Trouwtopic

Mijn vriend en ik willen in de Lente of zomer van 2020 trouwen. Zijn alles nog aan het uitpluizen verder zou wel graag een trouw weekend Ardennen maar even kijken hoe dat past binnen ons budget. Anders zal het een locatie worden in Limburg of noort Brabant.

1 like

Wat voor rol/taken geef jij (en anderen hier) aan een bruidsmeisje en getuige?

In mijn directe omgeving (vriendengroep) zal ik de eerste zijn die gaat trouwen, en we willen het sowieso zo simpel, rechthoek-rechtaan houden dus ik weet niet echt wat die mensen allemaal “moeten” doen? En hoeveel bruidsmeisjes? Verschil tussen bruidsmeisje en “maid of honour”? So many questions :see_no_evil: Daarnaast zie ik mijn vriendinnengroep niet echt zo typisch samenkomen als op de foto’s die je ziet van ‘bridal squads’ :sweat_smile:. Bovendien hoef je in België blijkbaar geen getuigen te hebben op het gemeentehuis, dus in ons geval is dat dan gewoon voor de leuk.

De Maid of Honor / Best Man zijn toch de getuigen? En een bruidsmeisje is een deel van je ‘entourage’ als ik me niet vergis. Ik heb wat gegoogled op Maid of Honor / Best Man cadeautjes voor m’n toekomstige getuigen, vandaar.

Ik twijfel zelf nog of ik bruidsmeisjes wil. Ik heb sowieso 2 hele schattige nichtjes die ik graag in een mooi jurkje wil, hetzelfde geldt voor m’n 2 neefjes (maar dan in een klein pak natuurlijk). Het lijkt me daarbij mooi dat m’n beste vriendin en 2 schoonzusjes in een mooie jurk van dezelfde kleur gaan, maar hoe regel je dat? Ik wil ze ook niet verplichten een dure uitgave te doen, maar het lijkt me zo mooi.

1 like

Aaah zo! :smile: Hoe beperk je de omvang van je ‘entourage’ eigenlijk? Ik heb eigenlijk niet zo veel vriendinnen, maar wel ‘te veel’ om ze allemaal deel te laten maken van de entourage. Op basis van wat kies jij/kiezen jullie de bruidsmeisjes? De meesten zie ik niet eens op wekelijks basis (we zijn een beetje overal verspreid). Of misschien gewoon helemaal geen… maar dat is dan ook een beetje ongezellig tijdens het klaarmaken :thinking:

@Hedwig Misschien kun je met een selectie jurkjes/pakjes komen voor de nichtjes en neefjes, en daarbij vermelden dat het een mooi huwelijksgeschenk is als de ouders dan de kleding aankopen? Idem voor beste vriendin en schoonzusjes (zelf betalen). Inderdaad, super mooi en schattig! Lijkt me ook heel leuk :blush:

Ik heb dus niet zoveel vriendinnen dus zat met m’n entourage alleen te denken aan m’n beste vriendin en 2 schoonzusjes. Overdag komt er ook maar een klein clubje. Vind dat wel prima :slight_smile: Dat met die kleding is nog wel een goed idee!

De avondlijst vind ik nog wel een dingetje. Waar leg je de grens?

Dan wordt het tijd dat jullie weer eens samen gaan nadenken over wat jullie willen. Tips zijn altijd handig, maar daar moet je uitplukken wat nuttig is voor jullie. Zou echt zonde zijn als je straks op de dag zelf heel teleurgesteld bent en dingen anders had willen doen.

Ik vond het een hele fijne periode. Ik ben ziekelijk perfectionistisch, maar voor de bruiloft liet ik alles los. We hielden het simpel en ik koos alles zo uit, nergens over gepiekerd. Voelde voor mij heel bevrijdend. Maar kan me voorstellen dat dat meestal anders is.
Maar het uitgangspunt was sowieso wat wij wilden. Heb geen rekening gehouden met gevoeligheden en wat verwacht werd (het zou sowieso geen goede bruiloft worden voor mijn schoonfamilie want niet in hun tradities, dus die zouden het toch raar vinden), alleen maar met wat wij fijn vonden. Laat je niet gek maken!

Och jeetje, dat klinkt wel heel frustrerend ja!
Is het een optie dat jij gewoon veel regelt, of wil hij wel echt ook overal betrokken bij zijn? Mijn man kon zich eigenlijk nergens een voorstelling van maken, dus ik heb gewoon de touwtjes in handen genomen geloof ik. Maar als je je dingen niet goed kan voorstellen, kun je je ook snel laten overtuigen door meningen van anderen. Dus dan is het wel handig als jij je aan jullie originele plannen vasthoudt.
En heb je dit laatste ook al eens zoals je het hier zegt (minus het servies kapot gooien) met hem besproken?

