Vegetarisch eten

Ik vind dat eigenlijk de beste vervanger voor het zoutige, want die nep spekjes vind ik ook echt niet lekker. Ik gebruik ook wel eens vega gehakt wat ik zelf kruid, maar dan heb je dat knapperige effect niet

Heel lang bakken in een beetje olie en blijven roeren tot ze allemaal droog gebakken zijn. Heb niet getimed hoe lang ik ze heb gebakken maar voor mijn gevoel heel lang haha.

Textuur was goed en de eerste ‘rooksmaak’ ook wel maar door vond het een plastic nasmaak hebben dus zou ze niet zo snel nog een keer kopen.

1 like

Ik vind de spekjes van vivera top, maar die zijn ook wel wat rubberachtig. Wil zo graag die van Lidl proberen, maar ze liggen hier nooit in het schap. Geen idee of ze nou altijd uitverkocht zijn of gewoon niet worden geleverd

1 like

Ik vind de spekjes van Vivera ook heel lekker!

Als je echt veel olie of boter gebruikt kun je ze wel lekker krokant bakken hoor! Althans die van de jumbo.

2 likes

Zelfde geldt voor die van de lidl en ah! Je moet ze bijna frituren

Heeft iemand wel eens shoarma gemaakt van tofu? Ik wil het een keer proberen

Ongevraagd advies: ik vind shoarma van oesterzwammen echt mega lekker

1 like

Heb het nog nooit gegeten! maar wilde gewoon een keer wat uitproberen met tofu, maar als seitan daar beter voor is moet ik daar misschien naar kijken.
Heb inderdaad al veel gelezen over dat tofu heeel goed uit moet lekken voordat je het gaat gebruiken omdat het anders heel erg zacht is en dat wil ik natuurlijk niet.

@Banananana Ik zie de laatste tijd steeds vaker dingen over oesterzwammen inderdaad! Mensen maken daar volgens mij ook burgers van? Maar heeft dat van zichzelf niet een hele overheersende smaak of valt dat wel mee?

Nee smaakt naar shoarma :grin:

Ik heb laatst spekjes van wortel gemaakt en dat was best lekker.
Je neemt 1 winterpeen en die hak je in blokjes van een centimeter. Dan meng je 1.5 eetlepel japanse sojasaus met 2 theelepels olijfolie, 200 ml water en 1 eetlepel gerookte paprikapoeder (of 1.5 theelepel liquid smoke) en dat doe je dan in een koekenpan op middenhoog vuur met de wortelblokjes erdoor. 10 min bakken met de deksel half op de pan tot het vocht verdampt is. Dan doe je 2 eetlepels olie in pan en zet je het vuur hoog en bak je ze knapperig af. Eventueel nog zout strooien als het klaar is.

Dit zijn mn favo spekjes https://www.instagram.com/p/B_ComXcH6Ii/?igshid=1828tdbup2ga

4 likes

Oesterzwammen lenen zich ook heel goed om pulled beef van te maken! Ze zijn wel redelijk prijzig, dus mocht je een Turkse supermarkt in de buurt hebben zou ik daar even kijken.

Ik wil morgen graag vega ovensnacks halen (bitterballen, ‘kip’nuggets, frikandellen oid). Iemand nog tips? Iets van de Vegetarische Slager of de vega lijn van Mora?

Alleen een afrader, ik vond de kipsticks vam veggie chef niet zo🙈 wat zoetig ook ofzo

1 like

Ik had laatst een vega kipcorn (van Mora?) en die was echt heel lekker!
Proefde geen verschil met de echte kipcorn, maar het is ook wel 10 jaar geleden dat ik dat ik die een at.
Edit: en die was dus ook specifiek voor de oven

2 likes

AH mini groente loempia, kaashapjes van Kwekkeboom, Old Amsterdam bitterballen van Kwekkeboom, nuggets van Vegafit en de vega kroketten van Mora

Persoonlijk vond ik de kipkorn van Mora niet lekker (overheersende sojasmaak) en de vega kroketten van AH kwamen heel slap en koud bij mij uit de oven, ook niet lekker

2 likes

@Sundance
Ik vind ook de vega kroketten/bitterballen van mora en vs het lekkerste! Had hetzelfde bij die van AH dat het een beetje koud bleef en de inhoud niet smeuĂŻg. Die van Beckers vind ik ook wel oke.

De groentebitterballen van mora vind ik ook heel lekker.

1 like

Kipcorn en kroket/bitterbal van Mora inderdaad!
Geen frikandellen want die zijn van niemand te eten. Weet niet of je zoiets bedoelt maar Valess crispy sticks zijn ook hemels

1 like

Volgens mij zijn ze er niet meer maar de kaasenveloppen van old Amsterdam waren ook heel lekker. Verder vind ik zelf vaak de vleesvervangers die offcicieel eigenlijk voor bij de maaltijd bedoeld zijn vaak beter “gelukt”. Daarvan kan je natuurlijk ook mini burgertjes, balletjes en flapjes maken.

Wil je echt snacks zoals je ze op de kaart van de snackbar hebt staan heb je niks aan deze tip​:see_no_evil::see_no_evil:

1 like

Voor wie het boeit: old amsterdam is niet vegetarisch helaas

1 like