Verhuizen naar het buitenland

Ben de komende maanden niet in Berlijn anders had ik je graag in het echt ontmoet.
Zoals velen al schreven is in een andere land/stad soms ook wat eenzaam en niet naar buiten gaan met allerlei plannen is ook ok. Vergat zelf ook zeker in het begin dat het soms wat veel is, ja cultuur en taal zijn vergelijkbaar maar toch niet hetzelfde. Het verwerken van constant een andere taal horen en zien, best wel grote stad leren kennen, andere gebruiken, bepaalde comforts die je in Nederland had opnieuw moeten zoeken etc heeft ook gewoon een impact op je.

Vriendin gaf mij over dat laatste ooit een voorbeeld, stel ik wil nu een fysiek boek of magazine kopen in mijn eigen taal of anders in het Engels maakt niet uit waarover, even geen Duits en gewoon niet te veel hoeven nadenken. In Nederland weet je waar je heen kan en dan nu hier : misschien ben je in boekenwinkels geweest maar was alles vooral Duits en hele kleine selectie Engels. Misschien even online zoeken, 10-15 boekenwinkels zijn er met Engelse afdelingen, even lezen wat mensen aanbevelen, ok hoe kom ik daar, welke ubahnen gaan daar heen? en dan een boek kopen in waarschijnlijk Engels want zoveel is er niet in het Nederlands. Allemaal tussenstappen waar ik in Nederland geen seconde over na heb hoeven denken en die dus ook niet zoveel van mijn hersenen hebben gevraagd. Niet zo raar dus dat ik graag even gewoon thuis wil zijn en rust wil.

Voor vrijwilligerswerk is deze site wel fijn vostel.de
De link is voor geen kennis van de Duitse taal maar kan je aanpassen natuurlijk. Heb zelf best vaak koken met en voor Oekraïeners gedaan en vluchteling vrouwen leren fietsen. Bij die laatste leerde ik bijna 10 jaar geleden ja :older_woman: hier… 2 vrouwen kennen die nog steeds vriendinnen zijn. Ging er niet heen op zoek naar vriendschap maar wel vaak genoeg gemerkt dat mensen die dit vrijwilligerswerk doen, veel meer open staan om gewoon met iemand die ze niet kennen iets te gaan doen.

Daarnaast is meetup.com heel fijn. Zeker hier staan mensen er heel erg voor open. Heb mensen leren kennen uit de wine& dine, silent book club, Berlin Photo walks, board games groepen etc. Veel dingen zijn ook gratis of bijvoorbeeld dat je voor je eigen drinken moeten betalen. Ga zelf altijd liever naar de kleinere events met 10-15 mensen maar genoeg aanbod.

4 likes

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, en je voorbeeld is inderdaad heel erg kloppend. Het is ook zo groot hier. Soms heb ik iets uitgezocht om te gaan lunchen en dan ga ik daar helemaal heen en dan stap ik binnen en dan denk ik nee ik vind het niet leuk of ik voel me niet comfortabel. En dan moet je weer helemaal iets anders gaan zoeken. In je eigen stad is het gewoon zoveel makkelijker en vanzelfsprekender. Maar ik weet ook dat ik het hier heel erg leuk ga hebben en hier veel kan gaan leren dus ik moet er gewoon een beetje doorheen

6 likes

Nou met een beetje geluk kan ik vanavond mee maar een brinner (breakfast dinner) restaurant met een groep!

17 likes

Fijn dat je al allemaal tips hebt gekregen @luzarl, een nieuw begin is leuk en spannend, maar soms ook eenzaam en onzeker. Hopelijk was je ‘brinner’ leuk en heb je wat nieuwe contacten kunnen leggen.

Hier gaat het goed. Echt de laatste loodjes. Nog iets meer dan één week en dan vliegen we die kant op. Ons huis is langzamerhand meer doos dan huis en alle laatste dingen zijn gekocht of besteld. Ik zit nu zo in de ‘aanpak en doen fase’ dat ik niet eens meer twijfel of zorgen heb haha, ik ben blij als ik zo in het vliegtuig zit. Dan kan het echt beginnen! Ik besef nog niet helemaal dat het echt om ons gaat denk ik, zo surrealistisch…

8 likes

Spannend! Hebben jullie allebei al een baan of is het nog even zoeken?

