Vegetarisch eten

Als je geen vis wil eten, waarom dan niet een supplement nemen?

4 likes

Hmm het voelt ergens niet normaal om pas gezond te kunnen zijn als ik supplementen moet nemen… Maar ik denk toch dat ik eerder dat zal doen

1 like

Tja wat is normaal? B12 slik je ookal bij, toch?

1 like

Mijn zus is vegetariƫr en gedeeltelijk vegan, en gebruikt deze capsules met algenolie die vegan zijn!

Edit: lees nu pas je reactie dat je liever geen extra supplementen hiervoor wil, maar als je liever wel (overwegend) vegan wil blijven eten is het anders best moeilijk haalbaar om voldoende binnen te krijgen, als ik mijn zus (diƫtiste) moet geloven

1 like

Ja je hebt sowieso gelijk hoor, dat zeg ik ook altijd zelf. Ik bedoelde prediken ook eerder in de zin dat ik vaak tegen mensen zeg dat ik geen last heb van geen vlees/vis eten terwijl dat op dit moment in feite niet zo is. In mijn beginjaren heb ik echt gepredikt, nu doe ik dat al lang niet meer maar als het over vegetarisch eten gaat, dan probeer ik mensen wel te stimuleren dat wel meer te doen. Voel me eerder gefaald naar mezelf toe dat ik er zo onbezonnen ben aan begonnen en me niet voldoende heb ingelezen.

1 like

Ja ik heb er uiteindelijk toch van Vegetology besteld! Op dit moment wil ik nog even vermijden van terug te moeten schakelen naar het eten van vis of vlees.

3 likes

Ik had laatst dezelfde biecht, heb het een beetje onderschat helaas. Maar na een algemene controle bij de huisarts bleek uit mijn bloedwaarden dat ik een serieus tekort aan ijzer en B12 had en kreeg ik dure supplementen voorgeschreven. Eigen schuld ook wel natuurlijk maar hierdoor zit ik ook met mijn principes te twijfelen. Moet alleen nog wachten tot ik eindelijk de precieze waardes weet aka hoe slecht ze precies zijn. Maar qua voeding moet je echt doen wat voor jezelf goed voelt en het is geen falen, je hebt waarschijnlijk juist mensen gemotiveerd om ook ietsje te minderen met vlees/vis!

1 like

Ik snap je struggle. Ik heb wel een klein vraagje en misschien is het stom, maar is het de haaruitval die je onzeker maakt? Om kaal te worden?
Want ik zou denken dat haar ook altijd wel weer aangroeit, maar misschien is dat te simpel?

Ik heb dit misschien niet duidelijk omschreven, maar ik heb al jaren last van haaruitval. Eerst dacht ik dat het door de stress van m’n opleiding was, maar zelfs nu in een redelijk stressvrije periode heb ik er terug last van. Gemiddeld 2x/jaar heb ik een aantal maanden dat ik enorm veel haar verlies en dan betert het weer heel even. Maar nooit genoeg om de verloren schade in te halen. Ik heb echt maar de helft zoveel haar dat ik had 7 jaar geleden (in de middelbare). Ik heb in de afgelopen jaren verschillende bloedonderzoeken laten doen. Soms kwam er niks uit, soms een licht tekort aan ijzer en B12 maar nooit zo’n grote tekorten dat het m’n haaruitval kon verklaren. Ook naar een dermatoloog geweest, die vond ook niks. Nu kwam ik er dus achter dat je het vetzuur DHA dus niet uit een plantaardig dieet kan krijgen en dat dit een belangrijke factor in haargroei en huid is. Ik denk dus dat ik al jaren met een chronisch tekort hiervan loop. Dit zit niet in een standaard bloedonderzoek en het kost ook wat om een eiwit en vetzuur analyse van je bloed te laten doen.

2 likes

Wow.

Dit heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen. Ik wil het inlijsten en aan de muur hangen.

Ik wil je toch even bedanken voor je posts want het is voor mij wel een eye opener dat ik zorgvuldiger met mijn supplementen moet omgaan. DHA bijslikken zou voor mij ook een goede keuze zijn vermoed ik.
En daarnaast moet ik niet zo laks doen met mijn B12. Ik slaap de laatste weken (okƩ, ook vakantie maar toch) best veel en heb zelf altijd het idee dat dat door gebrek aan B12 komt.

2 likes

Ik heb een halve lade vol supplementen en neem ze nooit. Zo eens even kijken wat ik nog heb, evt wat aanvullen en dan dagelijks netjes gaan nemen. New year, new me!!

Ik heb trouwens omega 3 van Testa, met DHA + EPA. Vind die wel erg fijn.

2 likes

Wel even een toevoeging op alle supplementen berichten: zoek wel even goed uit of je de juiste variant hebt. Zo is superveel b12 en magnesium uit de drogist amper of niet op te nemen door het lijf. Dan kan je een hele sloot nemen maar als je dat gewoon weer uitplast heeft het weinig zin.

En zou bij twijfel of het nodig is ook gewoon bloed laten prikken.

DHA supplementeren is voor iedereen een goede keuze als je niet regelmatig vette vis eet. Liefst een supplement met DHA + EPA. Ik heb De vegan Omega 3 algenolie (DHA + EPA) van Holland & Barett. Vaak wel te vinden met een 1+1 gratis.

En klopt wat @druppels zegt. B12 als methylcobalamine of adenosylcobalamine is een beter opneembare vorm dan je in bv de goedkoopste kruidvat tabletjes ziet.

3 likes

Ik heb nu het systeem dat ik ze in een pillendoos voor een week bewaar. Maar dan zo’n mega ding met per dag 4 vakken en daar heb ik de cijfers 1 tm 28 opgezet. Ik neem op iedere dag vd maand die pillen in. Staan bij m’n tandenborstel want ik poets sowieso altijd m’n tanden.
Het is wat lelijk maar het werkt wel tot nu toe het beste om het consequent in te nemen.

3 likes

Ik neem ze bij het ontbijt maar heb de luxe dat mijn partner hier aan denkt, voor me pakt en meeneemt (hij neemt zelf ook een supplement). De potjes staan naast de koffie dus sowieso wel dat iemand ze ziet op een dag en er dan aan denkt.

Ja zoiets dacht ik ook al aan, bijv elke zondag voor een week vullen en opmeet aanrecht zetten. Of gewoon wat beter plannen en elke avond vast klaar leggen. Dat ga ik eerst proberen denk ik, heb nu toch nog vakantie dus tijd is geen excuus haha.

1 like

Naar aanleiding van je post heb ik het vandaag ook gekocht. Geen teleurstelling inderdaad! Fijn om weer eens een ei met wat ā€˜spek’ te eten!
Kreeg het alleen niet zo netjes als jij uit het pak. Wat een gedoe, het valt gelijk uit elkaar. :sweat_smile:

3 likes

Ja dat is mij hierna ook niet meer gelukt, wat een geklooi! Probeer nu maar steeds met een scherp mes ertussen de plakjes van elkaar te halen. Het enige minpuntje

1 like

Oh ja dit vroeg ik me dus af want ik had het van de week gehaald en ik kreeg die plakjes echt niet uit elkaar?? Het werd echt zo’n vieze plakkerige boel maar geen losse plakjes :slightly_frowning_face:

3 likes