Waar erger je je aan? #12

De katholieke kerk is zo groot omdat er veel niet-actieve leden zijn. Als je ooit gedoopt (en in de ogen van de kerk ingeschreven) bent en naar de andere kant van het land verhuist, zal de parochie waarin je terecht komt je zien als lid, en je waarschijnlijk ook actief benaderen.

Je kunt je via de parochie uitschrijven als parochiaan, maar je bent dan formeel nog wèl lid van de katholieke kerk.

Wil je je ook echt helemaal uitschrijven bij de katholieke kerk, dan is contact opnemen met Sila niet voldoende.
Je zult dan een brief naar je huidige parochie moeten schrijven waarin dit kenbaar wordt gemaakt, en moeten uitzoeken in welke parochie je gedoopt bent. Zowel in je huidige als in de parochie waar je gedoopt bent wordt dan aangetekend dat je niet meer katholiek bent. Het doopregister is soms lastig vindbaar, want veel kerken zijn gesloten en parochies zijn samengevoegd, soms meerdere keren.
Toen mijn man en ik gingen trouwen was het lastig zijn doopbewijs te vinden omdat de kerk waarin hij was gedoopt al meerdere keren was gefuseerd.

Als bewust uitgeschreven lid mag je officieel niet meer deelnemen aan de communie (al wordt daar in de praktijk niet op gecontroleerd, want een priester kan niet aan je neus zien wat je kerkelijke status is). Terug inschrijven is overigens wel een mogelijkheid als je op je besluit terugkomt, zonder dat de sacramenten als doop en vormsel opnieuw hoeven te worden gedaan.

Het uitschrijven is dus een vrij rigide proces maar als je het echt wil, is het wel mogelijk.

7 likes

Instabox: ‘We hebben jouw pakket van H&M met veel plezier bezorgd’

Je kan ook overdrijven. Is het werkelijk zo leuk om een kussensloop ergens af te leveren?

14 likes

Ik loop al een tijdje hard op een loopband. Heb woensdag voor het eerst weer eens buiten hardgelopen.

En nu heb ik toch SPIERPIJN. Waarom is dit ineens zo anders dan m’n loopband.

2 likes

@CloserToFine dat is idd mijn ervaring ook, maar als ik dit lees van FrauHelga begin mij nu wel af te vragen of dat bij protestanten dan ook zo is. Is het dan ook zo dat je op deze manier je doop (en/of belijdenis) ongeldig laat verklaren bij de katholieke kerk?

Edit: ik lees niet goed volgens mij. Je doop enzo blijft wel geldig maar je moet (officieel) weer ingeschreven staan om mee te kunnen doen.

2 likes

Een doop kan -in de ogen van de katholieke kerk- niet ongedaan worden gemaakt. Dat is nu eenmaal gebeurd, en er is geen ritueel om dat ongedaan te maken of nietig te verklaren.

Ik heb me schriftelijk uitgeschreven bij mijn toenmalige protestantse kerk en kreeg daar een bevestiging van. Ik vroeg ook mijn doopattest (=bewijs dat je gedoopt bent) op, omdat ik zonder dat bewijs niet gevormd zou kunnen worden in de katholieke kerk.
De protestantse en katholieke kerk erkennen elkaars doop. De katholieke kerk kent echter geen belijdenis en de protestantse kerk kent niet het vormsel. Als ik naar een andere protestantse kerk was gegaan, was het feit dat ik belijdenis had gedaan waarschijnlijk voldoende geweest. Ik weet het niet 100% zeker want er zijn veel verschillende stromingen, maar degene waar ik uit kwam was vrij conservatief en behoudend dus ik verwacht dat ik moeiteloos in een ‘lichtere’ protestantse kerk had kunnen aansluiten. Dan was het vooral een administratieve handeling geweest waarschijnlijk.

Na mijn uitschrijving bij de protestantse kerk ben ik niet meer lastig gevallen door die kerk. Wel hebben ze in de kerkdienst gebeden voor het feit dat ik de verkeerde weg was ingeslagen. En met naam en toenaam meegedeeld dat ik uitgeschreven was en waarom. :sweat_smile:
Dat is wel typisch iets van mijn toenmalige kerk, en één van de redenen waarom ik er weg wilde; men is er van overtuigd dat die kerk de enige ware kerk is.
Helemaal prima om vol overtuigd te zijn van het feit dat de kerk waar je lid van bent, de beste kerk is voor jou. Maar om te stellen dat andersdenkenden en andere christenen daarmee automatisch op het verkeerde pad zitten, vind ik uiterst misplaatst.

Sindsdien ben ik er nog weleens geweest vanwege doop-, rouw- en trouwdiensten, maar die betreffende kerk roept pijnlijke gevoelens bij mij op en volgens mij is die hele ‘you can’t sit with us’-houding het tegenovergestelde van wat een kerk zou moeten zijn.