2 likes

Man wel, ik niet. Bewust, dan kan ik me eerst op de kinderen en het huis storten. Het werkt daar het ook wat anders tov NL, kids worden overal door de ouders met de auto gebracht etc. En de school is al om 12.30 uur uit. Fietsen, wandelen of OV is daar niet echt een ding. Eerst maar eens ons leven daar vorm gaan geven😄

5 likes

Ja spannend zeg, even goed wennen en kijken hoe andere ouders het aanpakken. Ga je een blog bijhouden of kan ik je ergens anders volgen (als dat mag)?

Spannend @Drawster! Kan me voorstellen dat je nu zo druk met van alles bent dat het nog niet echt binnenkomt dat je echt zelf met je gezin aan het emigreren bent.

Wij hebben hele drukke weken achter de rug maar nu vakantie, dus nu kunnen we echt ons vertrek gaan voorbereiden. Maar waar te beginnen :sweat_smile: Hebben jullie nog praktische tips? Ik ben wel vaker langere tijd weggeweest, maar dit keer zullen we ons ook echt uitschrijven uit Nederland.

Houden jullie bijv een Nederlandse bankrekening aan, en zo ja, waar? Ik zit nu bij Rabobank maar wil eigenijk lage kosten + niet zoiets als een rabo reader.

1 like

Als je in een ander land gaat werken moet je je salaris meestal wel op een bankrekening van dat land laten storten. Maar ik heb zelf gewoon mijn Nederlandse bankrekening nog, als ik hier een echte baan vindt dan kijk ik daar later wel naar

1 like

Ja precies, daar ben ik ook bang voor haha, waar ik heen ga zit geen rabobank in de buurt. Goed om jouw ervaring te horen, dan ga ik echt maar even kijken naar een andere bank.

@Luzarl Ja ik ben ook van plan om daar een rekening te openen, sowieso kan ik met rabobank niet overal daar geld opnemen en betaal je elke geldopname iets van €5,-. Dus ik wil het eigenijk niet echt heel actief blijven gebruiken, maar denk wel dat het handig is om het (nog) aan te houden.

3 likes

Ik ben het wel van plan, maar moet nog even een leuke naam verzinnen! We gaan zoals het nu lijkt een bouwval kopen dus ook wel leuk voor ons zelf om die ontwikkelingen te delen etc. Als ik iets verzonnen heb hoor je het😜

4 likes

Anna en Tom lijken me een stelletje zelfingenomen droeftoeters op basis van deze beschrijving :joy:

Ik vind trouwens veel van de tekst heel herkenbaar hoor, dus ik snap dat je dit wilt lezen, maar ik denk dat ik me erg zou storen aan de personages als ik dit zo zie (maar er wordt vaak gezegd dat je je het meest ergert aan eigenschappen die je zelf ook hebt :sweat_smile:)

10 likes

Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar ik krijg net mail van de gemeente Den Haag over de aankomende Tweede Kamerverkiezingen (gemeente Den Haag regelt de mogelijkheid voor niet in Nederland wonende Nederlanders om te stemmen). Ik woon inmiddels 10 jaar in België en ben eigenlijk het overgrote deel van de tijd altijd nog gaan stemmen, maar ik merk dat ik nu voor het eerst twijfel (al heb ik de provinciale verkiezingen dus ook al overgeslagen). Hoe staan jullie daarin? Gaan/overwegen jullie nog om je stem uit te brengen? Ik kan me voorstellen dat het sommigen totaal niet interesseert, maar ik ben wel altijd met de politiek bezig geweest.

Ik twijfel zelf omdat ik mijn toekomst in NL nu (voorlopig) los heb gelaten, maar anderzijds voel ik me wel nog steeds betrokken en wonen natuurlijk ook veel dierbaren nog in Nederland.

Snap het wel en heb ook zeker hetzelfde gevoel. Ben nu al 13 jaar weg, dat is meer dan 1/3 van mijn leven en ik zie mezelf inderdaad ook niet in de komende jaren terug naar Nederland gaan.
Inderdaad ook veel bezig met politiek in beide landen maar in maar 1 land kan ik er ook echt iets voor doen. Voelt toch een beetje als van de zijlijn meekijken in beide gevallen.