Heeft iemand nog toffe romantische trouw locaties in de Limburg(België) of in noort Brabant? Zie door de bomen het bos niet meer zoveel keuze!

Bij ons komt er ook iets meer schot in de zaak. We hebben momenteel 3 locaties bezocht en we kiezen er eentje van. We kiezen ervoor om alles op locatie te doen - ceremonie, receptie, dinner en feest!

Ik vroeg me alleen af wie jullie de taak hebben gegeven om gasten aan te sporen van de ene naar de andere kamer te lopen? Ik heb 4 goede vriendinnen die ik eventueel een taak zou kunnen geven. Of hebben jullie een echte ceremoniemeester uitgekozen? Ik vind het lullig om een van mijn vriendinnen uit te kiezen hiervoor.

En ik heb gedoe met mijn bruidsjurk. Ik ben zelf niet zo van in het middelpunt van belangstelling staan. Nu heb ik uiteraard een trouwjurk nodig en mijn vriendinnen hebben allemaal gezegd dat ze graag mee willen. Net als mijn moeder en schoonmoeder. Ik vind het zelf een beetje to much om met 7 man een jurk uit te gaan zoeken. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zat zelf te denken om ‘stiekem’ alleen met mijn moeder te gaan en uit te komen op een top 3 gezien het feit dat ik ook geen flauw idee heb welke stijl bij mij past. Om later dan terug te komen met mijn vriendinnen voor de definitieve keuze?

Waarom ga je niet gewoon alleen met je moeder en kies je dan ook de jurk uit? Is toch niet gek, jij moet je op je gemak voelen om een jurk uit te zoeken waar jij je goed in voelt.
ik heb mijn jurk (avondjurk, wide zelf ook niet zo opvallen) zelf online besteld en daarna aan mijn moeder gevraagd of ze hem ook mooi vond en hem later nog aan mijn schoonmoeder laten zien :sweat_smile:

3 likes

Ik ga een x met mijn beste vriendin + schoonmoeder/moeder/oma/schoonzusjes en dan kies in mijn daadwerkelijke jurk alleen met mijn moeder later uit. Ik wil ook graag dat mijn jurk een verrassing voor iedereen (excl mn moeder) is tot het moment dat ik naar mijn vriend loop. :slight_smile:

1 like

Dat is misschien de oplossing inderdaad!

Niet voor mezelf, maar ben wel benieuwd naar de antwoorden op deze vraag: bij het passen van trouwjurken, wist je toen meteen dat dit de jurk was?

Ik heb er één gepast en die was meteen goed. Maar het had ook een ander kunnen zijn, er zijn zoveel mooie jurken. Ik vind eigenlijk dat er nogal overdreven over wordt gedaan over “””de jurk”””.
Ik zou nu 5 jaar later dezelfde jurk waarschijnlijk ook niet meer kiezen.

2 likes

Had trouwkaartjes gemaakt, begin ik nu weer te twijfelen :expressionless::joy:

Ik had van te voren wat foto’s van jurken opgeslagen die ik graag wil passen. De jurk die ik als eerste aan had vond ik super mooi maar er zat een stukje aan wat totaal niet mijn ding is. Toen heb ik nog 10 andere jurken gepast maar bleef met die eerste in mijn hoofd zitten. Dus uiteindelijk die eerste weer aan en kunnen regelen dat ze dat stukje gaan vermaken zodat de jurk helemaal perfect is.

1 like

Wie van jullie is er zwanger getrouwd?

Is dit alleen de jurk of ook de vermaakkosten en de schoenen enzo?

Hoe ver van te voren zijn jullie gaan passen voor je jurk? Ik trouw dus pas in de zomer van 2020 (nog geen datum gezet), maar door het concreet op internet zoeken naar jurken begint het toch wel wat te kriebelen. Kreeg de tip van een vriendin om na de zomer een jurk te kopen ivm de sale, maar dat duurt nog vet lang :frowning: Passen kan natuurlijk wel eerder, maar ik ken mezelf… ik ga niet passen en dan nog een paar maanden wachten voordat ik hem koop.

Moet je trouwens direct de hele jurk betalen? Of doe je een aanbetaling? Of betaal je hem pas als je ophaalt? :slight_smile:

Ik ga in maart zwanger trouwen, maar ik had sowieso geen ambities voor een groot feest dus er waren weinig aanpassingen nodig in mijn droombruiloft.

2 likes