Verhuizen naar het buitenland

Ik heb veel dingen gewoon aangehouden toen ik in het buitenland woonde. Ik moest me wel opnieuw inschrijven bij m’n gemeente. Dat verwerken duurde ongeveer een week en pas daarna kon ik een zorgverzekering aanvragen. Digid, telefoonnummer en bank had ik nog.

Ik vond het in Spanje veel erger om alles te regelen toen ik aankwam :joy:

1 like

Oja, dat kan ook. Ligt eraan hoe lang je weg bent, ik merkte na een jaar of 4/5 in het buitenland dat dingen als een bankrekening enzo wel makkelijker zijn daar. Net als een telefoonnummer, goedkoper vooral :stuck_out_tongue: maar we hebben ook een kind nu dus dat is ook extra werk haha

Ja snap ik! Ik had alles dubbel haha. Gratis bankrekening in het buitenland en sim only in Nederland die ik 1 keer in de zoveel tijd gebruikte.

Maar wat een opluchting hè als alles dan weer is geregeld.

Edit: die bankrekening was in Spanje dan weer essentieel ook voor zoveel dingen.

1 like

er bestaat een kans dat ik in augustus/september naar het buitenland (EU) ga verhuizen
ik moet deze week m’n abbonement vernieuwen of verlengen alleen ik weet niet zo goed of het slim is om weer een 2-jarig abbonement te nemen. mensen ervaringen met een abbonement door laten lopen terwijl je in het buitenland zat?

ja ik! woon al ruim 2 jaar niet meer in NL maar heb nog altijd mijn nl’se nummer. heb nu gewoon een klein sim only abonnementje en vind dat prima. je moet wel opletten dat je na 4 maanden in het buitenland alles buiten je bundel betaalt dus zou dan een zo klein mogelijke bundel nemen!

1 like

maar als ik dan weer een 2-jarig abbonement neem en binnen m’n bundel blijf hoef ik dus niets extras te betalen? kom er maar moeilijk uit hahaha

kan via ben ook alleen maar 2 jarig verlengen >:(

Ik heb in het buitenland ook altijd mijn Nederlandse simkaart en dat was prima. Ik had dan in die landen vaak nog een simkaart van dat land voor bureaucratisch gedoe (ik weet niet of je nog naar DK gaat maar daar heb je echt een Deense simkaart nodig voor zo’n beetje alles) maar gebruikte mijn Nederlandse altijd.
Toen ik in een studio zonder Wi-Fi zat was het wel vervelend want iedereen gebruikte toen gewoon de hotspot op zn telefoon maar ik had niet zoveel mb want je kan niet al je mb’s in het buitenland gebruiken.

1 like

ja dat is wel m’n plan nog! vind het zo vervelend dat ik er nu al eventueel rekening mee moet houden hahaha

ik ga maar kijken naar een maandelijks opzegbaar abonnement, lijkt me het handigste

1 like

Misschien kun je bellen en vragen of je abonnement tijdelijk stopgezet kan worden? Toen ik tien jaar geleden naar het buitenland verhuisde kon dat wel, vorige keer heb ik het niet gedaan want toen liep mijn abo toch af.

1 like

Ik zit ook bij Ben, maar heb wel een maandelijkse opzegbaar abonnement. Betaal ik dan 1 euro meer per maand voor

1 like

Ah tof! Ja misschien wel. In DK is het denk ik toch wel handiger als je je Deense nummer gebruikt. Ik had een 2e (oude en kapotte) telefoon met mijn deense simkaart en ik moest best vaak dat ding gebruiken voor een controle sms’je enz.

1 like

Ja, ik moest toch een nieuwe gsm kopen, dus ik heb er speciaal op gelet dat 'ie dual sim is. Ik heb m’n Belgisch nummer behouden en een goedkoop Frans nummer (2 euro pm). Ik gebruik ook vooral m’n Belgisch nummer, behalve voor de officiële/administratieve dingen hier.

1 like

misschien kan ik daar dan ook gratis zo’n lebara simcard op straat scoren net als hier :joy:

Ik zou dat niet doen en gewoon een los pre-paid abonnementje nemen, niet twee jaar. Een buitenlands nummer vond ik altijd heel fijn en dan kwam het er al snel op neer dat je maandelijks veel geld betaalt voor iets dat je niet gebruikt. Op whatsapp heb je zó je nieuwe nummer dus ik zie zelf geen enkele meerwaarde in je oude nummer houden :slight_smile:

1 like

Ik heb mijn NL nummer destijds denk ik nog een half jaartje aangehouden, met Duits (prepaid) nummer ernaast, maar toen liep mijn contract af en heb ik het opgezegd. Mensen bellen me toch niet meer op mijn telefoon, voor whatsapp en facetime maakt het niks uit wat voor nummer je hebt, en voor de extreem bureaucratische instanties hier moet je wel een Duits nummer hebben, dus ben toen maar overgestapt op Duits abonnement.

