Unsuccesful adulting

Vorige week had ik een soort van schoonmaakwoede, weet nog steeds niet wat mij overkwam.

Nu lig ik op de bank omdat ik geen zin heb om de was op te hangen. Dus laat het lekker stinken in de wasmachine.
Het erge is dat ik mezelf hier meer in herken dan die schoonmaakwoede vorige week.

3 likes

Lente doet rare dingen met een mens :sweat_smile: wel herkenbaar though

1 like

Ik ging voor het eerst in mijn leven met mijn auto door de wasstraat. Nou ik schaamde me dood want ik wist helemaal niet hoe het moest en moest allemaal mensen om hulp vragen en argh ik wil nu graag door de grond zakken plz

11 likes

Wasstraten zijn ook heel ingewikkeld, en elke werkt weer anders. Ook nooit een duidelijk stappenplan ofzo
? Alsof je maar moet weten hoe het allemaal moet.

3 likes

Ik heb al meer dan 6 jaar m’n rijbewijs en ik heb nog steeds nog nooit getankt :sweat_smile: ik stuur altijd m’n vriend om te gaan tanken. Overigens ook voor het eerst vorige week alleen door de wasstraat gereden maar het is gelukt, net als bij jou! Goed voor ons dus :grimacing:

10 likes

Ik vermijd de wasstraat ook om deze reden. Ik was of een keer met de hand, bij zo’n box. of wacht tot mijn man het niet meer aan kan zien.

Misschien maar keer met hem meegaan.

3 likes

Haha bedankt allemaal, goed om te weten dat ik niet de enige ben!

1 like

Ugh de eerste keer dat ik door de wasstraat ging had ik ook gevraagd hoe alles werkte, maar die grapjassen zeiden dat ik moest uitstappen. Niet dus. Heb echt naar mijn auto moeten rennen voordat hij ergens tegenaan botste.

7 likes

Wow
 Ik denk dat dit soort dingen, deze benadering van vrouwen dus preciés is waarom heel veel vrouwen moeite hebben met naar de garage, wasstraat etc gaan (en waarom mijn vriend dat niet snapt)

23 likes

Toen ik de eerste keer (en enige keer tot nu toe!) door de wasstraat ging moest iemand van daar bij me komen inzitten omdat ik het niet begreep en ik mijn auto niet in de vrij kreeg :dizzy_face:

6 likes

Ik snap er ook nooit wat van, mijn vader wast al jaren mijn auto :+1:

2 likes

En voor alle anderen met wasstraatspanning, een korte handleiding.

Pro tips om van tevoren te doen:

• Checken of je een losse antenne hebt, als je die hebt kun je die eraf draaien terwijl je in de rij voor de wasstraat staat, of als die tijdsdruk je spanning geeft thuis alvast. De roller kan dan niet je antenne kapot maken en ook niet in de war raken waardoor het achterste stukje van je dak niet gewassen wordt. Als je een vaste antenne hebt laat je die gewoon zitten.
  • Checken hoe je je auto in z’n vrij zet (koppeling intrappen, auto uit de versnelling, motor uit, koppeling loslaten; of bij een automaat in neutraal, geen handrem aantrekken)
  • Checken of je regensensoren hebt voor je ruitenwissers en hoe je die dan uitzet, als die aan staat gaan je ruitenwissers steeds aan omdat ze denken dat het regent, dan kunnen ze beschadigen en het is in ieder geval niet bevorderlijk voor het wassen

Dan ga je naar de wasstraat (ik ga hier uit van een wasstraat waar de auto doorheen rolt, er bestaan ook wasstraten waar je je auto neerzet en dan rolt het apparaat heen en weer, maar die zijn zeldzamer en gebruik ik zelf nooit).
Voordat je inrijdt staat er een medewerker aan wie je vertelt wat je wil en waarbij je betaalt, (bij mijn eigen wasstraat staat dit mannetje halverwege tussen 2 delen in, maar dat is geloof ik vrij afwijkend). Er zijn mensen die zeggen dat alle programma’s hetzelfde zijn en dat je dus net zo goed de goedkoopste kan nemen, ik vind zelf dat Rain-X wel een verschil maakt, dus ik kies het programma waar dat in zit.
Diezelfde medewerker navigeert je de lopende band in. Op de grond loopt een soort touwladder van staal. Je stuurt je linkervoorwiel tussen de 2 kettingen, de medewerker wijst je naar links of rechts als je naast dreigt te mikken, als hij/zij z’n duim opsteekt (of totale interesse verliest en wegloopt) zit je goed en dan zet je je auto in z’n vrij/neutraal en doe je de motor uit. De auto wordt dan vanzelf voortgetrokken door de lopende band.
De medewerker spuit dan meestal extra zeep op de voor- en achterbumper en soms halen ze vast wat hardnekkige dingen weg met een hoge drukreiniger.
Dan blijf je gewoon rustig zitten, de auto beweegt vanzelf, niet op de rem trappen, niet de auto starten, eigenlijk gewoon zitten en wachten.
Aan het einde (te herkennen aan van die badstof flappen die het laatste beetje droogmaken) wacht je tot die flappen in je achterruit zichtbaar zijn, dan hebben ze je hele dak gedroogd. Soms is er ook een stoplicht dat zegt wanneer je de auto weer mag starten.
Dan rij je weg, de eerste paar kilometer moet je bij voorkeur voorzichtig remmen omdat de remschijven en -blokken nog nat kunnen zijn.

