Vegetarisch eten

Vraagje: welke supplementen gebruiken jullie? Ik heb een tijdje b12 gepakt maar niet consequent genoeg en de laatste tijd voel ik me niet zo goed, erg vaak moe en slapjes. Ik herken dit uit de tijd dat ik een b12 tekort had dus ik ga toch maar weer iets bijnemen. Ik las iets over een supplement speciaal voor vegetariërs waar alles in zou zitten, iemand daar ervaring mee?

Supplementen zijn enkel nuttig bij daadwerkelijke tekorten. Best je bloed laten testen en aan de hand daarvan al dan niet iets nemen.

1 like

Ik heb m’n bloed laten prikken bij de huisarts. Ik heb een B12 tekort (en voorheen ook een ijzer tekort). B12 krijg ik via injecties, de vitaminepillen nam m’n lichaam niet goed op. IJzer doe ik wel via pillen van Solgar.
Oja, ik slik laatste tijd ook vitamine C.

Ah ok, dan toch maar weer eens laten prikken… ik heb dat een tijd terug gedaan omdat ik me heel slap en moe voelde, en toen kreeg ik terug dat alles in orde was. Maar toen ben ik naar een diëtiste gegaan en die heeft mijn gegevens opgevraagd bij de huisarts. Bleek dat ik wel degelijk een b12 tekort had, dat is dus helemaal niet adequaat opgevolgd destijds. Dus maar even goed navragen deze keer

Ja, ik merk dat daar heel wisselend op gereageerd wordt bij huisartsen. Bij m’n vorige huisarts kreeg ik een kuur van 10 weken en dan was ik klaar, totdat ik een jaar later opnieuw liet bloedprikken en weer een kuur van 10 weken kreeg, en dat 3-4 jaar zo door. M’n nieuwe huisarts zei dat als je eenmaal een tekort hebt gehad je altijd moet blijven injecteren, in m’n geval nu om de 2-3 maanden. Ik zou eigenlijk deze week moeten, maar dat gaat niet door nu.

1 like

Je kan ook in het vervolg vragen of je zelf kan injecteren! Ik ben ook twee keer voor die tien weken kuur geweest en moet nu om de twee maanden een prik. Mijn man heeft deze (eerst met hulp bij de huisarts) leren zetten en dat is echt zoveel praktischer. Toevallig net weer gezet haha.

Ik had dat gevraagd maar het mocht niet zei de assistent :sweat: zou een stuk fijner zijn inderdaad!

Ik neem ook b12, heb me van tevoren ingelezen middels onder andere dit artikel:
https://moniquevandervloed.nl/vitamine-b12-supplementen-test-welke-wel-welke/

Zij legt goed het verschil uit tussen vitamine B12 op natuurlijke vs synthetische basis en test een maand lang verschillende merken uit. Heeft mij enorm geholpen om een keuze te maken.
Ik gebruik nu sinds januari vitamine B12 en merk een enorm verschil, vooral qua hoeveelheid energie die ik heb gedurende de dag. Al met al erg tevreden en blij dat ik ermee gestart ben.

Klopt, het is ook wel getest en gebleken dat ze niet per se zo gezond zijn. Met name de hoeveelheid zout wordt vaak genoemd. Maar het is maar net waar je het tegen afzet, een stukje kipfilet zelf gekruid of een schnitzel/cordon bleu/ gehaktbal oid

Bewerkt is niet per se ongezond. Gewoon even de ingrediëntenlijst lezen, tofu bestaat bv puur uit soja, dus gewoon gezond. Andere vleesvervangers bevatten dan weer veel vet en zout (en andere bewaarmiddelen), waardoor het sneller ongezond wordt. Valt niet echt over een kam te scheren.

Vega spekjes van de lidl en rookworst van de appie

Die is bij mij uit het assortiment (de rookworst dus :frowning: )

Nee ik vind alles wat je aan ‘spekjes’ kan vinden echt niet te vreten…

2 likes

haha nou ja het is ook geen winter meer

1 like

Ik doe door de stamppot vaak geroosterde cashewnoten, dat geeft dat knapperige wat de spekjes hebben.
Ook heb ik een keer aubergine in hele kleine blokjes gesneden en gebakken in een koekenpan met sesamolie en er een beetje sojasaus en sushi azijn doorheen gemengd. Op die manier kun je het ook helemaal knapperig opbakken, dat was ook heel lekker!

Geitenkaas/feta?

De vegan spekjes van de ah. Ik (en volgens mij veel anderen) vinden die echt top. In mijn ah liggen ze bij de echte spekjes

Ik vond die mwah. Ze waren een beetje rubberachtig ofzo? Qua zoutigheid waren ze wel echt top!

Beetje knapperig bakken. Eerste keer had ik dat niet gedaan en waren ze niet zo qua structuur. Sindsdien wat knapperiger en echt heel lekker. Misschien maakt dat ook nog wel verschil voor jou?

1 like

De spekjes van de Lidl. Ik krijg die niet fatsoenlijk gebakken? Het blijven droge rubberachtig flubbers bij mij. Iemand tips hoe ik het knapperig gebakken krijg?