Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Nouja dat klopt niet helemaal wat je exact noemt.
Lisa Westerveld vervangt Paul Smeulders (net zoals in 2017), en Lisa zit dus sinds 2017 in de kamer itt Paul die er sinds 2018 zit.
Kauthar vervangt Suzanne en daarmee verlaat inderdaad een goede politicus de tweede kamer, maar eigenlijk vind ik het al kwalijk genoeg dat een partij die inclusiviteit als slogan voert de diversere kamerleden (vrouw met hoofddoek, zwarte man, vrouw met afro-Amerikaanse roots) op plaatsen zo laag op de lijst zet (respectievelijk plek 9, 13 & 18)

4 likes

Ik las vanochtend een artikel op NRC die aanstipte dat die doorloop, zowel door de verkiezingen als parlementariërs die hun ambtstermijn niet hebben af gemaakt, er wel voor zorgt dat de Kamer zelf een hoop expertise, ervaring en ook een flink stuk collectief geheugen verliest. In de afgelopen 4 jaar is bijna 2/3 van de Kamer veranderd.

6 likes

Belangrijk is om twee dingen te beseffen: iedereen die op een lijst staat is kwalitatief voldoende bevonden. De lijst bestaat niet uit een rangorde waarbij kwaliteit het criterium is. De lijst bestaat doorgaans uit wat de partij als gunstig ziet. Kortom: de nummer één en rechterhand. Vervolgens een frisse mix van opvallende nieuwelingen en oudgedienden. Of andere ideeën. Bij vvd vervolgens een rits vrouwen om te verbloemen dat je niet divers bent. Of bij pvda altijd om en om: dus vrouw man vrouw man. Vaak rekening houdend met thema’s of expertisegebieden. De lijst is dus niet heilig. Als een partij iemand als Smeulders niet wil verliezen moeten ze ervoor kiezen hem nog hoger te plaatsen. Groenlinks wil juist vernieuwen dus deden ze er nieuwkomers tussen. Bij Groenlinks is dit ook extra opvallend omdat zij er natuurlijk vanuit gingen dat ze zouden winnen of gelijk zouden blijven toen de lijst gemaakt werd. Die lijst is dus niet gemaakt op een halvering van de fractie én twee inhalers door voorkeursgemmen. Dan verdwijnen er dus ineens ervaren Kamerleden.

Ik erger me trouwens ook aan het alles toeschrijven aan SoeV. Niet omdat ik het niet steun, maar omdat het in dit geval niet geheel correct is en de macht van soev overdreven wordt (bij de conservatieve partijen is dit niet eens een ding). Bij Groenlinks zaten zowel Westerveld als Bouchallikht binnen de peilingen. Westerveld was een heel opvallend Kamerlid met heel veel ruimte en interesse voor haar achterban. Zij heeft dus ook veel mensen die op haar gestemd hebben juist om haar plek te verzekeren omdat ze zo op het randje stond. Bouchallikth viel ruim binnen de peiling van gl maar voerde een sterke campagne en kreeg veel haat waardoor veel mensen dachten: juist dan ga ik haar steunen.

16 likes

Chef redacteur bij Agrio uitgeverij.

En @Shaaar je hebt gelijk, bij GroenLinks heeft niemand op Lisa of Kauthar gestemd omdat ze net buiten de peiling lagen, zoals het soev advies.
Ik denk dat eigenlijk alleen Marieke van Volt er dus op die manier bewust ingekomen is.
Ik vind peilingen echt vervelend, want het is allemaal zo bepalend en mensen laten zich er zo door beïnvloeden.

1 like

Is het een idee om dit topic nu na de verkiezingen door te laten gaan als een algemeen NL-politiektopic ipv dat ‘nieuws, actualiteit en politiek’ allemaal bij elkaar zit? Dat is zo breed en dit topic nu nog zo specifiek - dat kan wat gebalanceerder @moderators

1 like

1344 berichten in Nieuws, actualiteit en politiek #2 sinds vorig jaar juni. Het topic wordt niet dermate druk bezocht dat het nodig wordt om zaken te splitsen.

Rutte heeft gezegd: je moet Omtzigt minister maken

En daar hebben we een week op moeten wachten? :joy::joy: beste 1 juno grap so far

5 likes

Ik geloof er stiekem helemaal niks van… Dat hij er gewoon snel een a4tje bij heeft gestopt om er mooi vanaf te komen.

6 likes

Kritische geluiden uit de Kamer halen, slim hoor

2 likes

Mark Rutte een week geleden: we hebben het helemaal niet over Omtzigt gehad

Ook Mark Rutte: heb altijd al gelobbyd voor Omtzigt als minister, zo ben ik

19 likes

het was de stagiair

8 likes

godverdmm “het debat over de mislukte verkenner”. Mooie van Simone Weimans

2 likes

Helaas niet. De dag dat we die kerel eindelijk kunnen afschudden kan de vlag uit…

Nee joh Markie komt er waarschijnlijk weer gewoon breed lachend mee weg. Op z’n fietsie

7 likes

Ik heb m’n stem naar ja aangepast. Wie weet helpt het manifesteren gewoon wel en je moet toch wat als laatste middel

13 likes

Met z’n allen!! Lekker democratisch stemmen

Wordt dit het einde van Rutte als ~minpres?

• Ja

0 stemmers

5 likes

Half 1 dus? Dan kan ik nog even snel lunch halen!

Ik word hier eigenlijk zo boos van, wat een slangenkuil

4 likes

Ik ga ook kijken, echt een goeie quarantaine activiteit

Jesse is verdrietig dat BIJ1 bestaat want die passen ook goed bij GL of d66 qua anti-racisme

image

Also Jesse:

image

14 likes