Vegetarisch eten

Nee mee eens. Ik regelde de kerstlunch en wilde vegetarische kroketten. Maar moest daar in eerste instantie voor bijbetalen? Heb toen ook terug gemaild dat ik dat echt niet meer van deze tijd vond en toen bonden ze gelukkig wel in. Helaas kregen we wel echt vieze kroketten.

8 likes

Een soort omgekeerde vleestax :face_with_raised_eyebrow:

Ik ben ook altijd zo geĂŻrriteerd als ik extra moet betalen voor tofu, avocado of havermelk.
Heb wel eens gehad dat het vlees weggelaten werd en werd vervangen voor kikkererwten bij een maaltijd voor een meerprijs van 2 euro!! (@Banananana)

@anon23538476 wat vervelend. Als ik weet dat er een eetgelegenheid is met werk geef ik vantevoren altijd weer m’n dieet door bij m’n baas. De ene baas gaf het dan door bij de catering en de ander liet me zelf bellen. Beide vind ik geen probleem want dan weet ik dat ik iig iets te eten heb.
Ook eigen beleg deed ik weleens, maar ik eet wel vegan dus kreeg sowieso wel vragen.
Als mensen vroegen waarom ik het niet at dan zei ik dus gewoon omdat ik zo en zo eet.
Maar leuk is het niet hoor, ik vond die opmerkingen echt heel vervelend en ben echt heel blij dat ik nu alleen nog op plekken werk waar vegetarisch eten de standaard is.

1 like

Hoe komt dit? Werk je voor een vega merk of
?

Ik zou ook vragen aan de organisatie waar de vegetarische opties zijn. Geen vegetarische opties vind ik ook niet meer van deze tijd.

Op mijn stageplek geven ze in de kantine niet aan of iets vega is of niet. Soms verwacht ik in een soep bv geen vlees, maar dan zit het er toch in (kun je dus ook niet zien op het eerste oog).
Ik voel me al snel bezwaard omdat ik vegetarisch eet, en wil niet de irritante stagiair/vegetariër zijn die in de eerste maand al gaat vragen of ze willen aangeven of iets vega is of niet. Wat zouden jullie doen?

Als je daar maar een bepaalde periode blijft: gewoon elke keer vragen?

2 likes

Ik ben als zzper gestart en voor een buurthuis gaan werken waar de standaard vegan is (en de uitzondering dus vega) en ik werk voor een duurzaamheidsorganisatie waar we samen lunchen en dat is altijd vega en bio met vegan opties :).

Dit is natuurlijk wel een ideaalsituatie maar ik wil ook liever niet meer ergens werken waar mensen zeggen "gadver wat eet jij nou weer :face_with_raised_eyebrow: "

7 likes

Ik heb dat wel gedaan op mijn vorige werk, gelijk op één van de eerste dagen dat ik er werkte. Ze vonden het een super idee, en veel mensen waren er blij mee. Ik was zelf al snel weer weg van die werkplek, maar het wordt nog steeds aangegeven.

1 like

Ik zou er wel naar vragen, het is ĂŒberhaupt wel handig als ze allergenen etc. aangeven. Ik kan me voorstellen dat iemand met een allergie ook steeds moet vragen of iets wel gluten/lactose/noten-vrij is, dus je moet je niet bezwaard voelen om het te vragen!

2 likes

Interessant artikel over het gebruik van toegevoegde smaakmiddelen in een groot deel van de producten in de supermarkt, waaronder vleesvervangers.

https://blendle.com/i/hp-de-tijd/smaakloos/bnl-hpdetijd-20190528-c398c073ffd?sharer=eyJ2ZXJzaW9uIjoiMSIsInVpZCI6InRhbmpha29uaW5ncyIsIml0ZW1faWQiOiJibmwtaHBkZXRpamQtMjAxOTA1MjgtYzM5OGMwNzNmZmQifQ%3D%3D

Nou
 Ik eet nu ook al een paar dagen (:’)) vegetarisch! Had in het opbiechttopic al gezegd dat ik graag vegetarisch wilde eten. :slight_smile: Voelt wel goed, moet ik zeggen
 Maar, echt heel gek, ik vergeet het dus de hele tijd, hahaha! Dan ben ik op een beurs en dan steek ik toch weer een stuk worst in m’n mond. :roll_eyes: Ik liep gister ook in de Lidl en dan zie ik pas hóeveel vlees er in de schappen ligt, echt bizar. Ik weet niet zo goed hoe ik dit ga doen, maar trial and error. :wink:

Bij mij was de trigger dat ik bifi-worstjes kocht en dacht, wtf ben ik aan het doen? Dit is gewoon gemalen koe en ik eet 't weg alsof 't chips is. Totaal niet bewust van dat het een dier was.

