Vegetarisch eten

Ik heb geluk gehad met mijn compromisloze aard lees ik haha. Ik zei dat ik heel graag wilde samenwonen maar niet zou kunnen leven in een huis met vlees dus nu hebben we een vleesvrij huis. Schone pannen, schone koelkast, is echt een van de weinige plekken waar ik me op die manier vrij voel. We hebben wel 2x bezoek gehad dat vlees at maar dat was via Thuisbezorgd dus dat is zo opgegeten en weg.

6 likes

Dit is mijn droom :joy:

1 like

Hmm mijn vriend eet ook geen vlees. Dus thuis krijgt ons zoontje ook geen vlees. Maar bv. in de créche en bij grootouders wel. En later laten we hem dan zelf kiezen maar zal hij thuis geen vlees krijgen.
Mss niet volledig wat je zocht want wij zijn samen vegetariër. Als mijn vriend wel vlees zou eten zou ik het voor mijn zoontje denk ik afwisselen.

1 like

Ah dank voor je reactie. Grappig dat jullie zoontje buiten de deur wel vlees eet, terwijl jullie beide vegetariër zijn! Ik denk dat als mijn man vegetarisch zou eten ik mijn kindje nergens vlees zou laten eten, ons kdv biedt die optie ook aan. Uiteindelijk mag ze natuurlijk helemaal zelf kiezen, maar ik zou het liefst zien dat ze tot die tijd geen vlees eet, maar mijn man ziet dat natuurlijk anders.

2 likes

Ik heb via Picnic vegan worstenbroodjes gekocht, en die waren lekker!! Zelfs de honden hadden liever de mijne dan de vleesversie van mijn vriend :sweat_smile:

3 likes

Bij ons in de opvang wordt het niet echt aangeboden. Ik kon er wel voor kiezen maar ik was al de enige die moedermelk meegaf enzo. En ik ben echt niet graag steeds degene die anders doet. En het is de makkelijkste oplossing met de grootouders. Daarnaast vind ik het ook soms moeilijk om gerechten voor hem te bedenken

Oh dat is jammer dan, snap wel dat je niet moeilijk wil doen hoor! Het is nou eenmaal normaler om vlees te eten helaas. Dat zou ook een reden zijn om m’n kindje wel vlees te geven.

Vandaag had ik een lunch op het werk om een goede audit te vieren.
Er was zoveel vlees en ook salades (bijv. Kip kerrie) dat ik echt niet goed wist wat ik moest kiezen.
Ik heb een lekker broodje gepakt en zonder te morren mijn eigen pindakaas erop gesmeerd. Zoveel rare blikken en ook wat vragen… Ik voelde me bijna bezwaard.
Wat doen jullie in deze situaties?

Als degene die de lunch verzorgd had er nog bij was zou ik gewoon vragen of er iets vegetarisch bij zit, en zo niet, dan zou ik hetzelfde doen.

3 likes

Nee mee eens. Ik regelde de kerstlunch en wilde vegetarische kroketten. Maar moest daar in eerste instantie voor bijbetalen? Heb toen ook terug gemaild dat ik dat echt niet meer van deze tijd vond en toen bonden ze gelukkig wel in. Helaas kregen we wel echt vieze kroketten.

8 likes

Een soort omgekeerde vleestax :face_with_raised_eyebrow:

Ik ben ook altijd zo geïrriteerd als ik extra moet betalen voor tofu, avocado of havermelk.
Heb wel eens gehad dat het vlees weggelaten werd en werd vervangen voor kikkererwten bij een maaltijd voor een meerprijs van 2 euro!! (@Banananana)

@anon23538476 wat vervelend. Als ik weet dat er een eetgelegenheid is met werk geef ik vantevoren altijd weer m’n dieet door bij m’n baas. De ene baas gaf het dan door bij de catering en de ander liet me zelf bellen. Beide vind ik geen probleem want dan weet ik dat ik iig iets te eten heb.
Ook eigen beleg deed ik weleens, maar ik eet wel vegan dus kreeg sowieso wel vragen.
Als mensen vroegen waarom ik het niet at dan zei ik dus gewoon omdat ik zo en zo eet.
Maar leuk is het niet hoor, ik vond die opmerkingen echt heel vervelend en ben echt heel blij dat ik nu alleen nog op plekken werk waar vegetarisch eten de standaard is.

1 like

Hoe komt dit? Werk je voor een vega merk of…?

Ik zou ook vragen aan de organisatie waar de vegetarische opties zijn. Geen vegetarische opties vind ik ook niet meer van deze tijd.

Op mijn stageplek geven ze in de kantine niet aan of iets vega is of niet. Soms verwacht ik in een soep bv geen vlees, maar dan zit het er toch in (kun je dus ook niet zien op het eerste oog).
Ik voel me al snel bezwaard omdat ik vegetarisch eet, en wil niet de irritante stagiair/vegetariër zijn die in de eerste maand al gaat vragen of ze willen aangeven of iets vega is of niet. Wat zouden jullie doen?

Als je daar maar een bepaalde periode blijft: gewoon elke keer vragen?

2 likes

Ik ben als zzper gestart en voor een buurthuis gaan werken waar de standaard vegan is (en de uitzondering dus vega) en ik werk voor een duurzaamheidsorganisatie waar we samen lunchen en dat is altijd vega en bio met vegan opties :).

Dit is natuurlijk wel een ideaalsituatie maar ik wil ook liever niet meer ergens werken waar mensen zeggen "gadver wat eet jij nou weer :face_with_raised_eyebrow: "

7 likes

Ik heb dat wel gedaan op mijn vorige werk, gelijk op één van de eerste dagen dat ik er werkte. Ze vonden het een super idee, en veel mensen waren er blij mee. Ik was zelf al snel weer weg van die werkplek, maar het wordt nog steeds aangegeven.

1 like

Ik zou er wel naar vragen, het is überhaupt wel handig als ze allergenen etc. aangeven. Ik kan me voorstellen dat iemand met een allergie ook steeds moet vragen of iets wel gluten/lactose/noten-vrij is, dus je moet je niet bezwaard voelen om het te vragen!

2 likes

Interessant artikel over het gebruik van toegevoegde smaakmiddelen in een groot deel van de producten in de supermarkt, waaronder vleesvervangers.

https://blendle.com/i/hp-de-tijd/smaakloos/bnl-hpdetijd-20190528-c398c073ffd?sharer=eyJ2ZXJzaW9uIjoiMSIsInVpZCI6InRhbmpha29uaW5ncyIsIml0ZW1faWQiOiJibmwtaHBkZXRpamQtMjAxOTA1MjgtYzM5OGMwNzNmZmQifQ%3D%3D