Ja snap ik aan de ene kant eigenlijk ook wel. En ik heb er normaal ook geen problemen mee dat anderen wel vlees eten. Je hebt wel een punt ergens, misschien was het niet zo’n goede actie. Zet me aan het denken, thanks!
Ik vind het vooral interessant hoe mensen met dit soort dingen omgaan omdat je niet voor een ander kan spreken en de hele vega(n) gemeenschap ook niet homogeen is. Wat ze vaak wel denken. Het zijn bijna net echte mensen
Ik vind het een top actie van je, Wat is dit nou, je gaat niet dood van een keertje vegetarisch en je hoeft als vegetariër niet altijd op eierschalen te lopen. Ik koop ook geen vlees, voor niemand. Ook niet voor mijn oppaskinderen, ze aten maar gewoon vegetarische nuggets. Je gaat er niet dood aan.
Ik vind het ook goed van je! Die kids hebben dat niet eens door, die worst smaakt prima.
Ik denk dat het aantal mensen dat sowieso vindt dat je rekening met elkaar moet houden, dus ook met mensen die geen vlees eten (terwijl je dat zelf wel eet) de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen. Maar het kan natuurlijk altijd nog veel beter. Ik heb het al vaak genoeg gezien dat mensen, die zelf vlees aten, bijvoorbeeld op hun trouwdag ook zorgde voor iets lekkers voor de mensen die vega of vegan waren. En dat ze niet werden afgescheept met een troosteloze salade.
Of op een verjaardag toen men vroeg waar ik echt blij van werd en er zichtbaar moeite in werd gestoken. Maar liegen met eten zou ik sowieso nooit doen, tenzij je het van te voren zegt en er een spel van maakt ofzo of je de echte hamburger van de neppe kan onderscheiden.
Ik denk dat je het meest kan breiken als consument door gewoon eerlijk te zijn en mensen keuzemogelijkheden aan te bieden. Door de nieuwsgiergheid van mensen te voeden De taak ligt imo vooral bij de overheid om ervoor te zorgen dat het gros van de mensen hun voedingspatroon enigszins gaan aanpassen omdat de huidige situatie niet houdbaar is voor de toekomst van onze planeet. Door bijvoorbeeld vlees veel duurder te maken (extra belasting). Dat je wel nog keuzevrijheid hebt maar dat mensen er meer over na gaan denken en het meer een delicatesse is.
Dat is eigenlijk ook wel een verrassend idee omdenken op het gebied van voedselpatronen.
Ik denk dat ik zelf nooit mijn voedselpatroon zou hebben veranderd als ik voornamelijk in aanraking zou zijn geweest met terrorvegans, extreme veganisten die continue je zielige filmpjes moeten sturen en moeten zeggen dat verantwoordelijk bent voor alle moorden. En eisen dat alles veganistisch is bij sommige activiteiten (en dan is het niet zo dat zij dat iets hebben georganiseerd maar als voorwaarde voor hen om erbij te zijn). En je continue een schuldgevoel willen aanpraten.
Ik zag ik mijn omgeving vooral veel mensen veranderen van eetpatroon uit eigen overwegingen/onderzoek. Dat men feiten opzocht betreffende een plantaardig eetpatroon of je dan alsnog genoeg binnen krijgt en wat voor belasting vlees eten is voor het milieu. En dat er gewoon meer opties nu zijn. Veel meer vleesvervangers die als opstapje kunnen dienen die wel lekker zijn en niet meer smaken naar een oude schoenenzool zoals 5+ jaar terug.
Ik organiseer een event op mijn werk voor 125 man en iemand opperde om al het eten vega te laten zijn met oog op duurzaamheid (2 dagen lunches en borrels etc). En niemand vond het raar? Vind het zo fijn dat ik nu ergens werk waar dit gewoon wordt gevonden.
Edit: maar je hebt dus niet de keuze tot vlees, dat is eigenlijk wat jij zei bedenk ik me nu.
Bij de gemewnte amsterdam doen ze dit nu ook? En dan aangeven als je vlees wilt.
Ik heb het ook wel eens gedaan hoor, “stiekem” vega geven. Niet omdat ik het op wil dringen, maar er zijn van die mensen die iets haten alleen maar omdat het vega is, niet om smaak oid.
