Een dier heeft geen keuze en wordt opgevoed, getemd en gedrild om vooral tam en mak te zijn zodat jij voor je lol lekker vervoerd kan worden. Natuurlijk accepteert ie het, zo is ie geconditioneerd. En natuurlijk vindt ie het lekker om z’n benen te strekken met je, dat is namelijk wanneer hij een beetje dier mag zijn en de natuur in mag. Dan maar accepteren dat ie er een rugzak bij moet dragen, is niet anders. Ongetemd zou een wild paard altijd kiezen voor solo rennen in het wild.
Ik vind het werkelijk belachelijk dat we het als een sport en vermaak zien om op een dier te zitten en tenzij jouw paard je woordelijk heeft verteld dat ie het eigenlijk veel gezelliger vindt mét jou op z’n rug dan in z’n eentje en dat dat heus geen Stockholm syndroom is, blijf ik bij die mening.
Wat ik vind dat er zou moeten gebeuren: kappen met bewust fokken, wilde paarden wild houden, geredde paarden niet bereiden (edit: hahah nice, ook niet opeten nee, maar ik bedoelde berijden uiteraard) en zo wild mogelijk hun jaren uit laten leven en accepteren dat je dit voor niemand anders dan jezelf niet zo doet.