10 likes

? Sta je nu ingeschreven bij een protestantse of bij de katholieke kerk?

Ik sta trouwens ook nog ingeschreven bij een protestantse kerk, maar heb op 1 brief direct na mijn verhuizing na, nooit meer iets gehoord. Maar zou me op zich wel uit willen schrijven, al is het maar voor de statistieken.

1 like

Hahahah sympathiek van ze hoor.
Werd ook echt benoemd waarom (dus ook hoe zij zichzelf zagen) of enkel de redenen waarin de kerk er goed vanaf kwam en jij als iemand die het verkeerde pad had ingeslagen? :upside_down_face:

3 likes

Ik weet sinds deze week in welke week mijn appartement wordt opgeleverd en heb de vloerenzaak dat laten weten. Ze reageerden echt heel snel met dat ze het door hadden gegeven aan de vloerenlegger en dat die contact met me opneemt voor een datum. Heb het nummer van die kerel niet, dus kan zelf niet bellen. Maar haast maakt hij niet. Vind dat echt heel irritant. Ik wil de boel een beetje plannen en als ik weet wanneer de vloer ligt, kan ik kijken met de mensen die verhuishulp hebben aangeboden welke dag ik overga en een busje regelen. En dan kan ik voor de nieuwe meubels die ik heb besteld een bezorgdatum afspreken en even kijken wat handig is qua ingangsdatum voor gwl. Wil het gewoon geregeld hebben :tired_face:

Er werd gezegd bij de mededelingen voorafgaand aan de liturgie ‘met droefheid deelt de kerkenraad mee dat FrauHelga heeft besloten zich te onttrekken. Ze is voornemens zich aan te sluiten bij de katholieke kerk’.

Tijdens het gebed was de strekking dat de gemeente bedroefd was dat ik de kerk verliet, dat de weg die ik ingeslagen had verkeerd was, en werd er gebeden of ik tot inkeer mocht komen. Wel waren ze blij dat ik God nog zocht (aangezien ik niet kerkloos werd), maar dat de kerk waarbij ik me zou aansluiten niet de ware kerk is.

Misschien goed om te weten; die betreffende kerk hanteert de Heidelbergse Catechismus als één van de formulieren van enigheid.
In de Heidelbergse Catechismus staat o.a. dat de katholieke eucharistie een ‘vervloekte afgoderij’ is en dat de leer die in die betreffende kerk geleerd wordt, de enige ware leer is.
Dat stuit mij enorm tegen de borst.

3 likes

Katholieken zijn theatraal, maar protestanten kunnen uitermate dramatisch doen.

26 likes

Als vrienden heel snel vragen “eet je dat nog op?” “Als je het niet op krijgt geef maar aan mij hoor” etc. Jezus doe rustig, moet je zelf maar niet alles zo snel naar binnen schranzen :confused:. En als ik ergens een lunch bestel eet ik gewoon altijd alles op.

6 likes

Hahah nou daar begrijp ik dus helemaal niks van. Dat je een leven met veel tijd, energie en geld wilt. Wie is dit?

1 like

:cry: Dat ‘onttrekken’ vind ik ook altijd zo negatief klinken. Als je je bij een andere protestantse kerk aansluit heet het ‘vertrekken’ maar als je nergens heen gaat of je wordt katholiek (ongeveer een even grote zonde) vertrek je niet maar onttrek je je.

2 likes

Oh en ik erger me zooooo erg aan mn eigen enthousiasme als ik een cadeau voor iemand heb gekocht. Het liefst wil ik dat diegene dan gaat zeuren en vragen wat het is, zodat ik het ‘toch maar moet vertellen’. Ik wil het het liefst gewoon al voordat ik het geef zeggen wat het is inclusief foto’s.

20 likes

Mensen die receptvideo’s maken op TikTok/Instagram, maar ingrediënten niet eens normaal uit kunnen spreken. Doe even een heel klein beetje research voordat je iets online gooit.

5 likes

same haha mijn vriend is begin oktober jarig en ik heb nu al iets te geks geregeld voor het eten + overnachting en ik wil het zoooo graag delen met hem.

5 likes

Jaa :joy::sweat_smile:

1 like

Ik kreeg een brief met de mededeling dat er een monteur langs komt voor onderhoud op mijn vrije dag. Om half 8 's ochtends. Sowieso dat ik volgende week ga bellen voor een nieuwe afspraak :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

1 like

Nahh…dat het ZO simpel kan zijn he! Wat een openbaring.
Ik wil ook veel geld, hoe kom ik hier aan? Oh…

1 like

Mijn marketingvraagstukken zijn meer: “Hoe krijg ik zoveel mogelijk conversions met zo min mogelijk kosten?”, “Hoe kan ik deze dertien in een dozijn-dingen verkopen als unique selling points?” of “Hoe kan ik een markt creëren voor dit eigenlijk compleet overbodige product?”

1 like