Trouwtopic

Wij hebben 40 daggasten en 80 avondgasten!

Wij hadden de hele dag 30 gasten en dus ook gewoon maar 1 programma.

1 like

Wij zijn vrijdag getrouwd. Het was perfect :smiling_face_with_three_hearts:

35 likes

Voor de mensen die gaan trouwen of al getrouwd zijn, wat hebben jullie gekozen als het gaat om naamgebruik?

  • Alleen je eigen naam
  • Alleen de naam van je partner
  • Jouw eigen naam, gevolgd door de naam van je partner
  • De naam van je partner, gevolgd door jouw eigen naam

0 stemmers

Wij hebben allebei een naamswijziging gedaan. Dus allebei eigen naam eerst en dan naam van de ander. Dus zijn niet hetzelfde geschreven haha.

Wow! Wat hebben jullie allemaal nog veel daggasten. Wij hebben overdag maar 18 gasten, inclusief onszelf. 's Avonds komen we rond de 70/80 gasten uit.

Ik neem trouwens ook de naam van mijn vriend aan, en daar achternaam dan mijn naam. Wij zijn nog aan het stoeien met een locatie, dus vind het nu heel fijn dat we pas volgend jaar zomer trouwen.

Mn vriend zou echt super klein willen trouwen (als in echt enkel ouders en aller aller beste vrienden/getuigen, 9 man totaal). Ik hecht er ook geen mega veel waarde aan het groots te vieren, maar het trouwen zelf en vieren altijd samen te zijn is voor mij wel heel waardevol. Ik hecht geen waarde aan het feest en aan met zoveel mogelijk mensen daar zijn, maar kleine aspecten eraan (leuk aankleden, verloven met mooi aanzoek, mooie ring, maar ook vrijgezellenfeestje) wil ik wel graag.
Is het raar/écht not done om een paar mensen wel op je vrijgezellenfeestje te willen, maar dan (incl uitleg uiteraard) niet uit te nodigen op je mega kleine bruiloft?

  • Ja, is raar en zou ik niet doen zelf
  • Ja, is wel raar maar uit compromis met mn partner zou ik het wel overwegen
  • Neutraal/maakt me echt niets uit
  • Nee, is niet raar, mijn dag en zou ik ook zo kunnen doen
  • Nee, niet raar, zelf ook gedaan

0 stemmers

En stel jij bent de persoon die wel mee mag naar het vrijgezellenfeestje, maar niet de bruiloft?

  • Dat zou me echt kwetsen
  • Ik vind vrijgezellenfeestjes sowieso kut/ga dus ook niet
  • Dat zou me zodanig kwetsen dat ik niet zou komen
  • Leuk dat ik daar wel welkom ben, zou er wel begrip voor hebben
  • Dat zou me echt niets uitmaken

0 stemmers

Geen hele goede hoor, de goede zouden erbij zijn (5).
Meer gewoon vriendinnen (3) en vrienden (3) die wel op verjaardagen komen en we eens in de zoveel tijd zien, al jaren kennen en wel plezier mee hebben, maar over het algemeen ook wel eens maanden niet spreken.

Kwetsen is een groot woord maar ik zou denk ik niet naar het vrijgezellenfeest gaan, want als ik niet welkom ben op de bruiloft zou ik ook geen behoefte hebben daar ‘te komen opdraven’. (Vrijgezellenfeesten zijn niet mijn favo tijdsbesteding dus dat speelt wel een rol.)

Maar goed wellicht zijn jouw vrienden heel anders.
Persoonlijk zou ik de 5 goeden uitnodigen en daar ook een vrijgezellenfeest mee doen.

3 likes

Maar we zouden zelf dus geen feestje vieren. Alleen trouwen met een heel select gezelschap en daarna uit eten ofzo.
Het grootste probleem is dat mn vriend echt een knoop in z’n maag krijgt bij een hele dag of avond in het middelpunt van de belangstelling staan, hij viert zelfs z’n verjaardag niet op die manier; dan huurt hij een boot en neemt eten en drinken mee, maar voelt het voor hem meer alsof we met z’n allen wat leuks doen dan dat hij de hele avond de jarige zit te zijn.
Om geld gaat het niet, kan me zelfs voorstellen dat ik zelf het hele vrijgezellenfeestje betaal voor iedereen, zou alleen het hele aspect van verrast worden met iets dat mn beste vriendin voor me heeft bedacht wel heel jammer vinden om te missen hierdoor (ik ben namelijk aaaaltijd degene die alles organiseert).