En dan speelt zeker heel erg mee dat tenzij ik mijn Nederlanderschap opgeef ik nooit in Duitsland mag stemmen voor de bundes en landstag verkiezingen, alleen gemeente en Europese. Rechten die ik alleen heb als Europese, anders zou het 0 kiesrecht zijn. Met mij nog meer dan 9 miljoen mensen, 14% van de populatie die geen inspraak heeft op nationaal niveau in Duitsland. Voor Berlijn waren het er 700.000+ die niet mochten meedoen aan de Berlijnse senaatverkiezingen en dus ook geen enkele invloed op de uiteindelijke senaat en burgemeester.

Kan me van de vorige Tweede Kamerverkiezingen ook nog herinneren dat ik beetje in de stress was omdat we ook altijd eerder de stem moeten inleveren via brief. Mist toch misschien een afweging van dingen die in debatten worden gezegd en concretere partijplannen/plannen uitgelegd in normale taal.

Sowieso is het een veel landen tijd voor wat verandering in de regels. Vele jaren bijdragen aan de economie, belasting betalen en pensioen opbouwen moet ook iets betekenen in het verkrijgen van kiesrecht. Meerdere landen laten dubbele nationaliteit niet toe en je nationaliteit opgeven daar zitten ook nogal wat emoties bij. Goed… dit is nu een rant geworden over het missen van kiesrecht maar misschien daarom ook juist meer motivatie voor mij om het recht dat ik wel heb te gebruiken voor iets goeds.

5 likes

Je kunt je brief ook bij de ambassade inleveren hè, dat maakt het misschien wat makkelijker (als je idd nog steeds in Berlijn woont). Ik werk daar vlakbij, dus ideaal.

Ik ga zeker ook stemmen, vooral nu. Ben ook al bijna 13 jaar weg en geen plannen om terug te gaan, maar door familie en vrienden nog steeds betrokken bij NL en wil idd ook mijn Nederlandse nationaliteit niet opgeven.

2 likes

Misschien goed om je te bedenken dat personen met een dubbele nationaliteit vaak in beide landen mogen stemmen, ook wanneer ze nog nooit in het land gewoond hebben. Ik zie geen reden om geen gebruik te maken van je recht, zo lang je je maar goed inleest in de politiek ter plaatse.

3 likes

Nee logeren willen ze echt niet want ik heb een eigen appartement en ze willen niet dat dat een jeugdherberg wordt dus ze maken gewoon geen uitzonderingen. Verder mbt het afspreken, het blijft gewoon lastig voor mij. Ik ben super sociaal, assertief en spreek mensen aan maar veel mensen hebben gewoon ook hun eigen leven. De meeste au pairs hier zijn ook 21 22 en ik ben 26 dus dat klikt gewoon niet zo goed. Maar ik kom er wel hoor, dankjewel voor je reactie!

1 like

Jeugdherberg jezussss wat overdreven, ik vind het echt heel raar dat je gewoon nooit vrienden van thuis bij je kan laten slapen :roll_eyes:
Heb je niks aan maar ik vind het stom

Hmm ja ik snap het wel hoor

Toen ik au pair was (14 jaar geleden wel :sob: :older_woman:t3:) liep ik hier in het begin ook echt tegen aan. Ik volgde zelf a-levels aan de lokale “college”, maar al die mensen hadden al hun eigen vriendengroepen. Uiteindelijk bevriend geraakt met een Zweedse au pair die echt super veel vrienden had gemaakt via een Engelse taalcursus die ze volgde. Ze had mij toen geïntroduceerd aan iedereen en ik had echt spijt dat ik niet zelf ook een taalcursus was gaan volgen. Er zaten veel au pairs, maar ook internationale studenten/expats in de groep, ook mensen die eind twintig waren. Ik weet niet of een Duitse taalcursus in je planning staat? Zij gingen met z’n allen echt ieder weekend stappen en ook Engeland doorreizen. Ik geloof dat in Engeland de gastgezinnen een dergelijke taalcursus ook verplicht moeten financieren, als onderdeel van de au-pair experience.

1 like