ik denk dat je met de huidige markt prima iemand kan vinden voor wie dit geen probleem is
maar dan is het de vraag of je daar zelf oké mee bent
ik denk dat je met de huidige markt prima iemand kan vinden voor wie dit geen probleem is
maar dan is het de vraag of je daar zelf oké mee bent
hallo! geen idee of iemand dit weet en of dit al eerder is gevraagd in het topic
binnenkort ga ik voor 4 maanden werken in spanje voor een nederlands bedrijf (nee niet de grote blauwe of andere telecomachtige werkzaamheden lol).
nu vraagt de baas of hij me via de spaanse firma mag uitbetalen ipv de nederlandse. zitten hier voor- of nadelen aan voor mij?
Sowieso qua pensioen, dan hoeven ze geen pensioen af te dragen.
En belastingtechnisch is er ook iets, maar weet niet precies wat. Bij aangifte moet je altijd aangeven of je inkomsten uit buitenland hebt nl.
ja dat pensioen wist ik inderdaad, dus eigenlijk zit er geen enkel voordeel aan voor mij om het via de spaanse te doen?
Ik denk dat je netto miss hoger uitkomt, omdat je minder lasten betaalt maar ben er niet zeker van.
nee het wordt sowieso op mijn nederlandse rekening uitbetaald! maar het bedrijf heeft een nederlandse ‘vestiging’ en een spaanse. dus ze kunnen me vanuit spanje uit betalen of “vanuit nederland”, waaruit dus niet blijkt dat ik in spanje werk en dus geen gedoe heb met de belasting daar.
mijn adres blijft ook gewoon in nederland, omdat het minder dan 183 dagen is
Ik zou dit echt heel goed uitzoeken eigenlijk (of gewoon nee zeggen) voor je volgens het spaanse contract ineens met een opzegtermijn van drie dagen ontslagen mag worden, in die vier maanden 1 dag vakantie op mag nemen en ook nog eens veel meer belasting betaalt (en dus geen pensioen opbouwt). En weet ook niet hoe het na die vier maanden zit, kom je dan opnieuw in dienst van de nederlandse firma?
Ik zou een Nederlands contract doen. Zeker als het om een paar maanden gaat.
Ik heb 1,5 jaar gewerkt in Barcelona met Spaans contract. Het eerste half jaar betaal je heel veel belasting in Spanje, pas na een half jaar ga je als een inwoner belasting betalen. Dat kun je bij je belastingaangifte terugvragen als je er langer dan een half jaar woont, maar anders volgens mij niet.
Daarnaast moet je een NIE en social security nummer aanvragen denk ik, en dat is echt heel veel gedoe om te doen. Misschien kan je bedrijf de afspraken voor je inplannen, dat scheelt al wel, maar anders is het veel gezeik.
Hangt er een beetje van af. Is het echt tijdelijk of niet?
Als je natuurlijk maar voor 4 maanden dit zou gaan doen, kan je werkgever jou detacheren naar de Spaanse vestiging. Dan ben je nog steeds gedekt door Nederlandse sociale zekerheid en als het minder dan 6 maand is betaal je enkel in Nederland belasting op je inkomen en niet in Spanje.
Als het echt langer wordt dan moet je even bekijken wat de opties zijn.
oh bedankt voor de antwoorden allemaal!
het contract/cao zijn gewoon nederlands, alles is eigenlijk nederlands alleen het bedrijf dat het overmaakt is gevestigd in spanje én in nederland.
hij bood wel aan om het nie nummer te regelen en te betalen dus ook daar zou ik zelf niks voor hoeven doen @Parasol
@Victoria ik heb dus gewoon een nederlands contract waarin de vakantiedagen en het salaris al vaststaan (heb deze ook al binnen). na die 4 maanden ga ik weer op reis en zijn ze gesloten dus ook niet in dienst van de nederlandse firma
@grace dat van die aow is wel super belangrijk maar ik blijf inderdaad in nederland ingeschreven staan, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat zit
ik ga iig hem mailen dat ik liever door de nederlandse firma uitbetaald wordt omdat ik geen inwoner van spanje ben. nogmaals bedankt allemaal!
