Verhuizen naar het buitenland

Ah wat leuk! En ZO chill dat je je werk van overal kan doen. Heb je toch de stress van een baan zoeken etc niet. Bevalt Canada? Woon je in het Franstalig of Engelstalig gedeelte? (Ik vind hun Frans ZO moeilijk te verstaan. Ze hebben echt een gek accent haha, terwijl ik wel gewoon Frans spreek)

Oh en China lijkt me ook ECHT cool. Voor een tijdje, want denk niet dat ik dat jarenlang zou trekken. (Al baseer ik dit nu enkel op Bejing, verder ben ik nergens in China geweest)

1 like

Ik woonde in het Engelstalige gedeelte en ben nu verhuisd naar het Franstaligegedeelte. Dat laatste vind ik best een beetje “heftig” omdat het ook best een groot cultuur verschil is en iedereen ook lekker laat merken dat het irritant is dat je (nog) niet zo goed Canadees-Frans spreekt haha.

Maar begin nu hier ook wat vriendschappen te sluiten en de stad voelt steeds meer “eigen”, nu nog vloeiend Frans en dan is het hier ook weer helemaal leuk denk ik zo.

Haha nee inderdaad niet de stress van een baan zoeken, maar wel altijd de stress van nieuwe klanten vinden en tijdverschil met Nederland/EU etc :wink: ! Alles heeft zo zn voor- en nadelen.

Ja had ik nog niet aan gedacht: uurverschil lijkt me inderdaad niet altijd eenvoudig.
Wat fijn dat je het er zo naar je zin hebt! Sowieso komt de taal wel snel, zeker als je er woont en dus constant om je heen hoort! Vet hoor!

ja maar nu zowel zomer- als winterseizoen dus ben het hele jaar voorzien van werk. is voor mij de perfecte combi zo!

edit: lees nu jouw bericht. ik zou niet emigreren om het emigreren. het brengt echt heel veel bureaucratisch gedoe met je mee (verschillend per land) dus ik zou eerst een tijdje een langere reis maken in het land waar je naartoe wil. en dan kijken of het echt iets voor je is ipv lukraak een land kiezen en alles ervoor opgeven. ik heb er wel eens wat over gepost en @tuula ook, emigreren is echt niet altijd makkelijk en leuk. ( @tuula als je wil dat ik dit verwijder doe ik dat hoor!)

3 likes

Ja precies, ik moest zelfs weer een beetje wennen aan Nederland en sommige collega’s dachten dat ik van origine niet nls was omdat mijn Nederlands de eerste weken ook zo ontypisch was :joy:. Ik heb vaker voor wat kortere tijd in het buitenland gewoond en ik vind dat je er echt veel van leert. Bv: leuke mensen vindt je overal, je leert veel over je eigen aannames en wat je normaal vindt, je kunnen uitdrukken in meerdere talen vind ik ook echt een verrijking en je bent echt ook op jezelf teruggeworpen want je hebt niet gelijk vrienden vanaf dag 1. En de vrienden die je maakt, daar ben je in het begin je leukste versie van jezelf, dat is best vermoeiend. Bovendien moet je alles opnieuw uitzoeken en opbouwen, dat is voor veel dingen leuk, en het biedt je de kans om uit routines te komen. Maar je moet over alles nadenken en het kost veel moeite als je heel normale dingen wil kopen zoals een garde of een snijplank, waar koop je die? (Ok heel random voorbeeld, maar na een hele dag in een vreemde taal te hebben gesproken, ben je moe en heb je geen energie om dit uit te zoeken).
Oja het allerleukste vond ik om zo exotisch te zijn, dus dat mensen je herinnerden of je leuk/interessant vonden omdat je uit nl komt. En je dan soms een beetje de regels kan buigen, omdat je de exoot bent en dat toch allemaal niet begrijpt :). (Klinkt nu heel onaangepast, maar dat was niet zo geloof ik)

3 likes

Ik heb een tijdje in het buitenland gestudeerd en stage gelopen dus weet inderdaad dat het heel bureaucratisch kan zijn en niet altijd makkelijk. Ben ook net een jaar gaan reizen, onder andere ook om te kijken waar ik wil gaan wonen. Dacht dat dit een prima plan ging zijn, maar eigenlijk heeft me dat NOG meer opties gegeven dat ik door de bomen het bos niet meer zie :sweat_smile:. Lijkt me gewoon een superleuke ervaring en heb ook niet echt iets wat me hier houdt behalve familie. M’n baan, huurappartement, auto, etc heb ik allemaal “opgegeven” voor ik op reis vertrok.

@tuula Ja Spanje lijkt me dus ook heel leuk. Heb ook eens een zomer gewerkt op een surfkamp in het Noorden en die streek is zo mooi! Alleen is daar dus zo weinig werk, ben geen zzp’er en heb geen skills die ik vanop afstand kan doen :joy:

Ahh kijk, dit klinkt nu ZO ontzettend leuk! Ook vermoeiend inderdaad, maar wel een toffe uitdaging! Waar heb je gewoond, als je dat wil vertellen? Sprak je na 2 jaar een beetje de locale taal?

1 like

Ja, superleuk! Heb je ook in Spanje gewerkt? Wie weet was het wel voor dezelfde organisatie!
Momenteel heb ik een tijdelijke baan in een kledingwinkel en werk ik als hostess. Niet echt iets wat ik veel langer wil doen to be honest. Door te reizen weet ik ook niet zeker meer of ik in de sector wil werken waar ik hiervoor in werkte dus ik moet ook nog even bedenken wat voor baan ik wil. Ik klink echt als een heel vermoeiend mens volgens mij maar goed :sweat_smile: Het is ook echt chaos in mijn hoofd.

