Vegetarisch eten

Ik was 31 toen ik volledig vegetariër werd. Ik ben altijd gek geweest op vlees, als kind al. Maar naarmate ik ouder werd en er meer over na ben gaan denken ging het me steeds meer tegenstaan.
Toen ik het huis uit ging en mijn arme studententijd voorbij was ben ik er veel bewuster mee omgegaan, niet iedere dag vlees, en zeker geen plofvlees. Biologisch, van dieren die een goed leven hebben gehad. Dat is in de loop der jaren alleen maar minder geworden, en op een gegeven moment besloot ik er in ieder geval thuis helemaal mee te stoppen en alleen nog maar vlees te eten buiten de deur. Omdat ik het nog steeds wel ontzettend lekker vond, en omdat ik geen lastpak wilde zijn. Eigenlijk had ik toen nog helemaal niet het plan om echt vegetariër te worden.
Maar goed, bewustzijn schijnt te zorgen voor nóg meer bewustzijn, en de uitzonderingen kwamen steeds minder vaak voor, en zo besloot ik dat ik het eigenlijk wel heel hypocriet van mezelf vond om uitzonderingen te houden, een dier wat buiten de deur gegeten wordt wil tenslotte net zo goed niet dood. Dus ergens begin vorig jaar at ik mijn allerlaatste hap vlees.
Toen ik dat besluit eenmaal had genomen had ik het er eigenlijk helemaal niet meer moeilijk mee. Ik mis het vlees niet, er zijn veel lekkere vervangers en vega gerechten en ook buiten de deur is er steeds meer keus. In mijn omgeving houdt iedereen er ook rekening mee, zo lief. Het enige waar ik het nog wel eens moeilijk mee heb is als mijn gezelschap kipkluifjes of spareribs eet, dat was echt mijn lievelings.

4 likes

Ik ben 1 keer gestopt toen ik ± 11 was, maar niet volgehouden. Nu weer met 20, cold turkey. Maar het zat er wel al een tijdje “aan te komen”, in de zin van dat vlees eten me enorm tegenstond en ik me elke keer schuldig voelde. Toen ik er gewoon mee stopte was dat een hele opluchting. Ik heb er gelukkig nooit opmerkingen over gekregen, en mijn (schoon)familie houdt wel rekening met me. Wel eet ik nog (op zeldzame momenten) vis, maar alleen bij familie of in restaurants. Gelukkig komt het zelden voor.
Ik eet trouwens ook geen kaas ivm stremsel, daar krijg ik wel reacties op want “kaas is toch vegetarisch” en ook wel omdat ik daar niet 100% aan vast hou. Soms wil ik gewoon pizza met gewone kaas en hoewel die meestal wel vegetarisch is, is ie dat soms niet, of ben ik bij iemand anders thuis die wel zijn/haar best gedaan heeft voor vegetarisch eten maar niet hierop gelet heeft. Maar in 95% van de tijd let ik wel op stremsel en gelatine.

Ik ben eerst begonnen met veeeel minder vlees te eten en daarna ben ik op een gegeven moment helemaal gestopt. Vooral omdat ik er gewoon echt niet meer van kon genieten met dierenleed in mijn achterhoofd. Ik denk dat het wel slimmer had geweest als ik alvast vleesvervangers ging eten in de minderingsperiode, heb een tijdje wat vitaminetekort gehad haha.

Dit klinkt een beetje gek maar ik vind het wel jammer van mezelf dat ik niet nog een ‘laatste maal’ bij de Mcdonalds had gehaald🙈 Maar hopelijk komen er ooit vervangers die precies zo smaken.

2 likes

Oh, als je niet helemaal vegan bent gegaan kan ik je echt de veggie chicken burgers van de Mc aanraden! Die zijn echt net echt.

1 like

Hahah heel toevallig is dat mijn avondeten voor vanavond :see_no_evil: Vind ze inderdaad heel lekker! Ik at altijd van die euroknallers en chili chicken dus ik hoop dat die ook ooit komen

1 like

Ik ben vegetariër geworden nadat die filmpjes in slachthuizen in de media kwamen. Ik voelde me al een tijd niet prettig bij het eten van vlees, en na het zien van die afschuwelijke filmpjes ben ik cold turkey gestopt. Nog geen dag spijt van gehad! En ik mis vlees helemaal niet. Mijn enige zonde is dat ik 1x in de maand all you can eat sushi ga eten en dan eet ik wel vis.

2 likes

Ik ben sinds m’n 17de vegetariër. Daarvoor at ik ook al heel weinig vlees omdat ik het niet lekker vond en dacht dat je van vlees dik werd. In al die jaren nooit meer vlees gegeten en ik mis het ook niet. Ik praat er eigenlijk nooit met mensen over, maar mocht het ter sprake komen geef ik altijd aan dat ik vlees echt niet lekker vind en het niet mis.

