Ben de komende maanden niet in Berlijn anders had ik je graag in het echt ontmoet.
Zoals velen al schreven is in een andere land/stad soms ook wat eenzaam en niet naar buiten gaan met allerlei plannen is ook ok. Vergat zelf ook zeker in het begin dat het soms wat veel is, ja cultuur en taal zijn vergelijkbaar maar toch niet hetzelfde. Het verwerken van constant een andere taal horen en zien, best wel grote stad leren kennen, andere gebruiken, bepaalde comforts die je in Nederland had opnieuw moeten zoeken etc heeft ook gewoon een impact op je.
Vriendin gaf mij over dat laatste ooit een voorbeeld, stel ik wil nu een fysiek boek of magazine kopen in mijn eigen taal of anders in het Engels maakt niet uit waarover, even geen Duits en gewoon niet te veel hoeven nadenken. In Nederland weet je waar je heen kan en dan nu hier : misschien ben je in boekenwinkels geweest maar was alles vooral Duits en hele kleine selectie Engels. Misschien even online zoeken, 10-15 boekenwinkels zijn er met Engelse afdelingen, even lezen wat mensen aanbevelen, ok hoe kom ik daar, welke ubahnen gaan daar heen? en dan een boek kopen in waarschijnlijk Engels want zoveel is er niet in het Nederlands. Allemaal tussenstappen waar ik in Nederland geen seconde over na heb hoeven denken en die dus ook niet zoveel van mijn hersenen hebben gevraagd. Niet zo raar dus dat ik graag even gewoon thuis wil zijn en rust wil.
Voor vrijwilligerswerk is deze site wel fijn vostel.de
De link is voor geen kennis van de Duitse taal maar kan je aanpassen natuurlijk. Heb zelf best vaak koken met en voor Oekraïeners gedaan en vluchteling vrouwen leren fietsen. Bij die laatste leerde ik bijna 10 jaar geleden ja hier… 2 vrouwen kennen die nog steeds vriendinnen zijn. Ging er niet heen op zoek naar vriendschap maar wel vaak genoeg gemerkt dat mensen die dit vrijwilligerswerk doen, veel meer open staan om gewoon met iemand die ze niet kennen iets te gaan doen.
Daarnaast is meetup.com heel fijn. Zeker hier staan mensen er heel erg voor open. Heb mensen leren kennen uit de wine& dine, silent book club, Berlin Photo walks, board games groepen etc. Veel dingen zijn ook gratis of bijvoorbeeld dat je voor je eigen drinken moeten betalen. Ga zelf altijd liever naar de kleinere events met 10-15 mensen maar genoeg aanbod.