Vegetarisch eten

Is er geen coop in Limburg dan?

Niet dat ik weet? Niet bij mij in de stad althans

Oke, ja geen idee verder hoor, ik dacht dat wel dat zij ook gewoon landelijk zaten. Kom hem toch op verschillende plaatsen wel tegen, dus hij is sowieso niet plaats- of provinciegebonden.

On topic: heeft er iemand verstand van tekorten? Aan de ene kant hoor ik veel dat je niet bang hoeft te zijn voor een B12 tekort als je wel zuivel en eieren eet, maar aan de andere kant weet ik van dichtbij wat een tekort kan doen als het eenmaal ontstaan is, dus dat zou ik graag willen voorkomen.
Is het raar om naar de huisarts te gaan met het verzoek om mijn bloed te controleren zonder dat daar een directe reden voor is? Het gaat me puur om het voorkomen van een tekort, ik ben niet bang dat ik al een tekort heb ofzo.

1 like

Een vleesetende vriendin van me heeft net de veggie crispy chicken gegeten bij de mac en ze vind hem lekker!

1 like

Ik eet dan wel veganistisch, maar ik heb expliciet om het prikken van mijn bloed gevraagd omdat ik tekorten wil voorkomen. Vindt de huisarts vaak niet leuk (kost ze best wel wat), maar het is zó belangrijk, en naast een B12 tekort had ik ook een enorm vitamine D tekort. Ook als vegetariër is een tekort aan B12 echt niet zo zeldzaam, zelfs mensen die vlees eten etc kunnen een B12 tekort hebben. En die vitamine D is bijvoorbeeld ook heel belangrijk! Een groot percentage van de bevolking schijnt ongemerkt te weinig vitamine D binnen te krijgen.

Maar ik zou sowieso voorstander zijn van mensen preventief bloed laten prikken. Denk dat je een hoop ellende kunt voorkomen op die manier.

4 likes

Misschien niet helemaal het juiste topic maar goed misschien herkent iemand het. Ik heb namelijk de laatste tijd echt veel meer moeite met mensen die wel vlees eten (en dan vooral mensen voor wie vlees echt ā€œmoetā€). Toen ik begon met vegetarisch eten had ik er niet superveel moeite mee want ik betrek het liever op mezelf, ik kan anderen moeilijk vertellen wat ze moeten doen. Maar laatst wilde ik een vega gerecht maken maar toen wilde iemand (alleen voor zichzelf) de vleesvervanger (nep rund) voor echt vlees vervangen? Ik had al mijn best gedaan om het zo toegankelijk mogelijk te maken voor vleeseters, maar dat laat ik er even buiten.

Idk ik word er ergens een beetje misselijk van als mensen toch vlees eten/kopen/klaarmaken. Maar daar heb ik niets over te zeggen. Maar ik merk toch dat ik er bijzonder slecht tegen kan :confused:

Ik wil niemand dwingen iets te doen (maak ze er wel altijd op een vriendelijke manier van bewust dat zonder vlees ook heel lekker kan zijn, en dat dat ook weer een beetje beter is voor de wereld, en dat ze er zelf ook niet dood aan gaan en misschien vinden ze het wel lekkerder) (mijn vader vindt nep rund nu bijvoorbeeld lekkerder dan echt rund. Het zijn nog geen bonen ofzo maar op zn minst een verbetering), maar ik weet zelf niet hoe ik met dat semi misselijkmakende gevoel om kan gaan

2 likes

Heel herkenbaar. Bij mij komt het in fases. Het ene moment boeit het me niks, het volgende moment kan ik huilen om wat mensen allemaal in hun mond stoppen. Pionier zijn is nooit makkelijk, en dat is balen. Het is oneerlijk dat wij ons kut voelen omdat andere mensen een bepaalde manier van leven hebben. En dat ze ons dan vaak ook nog aan een kuisverhoor onderwerpen. :stuck_out_tongue:

Ik houd mezelf altijd voor dat wij toch een boodschap uiten door gƩƩn vlees te eten, en bewust of onbewust zal die wel ergens aankomen. En ik probeer ā€˜voorbij’ individuen te kijken en meer boos te zijn op onze cultuur en de voedingsindustrie in plaats van op mijn vleesetende familie en vrienden.

Maar ja het blijft lastig, dus meer tips zijn altijd welkom :’)

1 like

Ik zou wel naar de dokter gaan om je bloed te controleren! Bij mij was er een aanleiding voor (dus bloedprikken in het ziekenhuis), maar ik had een B12 en vitamine D tekort (zelfde als @Radio). Ik eet trouwens bijv. gewoon kaas en eieren maar alsnog kreeg ik dus te weinig binnen. (edit: ik weet niet of ik dit al had voordat ik vegetariƫr werd, maar ik denk het eigenlijk niet)

Die veggie homestyle chicken van McDonalds heeft mijn leven verpest en verbeterd tegelijk.

