Vegetarisch eten

Ik heb met kerst dit kookboek gekregen

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd, want ik eet wel heel veel vegetarisch, maar bijna altijd zonder vleesvervangers. Dit boek gaat uit van 5 producten van de vegetarische slager, en dan dus steeds op een andere (relatief klassieke) manier. Dingen als kippensoep, coq au vin en hachee staan erin bijvoorbeeld, maar ook “nieuwe” recepten. Ik vind het sowieso een slimme zet om mensen die moeite hebben met vegetarisch koken op deze manier kennis te laten maken ermee
Overigens 100% plantaardig, dus niet alleen vegetarisch!

3 likes

Ah ik wilde net komen vragen of iemand er al ervaring mee had. Ik zag net een reclame op insta voorbij komen. Ben benieuwd!!

2 likes

Beste mensen!!! Op de valreep nog de beste vleesvervanger van 2021 ontdekt: specktakel van de vegetarische slager. Ik heb twee plakjes gebakken in ruim olijfolie, eitje erop geknald en tussen twee boterhammen gegeten. 10/10, krokant, zout, goeie smaak, realistische geur, prima structuur, geen rare nasmaak. Echt top. Hier een onsmakelijke foto ervan:

46 likes

Ja hier was ik benieuwd naar nog! Ik vind vegan spek eigenlijk altijd een teleurstelling dus ik had me er nog niet aan gewaagd, maar ik ga hem toch maar proberen binnenkort dan

1 like

Omg yes ik ga er ook naar op zoek :heart_eyes:

2 likes

Dat spek van de vega slager ligt hier in de grotere AH’s! Gewoon bij de andere vleeswaren voor op brood.

1 like

Ik dacht eerst: dit is een vleesfoto in het Vegetarisch eten topic! :rage: Maar bleek dat je goed zat haha.
Wil het ook proberen nu.

3 likes

Ik ben nu meer dan 6 jaar vegetariër (geen vis, geen vlees) en ben serieus aan het overwegen om toch weer vis in mijn voedingspatroon op te nemen. Ik worstel al jaren met haaruitval tot nu op een punt dat ik er helemaal onzeker van word. Uit bloedonderzoek is er nooit veel gekomen en werd altijd gegooid op stress, alsook door een dermatoloog werd deze conclusie gemaakt. Een biecht misschien maar toen ik vegetariër werd, heb ik nooit goed opzoekwerk gedaan over wat ik nu echt nodig had, behalve dat ik van B12 en ijzer afwist.
Nu heb ik me eens wat deftiger ingelezen en ik denk dat ik een tekort heb aan een omega3 vetzuur, namelijk DHA. Tekort aan DHA zorgt voor haaruitval en minder kwaliteit van je haren. DHA kan gemaakt worden uit een ander vetzuur ALA, die je wel goed uit voeding kan halen. Maar de omzetting van ALA naar DHA is zo miniem, dat je eigenlijk niet aan de juiste hoeveelheden komt. DHA is ook amper te halen uit plantaardige voeding, maar vooral uit vette vis. Het gaat echt zwaar tegen m’n ethische principes in om terug vis te eten en ik zou natuurlijk op zoek gaan naar duurzame vis (in hoeverre je dat kan vinden), maar ik struggle er nu al jaren mee zonder verklaring en ik word er helemaal gek van. Om heel eerlijk te zijn voel ik me een beetje gefaald na jaren tegen iedereen over een vegetarisch dieet te prediken. Want uit alle wetenschappelijke literatuur die ik nu gelezen heb, ben ik toch behoorlijk overtuigd dat je DHA niet uit een plantaardige voeding kan halen tenzij je het specifiek bij supplementeert.

3 likes

Oh balen van je haar en dat er iets niet lijkt te werken. Heb je biotine als oorzaak al uitgesloten?

Als je geen vis wil eten, waarom dan niet een supplement nemen?

4 likes

Hmm het voelt ergens niet normaal om pas gezond te kunnen zijn als ik supplementen moet nemen… Maar ik denk toch dat ik eerder dat zal doen

1 like

Tja wat is normaal? B12 slik je ookal bij, toch?