2 likes

Ik voel me zoekende ofzo. Ik heb veel heen en weer gependeld tussen Nederland en een ander land (buiten EU), ook doordat mijn inmiddels man daar vandaan komt. We waren daar tot vorig jaar nog, maar zijn eerder terugkomen ivm corona. Mijn man vindt het hier in Nederland oké, maar zou liever daar wonen. Ik mis het andere land, maar heb daar ook veel momenten gehad dat ik Nederland erg miste en moeite had met hoe bepaalde dingen daar gaan en dat probeer ik mezelf nu steeds voor te houden. En toch droom ik steeds over daar weer wonen.
Dit is iets wat steeds terugkomt, ik weet gewoon niet wat we uiteindelijk moeten beslissen, hier blijven of toch daar gaan wonen, en hoe ik achter die keuze kan blijven staan. We hebben inmiddels een gezin dus heen en weer verhuizen is iets wat we nu niet meer willen. Ik weet ook niet zo goed wat ik met dit berichtje wil, maar misschien herkent iemand het of heeft iemand advies.

Ik kan me dit heel goed voorstellen. Ik ben zelf in maart teruggekomen uit het buitenland. Soms mis ik het heel erg, soms ben ik heel blij dat ik hier ben. Misschien is het ook een beetje het gras is groener aan de overkant.

Ik ben ook echt met een ander plan teruggegaan dan hoe m’n leven nu is. Toen ik de keuze maakte om terug te gaan dacht ik ik ga een paar keer per jaar terug naar Spanje, maar dat zit er nu helaas niet echt in (ik ben 1 keer teruggegaan). Wat dat betreft denk ik dat het nu niet helemaal eerlijk is om m’n keuze te beoordelen, als je snapt hoe ik dat bedoel.

Ja dat is zeker zo, het leven hier is nu heel anders dan normaal en het zijn voor iedereen zware tijden nu. Dan is het heel makkelijk om terug te verlangen naar het leven daar, pre corona. Ben je ook ivm corona terug gekomen of om andere redenen?
Helaas zouden wij ook buiten corona om niet vaak het land kunnen bezoeken ivm de afstand. Ik hoop dat we het dit jaar kunnen bezoeken, ook ivm schoonfamilie, maar betwijfel het. Kan me wel voorstellen dat het idee dat je er meerdere keren per jaar naar terug kan (kon) een hele prettige gedachte was.

is t mogelijk om een zo objectief mogelijk lijstje te maken met voor- en tegens? bijv. hoe goed de scholen zijn, hoe makkelijk het is om te sparen, hoe de woonomgeving is, hoe is het support network in elk land, hoe makkelijk het is werk te vinden voor jou/man, etc.
en dan kun je ook misschien een score erbij zetten om het bij elkaar op te tellen - misschien met een formule voor hoe belangrijk sommige punten zijn :smiley:
weet niet of jullie graag op zulke manieren beslissingen maken, het werkt natuurlijk nooit 100%, maar het kan wellicht helpen om dingen in perspectief te zetten.

1 like

@Grey best herkenbaar en ook hoe lastig het nu eigenlijk is om daar een oordeel over te vellen. Ik heb nog een werkvisum tot 2022 en ben daar serieus heel blij mee. Ik verlang nu heel erg naar Nederland maar dat komt vooral omdat ik mijn ouders nu al meer dan een jaar niet heb gezien en andere vrienden/familie misschien wel al langer niet. Ik verlang naar een pre-corona tijd die nu op de een of andere manier vasthangt aan Nederland. Alsof terugverhuizen ineens al die negatieve gevoelens zou wegnemen.

Het helpt mij heel erg om net als wat @Vanjie zegt een objectief lijstje te maken van dingen die fijn zijn in Nederland en dingen die fijn zijn hier in Canada. Daardoor kan ik nu ook op moeilijke momenten mijn beslissing om hier (voorlopig) te blijven wat beter motiveren (kwaliteit van leven, dingen om te doen etc. zijn hier nu beter) maar ik blijf het toekomst stukje lastig vinden. En dan zit ik niet eens met een partner die ook nog zijn of haar eigen gevoelens daarover heeft ook.

Edit: dus niet perse echt een antwoord haha, meer herkenning en dat het nu door Corona een extra laag heeft gekregen die het lastig maakt. Wat voor mij helpt is accepteren dat dingen nu even zijn zoals ze zijn en dat ik NU geen beslissing hoef/kan maken omdat dit geen normale omstandigheden zijn.

1 like