Ik was enkele weken geleden in Rotterdam bij Burgertrut, daar hebben ze vegetarische kapsalon. Die is ook echt lekker!

3 likes

Herkenbaar, van de week moest ik naar een all you can eat en ik werd er zo sip van hoeveel dieren iedereen at. En ook dat iedereen op mn werk alleen maar vlees eet op brood.
En dan weer in andere mate aan bv mijn vriend die iedere x weer yoghurt en vla koopt terwijl die alpro producten ook lekker vindt. Maar dat is dus alleen naar hem persoonlijk en niet naar iedereen die zuivel eet.

Misschien toch maar eens doen dan. Maar het voelt toch een beetje raar ofzo om dat te vragen terwijl ik geen klachten heb…

Ik eet inderdaad regelmatig een gekookt ei en ik vind dat eigenlijk prima

1 like

Ik marineer tofu en tempeh eigenlijk altijd in soja/rijstazijn/ketchup/gember/chili/knoflook. Never change a winning team. Maar ik heb het ook eens gegeten als sate en dat was erg lekker, of als scrambled tofu in fried rice (dit was trouwens echt extreem lekker), en ook eens gewoon gegrild van de barbecue (volgens mij zonder marinade). Was wat minder boeiend, maar zeker te doen. Eieren vind ik eigenlijk ook altijd wel overal bijpassen, gekookt ei in curry of noodlesoup ook. Tempeh moet je trouwens wel altijd marineren anders is het intens smerig. Je kan ook je eigen ā€œvleesvervangersā€ maken (balletjes enzo), maar dat is meestal wel van peulvruchten. Ik hou trouwens ook van de vega balletjes van de ikea. Falafel is er ook nog, als je dat lust. Seitan is heerlijk. Gefrituurde tofu is het allerlekkerste wat er bestaat imo. Noten eet ik zelf niet want ik vind die heel erg vies.
Kaas vind ik ook een beetje een ding soms, want dat is niet altijd vegetarisch. Maar het kan wel prima.

Mja als je geen peulvruchten lust valt er een hoop weg :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb precies hetzelfde… zou het ook wel willen laten checken maar heb niet echt een aanleiding behalve hele vage klachten die net zo goed van stress zouden kunnen komen maar er toch heel langzaam in zijn geslopen. Ik neem verder ook geen supplementen, ik heb al zo vaak online gezocht wat nou het beste is om te nemen maar er is zoveel informatie en overal wordt weer wat anders gezegd.

Eigenlijk wel op gevoel ja, gewoon een scheutje van alles, en dan blijven toevoegen totdat ik de smaak lekker vind. En tofu in blokjes, in marinade gooien tot het onderligt, in de koelkast voor een halve dag (zo nu en dan tofu omscheppen).

1 like

Heb vandaag gelijk even de vegaburger gehaald bij Smullers. Was wel lekker maar niet bijzonder, pluspuntje is dat het wel goedkoop is voor een vegaburger €2,50. Misschien zijn mijn verwachtingen nu te hoog door de mac. :joy:

1 like

Ik heb de veggie dog van de Ikea geproefd. Vond hem best lekker, en mega-goedkoop natuurlijk voor 50 cent :slight_smile:

3 likes

Ik heb vegetarische knakworstjes en soort bifi worstjes gevonden bij de DM gisteren. Review volgt!

Heeft iemand hier een tip voor een lekkere amandel- of hazelnootmelk? Ik ben helemaal niet zo’n melkdrinker hoor, maar in de winter een warme chocomel kan ik wel waarderen, en dan vind ik juist die notensmaak wel een lekker extraatje. Maar ik had nu een paar pakken van r.ice d.ream, en ik vind het zó smerig! Ik weet dat er lekkere zijn, want op een beurs heb ik eens plantaardige melk geproefd die ik wel heel lekker vond, ik heb alleen geen idee meer welke dat was.

1 like

Ik vind amandelmelk van de ah en alpro precies hetzelfde smaken en wel lekker, maar ik heb geen standaarden over dat het per se superveel amandelen moet hebben ofzo.
Bevel heeft nu chocolade hazelnoot melk, misschien is dat ook wat?

Ja, die wil ik ook gaan proberen, met Scoupy is ie gratis geloof ik :slight_smile: Ik heb verder ook geen standaard over de hoeveelheid noten hoor, ik vond de smaak van deze gewoon echt niet lekker.