Dat verlof is echt een misvatting. Je hebt als rijksambtenaar 22 bovenwettelijke vakantieuren, dus dat is nog geen week. In totaal heb je als je 36 uur werkt 4 weken en 2,5 dag vakantie per jaar. Je mag wel 40 uur werken (4 uur onbetaald overwerk per week) en die overuren worden dan extra verlofuren maar die heb je wel eerst onbetaald overgewerkt (sigaar uit eigen doos dus) en als je die uren niet binnen het kalenderjaar opneemt vervallen ze. Mijn vriend in het bedrijfsleven heeft 6 weken verlof dus ik heb een stuk minder.
Verder wel eens dat het een hele chille werkgever is met goede voorwaarden, thuiswerkvergoeding, deels betaald ouderschapsverlof etc. maar dat van de verlofuren is niet waar.
En wat veel mensen ook niet weten is dat werken op een ministerie niet zo 9-5 is als mensen vaak denken. Het komt regelmatig voor dat een debat tot midden in de nacht duurt, en al die tijd zitten minstens 20 ambtenaren ook te werken om vragen te beantwoorden. En nu met een formatie word je inderdaad op stel en sprong gebeld dat je een vraag moet beantwoorden voor de formatietafel en dat moet dan ook binnen enorm korte tijd beantwoord worden en de hele molen door, ook in het weekend en ‘s avonds. Niet dat je medelijden met ambtenaren moet hebben, en het hoort ook bij je werk maar ik snap zeker dat het zuur is als ze er 9 maanden over doen om te formeren en dat nu je kerstvakantie ingetrokken wordt omdat de politici opeens de geest hebben gekregen en toch voor kerst op het bordes bij de koning willen staan.
En ik vind het stuk over het klimaatprobleem en de afwikkeling van de toeslagenaffaire die geen doorgang kan vinden door de demissionaire status van het kabinet vrij misplaatst richting een ambtenaar terwijl de formerende partijen het record van langste formatie hebben doorbroken. Hén moet je aanspreken op het feit dat ze nog demissionair zijn, niet de ambtenaar die het jammer vindt dat ze met kerst achter de laptop moet zitten om het regeerakkoord uit te werken terwijl de dames en heren in de politiek hun lieve tijd hebben genomen.