Na 1,5 jaar in Parijs gewoond te hebven ben ik teruggekeerd naar België. Dat was de juiste keuze, maar op een gegeven moment zou ik als het kan opnieuw terug gaan, aangezien dat natuurlijk dé modestad is en qua werk het meeste mogelijkheden heeft voor mij.
Ik solliciteer(de) nu zowel in België als Parijs en merk dat ik nu nooit word uitgenodigd voor een gesprek omdat ik er niet woon. Toen ik er wel nog woonde werd ik wel uitgenodigd. Dus nu vraag ik me af hoe ik er ooit opnieuw zal geraken, aangezien je voor een woning meestal een permanent contract nodig hebt, maar als ze me niet eens uitnodigen voor een sollicitatiegesprek zal dat al helemaal niet lukken. Iemand die tips heeft hierover?
Ik schreef op mijn cv altijd iets à la location: “currently (woonplaats) but in the process of moving to (stad)”.
Hey, leuk dat je er weer bent
Dankjewel voor de verwelkoming
@Pantalones was benieuwd, hoe gaat het nu met je banenzoektocht?
—
Ik ben recent ook naar het buitenland verhuisd en probeer ook een baan te vinden in m’n vakgebied, maar best moeilijk helaas. M’n man heeft gelukkig al wel een baan, wat financieel heel chill is, maar ik ben ook jaloers haha.
Om vrienden te vinden heb ik nu rondom mijn hobby insta afgezocht naar mensen die ook een openbaar account aan die hobby gewijd hebben en in deze stad wonen haha. Hoop maar dat het niet te creepy overkomt We gaan binnenkort ook aan een sport beginnen hier, dus hopelijk kunnen we daar ook wat vrienden maken. Is echt best lastig als je niet meer studeert om random mensen te ontmoeten, bij m’n vorige buitenlandervaringen had ik door de uni binnen no-time mensen ontmoet maar nu moet je er echt actief achteraan.
Om contacten op te doen zou ik kijken naar MeetUp en Facebook groepen zoals ‘girls in plaats X’ of ‘internationals in plaats X’ bijvoorbeeld.
Ik heb destijds veel contacten via werk op gedaan. En ook een vriendin overgehouden aan een taalcursus. Verder ben ik vaak naar een meetup geweest en soms ook wel n.a.v. daarvan nog een paar keer met iemand afgesproken.
Misschien kun je anders tijdelijk werken in een koffietentje of iets.
Moet maar net je ding zijn maar ik heb een goede vriendin leren kennen op couchsurfing! Zij verhuisde naar mijn stad en stuurde me daar een berichtje.
Lijkt me een goed platform omdat daar veel mensen zitten die meer dan waarschijnlijk wel openstaan om af te spreken met nieuwe mensen uit een ander land.
Of bumble bff?
Op facebook girl gone international met de plaatsnaam erachter. Zijn echt honderden groepen van van Eindhoven tot Dubai
Jaaa nee dit is sowieso waar! Zou ik zelf denk ik ook hebben in Nederland haha. Genoeg vrienden en geen zin om tijd te investering in een tijdelijk iemand. En jammer van je baan, doe je nu iets anders tijdelijk?
En thanks voor de andere tips! Meetup had ik gezien maar lijkt vooralsnog een wat ouder publiek op te zitten (meer 40-50’ers), maar die girls gone international ga ik opzoeken ook!
Hoe gaan jullie om met “life events” die je mist of van een afstand meemaakt in je naasten kring?
Vanavond weer een zwangerschapsaankondiging gehad van iemand die dicht bij me staat en ik merk dat het steeds een beetje meer begint te steken. Omdat je dingen mist, mensen minder langskomen (begrijpelijk want alles verandert ook gewoon met een kleine) en het roept steeds meer de vraag op of ik zelf wel zover weg wil zitten als het voor ons zover is: ik zie mensen die dicht bij me staan ongeveer 4x per jaar dus dat is nog best wat, maar merk dat ik het steeds lastiger begin te vinden.