Verhuizen naar het buitenland

Ik wist helemaal niet dat dit topic bestond, ik woon ook in het buitenland.

Ik heb ook soms last van heimwee, dan ga ik Nederlandse tv kijken of bellen/appen met mijn familie. Of even een stuk wandelen ofzo om mijn gedachten te verzetten.

@Amaura @Cicero
Thanks voor jullie reacties! Wat ik moeilijk vind is dat ik aan NL vooral m’n vrienden/familie/sociale steun lijk te missen en niet echt Nederland ofzo. Vind het ook lastig dat het bij mij meteen voor megalamlendigheid zorgt, ik heb er vanmorgen daardoor bijv gewoon bijna 2,5 uur over gedaan om de deur uit te komen. Maar ga vanavond na m’n werk even een stuk wandelen denk ik, hopelijk helpt dat! Heb ook wel meer met familie/m’n vrined gebeld laatste dagen. denk dat ik het ook gewoon moeilijk vindt omdat ik dit weekend twee vriendinnen uit NL op bezoek was en het dan nu weer zo “alleen” is.

1 like

Ja ik herken wel wat je zegt. Dat gevoel van een vertrouwde community om je heen ofzo, dat je dan zo kan missen. Op dat soort momenten, ga ik dan alles stom vinden aan waar ik woon, en dat je bv bepaalde dingen er niet kan krijgen enz haha. Maar ja, denk altijd maar weer dat ik er ook heel veel voor terug krijg. En eerlijk gezegd heb ik sinds ik niet meer in NL woon echt een hechtere band opgebouwd met mijn familie bv, omdat je dan pas in ziet hoe belangrijk ze voor je zijn. Als ik nu in NL op vakantie ben, ben ik dan ook echt 100 procent met hen, ipv nog met 1000 andere dingen bezig. Maar ja mis 't wel hoor, dat je niet gewoon even snel een kopje koffie oid kan doen. Herken 't ook wel, dat je,je extra geïsoleerd kan voelen als er net bezoek uit NL is geweest. Blijft denk ik altijd lastig. Woon je al lang in het buitenland? En heb je de mogelijkheid om af en toe terug naar NL te gaan?

1 like

Ik had het ook toen bekenden langs waren geweest! Ik was er voor studie en ben toen in mn favo cafe gaan zitten en evt wat aan school gedaan. Gewoon even rust vond ik toen ook fijn. Sowieso iets ondernemen en niet sipjes thuis blijven zitten. Of even alles eruit laten onder de douche hahah

Ja, wat jij en @Cicero zeggen, herken ik ook heel erg. Ik mis vooral mijn familie en sinds ik een kind heb gekregen nog meer. Ik vind het echt niet leuk dat ze hem nauwelijks zien opgroeien. Maar het is wel altijd extra fijn om elkaar te zien. :blush:

Leuk dit! Ik woon sinds ruim een jaar in Spanje. Ben hier na m’n studie naartoe verhuisd. Ik mis vrijwel niets uit Nederland eigenlijk, hiervoor ben ik al eerder een aantal keer een half jaar weggeweest en heb nooit heimwee.

Als familie/gezin een avondje bij elkaar is of vrienden, dan denk ik wel oh ja daar was ik ook bij geweest als ik in Nederland zou wonen, maar is niet erg.

Ik heb hier echt een hele leuke groep vrienden en collega’s, dus ik vermaak me prima. Ook redelijk want Nederlandse vrienden hier (door m’n werk). Ik doe echt zoveel meer dingen nu ik hier woon, soms echt buiten m’n comfort zone maar dat is leuk. Ik ga voorlopig echt niet terug!

1 like

Dit vind ik ook erg lastig. Ik merk ook dat ik hierdoor eigenlijk nog niet aan kinderen wil beginnen, terwijl ik het denk ik in NL wel al had gewild op dit punt. Ik voel me daarin ook heel erg alleen.

Ook kan ik heel verdrietig worden als ik erover nadenk dat mijn ouders alleen maar ouder worden en misschien op een bepaald moment hulpbehoevend worden. Ik vind het lastig dat ik er dan niet voor ze kan zijn.

1 like

Hahaha, herkenbaar! Mijn zusje vertelde laatst dat ze bij I.K.EA een dubbelganger van mijn man had gezien. Toen dacht ik: zo, dat is chill. Als die nog vrijgezel is kan ik gewoon terugverhuizen.

4 likes

Ik woon sinds twee maanden in Schotland en ik heb er zeker twee jaar over nagedacht voordat ik hier kwam wonen. Ik loop nu stage maar dat loopt in de zomer af. Waar ik heel erg tegenaan loop is dat ik moeilijk werk kan vinden rondom mijn studie onderwerp en in Nederland is dat ook moeilijk. Ik wil niet zomaar opgeven en terug naar NL gaan want daar zijn ook geen baankansen maar ik wil ook niet hier blijven, op mijn tanden bijten, kutbaantjes hebben en hopen dat ik ooit een kans krijg om verder te ontplooien in mijn werkveld. Alles draait om documentatie, diploma’s, allemaal papierwerk en om zo beoordeeld te worden vind ik heel lastig (ik weet dat dit overal is, maar toch vind ik het stom)

Het zorgt ervoor dat ik heel gedemotiveerd ben en naast stage en solliciteren voor werk nergens meer zin in heb eigenlijk.

