Trouwtopic

Gaat goed komen! Zij kunnen je vast goed adviseren. Het is alleen maar heel goed dat je dit goed wil regelen.

3 likes

Ik ben geen expert, maar wij zijn een jaar geleden getrouwd en hebben toen ook alles besproken met een notaris en vast laten leggen.

Ik weet niet wat je precies wilt regelen, want als je trouwt wordt je automatisch elkaars erfgenaam, sowieso voor het gemeenschappelijke deel. Zodra je een kindje hebt krijgt die ook automatisch recht op zijn/haar kindsdeel. Wel kun je bijv. trouwen op huwelijkse voorwaarden waarbij je niet alles inbrengt in de gemeenschap, maar dan kun je dus dingen gescheiden houden waar de ander dan geen aanspraak op kan maken bij overlijden/scheiden. In je testament kun je opnemen wat er gebeurt met het deel wat je niet in de gemeenschap hebt opgenomen, maar je man heeft dan wel recht op het deel wat van jullie gemeenschappelijk is.

Je vriend kan jullie kindje ook erkennen voor de geboorte, dan kun je bijv. ook al bepalen welke achternaam hij/zij krijgt. En na de geboorte kun je laten vastleggen wie de voogdij krijgt, mochten jullie beide overlijden. Volgens mij heb je dan al heel veel afgevangen!

1 like

Misschien heb je iets aan deze website en brochure. Die legt het duidelijk uit: Trouwen | Notaris.nl

2 likes

Ik zou t zelf wel doen. Wij hebben geloof ik €300 betaald voor 2 testamenten (wel tegelijk met huis passeren dus misschien duurder als je t los doet). De kans dat één van jullie binnen een jaar overlijdt is klein maar de impact is wel enorm groot. Want dan gaat de helft van het huis dat van de overledene was naar de schoonouders en moet je dus je schoonouders uit gaan kopen (als dat lukt). Wij hebben ook een beding in het testament dat als we bijna tegelijk overlijden (bijv. door auto-ongeluk) dat beide families erven ipv alleen de familie van de langstlevende. Wederom enorm kleine kans dat het gebeurt maar het voelde voor ons niet rechtvaardig als één familie een huis en 2x het verzekerde bedrag van de overlijdensrisicoverzekering zou erven en de andere familie niks.

Je zou ook kunnen overwegen om alvast gratis te trouwen en dan volgend jaar nog een feest te geven en een ceremonie te doen. Ceremonie is dan voor spek en bonen, maar kun je dan wel zo invullen zoals je zelf wil

2 likes

Weten jullie al hoe de ochtend van je bruiloft eruit ziet? Ik heb nog nooit een bruiloft meegemaakt en ik heb nul inspiratie haha. Wij trouwen op een uur rijden van ons huis, en alles is op dezelfde locatie. Is het dan handiger om de nacht van te voren in een hotel te slapen zodat je al dichtbij bent? Of toch thuis en dan erheen rijden? Met de trouwauto?? Kan dat wel? En waar doe je dan de first look? Haha so many questions sorry

4 likes

Onze trouwlocatie is op 15 minuten van ons huis. Mijn vriend gaat bij z’n ouders thuis slapen en ik blijf, met mn bruidsmeisjes in ons huis. Rond 9 uur zullen wij op locatie zijn. Daar doen mijn bruidsmeisjes wat aankleding van de locatie en komt de visagiste. Die doet eerst mijn haar en makeup en dan m’n bruidsmeisjes. Rond 11 uur zal m’n vriend met zijn bridal party ook naar locatie komen en tussen 11 en 12 ergens zal de fotograaf arriveren, doen we de first look en gaan we nog wat fotos maken. Vanaf 1 uur zullen de gasten arriveren en om half 2 begint de ceremonie.
Ik vind de ochtend ook het lastigste qua planning, ik vind het heel moeilijk om in te schatten hoeveel tijd sommige dingen kosten, maar ik spar hierover met mijn leveranciers. Zo zei mijn fotograaf bijv dat het onzin is dat zij er de hele ochtend is, maar dat het genoeg is om er te zijn als ik aan het einde van mijn haar en makeup sessie ben, omdat zij anders 1,5 / 2 uur daar zit terwijl er helemaal niet zo veel is om fotos van te maken, maar die uren betaal je wel. Dus zo probeer ik met de info van de ervaren mensen uit de branche een zo goed mogelijk plan te maken.

2 likes

Leuk! Dit inspireert mij om misschien ook met mijn getuigen (heb verder geen bruidsmeisjes) naar de locatie te gaan in de ochtend. Ook meer werkruimte.

1 like

Ik ben heel benieuwd naar of jullie, de mensen die al getrouwd zijn, muziek hadden tijdens de ceremonie en of je die muziekkeuze wil delen! Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar vind het leuk om te lezen.

Ik ga trouwens volgend jaar trouwen! Zit nog in de oriënterende fase voor eigenlijk alles, maar ben er al wel over aan het nadenken.

2 likes

Nog 4 maanden!
Pak en jurk zijn in huis, ringen ook.
Kan niet wachten :sunglasses:

9 likes

Oh leuke vraag! Ik ben ook wel beniewd naar wat anderen gedaan hebben.

Ik ga over een paar maanden trouwen en ben nu aan het nadenken welke muziek wij willen. Vind het echt lastig, want ik houd voornamelijk van vrij trieste muziek, dus niet heel geschikt haha.

