlijk! Wat een goed idee Parijs :heart: veel plezier met de voorpret!

3 likes

Zalando heeft mooie goedkope trouwjurken en ASOS ook.

1 like

Heb je nog een moment voor de ceremonie waarop je partner en jij elkaar door het eerst zien? Misschien kan je daar, als dat bij jullie past, nog een moment van maken met je vader? Dat hij je dan ‘weggeeft’ ipv bij de ceremonie?
Sowieso doen wat bij jullie past en waar je je goed bij voelt! Fijn dat je moeder het lijkt te begrijpen na het met haar besproken te hebben.

2 likes