1 like

Wat ik hier zie is dat het verhuizen en wennen aan een nieuwe omgeving kinderen eigenlijk heel makkelijk afgaat, beter vaak dan de ouders. Natuurlijk moeten ze wennen, maar op school gaat dan allemaal zo snel. Zeker als je kinderen Nederlands en Engels leren.

@Koekelaar, voor mij was dat ook wel een overweging toen ik hierheen verhuisde. Ik doe hier wel iets met m’n studie, maar wel op een lager niveau en ik heb hier minder kansen. Ik heb het er alleen wel echt voor over om hier te wonen, maar dat is wel echt een afweging die je voor jezelf moet maken.

2 likes

ik woon ook in schotland, hoi!! :smiley: ik ben hier nu 5 jaar en in het begin vond ik het ook heel lastig iets te vinden in mijn werkveld (ik studeerde engels maar werk nu in marketing). ik heb inmiddels veel ervaring in werk zoeken (haha) dus vind het wel leuk om je te helpen! Waar ben je naar op zoek? (mag ook in PM als je liever niet hier openbaar zegt)

1 like

Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag het beste kan stellen en ik weet dat een aantal hier een PhD in het buitenland heeft gedaan dus daarom maar in dit topic.

Bij een PhD vacature in de UK staat het volgende;

Funding Details :
Stipend of circa £14,000 per year, for 3 years.
Available only for UK or EU citizens.

Krijg je dan ook het collegegeld betaald of krijg je 14k en moetje dan maar zien hoe je collegegeld, huisvesting, eten, etc. bekostigd.

Ik denk dat je er van uit kan gaan dat je hier ook je collegegeld krijgt dan, meestal staat er dan iets van “fully funded PhD” ofzo. Maar het zou ook kunnen van niet en dan moet je daar nog een beurs voor aanvragen oid. Je kan me even de link PM’en als je wil, dan kan ik even met je mee kijken?

Een laat antwoord (was het hele weekend aan het werk en had het linkje niet op mijn telefoon), maar ik ga je een PM sturen.

Ons vertrek komt steeds dichterbij, in juli gaan we. Ik heb er echt zin in. Ik ben al vaker voor langere tijd naar het buitenland gegaan, maar toen was ik alleen. Nu ga ik met vriend en kind. Hebben jullie nog tips, dingen die ik niet moet vergeten te regelen (in het algemeen of nu al)?

We doen ons appartement in huisbewaring, maar moeten nog wel goedkeuring krijgen daarvoor van de woningbouw. Dat vind ik wel spannend, als het wordt afgekeurd hebben we wel een probleem. Ik heb het een keer eerder gedaan bij een andere woningbouw, die waren erg makkelijk. Deze lijkt me iets strenger, dus fingers crossed. Ze hebben ook een terugticket nodig, en die hebben we nog niet want we weten niet wanneer we precies terugkomen.

Dikke knuffel voor jou, ik heb niet veel tips, maar begrijp wel hoe je je voelt. Zeker als je vriend nu in Nederland is! Ik heb ook altijd het idee dat ik Nederland ophemel. Toen ik op mijn 23e wegging, was ik blij om Nederland achter me te laten, maar nu voelt het totaal niet meer zo.

1 like

Ik snap je zo goed!! Heimwee is zo rot, maar ergens ook heerlijk dat je zon fijne plek hebt om naar terug te gaan toch? Tot die tijd lekker stroopwafels eten, nederlandse series kijken en veel naar het strand! (Van met mensen bellen wordt het bij mij alleen maar erger)…

Heeft iemand hier ervaring van wonen in de UK en een Nederlandse zorgverzekering hebben? Zijn de zorgkosten hoger/is NHS dan ook gratis? En hoe zit het met medicijnkosten? Zijn die veel hoger dan in Nederland?

Dankjewel voor je antwoord! Dan moet ik me er duidelijk nog beter in verdiepen, want ik dacht dat bij een studie in het buitenland je juist je Nederlandse zorgverzekering moet houden. Maar het Engelse systeem zoals jij het beschrijft klinkt prima geregeld.

Hangt er ook vanaf hoe lang je weg gaat. Heb me voor mijn stage en Erasmus nooit uit nl afgemeld en stond gewoon nog bij mijn ouders ingeschreven (beide 5 maand) . In de uk wel aangemeld en 1 keer gebruik gemaakt van het zorg stelsel. (wist toen helaas niet van gratis pil :see_no_evil:)

3 likes