Vegetarisch eten

Nee ik vind alles wat je aan ‘spekjes’ kan vinden echt niet te vreten…

2 likes

haha nou ja het is ook geen winter meer

1 like

Ik doe door de stamppot vaak geroosterde cashewnoten, dat geeft dat knapperige wat de spekjes hebben.
Ook heb ik een keer aubergine in hele kleine blokjes gesneden en gebakken in een koekenpan met sesamolie en er een beetje sojasaus en sushi azijn doorheen gemengd. Op die manier kun je het ook helemaal knapperig opbakken, dat was ook heel lekker!

Geitenkaas/feta?

De vegan spekjes van de ah. Ik (en volgens mij veel anderen) vinden die echt top. In mijn ah liggen ze bij de echte spekjes

Ik vond die mwah. Ze waren een beetje rubberachtig ofzo? Qua zoutigheid waren ze wel echt top!

Beetje knapperig bakken. Eerste keer had ik dat niet gedaan en waren ze niet zo qua structuur. Sindsdien wat knapperiger en echt heel lekker. Misschien maakt dat ook nog wel verschil voor jou?

1 like

De spekjes van de Lidl. Ik krijg die niet fatsoenlijk gebakken? Het blijven droge rubberachtig flubbers bij mij. Iemand tips hoe ik het knapperig gebakken krijg?

Ik vind dat eigenlijk de beste vervanger voor het zoutige, want die nep spekjes vind ik ook echt niet lekker. Ik gebruik ook wel eens vega gehakt wat ik zelf kruid, maar dan heb je dat knapperige effect niet

Heel lang bakken in een beetje olie en blijven roeren tot ze allemaal droog gebakken zijn. Heb niet getimed hoe lang ik ze heb gebakken maar voor mijn gevoel heel lang haha.

Textuur was goed en de eerste ‘rooksmaak’ ook wel maar door vond het een plastic nasmaak hebben dus zou ze niet zo snel nog een keer kopen.

1 like

Ik vind de spekjes van vivera top, maar die zijn ook wel wat rubberachtig. Wil zo graag die van Lidl proberen, maar ze liggen hier nooit in het schap. Geen idee of ze nou altijd uitverkocht zijn of gewoon niet worden geleverd…

1 like

Ik vind de spekjes van Vivera ook heel lekker!

Als je echt veel olie of boter gebruikt kun je ze wel lekker krokant bakken hoor! Althans die van de jumbo.

2 likes

Zelfde geldt voor die van de lidl en ah! Je moet ze bijna frituren

Heeft iemand wel eens shoarma gemaakt van tofu? Ik wil het een keer proberen

Ongevraagd advies: ik vind shoarma van oesterzwammen echt mega lekker

1 like

Heb het nog nooit gegeten! maar wilde gewoon een keer wat uitproberen met tofu, maar als seitan daar beter voor is moet ik daar misschien naar kijken.
Heb inderdaad al veel gelezen over dat tofu heeel goed uit moet lekken voordat je het gaat gebruiken omdat het anders heel erg zacht is en dat wil ik natuurlijk niet.

@Banananana Ik zie de laatste tijd steeds vaker dingen over oesterzwammen inderdaad! Mensen maken daar volgens mij ook burgers van? Maar heeft dat van zichzelf niet een hele overheersende smaak of valt dat wel mee?

Nee smaakt naar shoarma :grin:

Ik heb laatst spekjes van wortel gemaakt en dat was best lekker.
Je neemt 1 winterpeen en die hak je in blokjes van een centimeter. Dan meng je 1.5 eetlepel japanse sojasaus met 2 theelepels olijfolie, 200 ml water en 1 eetlepel gerookte paprikapoeder (of 1.5 theelepel liquid smoke) en dat doe je dan in een koekenpan op middenhoog vuur met de wortelblokjes erdoor. 10 min bakken met de deksel half op de pan tot het vocht verdampt is. Dan doe je 2 eetlepels olie in pan en zet je het vuur hoog en bak je ze knapperig af. Eventueel nog zout strooien als het klaar is.

Dit zijn mn favo spekjes https://www.instagram.com/p/B_ComXcH6Ii/?igshid=1828tdbup2ga

4 likes

Oesterzwammen lenen zich ook heel goed om pulled beef van te maken! Ze zijn wel redelijk prijzig, dus mocht je een Turkse supermarkt in de buurt hebben zou ik daar even kijken.