2 likes

Wij houden van heavy metal als muziekstijl en dat is natuurlijk niet erg gebruikelijk/ongeschikt voor een bruiloft. Wij kozen er daarom voor om de liedjes bij bijv. het tekenen van de akte in een instrumentale versie te doen. Of als het bestaat, een pianoversie ofzo. Zo heb je wel je favoriete muziek, maar heeft niemand zoiets van wajo waar luister ik naar en wat een ongeschikte tekst?!?!

Niemand weet dat we dus lekker Rammstein hebben gedraaid vlak na de huwelijksvoltrekking hahahaha

15 likes

Wat super leuk! Vind dit een goed idee. Ik heb ook wel wat favoriete nummers waarvan de tekst juist over liefdesverdriet gaat bijvoorbeeld, dat is ook niet top voor op een bruiloft. Leuke tip!

Leuke vraag! Ik vond dit soort dingen ook het leukste aan de bruiloft plannen.

Wij hadden bij binnenkomst Kodaline - The One, is vanaf het begin van onze relatie al een van onze lievelingsnummers samen. Tijdens het tekenen Ed Sheeran - Tenerife sea, gewoon omdat we die mooi vinden. En bij het weggaan Rascal Flatts - Life is a highway. We wilden graag een lekker uptempo nummer en iets van Disney er in verwerken, zonder dat het te obvious een Disneynummer was haha.

8 likes

Qua tekst niet volledig gepast, maar het liedje en de band betekenen veel voor ons, dus wij hebben Love of my life van Queen gedraaid bij binnenkomst. ‘Ons’ liedje is eigenlijk Liefste van Typhoon, maar vond het een beetje ongemakkelijk dat oma dan zat te luisteren naar “wil je nog even in me voelen”, dus die hebben we maar geskipt.

6 likes

Lastig dilemma, gisteren ben ik zelf bezig geweest met onze kaart. Ik zou in jullie geval de kerkelijke voltrekking niet op de kaart zetten, maar apart vermelden in de brief van de ceremoniemeesters. Dan kun je ook aan familie uitleggen dat ongenode gasten niet welkom zijn. Wij leggen in de aparte brief uit aan onze gasten dat hun hele schattige, lieve kinderen/baby’s niet welkom zijn :wink:

Online zie je op veel trouwkaarten dat ze alleen de datum vermelden en tijdstip van aanvangst inclusief locatie. Daar kun je wel inspiratie uit halen qua tekst.

1 like

Wij doen muziek tijdens het binnenkomen, tijdens het tekenen en tijdens het weggaan.
We zijn samen bij een concert van George Ezra geweest toen we net aan het daten waren dus daar kiezen we sowieso iets van.
En verder luisteren we nu veel muziek van spotify lijstjes en luisteren dan wat beter naar de tekst. Maar we zijn er ook nog niet helemaal uit :sweat_smile: Filmmuziek vinden we ook heel mooi, dus daar luisteren we nu ook veel naar.

3 likes

Ik ben dan wel niet getrouwd maar we hadden een geregistreerd partnerschap met een ceremonie (dus ja het leek gewoon op trouwen eigenlijk hahaha).

Bij het naar binnen lopen hadden we ‘Better together’ van Jack Johnson. Dat luisterden we toen (en nu nog steeds) veel samen en vonden we een leuk lief liedje (en er was ook nog niemand in onze omgeving getrouwd ofzo dus toen was het nog best origineel :stuck_out_tongue_winking_eye:)
En tijdens het tekenen hadden we ‘All I want is you’ van Barry Louis Polisar (van de film Juno). Want dat vonden we ook gewoon lief en vrolijk.

3 likes

Goeie tip idd, dankjewel. Brief van de ceremoniemeesters is dat gedeelte wat wij als koppel verder niet weten/lezen toch? Waar evt info in staat wat nog geheim moet blijven voor ons? Of is het iets heel anders nog?

2 likes

Klopt, dat is de brief waar ceremoniemeesters dingen in zetten waar jullie nog niks over mogen weten. Vaak zie je in de brief ook nog wel andere praktische dingen staan die niet paste op de kaart o.a. parkereren, cadeaus etc.

Denk dat wij een opzet maken van praktische dingen die wij handig vinden om in de nog in de brief te zetten en dat de ceremoniemeester het dan mogen afmaken met hun overige informatie.

2 likes

Ik heb drie kerkdiensten meegemaakt, maar nog nooit ongenodigde gasten gezien? Of denk je dat je familie hebt die echt onaangekondigd die kant op komen. Ik vind dat namelijk nogal vreemd zonder persoonlijke uitnodiging. Als je eerst naar het gemeentehuis gaat zou je zoals genoemd wordt alleen daar de aanvangstijd op kunnen zetten, maar als gast zou ik het wel fijn vinden te weten dat er nog een vervolg is in de kerk (even voor de gast als voorbereiding bijv. eten/plassen/kledij)

Nog een algemene vraag niet specifiek gericht aan Ananas:
Wij zijn weer aan het twijfelen. Iemand die ervaring heeft met een winterbruiloft? Wij zijn eind februari volgend jaar precies 10 jaar samen en het leek mijn vriend wel een leuk idee om dan te trouwen. Ik vind dat in bepaalde inzichten heel erg leuk (speciale data, kleurstellingen, cozy) maar ook gigantisch onhandig (hecht dan meer waarde aan de binnenruimte, hoe zit het dan met foto’s, coronaaaaa)

1 like