Bij ons was het beetje een vergelijkbare situatie. Wij hebben uiteindelijk geen speeches gedaan, omdat we het onwenselijk vonden als er een scheve verdeling zou ontstaan. Eigenlijk hetzelfde als bij jullie, dat één kant alleen speeches zou gaan doen.
Fijn dat jullie er op die manier zijn uitgekomen! Vond degene met de speechers het niet vervelend dat er uiteindelijk geen speeches werden gedaan? Mijn vriend vind speeches helemaal geweldig dus ik ben bang dat dit voor hem geen oplossing is (ik ga het wel voorstellen)
Dit hadden wij ook zo met dezelfde reden: mijn vriend zo 5 die slechte krijgen en ik 0 want iedereen weet dat ik ze haat.
Als compromis zou ik 2 Max 3 speeches doen op verschillende momenten en ook vooral geen stukjes. En misschien verzoeken dat het niet te veel inner circle is want gaat t het juist niet leuk voor anderen. Ooh ja en sowieso een tijdslimiet stellen, niemand wil 10 minuten lang met die saaie oom luisteren
Wij waren achteraf allebei blij ons besluit. Het paste ook goed bij hoe de rest van de dag eruit zag. Wat wij tegen onze gasten hadden gezegd was: kleed je op een voor jou feestelijke manier en wij regelen de rest.
O en wij hadden zelf een korte speech. Om de gasten te bedanken enzo. Niks bijzonders, maar wel leuk ff kort
Ik ben inderdaad bang voor te veel inner circle speeches. Mijn vriend en zijn vrienden/familie staan natuurlijk centraal in zo’n speech en ik heb daarin een bijrol. 1 of 2 speeches vind ik prima maar om nou 4/5 keer zo’n verhaal aan te horen, voelt alsof de gelegenheid meer om die mensen draait dan om ons als bruidspaar
Kun je de speeches niet een tijd van 5 max minuten per speech oid geven? Dat je niet naar een 25 minuten durende levensloop luistert. En de speeches verdelen over de dag: iemand bij de toast, tijdens de borrel, tussen de gangen van het diner. Als jullie ouders willen speechen kun je ze ook evt een korte spreektijd bij de ceremonie geven om het persoonlijk te maken? Maar dat alleen als ze het kunnen én beide ouders het doen
Ik wilde ook absoluut geen speeches maar ben heel blij dat mensen het toch gedaan hebben, was erg bijzonder.
Wij hebben het losgelaten, hoe erg kan het zijn?
Sowieso is dit mijn tip als ik terugkijk op m’n eigen bruiloft haha. Ik was zo panisch met allerlei dingen zoals geen speeches met zo’n cringy slide show/precies genoeg stoelen zodat er nooit 1 leeg is/etc etc. Allemaal dingen die op de dag zelf gewoon losliepen en uiteindelijk zelfs nog beter uitpakten dan verwacht.
Goed om na te denken over wat je wel en niet wil (en door te geven aan je ceremoniemeesters), maar het is óók leuk om je te laten verrassen!
Wij hebben onlangs de datum en locatie vastgelegd - volgend jaar zomer zullen we gaan trouwen. Nog meer mensen die aan het plannen zijn?
Wij zijn een beetje aan het einde van het plannen gekomen haha, we trouwen in september, dus zijn nu echt bezig met de details. Ik vond het plannen wel echt heel erg leuk!
Ja hier ook nog in de beginfase, wij trouwen volgend jaar september!
Ja, wij trouwen volgend jaar najaar. Hebben wel bijna alles al geregeld.
Zit nu precies in zo’n niemandsland dat ik eigenlijk niks kan doen, maar wel bang ben dat ik iets ga vergeten
Oh wat leuk @macklemore @Verka @CaptainCheesecake! Verschillende fases dus allemaal haha.
Ik denk dat onze volgende stap is om een fotograaf uit te zoeken. Hebben jullie nog tips waar op te letten? Ik las op internet dat je beter kunt vragen om van 1 bruiloft de hele portfolio te delen ipv de beste foto’s van een aantal bruiloften, is dat gebruikelijk?
