Vegetarisch eten

@ParisDarling nou het was feest! Er waren vegaworstjes, champignonburgers, spiesjes als van kip en een soort groenteburgers met mais enzo. Had ik niet verwacht, dus viel me alles mee.

23 likes

Het zal je verbazen hoe vaak mensen geen vlees eten, maar waarbij kip geen probleem is. Het staat misschien een beetje suf, maar ik snap wel dat ze het vragen.
Of mensen die zeggen dat ze vegetariër en wel vis eten. En als ik dan doorgeef aan mijn collega’s dat er een iemand vega is en de rest krijgt vis geserveerd en die persoon niet heb ik het weer gedaan.

Weet iemand of de nuggets van AH eigen merk zijn veranderd? Ik vind ze ineens heel anders smaken, niet zo lekker meer als eerst

Hoi! Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus alvast sorry als deze vraag al een miljoen keer gesteld is. Ik eet al een hele tijd 1 à 2 keer in de week vegetarisch, maar zou eigenlijk alleen nog maar vegetarisch willen eten. Nou vind ik het heel lastig om die knop om te zetten. Ik ben vooral bang (hoe stom het ook klinkt) voor de reacties in mijn omgeving. Ik praat er namelijk niet vaak over en in mijn omgeving is het heel normaal om elke dag vlees te eten. Daarnaast vind ik het ook lastig omdat mijn vriend vlees wil blijven eten. Dat vind ik prima. Zijn er hier vegetariërs die als ze koken voor zichzelf het vlees door iets anders vervangen en voor hun partners wel vlees klaarmaken? Vriezen jullie dan het vlees wat overblijft in?

Daarnaast vind ik het sociale aspect lastig. Dus uiteten gaan, bbqs, etentjes bij iemand thuis, enzovoort. Ik weet dat ik dan altijd moet aangeven dat ik geen vlees/vis meer eet, en of ze daar rekening mee willen houden. Ik kan me voorstellen dat ik me dan ‘lastig’ voel doen. Terwijl ik het prima zou vinden om naar zoiets iets voor mezelf mee te nemen.

Ook kan ik me voorstellen dat ik het in het begin lastig ga vinden omdat ik de smaak van sommige gerechten met vlees ga missen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik ben zelf vooral ‘bang’ geweest voor de reacties van mensen om wie ik geef, maar dat was hartstikke onterecht. Ik zag er bijvoorbeeld best tegenop om het mijn ouders te vertellen, ik ben opgegroeid in een boerenomgeving en vlees eten was hartstikke normaal. Maar ze waren hartstikke supportive, halen vleesvervangers voor me als ik kom eten, etc, nooit veroordeeld ofzo.

Mijn vriend eet ook nog vlees, en ik maak dat ook gewoon voor hem klaar als ik kook. Het wordt hem medisch gezien afgeraden om helemaal geen vlees meer te eten, maar hij is wel een stuk kritischer geworden. En ja, wat overblijft, zowel vlees als vleesvervangers, vriezen we in.

Ik had dat in het begin ook wel, maar zeker als je zelf bereid bent om iets mee te nemen, hoe lastig is het dan echt? Vind je het vervelend omdat je je lastig voelt of omdat je er dan over moet vertellen?
Op mijn werk was ik lange tijd de enige, maar team vega begint hier echt te groeien, zo leuk. Vorig jaar werd onze bbq gecaterd en kon ik alleen stokbrood en salade eten, nu hebben een paar collega’s het zelf opgepakt en is er al toegezegd dat er volop vega zal zijn. Bij aanmelding werd ook meteen gevraagd wat je wel en niet eet.
Uit eten is helemaal makkelijk, je kunt zonder uitleg iets vegetarisch bestellen toch? Tenzij het restaurant niks op de kaart heeft staan, dan kun je voorstellen om een ander restaurant te zoeken, kan me voorstellen dat je dat lastiger vindt. Maar ook dan, als je gezelschap daar geen rekening mee wil houden zou ik lekker thuis blijven :stuck_out_tongue:

Het enige wat ik af en toe nog een beetje mis zijn chickenwings en spareribs, dat waren echt mijn lievelings. Maar ik heb nog geen echte behoefte gehad om dat toch weer te nemen, wat mij helpt is mezelf eraan herinneren dat het van een dier is, dat het eigenlijk een stuk lijk is en dan hoeft het van mij al niet meer. Maar dat hangt waarschijnlijk ook af van je persoonlijke redenen om geen vlees meer te eten, als je het bijv. alleen voor het milieu doet helpt dit misschien wel helemaal niet.

Verder: goed bezig, ieder stapje is er één. Het heeft bij mij een paar jaar geduurd voordat ik helemaal stopte, het hoeft niet in één keer!

3 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ja ik denk inderdaad dat ik niet in één keer de knop om moet zetten, maar vlees eten moet afbouwen.