Ik ben naar Frankrijk verhuisd, omdat ik na mijn wereldreis nog wel dat “internationale” wilde behouden en het tegelijkertijd toch nog dicht is bij mijn werk en studie (beide nog in BelgiĂ«). Een soort emigreren-light, haha. Ik wilde altijd al emigreren en had dan verre en bijzondere bestemmingen in gedachten, maar voor nu past dat niet (misschien ooit). Door mijn wereldreis heb ik geleerd niet te wachten als ik iets wil doen, ook als het niet helemaal is zoals ik het in gedachten had (ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel, haha). Ik was nl. altijd van het dromen en vage ideeĂ«n voor “ooit”, maar ondertussen gaat je leven aan je voorbij en komt er nooit iets van.

Ja jij schreef ooit op het forum dat je na je wereldreis niet terug naar je oude stad/job/leven wilde teruggaan alsof er niets gebeurd was, toch? Dat heb ik altijd onthouden want vond ik een hele goeie tip! Helaas kan ik niet altijd blijven rondreizen, maar door iets te veranderen in mijn leven (zoals een nieuwe woonplaats/land), maak je de stap naar een “normaal werkleven” wel weer wat boeiender. Dus dankjewel voor dat advies haha!

@tuula Nee, maar hoor veel positiefs over SB!
Ja heel lastig, maar moet met mijn diploma’s mss wel lukken! Gewoon moeilijk als je geen idee hebt welk land en dus maar in de wilde weg solliciteert. :sweat_smile:

1 like

Ik las dat je twijfelt over Scandinavië, ik woon voor 1 a 2 jaar in Denemarken voor mijn master. Ik vind het echt super leven en wonen hier, maar een parttime baan zoeken gaat wel echt kut.
Deens spreken is voor vrijwel elke baan hier een vereiste. Dus als je serieus twijfelt over ScandinaviĂ« (of andere landen misschien ook) raad ik je aan om te kijken in de ‘Nederlanders in naamstad’ fb groepen. Daar worden regelmatig vacatures aangeboden in het Engels/Nederlands.

Heb je een bepaalde sector waar je in zou willen werken?

1 like

Klopt, veel leuke vacatures in Scandinavië vereisen inderdaad dat je de taal spreekt! Thanks voor de tip van die groepen op FB! Zit al in een paar groepen, maar ga nog eens op onderzoek uit. Helaas nog geen idee qua sector, ik weet het allemaal niet zo goed meer haha :thinking::joy:

Haha ahh ja het lijkt mij ook lastig als alles nog een optie is! Misschien gewoon een land prikken met je ogen dicht om het wat makkelijker te maken haha.

1 like

Ik kijk nu al zĂł erg uit naar mijn sinterklaaspakketje wat mijn ouders sowieso gaan opsturen :heart_eyes: Echt schattig, ze doen zelfs een gedichtje erbij.

Kriigen jullie veel post van familie/vrienden uit Nederland?

1 like

Wat leuk dat je in Denemarkten woont! Ik ben net terug van een sollicitatie in Kopenhagen. De kans is groot dat ik daar voor een paar jaar heen ga. Mijn vriend gaat pas zoeken als ik de baan met zekerheid heb.

Taal is voor mij geen probleem want ik werk in een internationale omgeving. Ik hoop dat hij (in ICT-achtige omgeving) ook in het Engels terecht kan.

Zou je willen blijven na je master? Of wil je dan terug naar Nederland/ergens anders heen?

1 like

Wat tof! Ja, qua ‘serieuze’ banen zijn er veel internationaal. Ik ben opzoek naar een parttime studentenbaantje en het is echt ontzettend lastig om dan iets te vinden. Ik heb wat niet Deense-vrienden die werken in de ICT hier en zonder moeite een baan hebben gevonden. Mogelijk dat je vriend wat heeft aan deze fb groep https://www.facebook.com/groups/englishjobdenmark.

Ik denk eigenlijk niet dat ik blijf na mijn master. Mijn vriend woont in ons appartement in NL en ik wil daar graag weer terug naar toe haha. Ook qua banen is Denemarken niet een hele logische keuze voor mij.
Maar ondanks dat vind ik Kopenhagen wel echt heel leuk en zou ik er mogelijk wel anders over denken als ik geen relatie had en een leuke baan tegen kwam hier.

2 likes

Duitsland

1 like

Heeft iemand hier ervaring met emigreren naar de Nederlandse CaraĂŻbische eilanden. Met name Sint-Maarten ?

Ik ben verliefd geworden op de stad toen ik er voor het eerst was, en toen ik in NL klaar was met de baan die ik daar had heb ik mijn werk en huurwoning opgezegd en mn spullen gepakt. Met het idee het iig een half jaar te proberen, je kunt altijd weer terug. Inmiddels is dat halve jaar al lang en breed voorbij en zie ik me voorlopig niet meer weggaan hier. Ik zit wel redelijk dichtbij NL, dat scheelt wel. Denk niet dat ik snel aan de andere kant van de wereld zou gaan wonen, dan zou ik mijn vrienden in NL en familie toch wel echt te veel missen.

Soms mis ik NL ineens echt heel erg en denk ik eraan hoe het zou zijn om terug te gaan. Maar dan zou ik Berlijn en mijn mensen hier weer intens gaan missen denk ik

1 like

Ik ging in eerste instantie ivm werk! Wel ander werk dan ik in NL deed. Het was werk wat ik graag wilde doen, heb er een training voor gevolgd en kon daarna meteen aan de slag. Het is geen vetpot, maar kwam/kom goed rond en er zijn ook wel mogelijkheden om te groeien. Ben later weer terug gegaan naar NL, maar nu weer terug naar hetzelfde land (in Azie), inmiddels voor/met de liefde (en kind), en doe datzelfde werk weer. Vind het echt geweldig.

1 like