Met het gevallen kabinet even een reminder: registreer je nu om te mogen stemmen vanuit het buitenland. Even formulier invullen, printen, tekenen, fotograferen en doorsturen. Dan word je automatisch richting november uitgenodigd om je stem per post uit te brengen.
4 weken op de teller… wat een emotionele achtbaan is dit😅 maar begin er nu vooral heel veel zin in te krijgen.
@luzarl hoe bevalt het jou tot nu toe?
Ik ga naar een andere familie verhuizen omdat het bij de eerste familie niet zo goed gaat dus ik heb mixed feelings. Ik heb wel taallessen en doe leuke dingen met leuke mensen dus qua dat gaat het helemaal goed en heb ik mn draai ook wel gevonden maar mn woonsituatie staat een beetje op losse schroeven. Hoe ver ben jij met de voorbereiding? Je gaat naar Cura toch?
Oeps ik reageer op mezelf haha @luzarl dus
Oh dat klinkt vervelend, is het wel makkelijk om van gezin te switchen? Dat betekent dus ook dat je moet verhuizen, je woont bij het gezin in toch? Hopelijk past het nieuwe gezin zo beter. Wel fijn om te horen dat je verder je draai wel gevonden hebt, geen spijt van je keuze so far dus? Lijkt me ook best lastig om een goede match met een gezin te hebben, zeker als je daar ook woont.
Hier is zowat alles geregeld, nu echt aan het inpakken en de laatste dingen afronden en regelen voor vertrek. Ons huis is verkocht, auto’s… allemaal in recordtijd dus dat was heel fijn. Ook gek, om alles zomaar weg te doen en zo achter te laten. Het huurhuis daar is ook geregeld en we hebben al wat koopwoningen op het oog dus dat loopt ook lekker. Zeecontainer voor de inboedel komt op de afgesproken datum etc. Alleen nog een auto kopen, maar dat kan echt niet op afstand haha😅
Wat heftig zeg een hele zeecontainer Ja ik moet dus wel verhuizen maar mijn woonsituatie wordt eigenlijk alleen maar beter dus ik kijk er best wel naar uit, alleen vind ik het ook een beetje vervelend met inpakken want ik had net alles uitgepakt natuurlijk. En verder ben ik hier ook echt wel klaar, ik doe nu gewoon wat ze van mij verwachten maar verder ook niks want het heeft niet echt zin om te gaan investeren. Ik hoor zaterdag weer van de nieuwe familie en dan hoop ik woensdag of donderdag te kunnen verhuizen.
Hou ons op de hoogte van hoe het gaat!!!
Hoe is het @Drawster?
Ik heb het mentaal een beetje moeilijk. Mijn hostfamilie is op vakantie waardoor ik alleen ben en ik heb echt geprobeerd om dingen af te spreken voor deze week maar het is maar één avond gelukt en verder ben ik best wel veel alleen. Ik vind alleen zijn echt niet erg en vermaak mezelf best goed alleen maar ik heb toch continu het idee van oh ik ben in Berlijn en ik moet op pad!!! En dat is ook een heel logische gedachte natuurlijk. Vrienden maken is echt wel lastig en dat wist ik natuurlijk wel maar bij andere au pairs lijkt het zo makkelijk te gaan…
Ja volgend weekend komen er wat meiden dus dat is heel leuk. Maar er mag niemand bij me logeren dus als ik mensen vraag om langs te komen zadel ik ze eigenlijk meteen op met een hele dure vakantie (Berlijn is duur in de zomer) en ik heb ook geen geld om voor ze te betalen. Dus het is nog even afwachten voor andere vriendinnen om te kunnen komen.
Ja, slim. Ik wil er ook wel alleen wat meer op uit maar moet ook een beetje op mn geld letten. Het is echt lastig ben blij als mn hostouders terug zijn en we weer een ‘normaal’ ritme hebben
En via de app Meet up? Vaak vrij laagdrempelige evenementen die gratis of tegen een heel lage prijs zijn
Oh wel goed om even te bekijken! Ik zit in een facebookgroep die ook vrijwel elke avond iets organiseert maar dat is meestal binnen 5 minuten al vol en dan is er een wachtlijst met 20 man dus dat is een leuk idee maar weinig werkbaar. Het zijn ook altijd dezelfde meiden die dan mogen
Oh ja dat is ook wel een aanrader. Of een bioscoopabonnement. Haha echt gek want in Nederland had ik hier nooit echt veel last van maar nu denk ik hallo je woont in Berlijn en kijkt voor de vijfde keer brooklyn 99, ga erop uit trut. Terwijl ik hier nog een jaar ben en ook echt wel die tijd voor mezelf kan nemen
Over een jaar misschien, maar het is allemaal zo abstract nog. Maar dat is ook wel een goed idee. Ik wil nog graag de Unterwelten tours doen enzo. Wel een leuk klusje ook voor dit weekend om even uit te zoeken
Kun je misschien een walking tour doen, dan zie je wat nieuws misschien en er zijn altijd wel mensen alleen, drankje achteraf oid.
