Vegetarisch eten

Omg ja echt! Wist niet wat ik zag

Ooh echt? Jammer! Ik heb ze vorige week gehaald, nu blij dat ik twee zakken heb :slight_smile:

1 like

Wss liggen ze er de komende twee weken nog wel, die week aanbiedingen blijven nog wel eens liggen🙈 maar vind het jammer dat er niet meer van dit soort producten in de winkels ligt. Tenminste ik zie het niet😅

Alright here we go:

Recept

Voor 2 personen saus:

• 300 gram bloemkool
  • theelepel witte miso pasta
  • paddenstoel bouillionblokje, maar groentenboullion of no chicken bouilion kan ook
  • Scheutje ongezoete amandel of sojamelk (± 100ml)
  • edelgistvlokken (optioneel)
  • knoflookpoeder of geroosterde knoflook
  • peper/zout/je kent t

bloemkool koken in bouilion totdat het zacht is. Niet beetgaar, gewoon zacht. Afgieten en boulion bewaren. Met staafmixer pureren met melk, miso, en zo veel boullion ls nodig (en de knoflook als je die geroosterd hebt). Je kan er later nog edelgistvlokken doorheen roeren naar smaak, om het dikker/kaziger te maken. Ik doe er ook altijd karwijzaad en chili vlokken doorheen.

Meestal eten we dit met geroosterde gnocchi en spruiten (allebei husselen met wat olie, 20 min in de oven op 200 graden in een braadslee of op een bakpapier), en die ‘filet als van kip’ van AH. Maar ik eet het zelf ook met gebakken gerookte tofu met gebakken champignons en ui.

12 likes

Oh echt? Ik heb altijd het idee dat die wel ok is qua vegan. Zijn er nu allemaal dingen die ik mis :thinking:

De gardein paté met tuinkruiden is zo lekker. Mijn man dacht dat hij vlees paté zat te eten en hij werd al helemaal boos haha.

Ik heb een jumbo foodmarket in mijn straat zo ongeveer en daar hebben ze nu een hele afdeling met kant en klare verse vegetarische maaltijden. Heb gisteren de vegetarische taco’s op en die waren top!

De groenteschijven van de jumbo zijn nu ook veranderdđŸ˜« die hadden een lekkere bitemaar nu zijn deze ook slapper en als je ze uit de verpakking haalt voelen ze ook waf slijmerig ofzo

Komt dat niet omdat die van Vivera zijn? Die verandert nu al zijn producten

1 like

Ja dat klopt! Maar de vorige keer waren ze niet meeveranderd🙈

Ik wil vaker vegetarisch gaan eten. Heb tot nu toe weinig ervaring met vleesvervangers. Ik heb alleen een paar keer de groentenburgers op van appie en garden gourmet, vega gehaktstukjes en dvs kipstuckjes. Dat laatste is iedereen altijd zo enthousiast over, maar ik heb het maar 1 keer op omdat ik de structuur zo elastiekerig vond dat ik er misselijk van werd. Dat is nu alweer een paar jaar terug en wil ze graag nog eens proberen. Iemand tips om dit het lekkerste te bereiden?

Kipstukjes van Vivera vind ik zelf heel lekker. Klein beetje olie en dan op de grill/koekenpan. Worden ze lekker krokant van.

2 likes

Ik vind die ook gewoon echt heel vies. Niet alles kan je bekoren!

1 like

Welke vleesvervangers raad jij dan aan? Wellicht hebben we dan een beetje dezelfde smaak haha

Ik denk dat je ook gewoon veel verschillende merken moet proberen, de ene kipstuckjes zijn de andere niet. Op hoog vuur maar niet te lang, anders worden ze idd een beetje elastiek.

Gisteren weer de incredible burger gehad van garden gourmet maar ik vind het best wel echt lijken op een gewone burger.

1 like

Ehmm ik eet niet zoveel vleesvervangers, dus ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om je specifieke dingen aan te raden. Maar, ik hou van alles van valess.

1 like

Misschien slechte tip, maar als je per se kipstukjes ergens in wil hebben (vind zelf de burgers, schnitzels en schijven als vleesvervangers veel lekkerder), zou je ook een vegetarische burger schnitzel of filetlapje die je wel lekker vindt in stukjes kunnen doen😅

1 like

Als je gevarieerd eet hoef je echt niet bang zijn voor te weinig eiwit! Zeker als je genoeg peulvruchten eet en ook zuivel gebruikt is een tekort vaak niet aan de orde.

Gerechten die ik lekker vind zonder vleesvervangers:

• Broodje falafel
  • Melanzane
  • Canneloni (vulling van spinazie, ui en ricotta en saus van tomaten met bleekselderij en wortel)
  • Pulled mushrooms (oesterzwam kun je voor het bakken heel goed uit elkaar trekken en is echt een vlezige paddenstoel)
  • Gado gado
  • Chili sin carne
  • Curry met bloemkool, kikkererwten en sperziebonen
  • Nasi met een eitje
  • Puree met spruiten en pecannoten uit de oven, met gorgonzola eroverheen
  • Deze taart van Ottolenghi: https://ottolenghi.co.uk/recipes/swiss-chard-and-herb-tart-with-young-cheese
  • Maaltijdsalade ‘Griekse’ couscous met feta, komkommer, tomaat, rode ui en zwarte olijven
  • Bietenrisotto met pijnboompitten

Nou ja ik kan nog wel even doorgaan haha, probeer zelf max 1 keer in de week een vleesvervanger te eten, dus eet veel andere dingen.

2 likes

Quiche is ook altijd lekker! Met groene groenten, of met zongedroogde tomaatjes en kaas!

1 like

Wij eten sinds januari vega en ook mijn man hield mega van vlees, maar hij gaat echt goed!

Hieronder wat links van favo gerechten
Links lekkere vega recepten

(Deze met vega spekjes)

4 likes

Ik vind de spekjes van Vivera wel een aanrader. Handig voor een stamppot of romige pasta bijvoorbeeld. De shoarma en satéschnitzel van dit merk vind ik ook erg lekker.

2 likes