Waar erger je je aan? #11

Mensen doen het toch ook? Maar je mag toch ook klagen als je moet overwerken? Natuurlijk hoort het bij de functie maar heel veel shit wat je moet doen voor de politiek draagt nou niet echt bij aan de maatschappij of burgers. We doen ons best.

Natuurlijk verwacht niemand dat ze even wachten want lullig voor ambtenaren, maar het is wel rot voor mensen als er collega’s zijn die misschien al een jaar geen vakantie hebben gehad en volledig overwerkt zijn.

Het gaat me denk ik vooral over dat je dus als partijen maanden mag formeren en daar niet echt een duidelijke deadline op zit maar zodra zij klaar is iedereen moet opspringen en moet gaan rennen.

14 likes

Ik bedoel dat straks iedereen keihard gaat werken met kerst zodat er straks een uitgewerkt akkoord ligt, uiteraard. Dat doen mensen ook omdat ze dat belangrijk vinden en graag verder willen. Maar dat betekent niet dat je niet mag balen dat je kerstvakantie niet door gaat. En verlof intrekken is niet gewoon overwerken hè, het is niet perse normaal om een maand van te voren te horen dat je toch geen verlof mag (ook al snap je dus de nood in deze en zal niemand weigeren natuurlijk)

Ik zeg letterlijk hierboven dat ik dat uitstellen niet verwacht? Maar ik vind het wel irritant. Denk gewoon algemene frustratie van deze demissionaire regering (met de afgelopen tijd verschillende ministers die al stoppen en dit in het nieuws eerder horen dan op werk) en lange formatie.

17 likes

Vind dit echt overdreven, ze snapt het en ze doet het, maar zou ook balen als je tijdens je kerstverlof moet werken omdat een groepje politici niet wat eerder over hun eigen schaduw heen konden stappen.

46 likes

Ik ga even heel bot klagen en betekend niet dat de andere zorg sectoren het niet zwaar hebben maar het moet er even uit.

Ik werk op een psychiatrische ic afdeling en ben er even helemaal klaar mee dat de overheid en alle andere Tokkies niet aan ons denken. Sinds dit hele gedoe zien wij ook een opname toename vanwege vereenzaming en angsten die toenemen dit. Wij doen niet een een opname stop omdat er niks anders is in de regio terwijl we wel met minder collega’s werken wegens ziekte. Ik ben even helemaal op vandaag. M’n kat is overleden, ik heb net twee uur op iemand gelegen in een escalatie, ik heb iemand moeten separeren en heb godverdomme nog steeds geen hap kunnen vreten. Ben er even klaar mee.

39 likes

Nah, ik vind het eigenlijk niet zo raar. Ze zijn al maanden bezig met de formatie en die ambtenaren werken al die tijd in onzekerheid maar staan (zoals ferris in haar post ook aangeeft) klaar om aan de slag te gaan. Snap dat het dan echt wel zuur is als het dan nét tijdens de feestdagen is. En zeker ook als het inhoudt dat je verlof moet inleveren, iedereen zou toch balen als je vrije dag op kerst of oud en nieuw oid opeens niet doorgaat?

Ja, er zijn ergere dingen, ja, het is belangrijk dat die formatie er zo snel mogelijk doorheen komt, maar dat maakt het voor de direct betrokken ambtenaren niet minder vervelend.

15 likes

Nee, totaal niet.
Een biecht was het geweest als ze had gezegd ik vind dit kut dus meld ik me dan lekker ziek.

7 likes

Nogmaals wij beseffen maar al te goed al die problemen die nu niet geadresseerd worden en hadden liever gisteren dan morgen een akkoord gezien. Daarnaast heb ik ook al een paar keer gezegd dat mijn frustratie denk ik juist komt door al die problemen die er liggen en dan driekwart jaar formatie met een kabinet dat wederom bestaat uit dezelfde partijen.

En ja iedereen kent het beeld van chille werktijden en goede arbeidsvoorwaarden en natuurlijk zijn die er ook maar als ik om me heen kijk zie ik vooral veel mensen die zeker wekelijks overwerken en in de vakanties vaak ook niet uit kunnen staan, daar kies je ook voor daar niet van.

Grote kans overigens dat ik zelf niet perse veel hoef te doen met kerst maar zie wel collega’s nu al op hun tenen lopen met veel druk de afgelopen tijd en dan vind ik het wel een rotte boodschap dat er makkelijk wordt gezegd schrap die handel maar. Superaso was inderdaad geen goede woordkeuze maar het is vrijdagavond en uit gewoon even frustratie.

8 likes

Nah ik vind dit echt wel een legitieme ergernis hoor. Het is namelijk ook niet alsof er echt een goede reden is waarom het zo superlang duurt, behalve ego’s en partijbelangen. In het landsbelang was het in elk geval niet. Wat dat betreft wel fijn als er schot in zit.