Heb je toevallig nog tips om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen die je mist als je geen/minder vlees eet?

Ben geen expert, maar op zich als je gevarieerd eet zit het meestal wel goed. Je zou het bij twijfel neer kunnen leggen bij een dietist. Ik eet zelf nog wel zuivel en ei, dan zit je over het algemeen wel goed.
Eiwit eten de meeste mensen sowieso al veel meer dan nodig is, met of zonder vlees, dus dat is meestal geen probleem. B12 zit in zuivel, eieren en is soms toegevoegd aan producten.

Hier staan wel wat duidelijke tips: https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-eet-ik-minder-vlees-of-vegetarisch-.aspx

1 like

Dankjewel! Ik ga die tips eens doornemen. :smiley:

Ik snap je heel goed hoor, en om eerlijk te zijn heb ik zeker in het begin vaak discussies moeten voeren over waarom ik vegetarisch eet. Dat voelde best wel kut, gewoon om jezelf steeds te moeten verdedigen. Dat is echt lastig, maar ook dat verdwijnt op een gegeven moment, de mensen dicht om mij heen hebben het uiteindelijk wel geaccepteerd en zullen ook altijd netjes vega eten voor me hebben.

Mijn man is geen vegetariër en hij is ook nog eens de gene die kookt bij ons. Het komt er op neer dat hij zich wel aan heeft moeten passen en nu altijd in de basis vega kookt, maar regelmatig toch wat vlees voor zichzelf klaar maakt. We aten van de week bijvoorbeeld nasi en dan eet hij er varkenshaas bij en ik houd het bij een eitje en wat extra pinda’s.

Wat betreft het missen van smaken: ik merk dat ik veel dingen steeds minder mis, maar er zijn ook ontzettend veel lekkere vervangers. Er zullen misschien altijd dingen zijn die je blijft missen (ahum spareribs, vitello tonnato), maar ik neem dat voor lief.

Dat is precies waar ik bang voor ben inderdaad, dat ik mezelf moet verdedigen. Maar ik wil dit steeds meer, dus dan hebben anderen dat maar te respecteren. Ik vind het heel fijn om je ervaring te lezen, dat geeft me extra vertrouwen!

1 like

Is er vegakip waarmee ik pulled chicken kan maken? Of moet ik jackfruit gebruiken?

Misschien vega kip van de toko (diepvries), die is vrij draderig?

2 likes

Dat de meeste mensen meer eiwit binnenkrijgen dan nodig is? Dat hebben mijn vriend en ik onafhankelijk van elkaar gehoord van een MDL arts en een dietiste.
Maar met een beetje meer nuance: ik zei ook ‘de meeste mensen’, en de vraag ging over vegetarisch eten, niet over veganistisch. Ik denk idd dat het met een vegan dieet lastiger wordt, maar ‘de meeste mensen’ eten dan ook niet vegan.

1 like

Ik kwam een kennis tegen in de supermarkt en die wees naar m’n vegaburger van “ohh ga je nou vega eten blabla” - en toen zei ik ja ik eet bijna alleen maar vega. En toen zei hij “jaa echt zo’n hype, zal je zien dat over vijf jaar van die grote stukken vlees helemaal de shit zijn”

Ik vind het zo vermoeiend. Dan denk ik echt je hebt best een bord voor je kop? Het is geen fase, ik wil dit gewoon niet? Nooit? En veel andere mensen met mij. En het aandeel vleesvervangers groeit en het wordt vaker verkocht.

Ik merk dat ik er ook niet goed op kan reageren zonder een beetje kwaad te worden. Maar ik voel me eerlijk gezegd ook wel aangevallen als iemand zo reageert. Het is zo onnodig en het voelt altijd weer als een teleurstelling. Alsof ik in een hokje “gekkie” wordt geplaatst ofzo. Terwijl ik niet eens 100% vega eet ook nog he, ik zou eigenlijk ook veel meer plantaardig willen eten. Kan me bijna niet voorstellen wat je dan wel niet voor onzin naar je hoofd geslingerd krijgt.

9 likes

Ik eet nu een jaar vegetarisch, aangestoken door m’n jongste dochter. En m’n buik vind het heel fijn. Ik eet nog wel ei, zuivel en vis. Alleen uit eten gaan vind ik soms lastig.

Maar als je vis eet, eet je niet vegetarisch.

22 likes

En juist doordat al die viseters zeggen dat ze zogenaamd vegetarisch eten, krijg ik 1000x per jaar de vraag “Of ik dan wel vis eet?”. Of laatst zelfs zalm voorgeschoteld onder het mom ‘vega’ :frown:.

5 likes

Volgens Google ben ik een semi - vegetariër. Tja.

Geen vegetariër dus. Wel een pescotariër.

8 likes

Ik wil dit ook!!

1 like