Verhuizen naar het buitenland

Ik heb een jaar in Oostenrijk gewoond en gewerkt. Er zijn vaak genoeg Nederlanders in een dal maar ik vond t wel lastig om er echt tussen te komen. Ik zat ook echt in een dorp met 300 inwoners, in de winter heel levendig maar in de zomer echt doods.

Zou het wel zo weer doen en mocht je op een vakantiepark willen werken, heb ik wel wat tips voor je…

2 likes

In Lapland zoeken ze ook altijd veel tourguides etc. Toen ik daar was kreeg ik wel het idee dat al het personeel met elkaar omging, maar ik was toerist dus weet niet of het helemaal klopt…

1 like

Ik heb net gehoord dat ik de baan heb gekregen in Kopenhagen! Ben echt super super blij! Nu nog veel bezig met het afronden van mijn huidige baan dus nog niet echt tijd om me te verdiepen in Kopenhagen en het vinden van een huis. Maar ik start in april 2020!

Hoe lang ben jij er nog @Desalnietteplus?

Ik hoop daar ook gelijk te beginnen met een taalcursus, ben benieuwd! Ik heb aan mijn toekomstige collega’s daar gevraagd (niemand is Deens?) of ze Deense vrienden hebben, en dat hebben ze allemaal niet! Lijkt wel een beetje een expatwereldje te zijn. Maar daarom wil ik ook Deens leren, misschien dat het dan iets makkelijker gaat.

17 likes

Nice, gefeliciteerd!! Ik zal voor je rondkijken tegen die tijd voor een appartement.
Ik ben er sowieso tot juni/juli 2020, dan waarschijnlijk voor een half jaar weer in Nederland en dan weer voor minimaal een half jaar in Kopenhagen.
Ah ja van wat ik lees in die buitenlanders fb is dat veel werkende mensen wel strugglen met Deense vrienden maken (maar eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ze echt moeite hebben gedaan haha). Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen verder!

1 like

Gefeliciteerd! Ik weet niet hoe oud je bent, maar vaak organiseert ESN ook veel voor exchange studenten maar je kan daar ook heen als werkende. Zjjn dus wel allemaal studenten haha

1 like

Ik wilde een voorlopige aangifte doen bij de Belastingdienst voor 2019. Heb dat hele jaar niet gewerkt in nl maar wel in het land waar ik nu woon. Moest dat ook aanvinken en ze vroegen of mijn werkgever de premie voor de Zorgverzekeringswet betaalt. Denk het niet dus ik door met de aangifte, moet ik ineens 500 euries gaan betalen voor die stomme premie. Wat is dit? Kan iemand uitleggen hoe het zit met de Zorgverzekeringswet als je in het buitenland woont en werkt? Moet je echt zoveel betalen?

Super bedankt voor je reactie, ik ga even bellen hierover

1 like

Nou ik moet dit dus ook weer invullen voor 2018 nog!

En voor 2017 was iets fout gegaan. Had ergens nee in gevuld waar blijkbaar ja moest staan waardoor ik ook moest betalen en als het goed is krijg ik dat geld binnenkort nog terug.

Maar hallo belastingdienst, we leven in 2020! Maak dit ook even digitaal ja?!?!

Echt waar? Ik zit zo in mijn hoofd van als je eenmaal aangifte doet, je het ieder jaar moet doen. Ongeacht waar je woont

Oh dat is goed om te onthouden want moet over twee jaar beginnen met terugbetalen :open_mouth:

Bedankt voor de reacties iedereen, ben meteen gerustgesteld

1 like

Hoi allemaal.

Eind deze maand gaan mijn man en ik emigreren (hij heeft vanuit zijn werkgever een functie in het buitenland gekregen). Nu voelt het alsof ik te weinig tijd heb om in NL nog alles te doen wat ik wil, met vrienden afspreken, familie nog vaak zien etc. Hoe hebben jullie de laatste weken aangepakt? En wat zijn nog tips om mee te nemen uit Nederland, buiten de stroopwafels en hagelslag.
Ik ben zo aan het stressen dat ik vergeet om van het hele proces te genieten :sweat:

Singapore wordt de uitvalsbasis, en vanuit daar kan het gebeuren dat we terechtkomen in andere APAC landen, ligt er maar net aan waar mijn man “nodig” is, maar voor nu ga ik uit van Singapore qua producten. Ik heb in China gewoond en ik weet dat ik daar moeite had met bijv deo en gezichtscrème vinden zonder whitening erin.