Heb ooit eens gehad dat iemand (spontaan) mee at, toen ik een lasagne met vega gehakt had gemaakt. Kwam toen niet in me op om dat te zeggen. Toen hij zei “wooow dit is zo lekker”, zei ik “ooh ja, het is met vega gehakt”. Hij spuugde zijn eten uit (!) en weigerde nog verder te eten.
Zo kinderachtig en het is gewoon een mindset; hij vond het lekker en toen het vega was opeens niet meer Terwijl men vaak het verschil niet eens proeft.
Dus ik had met kerst (vegan) worstenbroodjes en gewoon op tafel gezet en niets gezegd. Maar niemand vroeg ernaar en ging ervan uit dat het vlees was. Pas toen ik een hap nam. Maar hé ze kunnen ook gewoon vragen wat het is, voor ze het in hun mond duwen. Dat doe ik ook?
Ja bij ons kun je voor dit event dus niet aangeven dat je wel vlees wilt. Weet eigenlijk ook niet of ik dat nodig vind?
Misschien een idee om linzen/kikkererwten te pureren? Als ik bv courgettesoep maak, doe ik daar ook kikkererwten in en dan pureer ik alles. Wordt het wat dikker van, maar van de kikkererwten proef je niks! Zelfde met een rode pastasaus en dan linzen erbij en dat pureren. Of gewoon gepureerde linzensoep, vind ik ook heel anders smaken dan linzen die nog heel zijn.
Waauw dat is echt zo kinderachtig. Ik vraag me echt af waar die aversie van komt? Ik heb ook vaak het idee dat het meer mannen zijn die dat doen (al zijn er ook genoeg vrouwen die zo zijn)
Echt bizar kinderachtig. Moet hij zelf toch ook wel door hebben? Vooral omdat hij eerst zei het lekker te vinden.
Hoe reageerde je?
Ik vind het niet serveren van vlees, maar een vleesvervanger zonder het te vermelden ook eigenlijk geen probleem, behalve als er allergieën bekent zijn. Als die niet bekent zijn ga ik ervan uit dat iemand wat zegt voordat ze wat in hun mond steken.
Als allergieën bekent zijn probeer ik altijd iets te serveren wat iedereen kan eten. (zonder gluten, noten, of soja bijv.) en zal dan ook niet extra vlees gaan kopen voor de ‘alles eter’.
Heeft me ook nog noot iemand gevraagd in de 4 jaar dat ik nu vegan eet.
Dan eet je toch niet mee, doei. Het was sowieso niet mijn beste vriend, dus ook zoooo typisch dat dit van hem kwam.
@Dr.Watson ik geloof dat dit bij gemeente amsterdam all year beleid is, het lijkt me dat het voor een eenmalig evenement prima is.
Mensen reageren zo overdreven op vega, terwijl ze niet beseffen dat een broodje kaas dat ook is nu eet ik vaak vegan en dan daar reageren mensen ook zo heftig op, terwijl chili, soep of nasi dat ook gewoon (heel makkelijk) is.
Ja in ons geval is het ook alleen de lunch en borrel, geen diner ofzo.
Maar inderdaad, mensen kunnen echt moeilijk doen over geen vlees. M’n zwager beweerde dat als ie twee dagen geen vlees had gegeten (bij het avondeten, vermoed dat hij bij de lunch gewoon vlees eet) zich slapper voelde
Haha jeemig wat een gevoel voor drama hè.
Ik moet zeggen dat mijn vriend vroeger ook zo was (het is geen echte maaltijd zonder vlees) en nu zegt “als iets lekker is ben ik blij”.
Zelfs als we hamburgers eten hoeft hij geen vlees meer (terwijl zo’n gerecht juist makkelijk in vlees en vega apart te bereiden is), maar neemt hij een vegaburger
Vind dat ook echt niet verplicht hoor!
Ik ben weleens naar een event geweest waar stond door vega eten te serveren besparen we x ton co2. Wil je toch vlees eten en daarbij x ton co2 aan het klimaat bijdragen klik dan hier (oid).
Was ook een event over duurzaamheid dus paste er goed binnen qua strekking.
Edit : mijn schoonvader was ook zo, grootste vleeseter die ik ken en hij had een eiwit tekort :’).
Welke vega burger vinden jullie het lekkerst? Zie dat garden gourmet nu ook een soort incredible burger heeft, is die lekker? Of die van de vegetarische slager MC2?
Die van my best veggie van de lidl🙈
Nu trouwens ook in de aanbiedinh, 3 voor 1,49
steak van vivera!!