En doen jullie een feest in de avond, of een alternatief? Wij zijn niet echt feestgangers dus denken aan een alternatief. We hebben een wat “boeren”locatie dus een uitgebreid diner wordt het ook niet. Zitten te denken aan iets van een spelletjesavond of een live band die muziek speelt op de achtergrond.
@Verka chapeau haha nog zover weg en al klaar met plannen! Heb je al helemaal je tijd planning etc klaar dan ook?
@CaptainCheesecake heb je al een locatie?
@macklemore vind je het leuk te delen hoe de dag er ongeveer uit gaat zien?
Jaa! Ligt vooral aan mijn vriend hoor, die is van het knopen doorhakken :’) Hebben zelfs de tafelschikking al rond. En de tijdsplanning dus ook grotendeels. En we hebben een ceremoniemeester die de boel goed onder controle heeft, scheelt nu al veel, maar wordt op de dag zelf denk ik ook helemaal top.
Voor onze fotograaf heb ik eerst een stijl gekozen (meer romantisch of meer documentaire stijl, veel/weinig nabewerking, harde/zachte kleuren etc). Daarna ben ik op instagram op de locatietag van onze trouwlocatie gaan zoeken omdat hij makkelijk leek als de fotograaf de locatie al kent.
Bij het kennismakingsgesprek kan je dan dingen vragen.
Onze fotograaf had een voorbeeld album mee van een complete bruiloft, dus dan zie je ook echt fotos van verschillende momenten door de dag heen.
Onze videograaf werd aangeraden door vrienden, dus daarvan ‘kenden’ we haar werk en stijl van werken al
Naast of je de fotos mooi vindt, is het denk ik vooral belangrijk of je een klik hebt. Dan sta je ook het meest relaxed op de foto denk ik.
Jazeker! Het schema is:
14:30 welkom op de locatie
15:00 ceremonie
16:00 borrel
18:30 diner
20:30 taart
21:00 - 01:00 feest
Alle gasten zijn er de hele dag bij en alles is op 1 locatie, dus dat is chill. en onze hond is er ook bij tot het diner haha
Ja wij hebben de locatie al vastgelegd! Dat geeft mij wel veel rust met het plannen ofzo, dat het belangrijkste al geregeld is. Ook hebben wij laatst een kennismaking gehad met een fotograaf, maar dat vond ik ook lastig kiezen zeg. Uiteindelijk veel op instagram gekeken en toen iemand aangeschreven. Bij het kennismakingsgesprek voelden we ons ook erg op ons gemak bij haar dus super fijn! Verder niet echt tips denk ik, we vonden de klik heel belangrijk en we vonden haar foto’s/haar stijl mooi, al met al het belangrijkst lijkt me.
Wij doen wel een feest, maar als je daar niet van bent is het mooie aan jullie trouwdag natuurlijk dat jullie helemaal zelf mogen en kunnen bepalen wat bij jullie past. Dus als dat een spelletjesavond met live band is, juist super leuk toch!
Spelletjesavond met muziek klinkt echt superleuk! Kun je op de locatie ook een kampvuur maken? Wat betreft de spelletjes: evt bedenk je een vet competitie element (geen idee of dat kan met verschillende spellen) zodat iedereen mee doet?
Wij zijn in november afgelopen jaar getrouwd. Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen, en dan mijn eigen meisjesnaam erachter. In de praktijk gebruik ik alleen de achternaam van mijn man.
Maar moet ik dan een nieuwe handtekening verzinnen? Want dat is nu soms wel raar omdat het niet overeenkomt. Beide achternamen gebruiken is super lang dus dat doe ik liever niet. Hoe hebben anderen dat gedaan?
Ik heb niks veranderd, kijkt niemand naar joh. Zolang het maar overal klopt. Lijkt me ergens juist vervelend om overal te moeten veranderen en tegenwoordig zijn er belangrijkere veiligheidschecks dan een handtekening.
Ik heb ook m’n eigen handtekening gehouden, in mijn paspoort staat ook gewoon m’n meisjesnaam en alle alternatieven die ik had gekrabbeld om te kijken of ik een andere kon bedenken vond ik raar staan😂