Waar erger je je aan? #12

Die huidtherapeut zelf ging niet in op waar de stijging van het aantal kankergevallen vandaan komt. Dat stukje over de stijging van het aantal huidkanker gevallen had ik gehaald uit dat nieuwe actieplan tegen huidkanker.
Ik heb even beetje gegoogeld omdat ik geen misinformatie wil verspreiden hierover.
Grofweg zijn er 4 redenen voor de stijging:

1. Huidkanker openbaart zich vaak pas jaren later
    Ja mensen zijn zich er meer bewust van geworden maar het is een ziekte die zich pas op de lange termijn openbaart. De generaties voor de millenials zijn veel minder goed beschermd geweest tegen de zon omdat men toen nog niet wist hoe schadelijk het was. Huidkanker wordt vaak gediagnosticeerd bij mensen rond de 70 jaar. Die hebben dus in het verleden zonschade opgelopen wat op die leeftijd dan tot kanker leidt. (Stijging aantal huidkankerpatiënten nader uitgelegd)
  2. Schonere lucht sinds de jaren '80 waardoor meer uv-straling de aarde bereikt
    Waarom je vandaag sneller verbrandt dan 30 jaar geleden | NOS In dit artikel leggen ze dat goed uit.
  3. Meer bewustwording over het bestaan van huidkanker.
    Mensen checken hun huid beter en gaan ermee naar de dokter waardoor het eerder wordt opgemerkt als het een fout plekje is. Er is dus meer registratie van huidkankergevallen wat zorgt voor hogere cijfers.
  4. Zongewoontes hier in het Westen.
    Wij gaan zonnen op het heetst van de dag tussen 11-15 uur. We willen bruin worden want zongebruinde huid = gezond en mooi.

Dus die langzame bewustwording van hoe schadelijk uv-straling kan zijn betaalt zich nu nog niet uit.

12 likes

klinkt logisch, thanks!

Bruin zijn is de huidkanker waard want bruin = altijd beter, behalve wanneer je bruin geboren bent natuurlijk, want dan ben je juist slechter :clown_face:

16 likes

Of ‘je kan niet echt zien dat je op vakantie bent geweest’.
Toen ik antwoordde dat bruin worden ook niet mijn doel is op vakantie, kreeg ik te horen dat ik niet zo boos moest reageren.

11 likes

Bedankt voor je bestelling, gorgeous

:face_vomiting:

4 likes

Vriend komt om 18:00 thuis en warmt eten op dat ik voor hem heb klaar gezet.
Ik kom om 22:30 thuis, keuken is sinds dien niet meer aangeraakt. Alles nog een bende. (Ergernis 1)
Ik ga douchen om 22:45, en meneer besluit dat dat het moment is om de keuken op te ruimen… en dus warm water te gebruiken terwijl ik sta te douchen :slightly_smiling_face:

2 likes

nou tenzij ze eerder bewust campagne tegen syriërs/andere niet-Oekrainse vluchtelingen hebben gevoerd vind ik je reactie op beiden onnodig

43 likes

Lig al een half uur wakker door de vogels. Heb echt zin om een pistool af te vuren zodat ze allemaal in een keer optyfen

Edit; een uur later en ze houden bijna allemaal hun bek. Wat een teringlijers. Begin dan gewoon om acht uur, wat is je probleem.

6 likes

Ik wil net gaan slapen en nu is er schip in de haven echt al minimaal 30 minuten non stop zijn misthoorn aan het luiden echt zo irritant, wordt er helemaal woest van :rage: het is echt zo hard ook.

1 like

Mensen die aks ipv ask zeggen.
Ik hoor het steeds meer in Amerikaanse programma’s. “he aksed me…”
Grrrrr

Edit: in dit geval ging het over witte Amerikanen en ik heb nu pas geleerd wat Aave is.

2 likes

Dat is AAVE en niet per se fout

11 likes

Ik zit in de trein en iemand hier zit constant diens neus te snuiten en HOU OP.

2 likes

Ik heb het gegoogled maar kwam uit dat aave Fins is voor spook :sweat_smile: ik denk niet dat je dit bedoeld. Wil je het misschien uitleggen?

2 likes

Aave is African-American Vernacular English :slight_smile:

4 likes

AAVE = African American vernacular English oftewel een dialect van zwarte Amerikanen.

Zij zeggen vaak aks ipv ask, maar ook witte Amerikanen uit een bepaalde regio bij Virginia zeggen ze dat. Is gewoon een taalkundige variatie maar er wordt door classisme/racisme op neergekeken.

12 likes

En witte tiktok kindjes die stoerder over willen komen dan dat ze daadwerkelijk zijn.

2 likes

Het is nu half 1 ‘s nachts en de hoorn gaat nog steeds non stop keihard af en ik lees net dat het voor een film is, dat is toch niet normaal :woozy_face: ga lekker overdag filmen.

Edit: het is voor de film Creed III met Michael B Jordon.

4 likes

Nou sta op en ga naar hem toe. :drooling_face:

6 likes

Z’n tweeling zit op mijn kin. Is denk ik 15 jaar geleden dat ik zo een bult heb, toch nog jeugdig vandaag. Glimt nu ook extra met al die zonnebrand.

3 likes

Dat mijn YouTube het niet doet, wat is dit nou weer voor onzin. Wil gewoon lekker vlogs kijken