Trouwtopic

@Aardbeitje @Itsu @itakepictures @kleinmeisje Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te horen hoe anderen daar mee om zijn gegaan :blush:

@lix Ik zou, zoals de anderen ook zeggen, lekker doen waar jullie zelf zin in hebben! Mijn verlovingsring is vrij minimalistisch en zou officieel eerder onder de categorie trouwring vallen, maar het zou in mijn geval gek zijn geweest als ik een opvallendere verlovingsring zoals het ‘hoort’ zou hebben, want dat past helemaal niet bij me. Dus ik zou gewoon gaan voor een trouwring wat het meest bij jullie past, ongeacht de voorschriften.

2 likes

Dank voor de reacties! Merk dat ik in de voorbereiding soms door de bomen het bos niet meer zie. Draag zelf eigenlijk nooit ringen dus dat maakt het allemaal extra ingewikkeld. :sweat_smile:

4 likes

Ik mag mij hier ook melden sinds deze week :heart: na zijn “bijna-dood” ervaring op de halve marathon had hij al gezegd “nu wil je zeker trouwen” maar dat had ik niet zo serieus genomen. Was blijkbaar wel serieus, kreeg van de week een serieus aanzoek met een prachtige ring :heart_eyes:
Maar wat een hoop komt er nu op je af zeg, dacht altijd dat ik wist wat ik wilde maar nu opeens toch veel meer opties…

28 likes

Oh wat leuk, gefeliciteerd! En ja zoveel mogelijkheden en toffe locaties en dagindelingen, ik zou wat dat betreft nog wel 10 keer kunnen trouwen.

7 likes

Ah, zo frustrerend… Iedere trouwfotograaf (west-brabant) die we aanschrijven is al geboekt voor halverwege september 2024. Ik dacht dat we nog wel redelijk op tijd waren maar blijkbaar niet :woman_shrugging:.

1 like

Ah dat is vervelend! Hebben jullie een bepaalde stijl qua foto’s in gedachte? Mocht je suggesties willen, ik kan je de naam van mijn fotograaf dm’en, volgens mij komt ze uit Zuid Holland.

2 likes

Dat is balen! Ik zou je zoektocht uitbreiden naar een groter gebied. Trouwfotografen werken door heel NL en zijn niet aan een regio gebonden :slight_smile:

1 like

Hoeft zeker niet te laat te zijn! Vrienden van mij hebben vorige week hun fotograaf geregeld. Ook half september, maar niet dezelfde regio.

2 likes

@50193905 @itakepictures Bedankt voor jullie reacties! Onze voorkeur ging in eerste instantie uit naar een fotograaf uit de omgeving, maar we gaan inderdaad het zoekgebied uitbreiden!

Op Instagram zien we heel veel foto’s voorbij komen met een redelijk donkerbruin filter eromheen en evt een vignet aan de randen, en dat is niet iets waar wij naar opzoek zijn. Het mag wel bewerkt zijn, dat vinden we ook mooi, maar tegelijkertijd het liefst ook tijdloos en niet iets wat nu hip is. Juist lichtere kleuren die de rust pakken in de chaos van de dag. Ik vind de foto’s van Mariet Mons bijvoorbeeld echt prachtig! Volgensmij zit ze ook op het forum. Maar haar stijl is echt tof!

4 likes

Ik ga niet trouwen verwacht ik. Maar als wel, dan zou ik alleen Mariët Mons overwegen en de hele bruiloft plannen om wanneer zij kan haha.

1 like

Onze trouwdatum ligt vast en we gooien het over een totaal andere boeg dan dat we initieel in ons hoofd hadden (zie eerder bericht in dit topic). We hadden al veel offertes van cateraars, zalen, etc… maar kwamen toch tot het besluit dat een groot feest niet iets is dat wij per sé willen. Het voelde als een sociale druk om een feest te geven, en dat voelde niet goed.