Ook een goede ja, thanks!
Ik was begin juli in Berlijn en deed toen de alternative free walking tour. Was een hele toffe groep mensen en een leuke gids waarmee we bij de laatste stop ook nog een drankje hebben gedaan (met de gids en nog een deel van de andere deelnemers). Je geeft achteraf bij zo’n walking tour natuurlijk wat je wil.
Je hebt al veel tips zie ik.
Toen ik een zomer in Berlijn was heb ik veel mensen ontmoet via couchsurfing want daar worden ook evenementen op gepost. Maar dit is 10 jaar geleden ik weet niet zo hoe couchsurfing nu is. Ik zit nu in een fb groep ‘host a sister’. Wat eigenlijk couchsurfing is maar dan voor vrouwen en ik zie daar ook heel vaak oproepen voor meet ups voorbij komen voor Berlijn!
Verder herken ik je gevoel heel goed. Ik heb vaker alleen voor een paar maanden in het buitenland gewoond. En dan na die allereerste fase, waarin alles leuk en nieuw is, wil je gewoon fijne mensen om je heen zonder daar moeite voor hoeven doen. Ik vond het dan wel chill om acitiviteiten of vrijwilligerswerk te doen. Dan ontmoette je wel nieuwe mensen en was je bezig, maar dan zonder dat je elke keer met iemand wat gaat drinken en je levensverhaal zit te vertellen.
@Luzarl er staan hier al veel tips voor leuke activiteiten en manieren om nieuwe mensen te leren kennen, maar daarnaast is er ook niks verkeerd met in je bed hangen en series kijken he! Je kunt niet een jaar lang elk vrij moment het maximale uit de stad halen. Misschien is in bed een serie kijken en een korte wandeling door de buurt wel precies waar je nu nood aan hebt, da’s ook ok!
Het is echt heel normaal om je eenzaam te voelen, inderdaad wat @tuula zegt, op social media zie je zo’n vertekend beeld over hoe het is om in je eentje naar een andere plek te verhuizen.
Ik was in het begin ook best eenzaam en toen op een dag kwam er heel random een vrouw naar me toe die heel enthousiast een gesprek met me begon. Ze had een extra ticket voor een tentoonstelling en nodigde me spontaan uit. Ik weet nog dat ik toen niet kon maar we zijn wel later koffie gaan drinken. Inmiddels woont ze hier niet meer helaas maar we zijn wel vriendinnen geworden. Ik vond dat zo leuk
Daarna heb ik best vaak nagedacht over dat moment en heb ik geconcludeerd dat ik veel te moeilijk doe over dat soort dingen, haha. Als ik nu bijvoorbeeld een vrouw alleen zie zitten/iets zie doen probeer ik soms gewoon een praatje maken (als ze ervoor openstaat natuurlijk!) en als het een beetje klikt om te vragen om eens koffie te gaan drinken
Ik was het afgelopen jaar voor mijn werk een paar maanden in Londen en New York en ik schreef op FB groepen dan bijvoorbeeld: Hoi ik ben hier, wie heeft er zin om koffie te drinken over een uur? Ik heb echt leuke mensen ontmoet op die manier, maar je moet wel over een drempel heen
Ja dat probeer ik dus ook heel erg maar het lukt niet. Dan is het zo van kan je morgen? Nee maar wel overmorgen. O dan kan ik niet, en dan valt het stil. En dan zie ik de andere au pairs wel samen en dan denk ik… oh.
Ik heb nu wel met een meisje van de taalschool afgesproken om naar een museum te gaan maar dat moet dan ook nog wel echt gebeuren
Ik zou dan antwoorden: oke, wanneer kan je wel? En als ze niet reageert dan gewoon laten en door naar de volgende.
Het is wel een goede oefening, ik heb er zelf echt van geleerd om assertiever te worden