Vegetarisch eten

Ik probeer vaker vegetarisch te eten, maar ik vind/vond dat nog best lastig omdat ik zoek naar simpele, maar wel vullende recepten, en bijna geen peulvruchten lust.

Laatst deze 2 recepten uitgeprobeerd en die bevielen me eigenlijk wel heel erg :slight_smile:

5 likes

Ik heb deze gisteravond gemaakt, echt ZO lekker:

4 likes

Gister heb ik en vegetarische lasagne gemaakt en het was zoo lekkerrr. Merk dat ik steeds vaker vega wil eten (avondeten). Overdag vind ik het nog wel lastig, ik hou heel erg van kipfilet op mijn brood. Maar bij avondeten heb ik steeds meer dat het van mij niet meer hoeft, of zo. Er zijn ook heel veel lekkere alternatieven. Als er kip in een gerecht hoort doe ik er nu vaak tofu in en vega gehakt ipv gewoon gehakt. Ik weet niet of ik ooit de stap maak naar compleet vega maar ik vind dit al een mooie middenweg op dit moment

11 likes

Ik vind iedere stap mooi. Grappig wel hoe iedereen daar anders in staat, ik vond de lunch en het ontbijt juist het makkelijkst en heb er in het begin nog best moeite mee gehad bij het avondeten.
Tip: de kipworst van de vegetarische slager is net echte kipfilet!

1 like

Oeh, dankjewel, die ga ik zeker proberen :slight_smile:

Ik vind die van Quorn ook heel lekker :blush:

1 like

Okay rare vraag misschien maar de meeste vleesvervangers zijn vrij droog qua textuur. Ik heb ondertussen een hele hoop vleesvervangers op, maar ik heb nog niets gevonden wat een beetje “vettig” is oid. Als ik recepten vega maak, dan mist het toch wat vettigheid wat vlees wel heeft. Olie toevoegen helpt niet, want het gaat specifiek om de vervanger. Vega gehakt is veel droger, vega worstjes zijn veel droger

Het is niet per se vettigheid maar gewoon moist-ness oid?

Klinkt dit logisch

1 like

Misschien de gehaktbal van de vegetarische slager? Die moet je namelijk in bouillon koken!

Edit: en misschien de biefstuk van vivera?

1 like

Biefstuk vind ik het ook missen, maar die is wel “moist” inderdaad. Mega lekker als burger. Het probleem is dat het gaat om gerechten zoals chili en jambalaya

Bij vegetarisch gehakt zou je misschien een ei kunnen toevoegen :thinking: maar met ‘filet’ stukjes oid helpt dat ook niet

1 like

Misschien kan je daarvoor jackfruit gebruiken?

1 like

Dit zijn allebei goede ideeën, dankjewel

1 like

Deze burger van de appie is ook lekker!

2 likes

Van de week voor het eerst iets met jackfruit gemaakt en was ook erg lekker:

2 likes

Deze ziet er echt super lekker uit! Ga ik denk ik morgen maken :smile:

1 like

Ik vind het eigenlijk best stom dat er geen vega satekroket is. Van mij hoeft er geen nepvlees in, dan is ie eigenlijk al vega en dus super makkelijk te maken :sweat_smile:

Zou zoiets makkelijk zijn om zelf te maken denken jullie?

5 likes

Geen idee… kroketten maken schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar ik heb het nooit gedaan.

De mora vega oven kroketten zijn echt zooooo lekker, voor mij geen verschil met een vleeskroket (ik eet nog vlees)

4 likes

Vandaag, na lange tijd er over nagedacht te hebben, toch eindelijk besloten dat ik minder vlees ga eten. Eigenlijk wil ik gewoon helemaal stoppen zelfs, dus geen vlees meer op brood, geen vlees meer bij de warme maaltijd, geen vleessnacks tussendoor of bij verjaardagen ofzo. Ik hoop mn vriend ook over te halen, hij staat in ieder geval wel open voor af en toe vegetarisch vlees.

Nou heb ik dit topic een beetje door zitten bladeren, en al een heleboel tips gevonden, waarvoor bedankt, zaterdag maar even een secuur rondje supermarkt.

Ik vraag mij alleen 1 ding nog af, waar moet ik, qua voeding, goed op letten als ik geen vlees meer eet? Dat kan ik nog niet echt terug vinden. Op internet lees ik wel over vitaminetekorten die je aan zou moeten vullen, maar is dat echt nodig?

Op een normale (werk)dag zou ik eten:

• zo’n 200 gram griekse yoghurt met 3 eetlepels zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten en een beetje chiazaad)
  • 2 stuks fruit + een portie snoeptomaatjes
  • 2 volkoren boterhammen met straks vegetarisch beleg of kaas
  • warm eten, meestal pasta (volkoren) of rijst (nasi), en lang niet altijd met groenten
  • koffie en thee, koffie met ruime portie gewone melk
    (ik heb zittend werk dus veel meer moet ik echt niet eten, al zal geen vlees wel schelen in de calorieën)

Hebben jullie tips? Moet ik hierbij extra vitamines gaan slikken, of is dat niet nodig? Ik ben niet zo’n groente-eter :pensive:

2 likes

Lekker bezig! Het is voor zover ik weet belangrijk om B12 bij te slikken, en ik denk dat je naar je eiwitten moet kijken als je geen vleesvervangers eet. Dat vind ik zelf ook nog lastig dus als iemand daar tips voor heeft lees ik graag mee!

1 like