Vegetarisch eten

Nou… Ik eet nu ook al een paar dagen (:’)) vegetarisch! Had in het opbiechttopic al gezegd dat ik graag vegetarisch wilde eten. :slight_smile: Voelt wel goed, moet ik zeggen… Maar, echt heel gek, ik vergeet het dus de hele tijd, hahaha! Dan ben ik op een beurs en dan steek ik toch weer een stuk worst in m’n mond. :roll_eyes: Ik liep gister ook in de Lidl en dan zie ik pas hóeveel vlees er in de schappen ligt, echt bizar. Ik weet niet zo goed hoe ik dit ga doen, maar trial and error. :wink:

Bij mij was de trigger dat ik bifi-worstjes kocht en dacht, wtf ben ik aan het doen? Dit is gewoon gemalen koe en ik eet 't weg alsof 't chips is. Totaal niet bewust van dat het een dier was.

Ik heb wel een maagverkleining en ze raden het eigenlijk af… Maar ik wil écht niet meer zoveel vlees eten.

En ik vind het stom van mezelf dat ik me er nog best 'n beetje voor schaam om te zeggen tegen mensen uit angst voor opmerkingen.

4 likes

Je bent sowieso al goed bezig vind ik! Je word er nu iig bewust van.
Ik was eerst ook heel bang voor opmerkingen, vind het ook zo rigoureus om ineens te verkondigen “ik ben vegetariër”. Dus ik ben eerst begonnen met “ik probeer een maand geen vlees te eten” of “ik probeer minder/geen vlees te eten”, dan kunnen mensen alvast aan het idee wennen.

1 like

Haha, ja precies! “Ik probeer vegetarisch te eten” en de eerste opmerking: “Maar eiersalade is ook niet vegetarisch, hè!” :joy:

1 like

Bedoelen ze dan eiersalade met bacon? Of is gewone eiersalade ook niet vega? :open_mouth:

Gewoon zonder bacon, maar hij doelde op de eieren en niet veganistisch. Flauw. :stuck_out_tongue:

1 like

Hmm, vind het niet flauw, maar die gast weet gewoon niet waar ie het over heeft. Goed dat je het probeert!

Was wel 'n beetje flauw van 'm bedoeld om me te plagen, maar ach

Heeft iemand deze al gehad? Ben wel benieuwd hoe ze smaken! Denk dat het echt lekker kan zijn met satésaus erbij.

Weet je, kleine stapjes zijn ook stapjes. Zelf speelde ik al jaren met het idee om vegetariër te worden voordat ik het daadwerkelijk deed. Ik was één van die mensen die ‘vlees gewoon te lekker vond’. In al die tussenliggende jaren deed ik niet niks, ik ben gaan minderen. Bewust kiezen voor biologisch, minder maar beter, etc. Voorzichtig eens een vleesvervanger proeven. Sommige vond ik erg lekker en dan at ik die variant thuis gewoon niet meer van echt vlees. Langzaamaan steeds meer vervangen. Uiteindelijk at ik thuis helemaal geen vlees meer. Dat was in eerste instantie ook mijn plan, thuis geen vlees, buiten de deur eventueel wel. Dit sprak ik ook uit, dat maakte het echt. En ik merkte dat de behoefte wegviel, en dat ik het hypocriet van mezelf vond om thuis geen dode dieren te willen eten maar buiten de deur een uitzondering te maken. He jenn, dat dier wat je buiten de deur eet wilde óók niet dood. En zo stopte ik helemaal, en inmiddels mis ik het niet meer.
Iedereen heeft zijn eigen proces en tempo, en dat is hartstikke oke!

Is dit nog zo? Iemand die erg dicht bij me staat heeft een maagverkleining gehad, en 0in eerste instantie onder begeleiding van een diëtist (maar iedereen zit toch in eerste instantie bij een diëtist?), eet diegene helemaal vegetarisch en zelfs deels vegan. Ik ben geen deskundige hoor, maar het kan dus wel.

Tja, ‘anders zijn’ dan de norm vraagt een beetje een dikke huid. Nou moet ik zeggen dat ik nog niet echt vervelende opmerkingen te horen heb gekregen, dus dat valt reuze mee. Maar er zullen altijd mensen zijn die met je willen discussiëren, en het is zoals met alles aan jou om daar je grens in aan te geven. En troost je: er zijn ook heel veel mensen (hoi!!) die er juist ontzettend positief tegenover staan en je zullen steunen.

2 likes

Iemand tips hoe je vega gehakt lekker kunt verwerken? Het is namelijk best wel droog en smakeloos vergeleken met echt gehakt.

Gehakt is één van de dingen die ik eigenlijk nooit vervang. Ik at het vooral in de pasta, en daar stop ik tegenwoordig gewoon veel extra groente in ipv gehakt. Ik eet bij anderen wel eens pasta met vega-gehakt, en zo droog vind ik het niet. Maar dat kan natuurlijk komen omdat het dan in een sausje verwerkt is.

Ligt er vind ik ook aan welk gehakt! Ik vind naturli de beste die ik tot nu toe gebruikt heb, veel minder droog dan van die “korrels”.

1 like

ik vind ze heel lekker! in de pan bakken en dan met wat knoflookpoeder erop of inderdaad met satesaus! heb ze wel alleen bij de ah xl kunnen vinden, (nog) niet bij mijn gewone ah

1 like

Ik had het laatst in een soort chili! Eerst het gehakt gebakken met al andalus kruiden, daarna zoete aardappel, bonen en een blik tomatenblokjes erbij, vond dat erg geslaagd! Die kruiden en saus waren wel nodig, anders vind ik t ook niet zo

1 like

Ik zit me nu te bedenken wat voor gerechten ik vroeger at met gehakt maar zonder saus, maar volgens mij verwerkte ik gehakt altijd al alleen in gerechten met saus.

Ik kom net op facebook deze blog tegen: https://fansiefood.com/ (Nee, ik ben haar echt niet), en ik wil alles wat op haar site staat eten!!

1 like

Gehaktballetjes!

1 like

Maar die eet je toch ook met satesaus? :zipper_mouth_face::thinking:

Hahahaha agree to disagree
Ik mis echt goede mega vette gehaktballetjes wel, maar als je vega eet kan je die iig heel goed maken! Ik had toen het gehakt van good bite gebruikt (ik vind naturli zelf niet zo lekker)
Trouwens wel met een sloot boterjus

1 like

Ik heb naturli nog niet in het echt gespot helaas, ben wel erg benieuwd. De gehaktballen van de vegetarische slager vind ik ook erg lekker trouwens.