Unsuccesful adulting

Agh met jou 21.999 anderen :stuck_out_tongue:
(zelf weleens een strijktutorial gekeken)

1 like

Vriend bellen omdat het je niet lukt om het dekseltje van de piepende brandmelder open te krijgen. Aarghh

1 like

Zojuist erachter komen dat je peuter vandaag weer naar de psz moet, na een week ziek en een week vakantieā€¦
En je dus de pleuris moeten haastenā€¦

Ben net om half 8 op de bank in slaap gevallen en zojuist om kwart voor 10 wakker geworden. No!! Hoop dat ik vannacht nog wat kan slapenā€¦

Ohja, en de tv heeft de hele tijd youtube videoā€™s afgespeeld!

Mijn hele leven is een soort unsuccesful adulting verhaal, haha.

Summary

Maar serieus, ik heb echt het gevoel dat het me maar niet lukt om mijn leven op orde te krijgen, zowel letterlijk als figuurlijk. In principe functioneer ik in mijn volwassen leven, kan al mā€™n rekeningen gewoon betalen, maar daar houdt het wel op.

Mijn ā€˜huisā€™ is een puinhoop, altijd. Ik woon in een soort veredeld studentenhuis en heb 2 kleine kamers. In eentje staat alleen mn bed en een tv en in de kamer ernaast kledingkast, boekenkast, schoenenrek en een tafel met allerlei spullen (er staan ook een oven en magnetron die beneden niet passen, dus die kamer staat best vol met van alles, blijft weinig ruimte over om daar te zitten oid). Ik heb dus geen woonkamer hier en het resultaat is dat ik voornamelijk op mijn bed hang.

Het lukt me niet om mā€™n afwas bij te houden, mā€™n kleding ligt overal en nergens, het is echt een zooi. Maar omdat ik niet echt de ruimte heb om bezoek te ontvangen maakt het ook weinig uit. Dat zou de enige reden zijn om de boel op te ruimen, en dan nog zou dat eenmalig zijn en vervolgens zou het binnen dagen weer een zooi zijn.

Het lukt me ook niet om een gezond eetpatroon aan te houden en elke dag zelf te koken. Dat is deels gemakzucht, deels mijn sociale ongemakkelijkheid (ik heb geen zin om sociaal te moeten doen met huisgenoten als ik aan het koken ben). Ik ben ook geen ster in boodschappen doen, waardoor ik heel vaak eten onderweg koop naar werk (zowel ongezonder als duurderā€¦)

En ook op werk merk ik dat ik weer een beetje grenzen aan het opzoeken ben, door dingen uit te stellen, waardoor ik het overzicht kwijt raak en er een aanzienlijke kans is dat ze me straks niet willen houden (terugval in oude patronen die me deels ook mā€™n vorige baan hebben gekost).

Waar het eigenlijk allemaal denk ik wel op neer komt is dat ik altijd kies voor het uitstellen van dingen, de makkelijke uitweg, kijken naar de korte termijnā€¦ Het zit er zo ingebakken dat ik niet zo goed weet hoe ik moet veranderen. Of ja, het is gewoon een kwestie van mezelf een schop onder mā€™n kont geven en als ik het zo lees klinkt het ook allemaal heel treurig dat ik de boel niet op orde kan houden. Als ik nou 20 was geweest ofzo, maar ik ben al bijna 30 :woman_shrugging:t2: Ik denk dat het vooral al een verschil zou maken als ik woonruimte zou hebben die leefbaarder zou zijn (iets voor mezelf of in ieder geval een woonkamer erbij), maar dat is vrij lastig in de stad waarin ik woon en ik heb ook sowieso geen spaargeld om iets te kunnen kopen oid.

Weet niet precies wat ik met deze post wil bereiken, maar misschien helpt t voor mezelf om het eens allemaal op een rijtje te hebben gezet. Ik denk dus ook steeds iedere keer weer ā€˜oke dit weekend ga ik echt eens de boel thuis helemaal onder handen nemen/ vanaf deze week koop ik niks meer op het station en ga ik gezonder eten blablaā€™, en het lukt me allemaal maar nietā€¦ Ik snap dat ik ook niet in 1x alles kan veranderen en beter klein kan beginnen, maar op de een of andere manier krijg ik 't niet voor elkaar. :roll_eyes:

4 likes

Ik denk dat het niet raar is om je leven niet op orde te hebben als je 30 bent. Niemand heeft zā€™n leven ooit echt op orde, toch?
En qua rommel, misschien een paar keer in de week 15 minuutjes opruimen. Dan wordt het steeds minder en minder overweldigend. Vaak is eraan beginnen lastig omdat het zo veel is, en je te grote stappen wil maken

3 likes

Dankjewel voor je reactie! Snap idd wel wat je bedoelt met niet op orde hebben en dat dat oke is, maar t gaat me denk ik vooral ook om het letterlijk niet op orde kunnen houden, haha. Dat 15 minuten opruimen per keer klinkt zo simpel he, dat zou ik toch moeten kunnen, maar op de een of andere manier lukt me dat al niet? Hoewel het er dan vaak op neer komt dat ik meteen uren ermee bezig ga, halverwege geen zin meer heb en het dan weer laat verslonzen :sweat_smile:

1 like

Ik ben vandaag naar een trouwbeurs gegaan met mijn zus en moeder, en mijn enige doel was zoveel mogelijk gratis stukken taart wegvreten. Weet eigenlijk niet of dit een adulting issue is of gewoon een dik mens issue haha. Gelukkig was mijn moeder net zo erg, dus voelde me wel iets minder schuldig haha.