1 like

Mijn zus is vegetariër en gedeeltelijk vegan, en gebruikt deze capsules met algenolie die vegan zijn!

Edit: lees nu pas je reactie dat je liever geen extra supplementen hiervoor wil, maar als je liever wel (overwegend) vegan wil blijven eten is het anders best moeilijk haalbaar om voldoende binnen te krijgen, als ik mijn zus (diëtiste) moet geloven

1 like

Ja je hebt sowieso gelijk hoor, dat zeg ik ook altijd zelf. Ik bedoelde prediken ook eerder in de zin dat ik vaak tegen mensen zeg dat ik geen last heb van geen vlees/vis eten terwijl dat op dit moment in feite niet zo is. In mijn beginjaren heb ik echt gepredikt, nu doe ik dat al lang niet meer maar als het over vegetarisch eten gaat, dan probeer ik mensen wel te stimuleren dat wel meer te doen. Voel me eerder gefaald naar mezelf toe dat ik er zo onbezonnen ben aan begonnen en me niet voldoende heb ingelezen.

1 like

Ja ik heb er uiteindelijk toch van Vegetology besteld! Op dit moment wil ik nog even vermijden van terug te moeten schakelen naar het eten van vis of vlees.

3 likes

Ik had laatst dezelfde biecht, heb het een beetje onderschat helaas. Maar na een algemene controle bij de huisarts bleek uit mijn bloedwaarden dat ik een serieus tekort aan ijzer en B12 had en kreeg ik dure supplementen voorgeschreven. Eigen schuld ook wel natuurlijk maar hierdoor zit ik ook met mijn principes te twijfelen. Moet alleen nog wachten tot ik eindelijk de precieze waardes weet aka hoe slecht ze precies zijn. Maar qua voeding moet je echt doen wat voor jezelf goed voelt en het is geen falen, je hebt waarschijnlijk juist mensen gemotiveerd om ook ietsje te minderen met vlees/vis!

1 like

Ik snap je struggle. Ik heb wel een klein vraagje en misschien is het stom, maar is het de haaruitval die je onzeker maakt? Om kaal te worden?
Want ik zou denken dat haar ook altijd wel weer aangroeit, maar misschien is dat te simpel?

Ik heb dit misschien niet duidelijk omschreven, maar ik heb al jaren last van haaruitval. Eerst dacht ik dat het door de stress van m’n opleiding was, maar zelfs nu in een redelijk stressvrije periode heb ik er terug last van. Gemiddeld 2x/jaar heb ik een aantal maanden dat ik enorm veel haar verlies en dan betert het weer heel even. Maar nooit genoeg om de verloren schade in te halen. Ik heb echt maar de helft zoveel haar dat ik had 7 jaar geleden (in de middelbare). Ik heb in de afgelopen jaren verschillende bloedonderzoeken laten doen. Soms kwam er niks uit, soms een licht tekort aan ijzer en B12 maar nooit zo’n grote tekorten dat het m’n haaruitval kon verklaren. Ook naar een dermatoloog geweest, die vond ook niks. Nu kwam ik er dus achter dat je het vetzuur DHA dus niet uit een plantaardig dieet kan krijgen en dat dit een belangrijke factor in haargroei en huid is. Ik denk dus dat ik al jaren met een chronisch tekort hiervan loop. Dit zit niet in een standaard bloedonderzoek en het kost ook wat om een eiwit en vetzuur analyse van je bloed te laten doen.

2 likes

Wow.

Dit heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen. Ik wil het inlijsten en aan de muur hangen.

Ik wil je toch even bedanken voor je posts want het is voor mij wel een eye opener dat ik zorgvuldiger met mijn supplementen moet omgaan. DHA bijslikken zou voor mij ook een goede keuze zijn vermoed ik.
En daarnaast moet ik niet zo laks doen met mijn B12. Ik slaap de laatste weken (oké, ook vakantie maar toch) best veel en heb zelf altijd het idee dat dat door gebrek aan B12 komt.

2 likes