Ik heb wel een maagverkleining en ze raden het eigenlijk af
 Maar ik wil écht niet meer zoveel vlees eten.

En ik vind het stom van mezelf dat ik me er nog best 'n beetje voor schaam om te zeggen tegen mensen uit angst voor opmerkingen.

4 likes

Je bent sowieso al goed bezig vind ik! Je word er nu iig bewust van.
Ik was eerst ook heel bang voor opmerkingen, vind het ook zo rigoureus om ineens te verkondigen “ik ben vegetariĂ«r”. Dus ik ben eerst begonnen met “ik probeer een maand geen vlees te eten” of “ik probeer minder/geen vlees te eten”, dan kunnen mensen alvast aan het idee wennen.

1 like

Haha, ja precies! “Ik probeer vegetarisch te eten” en de eerste opmerking: “Maar eiersalade is ook niet vegetarisch, hù!” :joy:

1 like

Bedoelen ze dan eiersalade met bacon? Of is gewone eiersalade ook niet vega? :open_mouth:

Gewoon zonder bacon, maar hij doelde op de eieren en niet veganistisch. Flauw. :stuck_out_tongue:

1 like

Hmm, vind het niet flauw, maar die gast weet gewoon niet waar ie het over heeft. Goed dat je het probeert!

Was wel 'n beetje flauw van 'm bedoeld om me te plagen, maar ach

Heeft iemand deze al gehad? Ben wel benieuwd hoe ze smaken! Denk dat het echt lekker kan zijn met satésaus erbij.

Weet je, kleine stapjes zijn ook stapjes. Zelf speelde ik al jaren met het idee om vegetariĂ«r te worden voordat ik het daadwerkelijk deed. Ik was één van die mensen die ‘vlees gewoon te lekker vond’. In al die tussenliggende jaren deed ik niet niks, ik ben gaan minderen. Bewust kiezen voor biologisch, minder maar beter, etc. Voorzichtig eens een vleesvervanger proeven. Sommige vond ik erg lekker en dan at ik die variant thuis gewoon niet meer van echt vlees. Langzaamaan steeds meer vervangen. Uiteindelijk at ik thuis helemaal geen vlees meer. Dat was in eerste instantie ook mijn plan, thuis geen vlees, buiten de deur eventueel wel. Dit sprak ik ook uit, dat maakte het echt. En ik merkte dat de behoefte wegviel, en dat ik het hypocriet van mezelf vond om thuis geen dode dieren te willen eten maar buiten de deur een uitzondering te maken. He jenn, dat dier wat je buiten de deur eet wilde óók niet dood. En zo stopte ik helemaal, en inmiddels mis ik het niet meer.
Iedereen heeft zijn eigen proces en tempo, en dat is hartstikke oke!

Is dit nog zo? Iemand die erg dicht bij me staat heeft een maagverkleining gehad, en 0in eerste instantie onder begeleiding van een diëtist (maar iedereen zit toch in eerste instantie bij een diëtist?), eet diegene helemaal vegetarisch en zelfs deels vegan. Ik ben geen deskundige hoor, maar het kan dus wel.

Tja, ‘anders zijn’ dan de norm vraagt een beetje een dikke huid. Nou moet ik zeggen dat ik nog niet echt vervelende opmerkingen te horen heb gekregen, dus dat valt reuze mee. Maar er zullen altijd mensen zijn die met je willen discussiĂ«ren, en het is zoals met alles aan jou om daar je grens in aan te geven. En troost je: er zijn ook heel veel mensen (hoi!!) die er juist ontzettend positief tegenover staan en je zullen steunen.

2 likes