34 likes

Love it <3

1 like

Misschien 5 minuten per keer? En als het is sowieso al goed dat je eraan begint, ookal heb je op de helft geen zin meer. Ben je toch een succesvollere adult dan je denkt :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb al bijna geen geld meer de komende 3 weken. Doe ik toch weer netjes.
:tired_face::rofl:

Ik haat rekeningen.

Precies dit! Maar ik leef ook echt van salaris naar salaris :grimacing:

2 likes

Maar je hebt wel een vaatwasser op je 27e, dat vind ik best wel adultgoals.

21 likes

Zou het een idee zijn om wat moeite te stoppen in het gezelliger maken van je woonruimte? Als ik dit zo lees heb ik enkele ideeƫn die ruimte zouden kunnen besparen en/of iets anders kunnen opleveren:

  • een slaapbank i.p.v. een bed. Dat klinkt misschien kut maar een vriendin van mij heeft 8 jaar lang dit als slaapbank gehad image
    En dan wel met het beste/duurste matras erop. Lag lekker, zat chill en was overdag zo in- of weer uitgeklapt. Of bijvoorbeeld dit: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90349326/ die kan je overdag lekker opmaken met kussens als bank. Kan me voorstellen dat het wat zou helpen als je een plek hebt om zelf, of met vrienden fijn te zitten (ik heb dat sinds kort en ben er zooo blij mee).
    Of wellicht heb je ruimte voor een bankje/chille fauteuil als je doet wat een andere forumster hier ook heeft gedaan: je bed op twee ladekasten maken (volgens mij is dit @suus, staan dacht ik wel fotoā€™s van ergens op het forum). Dan zouden er wellicht wat kasten weg kunnen uit je tweede kamer? Weet niet of er verder nog wat dingen ergens anders kunnen staan, bijv. schoenenrek op de gang ofzo. En misschien een leuk kleurtje op de muur, of iets anders dat het voor jou gezellig maakt. Ik heb nu voor het eerst in jaren woonruimte waar ik echt blij mee ben, het is ook helemaal niet groot hoor, maar nu heb ik ook zoveel meer behoefte en zin om dat een beetje netjes te houden. Kom ook helemaal tot rust als ik thuis kom nu. En snap dat jij wellicht wil verder zoeken naar iets anders maar het zou al veel kunnen schelen als het nu allemaal al wat prettiger voor je is, denk ik. Eventueel zou je ook fotoā€™s kunnen plaatsen in het interieurtopic en mensen vragen om met je mee te denken?

Verder vind ik dat je het helemaal niet slecht doet, met een baan en volgens mij lees ik ook wel eens dat je veel sport? Zou proberen niet alleen te focussen op dingen die slecht gaan want dan kom je in een negatieve spiraal en dat is echt zonde. Mijn broertje doet vaak een soort ā€˜challengeā€™ per maand, bijvoorbeeld: iedere dag van de maand bepaalde sportoefeningen doen, iedere dag van de maand een kwartier besteden aan een vreemde taal die hij graag wil leren, etc. Misschien zou je ook zoiets kunnen bedenken voor goede gewoontes die je jezelf wil aanleren? Bijv: een maand lang ieder weekend weekboodschappen doen en alvast wat vooruit koken. Je kan het ook wat ā€˜negatieverā€™ aanpakken door bijvoorbeeld je pinpas thuis te laten als je op weg gaat naar werk, zodat je niet in de verleiding komt om dingen te kopen.

Oh en qua werk, wat je zegt herken ik wel van het werk waar ik nu mee bezig ben (promoveren dus groot project met veel vrijheid) en mij heeft het heel erg geholpen om te gaan werken met maand-, week- en dagplanningen, dus ik maak iedere maand een nieuwe planning, en iedere week, en per dag kijk ik ook even wat er gedaan moet worden. Ik begin als ik 's ochtends aankom vaak chill met een kop koffie en de irritante regeldingen die ik die dag moet doen, dan is dat vast gebeurd. En als ik een specifieke kutklus moet doen beloon ik mezelf erna vaak (met bijv. een boek dat ik graag wil hebben, speciale thee, een plant).

Zijn gewoon wat losse ideeƫn hoor, weet niet of je er wat aan hebt en misschien wilde je wel gewoon spuien. Maar nogmaals, volgens mij doet je het helemaal niet slecht!!

7 likes

Dat was echt 1 van de eerste dingen die ik ging aanschaffen toen ik op mezelf ging wonen. Als ik ergens een teringhekel aan heb is het wel de vaat doen. Ik kan niet leven zonder vaatwasser, serieus niet haha :see_no_evil:

Ik ga morgen 3 jaar nadat ik een oproep heb gekregen naar de huisarts voor baarmoederhalskanker onderzoekā€¦

En nu hoop ik echt dat ik niks heb. :see_no_evil:

1 like

Goed dat je alsnog gaat!

3 likes

Ik ga morgen voor het eerst in 3 jaar weer naar de tandarts. Ben niet bang ofzo. Ik was gewoon te laks om een afspraak te maken.

De enige groenten die ik heb zijn voor mā€™n caviaā€™s

Ik heb gister voor het eerst in 2 weken groente gegeten. Wel gelijk 2 broccoliā€™s :+1:t2:

6 likes

Goedzo! Ik moet hier elk jaar, is standaard, bij de gynaecoloog (moet zelfs voor pilrecept naar de gyn, gekke Duitsers :roll_eyes:), en het valt echt alles mee. Is even een ongemakkelijk gevoel, maar zo voorbij, en zeer waarschijnlijk heb je natuurlijk niks, maar altijd beter dat ze er op tijd bij zijn mocht er iets zijn.

Mij lukt het ook niet op die manier. Wat mij af en toe wel helpt is om op zoā€™n moment drie concrete klusjes te bedenken. Maar die methode is ook niet waterdicht helaas. :stuck_out_tongue:

1 like