7 likes

Ik herken wat je zegt, ik werk (ook?) op een ministerie en wil zo graag voortgang op dossiers, maar een demissionair minister betekent helaas te weinig daadkracht voor het maken van keuzes en toezeggingen. Duimen dat het er snel aankomt :sob: Des te beter kunnen we anticiperen op al het werk. Succes!!

7 likes

Dat verlof is echt een misvatting. Je hebt als rijksambtenaar 22 bovenwettelijke vakantieuren, dus dat is nog geen week. In totaal heb je als je 36 uur werkt 4 weken en 2,5 dag vakantie per jaar. Je mag wel 40 uur werken (4 uur onbetaald overwerk per week) en die overuren worden dan extra verlofuren maar die heb je wel eerst onbetaald overgewerkt (sigaar uit eigen doos dus) en als je die uren niet binnen het kalenderjaar opneemt vervallen ze. Mijn vriend in het bedrijfsleven heeft 6 weken verlof dus ik heb een stuk minder.

Verder wel eens dat het een hele chille werkgever is met goede voorwaarden, thuiswerkvergoeding, deels betaald ouderschapsverlof etc. maar dat van de verlofuren is niet waar.

En wat veel mensen ook niet weten is dat werken op een ministerie niet zo 9-5 is als mensen vaak denken. Het komt regelmatig voor dat een debat tot midden in de nacht duurt, en al die tijd zitten minstens 20 ambtenaren ook te werken om vragen te beantwoorden. En nu met een formatie word je inderdaad op stel en sprong gebeld dat je een vraag moet beantwoorden voor de formatietafel en dat moet dan ook binnen enorm korte tijd beantwoord worden en de hele molen door, ook in het weekend en ‘s avonds. Niet dat je medelijden met ambtenaren moet hebben, en het hoort ook bij je werk maar ik snap zeker dat het zuur is als ze er 9 maanden over doen om te formeren en dat nu je kerstvakantie ingetrokken wordt omdat de politici opeens de geest hebben gekregen en toch voor kerst op het bordes bij de koning willen staan.

En ik vind het stuk over het klimaatprobleem en de afwikkeling van de toeslagenaffaire die geen doorgang kan vinden door de demissionaire status van het kabinet vrij misplaatst richting een ambtenaar terwijl de formerende partijen het record van langste formatie hebben doorbroken. Hén moet je aanspreken op het feit dat ze nog demissionair zijn, niet de ambtenaar die het jammer vindt dat ze met kerst achter de laptop moet zitten om het regeerakkoord uit te werken terwijl de dames en heren in de politiek hun lieve tijd hebben genomen.

33 likes

Mijn God dit idd, overheid is gewoon een werkgever. Alles wat er verder ooit ‘speciaal of extra’ aan was is al grotendeels wegbezuinigd. Overigens is het ook binnen de overheid standaard om overuren te maken in de avonden en is het ziekteverzuim op t moment hoger dan ooit

9 likes

Dat je plannen hebt gemaakt in de ochtend want “dan heb je daarna de middag nog”. En ik kan er niet onderuit en ugh geen zin in. Wil slapen heel het weekend.

2 likes

Ik snap die opmerking sowieso nooit. Ja, dan heb ik de middag nog, maar anders had ik de ochtend nog gehad? En misschien vind ik het wel fijn die slapend door te brengen?

17 likes

Bleh ik kan niet slapen. Helemaal kut dit

3 likes

Omg dit heb ik ook. Zo irritant! Lig je eerst een hele tijd wakker doordat het zo koud is dat in slaap komen lastig is. En dan daarna zo heet dat het wel opvliegers lijken en dromen waardoor ik ook weer slecht slaap.

3 likes

Hee wat kut dit. Heb je inmiddels kunnen eten en rust kunnen nemen? Wat naar ook van je kat :heart:

3 likes

Dat je dit irriteert kan ik mij heel goed voorstellen. Iedereen leeft denk ik ook naar zijn vakantie toe dus dwt is dan echt een domper. Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen!

Ik snap je wel. Mijn eerste ervaring bij de overheid is ook dat iedereen constant op vakantie is en als ik dat vergelijk met mijn hardwerkende ouders die nooit nooit normaal de feestdagen konden vierden :sweat_smile: Dan plaats ik toch automatisch bepaalde dingen in perspectief.
Maar misschien moet ik ook even beseffen dat er veel verschillen zitten tussen ambtenaren en de verschillende ministeries en de uitvoerende organisaties. En iedereen heeft natuurlijk recht op zijn ergernissen.

3 likes

een radio-dj die steeds de woorden ‘tune’ en ‘leip’ gebruikt. Één keer is leuk, maar inmiddels wordt het tijd dat hij zijn woordenschat vergroot

De dingen die ik graag wilshoppen zijn niet met blackfriday korting :face_with_symbols_over_mouth:

1 like