Ik heb met een vriendin mijn jurk en look gekozen. Echter vanaf begin aangegeven dat de bruiloft met alleen directe familie is en zij dus niet is uitgenodigd. Ze begreep het direct en vond het juist super gaaf en bijzonder dat ik het proces er naar toe met haar deelde. Zij heeft de jurk al gezien en de gasten nog niet.

4 likes

Nogmaals: geen goede vrienden he.
Gewoon vrienden met wie we normaal wel lol kunnen hebben en wel op een verjaardag komen, maar hebben ook jaren dat we elkaar alleen op de verjaardagen zien.
Maar kan er dus wel lol mee hebben dus zou het wel leuk vinden als ze wel bij een vrijgezellenfeestje zijn.

Het zijn er maar 6 totaal en zijn nu nog niet eens verloofd, dus wie weet krijg ik mn vriend nog zo ver er mee eens te zijn dat die ook gewoon kunnen komen.

In onze groep is het wel gebruikelijk dat we lijstjes met namen delen met elkaar van wie mag komen, is bij ons nog niet voorgekomen dat dat niet door de bruid (of zwangere bij een babyshower) zelf werd aangegeven. Inclusief óf/dat ze wel iets willen.

Ik zou wel verbaasd zijn om wel voor een vrijgezellenfeestje maar niet voor een bruiloft uitgenodigd te worden. Weet niet of ik echt gekwetst zou zijn maar mijn verwachting zou zijn: uitnodiging vrijgezellenfeestje = uitnodiging bruiloft

1 like

Officieel heb ik ervan gemaakt: naam partner - eigen naam.
Op het werk gebruik ik mijn eigen naam en privé gebruik ik eigenlijk ook nog steeds mijn eigen naam als ik de telefoon opneem of een tafel in een restaurant reserveer bijvoorbeeld.

Ik ben afgelopen vrijdag- op zaterdagnacht ten huwelijk gevraagd :heart_eyes: Echt de prachtigste ring ooit, en het aanzoek was gewoon thuis 's avonds laat ('s nachts dus) nadat we samen wat hadden gedronken in de stad en nog even muziek zaten te luisteren. Mijn vriend (/verloofde :smiley: :smiley:) had het niet voor dat moment gepland maar vertelde daarna dat hij er al zo lang mee worstelde wanneer nu het goede moment is en hij wilde nu echt niet meer wachten. Het was perfect en romantisch en awesome en nu hopen we ergens voor of na de zomer in 2020 te trouwen! Ik ga hier dus hopelijk nog wel wat meepraten wanneer we echt aan het plannen geslagen zijn :blush:
Onze eerste stappen zullen het bespreken van de locatie en het prikken van een datum zijn, ik vind het wel spannend en ben wel bang dat ik misschien dingen verkeerd aanpak of vergeet, maar heb er zoveel zin in! Zou het liefst nu in 1 dag alles al regelen haha :yum:

43 likes

Gefeliciteerd! Zo leuk :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik zou het wel een beetje vreemd vinden, maar als je de bruiloft echt zo klein houd…

Ik denk dat ik het in jouw geval anders zou dan als normaal. Dus geen verassingsfeestje verwachten, maar zelf wat organiseren voor de vriendinnen die je er graag bij wil hebben, dus een feestje ipv. bruiloft. Dus lekker voor het trouwen met ze uit eten gaan/feestje vieren op jouw kosten?

Wellicht is een bruiloft waarbij je niet per se het middelpunt van de aandacht bent ook een optie? Ik had vorige week een onwijs relaxte bruiloft van een stel dat ook niet graag in de aandacht stond. Ze gaven na het ja-woord duidelijk aan niet te willen dat iedereen naar ze toe zou komen voor felicitaties en dat zij naar jou toe zouden komen daarvoor, de sfeer was onwijs ongedwongen, er werd gezellig geborreld en vervolgens gebbq’t. Was by far de leukste bruiloft waar ik ooit ben geweest.

@Degas
Ik denk dat je het sowieso helemaal op je eigen manier moet doen, maar omdat je er naar vroeg dacht ik, ik geef wel gewoon eerlijk antwoord. Gezien uit de reacties blijkt dat mensen er soms wel vanuit gaan dat een uitnodiging voor het vrijgezellenfeest ook een uitnodiging voor de bruiloft betekent zou ik het gewoon goed communiceren en niet boos zijn als iemand besluit dan niet te willen komen. Ik vind echter niet dat je jouw bruiloft moet aanpassen aan de wensen van anderen. Je moet het precies doen zoals jullie het willen maar communicatie is wel belangrijk denk ik. Dan valt het niemand rauw op hun dak dat ze niet op de bruiloft kunnen komen.

1 like