Meestal is er na de wasstraat nog een stofzuiggedeelte waar je gebruik van kan maken, dan kun je ook je antenne weer terugschroeven. Als je nog vlekken op je auto ziet zitten (vogelpoep die er niet goed af is gekomen bijv) kun je naar een medewerker toelopen, over het algemeen krijg je dan nog een rondje door de wasstraat gratis.

94 likes
  • slaat post op *
6 likes

Ik bedenk nu dus dat ik ook nog nooit heb getankt
 (en ik moest laatst mijn rijbewijs verlengen dus al 10 jaar een rijbewijs). Ik rij ook niet veel of alleen korte stukken. En mijn man gaat altijd al tanken als hij ziet dat het nodig is, als hij van werk naar huis rijdt ofzo. Eigenlijk wel bizar dat het nooit is voor gekomen dat ik zelf moet tanken? Hahaha nouja ik ga wel gewoon een keer tanken als de tank nog half vol is, dan heb ik dat ook een keer gedaan :sweat_smile:

2 likes

Alvast een tip, sommige auto’s hebben een knopje om de brandstof klep te openen, sommige niet. Zoek dat alvast uit. :joy:
Toen ik voor het eerst ging tanken in de auto van m’n zus had ze netjes uitgelegd, hier zit de knop om m te openen. Toen ik later voor het eerst ging tanken in de auto van m’n vader, zocht ik die knop. Ik hem bellen, ja pap, waar open ik je brandstof klep? Niet met een knop dus haha

4 likes

Haha, de fout van automatische ruitenwissers heb ik dus een keer gemaakt. Had na 20 seconden nog steeds niet door dat ze in paniek op en neer aan het gaan waren dus toen hebben ze speciaal de band stopgezet om dit tegen mij te zeggen :joy:

Verder is het idd heel belangrijk om de rem los te laten zodra de auto in je vrij staat. Belangrijker dan wat dan ook. Antenne haalt dat mannetje er vaak voor je af en hij doet soms een zakje om je ruitenwisser achter dus die moet je er ook af halen wil je niet voor lul rijden als je niet gaat stofzuigen :upside_down_face:

En laatste hack die voor mij werkt: als je bang bent scheef in die gleuf te rijden, bedenk dat je wiel precies onder je linkervoet zit (dus niet aan de zijkant van je auto maar net iets meer naar binnen) dus probeer te zorgen dat je voet recht tegenover de gleuf zit. Tot nu toe bijna altijd succesvol geweest bij mij zonder dat het mannetje moest gebaren links of rechts!

10 likes

En zoek even uit of je spiegels automatisch naar binnen kunnen of dat ze dat handmatig kunnen doen. Dit vragen ze bij ‘mijn wasstraat’ altijd maar daar wist ik de eerste keer het antwoord ook niet op :sweat_smile:

4 likes

Held!

5 likes

De eerste keren dat ik naar de wasstraat ging googelde ik altijd eerst hoe het moest. Dat gaf mij rust. Vooral het in neutraal zetten vertrouw ik niet. Altijd bang dat wanneer ik mijn voet van de koppeling haal er iets misgaat.

Ik heb sowieso moeite met welk pedaal wat doet. In mijn eigen auto gaat dat automatisch voor mijn gevoel maar als ik mijn vriends automaat stap vraag ik altijd nog welk pedaal wat doet. Hij begint dan met zijn ogen te draaien alsof ik gek ben maar als ik erover na ga denken weet ik het niet meer. Al 12 jaar mijn rijbewijs :face_with_hand_over_mouth:

4 likes

Heel fijn. De 1e x bij mijn Fiat500 was ook verschrikkelijk tanken.
Dit was een handig filmpje:

8 likes