Nu gaan we trouwen en aansluitend met de familieleden die ons nauw aan het hart liggen gaan lunchen (wel feestelijk lunchen met mooie aankleding, dat dan wel).
Ik ga een mooi kleed uitzoeken en mijn partner een mooi pak, en op onze uitnodiging zal staan dat een bepaalde kleur niet gedragen mag worden zodat wij toch wat opvallen die dag.

Het is nu al enkele weken geleden dat we die keuze hebben gemaakt om geen groot feest te geven, en de rust die ik daarbij voel is echt geweldig :blush:

Het jammere is dan weer dat er altijd mensen zijn die zeggen dat ze het jammer vinden geen feest te hebben, maar dat bedoel ik dus met die sociale druk. We zouden het feest meer organiseren voor een ander te plezieren en we moeten aan ons eigen geluk denken.

28 likes

Ik vind dat altijd zo een egoistische gedachte van mensen. Zij vinden het jammer, dus zou jij je aan moeten passen. Ze zouden jou juist de dag die jij wil moeten gunnen. Heel goed dat jullie het gaan doen zoals jullie willen.

Wij hebben iets soortgelijks gedaan, met alleen getuigen getrouwd en daarna gaan lunchen met de getuigen. Vonden heel veel mensen ook wat van, maar vooral voor zichzelf.

2 likes

Ja ik vind dat ook nog steeds lastig. Wij zijn zelf helemaal geen feestbeesten. Ik zou dan bijvoorbeeld eerder een goede brunch of borrel veel meer bij ons vinden passen. Ik vind het dan ook weer lastig die je uitnodigt, mijn vriend heeft bijvoorbeeld familie die ik nog nooit ontmoet heb die hij dan allemaal wilt uitnodigen. Dat zou ik echt zonde vinden. Wij zijn er nog niet uit wat we gaan doen. Daardoor stagneert de datum/het plannen best wel

Overigens hebben we ook offertes opgevraagd om in Disneyland te trouwen, dat leek ons ook heel tof. Helaas is het dan om 7:00 in de ochtend want dan is het park natuurlijk leeg. Dat lijkt me niet zo leuk. Dan ben je om 8:30 getrouwd en klaar met de dag. Je kunt toch moeilijk met je trouwjurk het park in… :sweat_smile: (kom je wel onder een feest uit…)

1 like

Ik heb met die familieleden afgesproken dat ik ze alleen uitnodigde in de avond en een deel heb ik gewoon niet uitgenodigd. Doei.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik een feest echt een enorme toevoeging vond, dat had ik initieel niet verwacht, want ben ook meer een borrelaar. Wel is het belangrijk om te kijken naar wat voor soort gasten je hebt. Ik ben ook op bruiloften geweest waar de dansvloer leeg bleef en dat was wel een beetje awkward. De gasten maken wel je bruiloft, dus als je teveel (saaie) mensen uitnodigt waar je zelf ook niet zoveel mee hebt vind ik dat wel een stempel drukken op de dag.

Logisch dat je een paar nichtjes en tantes uitnodigt die je niet vaak ziet om de verhoudingen beetje goed te houden, maar ze moeten niet de overhand gaan nemen/ de helft van je gasten gaan uitmaken.

Allerbelangrijkste is gewoon dat je doet wat je zelf het leukste lijkt. En een feest is ook gewoon x bedrag duurder, en als je daar niet van overtuigd bent kan je dat geld beter aan iets anders uitgeven toch?

Edit: mss een honeymoon in Disney? Ik vind een paar dagen weggaan na de bruiloft wel echt heerlijk om een beetje in je bubbel te blijven.

