Vegetarisch eten

(linzen chili en linzen sloppy joes is life :heart:)

1 like

Peulvruchten!

Ik vind champignons ook erg lekker om gehakt mee te vervangen.

Succes!! Je kan het!

De meeste supermarkten hebben tegenwoordig ook wel tofu/tempe. Zelfs de aldi en lidl heeft tegenwoordig wel een aardig schap met vervangers. Daar kun je ook allerlei kanten mee op. Anders (vegetarische) kaas, noten, bonen, sojamelk of (plantaardige) zuivel. Bijv in de chili of curry kun je heel makkelijk bonen of peulvruchten in verwerken.

Ja is vega

Heeft er hier iemand een partner die niet vegetatrisch is en hoe doen jullie dat? Mijn vriend is echt dol op vlees, als we samen eten eet hij meestal wel vega mee. Maar na een dag of 2/3 heeft hij echt behoefte aan vlees. Ik heb er weinig problemen mee, om dat steeds aan te horen vind ik ergens toch wel lastig. Of dan bedenken we iets te eten en dan is het te lastig om twee verschillende pannen te gebruiken, of moet ik kiezen omdat het voor mij dan lastiger is (met name met afhaal/ uit eten).

Toen ik met m’n ex samenwoonde kookte ik doorgaans, dus ik bedacht dan ook meestal wat het ging worden. Als hij eens wel vlees wilde maakte hij dat zelf klaar.

Hij houd meer van koken, maar eigenlijk koken we altijd samen. Het is bij ons dan ook eigenlijk een gezamenlijke keuze. Niet van we eten dit, want ik kook

Hmm ja in de weekenden als hij dus wel rond etenstijd al thuis was kookten wij ook samen. Maar hij vond het nooit een probleem vegetarisch te eten al is hij wel gek op vlees, dus misschien is dat dan het verschil. Hij ging ook wel iedere week even langs z’n ma en daar at hij dan ook eigenlijk altijd gerechten met vlees en dat was dan meestal genoeg voor zijn vleescravings van die week.
Wat voor gerechten koken jullie doorgaans?

Wat zijn jullie favo vega spekjes?

• Garden Gourmet
  • Vivera
  • Vega slager
  • Jumbo
  • AH vegan spekreepjes
  • Anders
  • Allemaal vies

0 stemmers

Mijn vriend houdt ook heel erg van vlees, maar eet altijd vega mee, behalve als hij zelf kookt. Als we eten bestellen of uit eten gaan besteld hij meestal wel iets met vlees. Hij wilde eerst ook regelmatig toch iets van vlees bij gerechten, maar na een paar weken is dat minder en nu hoeft hij het niet eens meer zelfs als ik zeg dat het lekker zou smaken ofzo. Wel kan ik 'm nooit van kaas af krijgen haha

Edit: wat trouwens hielp was het vinden van echt goede vleesvervangers die hij ook lekker vond. Vivera kip schnitzel, tofu, ah vegan spekjes en de vivera steak als burger zijn favoriet. Hij gebruikt die spekjes nu ook liever in omeletten en ei muffins voor ontbijt, dus vaak eet hij gewoon hele dagen vega zonder vegetarisch te zijn (vind dit zo tof van hem). Enige waar we echt geen vervanging voor kunnen vinden is worstjes of plakken bacon

1 like

De vegetarische spekjes van de Aldi uit het vriesvak!

1 like

Ik vind die van de vegetarische slager vet lekker maar ook moeilijk duur dus ik koop ze nooit, ga altijd voor de vegan reepjes van de Albert Heijn.

Ik eet nu bijna 3 weken vegetarisch en het voelt zó goed! Ik weet niet precies wat het is, maar ik ben zo blij dat ik die keuze heb gemaakt. Veel meer at peace met mezelf.

Alleen… Heel stom en omg op mezelf, maar het voelt soms “nutteloos” wat ik doe. Wat heeft het voor nut dat ik, als zo’n klein stipje in deze maatschappij, dit doet? Herkent iemand dat?

