Die huidtherapeut zelf ging niet in op waar de stijging van het aantal kankergevallen vandaan komt. Dat stukje over de stijging van het aantal huidkanker gevallen had ik gehaald uit dat nieuwe actieplan tegen huidkanker.
Ik heb even beetje gegoogeld omdat ik geen misinformatie wil verspreiden hierover.
Grofweg zijn er 4 redenen voor de stijging:
- Huidkanker openbaart zich vaak pas jaren later
Ja mensen zijn zich er meer bewust van geworden maar het is een ziekte die zich pas op de lange termijn openbaart. De generaties voor de millenials zijn veel minder goed beschermd geweest tegen de zon omdat men toen nog niet wist hoe schadelijk het was. Huidkanker wordt vaak gediagnosticeerd bij mensen rond de 70 jaar. Die hebben dus in het verleden zonschade opgelopen wat op die leeftijd dan tot kanker leidt. (Stijging aantal huidkankerpatiënten nader uitgelegd) - Schonere lucht sinds de jaren '80 waardoor meer uv-straling de aarde bereikt
Waarom je vandaag sneller verbrandt dan 30 jaar geleden | NOS In dit artikel leggen ze dat goed uit. - Meer bewustwording over het bestaan van huidkanker.
Mensen checken hun huid beter en gaan ermee naar de dokter waardoor het eerder wordt opgemerkt als het een fout plekje is. Er is dus meer registratie van huidkankergevallen wat zorgt voor hogere cijfers. - Zongewoontes hier in het Westen.
Wij gaan zonnen op het heetst van de dag tussen 11-15 uur. We willen bruin worden want zongebruinde huid = gezond en mooi.
Dus die langzame bewustwording van hoe schadelijk uv-straling kan zijn betaalt zich nu nog niet uit.