3 likes

Haha ja maar jouw feest was natuurlijk ook wel heel erg leuk :sunglasses:
Maar ik zou dus idd bang zijn voor een lege dansvloer…

En dan komt nog dat ik het liefst mooi weer zou willen, maar dat nu voor dit jaar natuurlijk al veel weg is voor de zomer die komt dus dan zou ik het 1,5 jaar vooruit moeten plannen wat op zich kan maar natuurlijk weer lang duurt (en het idee was juist om alles nu goed te regelen financieel etc. :melting_face:). Gelukkig is de marathon in april volgens mij wel uit zijn hoofd gepraat dus die tijdsdruk is er af… Moeten gewoon knopen gaan doorhakken denk ik…

2 likes

Als mensen een feest willen dan gaan ze toch lekker zelf trouwen met feest? Of als ze al getrouwd zijn dan geven ze maar een zoveel-jaar-getrouwd feest.
Als jullie een feest niet zien zitten, zou ik het ook niet doen. Het is jullie dag. Niet die van iemand anders.

@Eilish wij hadden helemaal geen familie, want we zien allebei onze familie alleen op de verjaardagen van onze ouders. Verder is er geen ruzie, maar ook niet echt een band ofzo. Er waren bij ons wel wat mensen die ik niet kende, maar dat was alleen 's avonds de +1 van t voetbalteam en die kon je er prima bij hebben. Wij hadden wel een feest en dat vond ik fantastisch. Ik was ook wel bang voor een lege dansvloer, vooral aan t begin, dus wij hadden dat getackeld door onze meest close vrienden al na 1,5 minuut openingsdans erbij te komen op de dansvloer. Was die openingsdans niet zo awkward en gelijk de sfeer een beetje los.

3 likes

Ik ga ook trouwen, dit jaar nog :sweat_smile:
We gaan voor een soort elopement.

We gaan eerst met z’n tweetjes naar het stadhuis (getuigen zijn hier niet verplicht) en rijden daarna door naar het buitenland om daar onze “huwelijksreis” te vieren.

Er komt geen groot feest, want daar zijn we beide niet echt voor te vinden. Waarschijnlijk gaan we iets eten met onze ouders en vrienden, maar daar zal het ook bij blijven qua feestelijkheden.

18 likes

Ik heb een hele niet-sexy trouwvraag, maar wel een heel belangrijke. Wij zijn nogal aan het dubben over de huwelijkse voorwaarden. Is er iemand die wellicht ervaringen wil delen? Ik neig ernaar om onze vermogens gescheiden te houden, maar snap nog niet zo goed hoe dat precies werkt qua pensioen. Mijn partner wil onze vermogens liever delen (vooral ivm notariskosten). Ook hebben we een kind samen en begreep dat de baby dan ook erft indien één van ons overlijdt? Klopt het dan dat het handiger is om ook nog een apart testament af te sluiten?

2 likes

We zijn in België getrouwd in scheiding van goederen(man is zelfstandig) en hebben ervoor gekozen om het huis in de gemeenschap te doen en andere zaken later ook in de gemeenschap te doen.

1 like

Ik zou dit allemaal aan een notaris vragen, want op internet staat een hoop onzin en het is ook erg afhankelijk van je situatie. Bij veel notarissen is het eerste gesprek gratis.
Wat wel goed is om te weten als je huwelijksvoorwaarden maakt: het is een ‘ongoing thing’. Je zult tijdens je gehele huwelijk goed bij moeten houden wat van wie is, bijvoorbeeld één keer per jaar als je je belastingaangifte doet.
Voor wat algemene info mag je me overigens altijd een dm sturen. Pensioen bij huwelijksvoorwaarden is maar net hoe je het afspreekt, dat kun je delen of helemaal gescheiden houden. Of bijvoorbeeld alleen delen bij overlijden en niet bij scheiding.
Als je niks regelt (geen huwelijksvoorwaarden en geen testament) erft zowel je partner als je kind. Je kind krijgt echter een vordering, die pas uitgekeerd wordt bij het overlijden van de overblijvende ouder. De overblijvende ouder kan het geld opmaken, dan krijgt het kind uit eindelijk niks

4 likes