Die van Vivera vind ik echt niet lekker!
Ik heb meestal die van Unox, maar die van Kips en die van Garden Gourmet vind ik ook heerlijk.
Die van Vivera vind ik echt niet lekker!
Ik heb meestal die van Unox, maar die van Kips en die van Garden Gourmet vind ik ook heerlijk.
Ben benieuwd, ik heb deze week een bedrijfsbarbeque en heb doorgegeven dat ik vegetarisch eet. Ik ben een beetje bang dat er alleen maar pastasalade en rauwkost is voor de vegaās, en dan ga ik ook gewoon naar huis denk ik.
blijf daar toch niet werken
Wat zijn de lekkerste opties bij chinese take out?
Doe ik! Ik heb het zelf aangegeven, nav een mail over allergieƫn doorgeven. Ben benieuwd
Zouden jullie het stom vinden als er voor een vegetariĆ«r een wegwerpbarbecue is gehaald terwijl het vlees wel op een āechteā barbecue wordt gelegd? Niet dat je dan je vega dingen niet op de echte barbecue mag leggen (tuurlijk mag dat als je dat fijn vindt), maar meer om dan rekening te houden met de vegetarier die zijn dingen niet op de vlees barbecue wil. Zou je het stom vinden dat er dan voor jou geen āechteā aparte barbecue beschikbaar is ipv zoān wegwerp?
Ik zou het juist wel attent vinden dat daar uberhaupt over is nagedacht. Zou niet van anderen verwachten dat ze voor die ene barbecue nog een āechteā extra zouden kopen speciaal voor mij.
Zou me echt niets uitmaken. Begrijp ook niet echt wat dan precies het probleem zou moeten zijn!
Hoe is italiaanse kaas niet vega?? Ben nu wel benieuwd!
Zou het juist wel netjes vinden omdat het dan niet op dezelfde bbq ligt.
@soarin dat komt door stremsel (komt uit de maag van een (dood) kalf)
Niet alleen Italiaanse kaas, geldt voor heel veel kazen.
Heeft iemand hier informatie over waarom het beter is geen vis te eten? Ik ben twee jaar geleden vegetariƫr geworden vanwege het milieu, maar langzaam eet ik toch steeds vaker weer vis. Vlees mis ik ook niet qua smaak, maar vis vind ik zo lekker!
Ik zoek dus even informatie die me kan helpen om weer minder/helemaal geen vis meer te eten.
Ik vind de gedachte erachter wel heel goed! Weet zelf alleen niet of die wegwerpdingen wel echt goed werken?
Vorig jaar is onze bedrijfsbbq gecaterd en toen was er idd alleen salade en stokbrood voor mij. Dit jaar doen de organiserende collegaās het zelf, en er is al eea beloofd, dus ik heb er wel vertrouwen in. Ik ben ook niet meer de enige vega.
Ik vind dat ook (nog) geen probleem, maar wie weet komt dat nog met de jaren. Ik word ook nog niet onpasselijk van de geur van vlees ofzo. Maar ik zou het wel een lief gebaar vinden.
Hangt denk ik ook af van je persoonlijke redenen. Ik ben gaan minderen met vlees voor het milieu, maar werd volledig vegetariĆ«r omdat ik op een punt kwam waarop ik besloot dat ik gewoon geen dieren meer wilde eten. De gedachte āhoe goed ze ook geleefd hebben, geen enkel dier wil doodā hielp daarbij, maar als dat niet jouw reden is heb jij daar misschien niks aan.
Omdat je aangeeft dat je voornamelijk vanwege het milieu geen vlees wilt eten zal ik vooral ingaan op het duurzaamheidsaspect.
Het eten van vis is gemiddeld genomen (met zeker een paar uitzonderingen) wat minder belastend voor het milieu, vooral als je het vergelijkt met rundvlees en varkensvlees.
Nou zit er qua duurzaamheid ook nog een behoorlijk verschil tussen vissoorten die overbevist zijn en daardoor dreigen uit te sterven (denk aan tonijn) en soorten waarbij dat (nog) niet het geval is (denk aan sardientjes).
De manier van vissen maakt ook veel uit. Grote sleepnetten, kilometerslange netten die over de bodem van de oceaan gesleept worden, hebben een enorme impact op het ecosysteem. Je zou het kunnen vergelijken met het tot de grond wegkappen van stukken oerwoud, waarbij iedere soort, plant en dier, systematisch verwijderd wordt.
Maar ook als er geen sleepnetten gebruikt worden is bijvangst een groot probleem. Denk aan de dolfijnen die terechtkomen in de netten waarmee tonijn wordt gevangen. En als er naar een specifieke, populaire vissoort gevist wordt komen er ook altijd allerlei andere vissoorten in de netten terecht. Omdat er met deze soorten geen geld te verdienen is (er is geen markt voor) worden deze vissen terug in de zee gekieperd, maar het overgrote deel hiervan overleeft dit niet.
Dan heb je ook nog vis die niet in het wild gevangen wordt, maar die in viskwekerijen gefokt wordt. Hoewel de uitsterving van soorten in dit geval een minder groot probleem is worden de meeste kweekvissen alsnog gevoerd met vismeel, vermalen vissen die dan weer wel in het wild gevangen zijn.
Verder is energieverbruik nogal een probleem bij deze kwekerijen (dat had ik hierboven nog niet gezegd, maar ook bij visvangst is dit een probleem), maar komen er ook allerlei vervuilende stoffen in de zee terecht. Omdat vissen behoorlijk ziek worden als ze met zān allen dicht op elkaar gekweekt worden krijgen ze standaard antibiotica toegediend. Samen met andere vervuilende stoffen komt dit in de (ondiepe) zee terecht waar de kwekerijen zich bevinden en tast daar het ecosysteem aan. (En het is natuurlijk ook zeer de vraag of je vis moet willen eten die vol zit met antibiotica, maar dat is een ander punt.)
Oh en misschien zegt de aantasting van het ecosysteem in de oceanen je niet heel veel, maar dit heeft een enorme impact op het ecosysteem / klimaat op de hele aarde.
Nou, dit was mijn spreekbeurt over waarom je beter geen vis kunt eten als je duurzaamheid belangrijk vindt.
Dank je, ja dit soort informatie zocht ik. Ik moet gewoon even opnieuw horen waarom het beter is geen dieren te eten, maar zoals gezegd speelt dierenleed bij mij niet zoān grote rol (klinkt hard, maar is bij mij gewoon een minder groot issue). Dit is goede informatie in ieder geval!
@Pendule ja dat is ook wel weer waar, misschien beter in de verpakking laten totdat ze vegetariers er zijn
@NInja ik vind dat ze normaal wel oke werken voor een tijdje. Zijn inderdaad niet echt geschikt voor een lange tijd en grote aantallen
@paraplu @quarterlife @Evenveel @Jenn ook bedankt voor jullie reacties!
Wat vinden jullie de beste hamvervanger? Ik heb soms zoān zin in wit brood met ham en kaas, maar ik vind de meeste vega worsten gewoon niet zo lekker
Niet helemaal vergelijkbaar, maar waar ik vroeger ham at eet ik nu meestal de kipworst van de Vegetarische Slager.
De enige die ik ken is die van quorn, vind die op een tosti lekker maar hij heeft niet dat gladde wat ham had.
Maarja ik vond ham toch niet lekker haha
Oh wat erg