En ik word echt gestoord van die mensen die er allemaal wat van moeten vinden dat ik vegetariër ben geworden. Veelal rare reacties van rechtse mensen. Hier was ik dus al 'n beetje bang voor. Laat me en ga lekker je karkas eten.

Edit: ben even benieuwd… Als mensen vragen waarom je vegetariër bent, wat zeg je dan?

3 likes

Ik antwoord dat ik vegetarisch ben geworden vanwege het milieu en dat vlees een grote invloed daarop heeft. Ik benoem dan dat ik wel nog auto rijdt en over een x aantal jaar weer naar Amerika wil vliegen waardoor het stoppen van vlees eten het makkelijkste is. Ik benoem ook wel dat ik vlees nog steeds lekker vind maar ik graag dat voor de wereld doe.

2 likes

Ik zeg altijd dat ik het een onprettig idee vind om een dier te eten, dat had ik ook de laatste keren voordat ik de overstap maakte, dat ik er niet meer van kon genieten. Het milieu is ook mooi meegenomen maar het was niet mijn voornaamste reden.

1 like

Dat ik me er niet fijn bij voel om vlees te eten.

2 likes

Het wordt me eigenlijk nooit gevraagd maar ik zou zeggen dat ik me er niet fijn bij voel om iets te eten wat ooit rondliep en een een leven had. Dat ik er mee stopte toen ik, elke keer als ik iets van vlees zag, alleen het levende dier voor me kon zien en me daar heel erg niet fijn bij voelde. Milieu is inderdaad een pluspunt maar ik doe het veel liever voor minder dierenleed

edit: en als 1 persoon kun je veel meer invloed hebben dan je denkt, trouwens. Misschien kook jij een keertje heel lekker vega voor iemand, die daarna ook vaker vega gaat eten. En die kookt weer voor iemand anders, en zet die weer aan tot wat vaker vega eten. Een stukje vlees minder gegeten is een stukje vlees minder gegeten. En het moet ergens beginnen he. Je bent helemaal geen klein stopje in de maatschappij, misschien ben jij wel het begin van een revolutie in jouw persoonlijke omgeving. Toen ik begon met vega eten was mijn vader net zo, nu maakt hij regelmatig, met plezier, voor zichzelf, gerechten met vega kip en rund stukjes. Vind ie lekker. En het is niet per se vanuit dezelfde overtuiging, maar het is wel een stukje vlees minder en een beetje vega meer. Is goed genoeg, voor een rechtste vleeseter :’)

1 like

Hij heeft het liever zonder vervanger dan met, maar laatst hadden we een wokgerecht met vivera stukjes en die vond het wel oprecht lekker. En vega shoarma vond hij zelfs lekkerder dan zijn eigengemaakte kipshoarma, dus daar is inderdaad wel winst te behalen. We eten nooit echt ‘vlees/vervanger, groente, aardappel’ dus veel andere dingen ook nog niet geprobeerd.

Ik vraag weleens terug waarom zij wel vlees eten. En dan ishet antwoord vaak ‘omdat het lekker is’. En dan zeg ik dat het het mij niet waard is om een dier dood te maken voor een paar minuten lekker.

Of dat ik mijzelf niet in leven wil houden met iets dat heeft geleefd. En voor de extra jeu gooi ik het milieu en de bioindustrie er ook nog wel in. En dat iedereen vlees eet omdat je zo bent opgevoed en het een cultureel ding is, terwijl ze india geen koe aanraken en we hier geen katten eten maar in China wel. En als het nooit bestaan had, en we nu op dit moment de bioindustrie zouden introduceren dat echt nooit oke gevonden zou zijn.

1 like

Voor gehakt is soyachunks een aanrader (bij de toko te krijgen). Veel vlees eters aan wie ik het heb voorgeschoteld merkten het verschil niet in chili, lasagne of bolognese pasta. Ben zelf ook niet zo van AVG haha