Ik ben nu meer dan 6 jaar vegetariër (geen vis, geen vlees) en ben serieus aan het overwegen om toch weer vis in mijn voedingspatroon op te nemen. Ik worstel al jaren met haaruitval tot nu op een punt dat ik er helemaal onzeker van word. Uit bloedonderzoek is er nooit veel gekomen en werd altijd gegooid op stress, alsook door een dermatoloog werd deze conclusie gemaakt. Een biecht misschien maar toen ik vegetariër werd, heb ik nooit goed opzoekwerk gedaan over wat ik nu echt nodig had, behalve dat ik van B12 en ijzer afwist.
Nu heb ik me eens wat deftiger ingelezen en ik denk dat ik een tekort heb aan een omega3 vetzuur, namelijk DHA. Tekort aan DHA zorgt voor haaruitval en minder kwaliteit van je haren. DHA kan gemaakt worden uit een ander vetzuur ALA, die je wel goed uit voeding kan halen. Maar de omzetting van ALA naar DHA is zo miniem, dat je eigenlijk niet aan de juiste hoeveelheden komt. DHA is ook amper te halen uit plantaardige voeding, maar vooral uit vette vis. Het gaat echt zwaar tegen m’n ethische principes in om terug vis te eten en ik zou natuurlijk op zoek gaan naar duurzame vis (in hoeverre je dat kan vinden), maar ik struggle er nu al jaren mee zonder verklaring en ik word er helemaal gek van. Om heel eerlijk te zijn voel ik me een beetje gefaald na jaren tegen iedereen over een vegetarisch dieet te prediken. Want uit alle wetenschappelijke literatuur die ik nu gelezen heb, ben ik toch behoorlijk overtuigd dat je DHA niet uit een plantaardige voeding kan halen tenzij je het specifiek bij supplementeert.