1 like

Tampons en lekker volkoren brood miste ik daar. Van dat eerste, als je die gebruikt, kun je een voorraadje inslaan.

Edit: heb het nu over China btw. Weet niet of je tampons kunt vinden in Singapore.

1 like

Gebruikt iedereen daar maandverband? En hoezo geen deo :exploding_head:

Wat gek! Ik wist wel dat ze het daar niet verkopen maar had er nooit bij nagedacht eigenlijk

2 likes

@Luzarl De enige deo die ik kon vinden in China was met whitening erin, en zelfs dat was lastig te vinden. Ik heb gehoord dat dat is omdat Aziatische mensen minder zweten, hebben minder zweetklieren (werd er gezegd). Of dit echt zo is weet ik niet

Minder zweetklieren zou kunnen, maar ook nauwelijks/geen zweetgeur.

En iedereen gebruikt maandverband inderdaad. De vrouwen die ik ken vinden het een ‘raar’ idee iets in te moeten brengen.

Tja ik weet niet of dit je verder gaat helpen want ik vind je vraag best wel algemeen geformuleerd, dus als je dit niet bedoeld, kan je hem dan misschien herformuleren?

• Kan ik in het andere land “makkelijk” een eigen bestaan opbouwen, zodat ik niet afhankelijk ben van hem?
  • Kan ik in een ander land dezelfde levensstandaard aanhouden (zou zelf bv niet in Zuid Spanje oid willen wonen)
  • Kan ik een baan van gelijk niveau of hoger vinden (oftewel verpruts ik mijn eigen carrière kansen niet)?
  • Zijn er redenen die me aan mijn land binden (ernstig zieke ouder, sociaal leven wat ik niet op afstand kan houden oid)?
  • Is het mogelijk om het voor tijdelijk termijn af te spreken? Bv is het realistisch om over 5 jaar terug te verhuizen?
  • Als ik verhuis, doe ik dat dan voor hem of zie ik er zelf ook uitdaging/voordeel in? (Stel het gaat uit, zou ik dan nog kunnen overwegen toch te blijven bijv)?
  • Hoe staat hij tegenover naar mij verhuizen en hoe zou ik me daarbij voelen? Hoe ziet de situatie eruit voor hem als ik bovenstaande vragen beantwoord vanuit zijn perspectief?
  • Hoe ver is het? Hoe vaak zou ik terug kunnen of zou mijn kring mij kunnen bezoeken?

Verder wel herkenbare situatie, wij stellen ons deze vragen ook wel. Wil er best meer over vertellen in PM.

7 likes

Een herkenbare vraag, ik heb me dat ook een paar jaar afgevraagd en dat ging dan maar over Nederland-België. Ik vind de vragen hierboven hele goede vragen. Hoe gebonden ben je aan je eigen land? Kan je een leuke baan vinden in het nieuwe land? Sta je open voor het avontuur? Heb je mogelijkheden als je toch terug zou willen?

Ik kijk altijd erg op tegen veranderingen (en ook bij mijn emigratie bleef dat tot het einde wel een beetje zo), maar ik weet dat ik er uiteindelijk wel makkelijk in meega als het zover is.

1 like

Echt een goede post! Ik ben op mijn 23e vertrokken, eerst naar een plek op zo’n 4/5 uur rijden van mn familie en vervolgens een paar jaar later op 3 uur vliegen naar het land van mijn man. Ik wilde al jaren weg uit Nederland, maar nu na bijna 10 jaar zou ik wel terug willen. Dat is eigenlijk vooral gekomen sinds we een kind hebben en ik sindsdien mijn familie nog meer mis. Echter zijn we juist naar het land van mijn man verhuisd, omdat hij niet kon aarden in Noord-Europa. Voor ons blijft het altijd iets waar geen 100% oplossing voor bestaat. Maar wat @Suvi zegt, dat vind ik ook wel een goede. Als je de keuze hebt gemaakt en er achter staat, zal je ook meer kunnen investeren in je leven daar en daar word je rustiger van.

1 like