2 likes

Ja ik kreeg wel commentaar, volgens mij iedere x en ik werd ook niet iedere x even serieus genomen maar er is wel altijd rekening met me gehouden.
En als er commentaar kwam was het altijd van vleeseters dus dan zei ik ook gewoon van joh liever lange tijd iets goed gedaan dan nooit iets goed gedaan, toedeledokie.

Ik lees hier trouwens van @ninja over een vitaminetekort. De kans daarop is niet heel groot als je ei en zuivel blijft consumeren maar de app mijn eetmeter kan je alles invoeren wat je eet en je waardes zien. Zou ik dan ook doen op een dag dat je nog wel vlees eet want het hoeft niet per se aan je dieet te liggen.
(ninja niet als verwijt naar jou, zoals ik al zei de kans is klein maar hij is er wel!)
Verder vind ik de vleesvervangers vet lekker. Ik at eerst veel maaltijden daarmee maar naar mate ik langere tijd geen dieren at ben ik ook veel curry, wok en stoof gaan eten. Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend

2 likes

De grote schnitzel, niet die met groenten of kaas maar er is nog een andere die niet op het plaatje staat. De balletjes (2e bovenste rij op je plaatje) en de nuggets.
Wijkreepjes vond ik zelf niet zo lekker, werden heel zacht in de pan en niet meer krokant.

Hier zijn die vleesvervangers altijd rond 1,99€ dus vind het niet echt zon goeie deal tbh

1 like

Die vleesvervangers zijn bij mij altijd 1,59?? Vind het zo’n vreemde aanbieding haha

Edit: de balletjes zijn m’n meest favoriete balletjes ooit dus die zou ik sowieso aanraden. Kruimgehakt is ook prima, zelfde als elk ander vega Kruimgehakt en prima in pasta of chili of Burritos

Wokreepjes bleven bij mij trouwens wel krokant als je ze apart droog in een pan bakt

1 like

Oosterse schijf. Ook lekker om burgers mee te bouwen

3 likes

Lidl doet volgens mij niet veel aan prijsaanbiedingen, maar maakt veel gebruik van in-out assortiment waarbij ze bijvoorbeeld een voordeelverpakking tijdelijk in de winkels hebben. Op de advertentie staat ook geen ‘oorspronkelijke’ prijs.

Edit: ik zie in de folder dat ze wel ook wat afprijzingen hebben, maar niet elk product in de folder is in prijs verlaagd.

2 likes

Kan ook niet, gewoon gebruiken!

1 like

Kruiden kunnen vaak hoogstens minder ‘krachtig’ worden maar bederven niet snel.

1 like

Misschien wel wat muffig,maar dan moet het al heel lang liggen

1 like

toevallig kwam ik die gister ook weer tegen en bedacht me heel slim dat het idd ook gewoon kruiden zijn, dus heb ze in een heel ander gerecht gebruikt (met gemengde groenten, kikkererwten rijst, niks speciaals) en dat was prima lekker

1 like

Ik loop stage in een mannenwereld en in de kantine is er echt bijna alleen maar keuze uit vlees en het enige veganistische wat er te koop is is fruit. Zo ouderwets, ga met je tijd mee, ook als 90% van je bedrijf man is.

2 likes

Mijn vriend en ik komen net terug van een bezichtiging voor een trouwlocatie. We bespraken daar hoe onze dag eruit zal komen te zien en qua diner willen we graag een buffet. Ik gaf aan dat wij geen vlees/vis aten en het liefst uberhaupt geen dierlijke producten.

Die vrouw heeft letterlijk gezegd dat wij beter wel vlees, vis en alles serveren op ONZE bruiloft (waar wij uiteindelijk voor duizenden euro’s voor betalen) zodat onze gasten niet ‘slecht’ over de locatie denken. Ze heeft letterlijk gezegd: ‘je wilt toch wel dat je gasten goed gevuld zijn voor het feest?’. Ik keek haar aan en zei dat ik volgens mij nog niet omgekomen van de honger de afgelopen 5 jaar.

Ik kan er soms zo moedeloos van worden dat deze dierlijke producten zo ‘normaal’ voor onze samenleving zijn. Op sommige plaatsen liggen ze nog hopeloos achter.

We gaan er niet trouwen, mocht dat duidelijk zijn :’)

29 likes

Wat een trut

1 like

En ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Als zij namelijk ook degene waren die de catering verzorgen, zegt dat ook wat over hun kwaliteit.

Onze kok heeft zelfs allerlei aparte vegan en vegetarische hapjes verzonnen omdat we dat wilden en kregen alleen maar complimenten.

2 likes