Waar erger je je aan? #15

Om een beetje in het thema te blijven;

Paardenschijt op de openbare weg en vooral op het fietspad. In mijn geval is dit dus altijd van die politie paarden want ik fiets van en naar werk altijd langs de stallen van de politie paarden en zie ze regelmatig deze route lopen.

Ruim dat op?!?! Gewoon meteen. Ze zijn toch altijd met z’n tweeën. Echt goor.

8 likes

Zal wel iets met veiligheid te maken hebben (maar dan nog bizar eigenlijk dat er na de dienst niet even iemand op pad gaat met een schep). Vind dit ook een ergernis, zelf als fietser.

1 like

Wat in de Penny fuck gebeurt hier.

42 likes

Mjah. Ik ben geen pleitbezorger van de paardensport (daar doe ik dus niet aan, wedstrijden en al wat meer). Maar mishandeling? Dat weet ik zo nog niet. Maar misschien kun je mij op mijn blinde vlekken wijzen. Dat is geen sarcasme. Ik heb het beste met al mijn dieren voor en handel vanuit de beste intenties.

De paarden staan hier aan huis. Huisvesting is volgens mij in orde, staat met soortgenoten buiten op een groot perceel met uitdagende paadjes en eetbare struiken en een stal om in te schuilen als het slecht weer is. Ze zoekt bewust mijn aandacht op en heeft tomeloze energie, ik fiets en hardloop met haar en zo te merken vind ze het ook heerlijk om goed de benen te strekken in het bos. Op haar toptempo gaat dat met zo’n vaart dat het niet bij te benen is als je ernaast loopt of fietst. Ik rijd zonder bit of hulpmiddelen of dwang en heb wel eens op de weegschaal gestaan: inclusief zadel en kleding ben ik nog geen 10% van haar gewicht (volgens onderzoek is er vanaf 20% risico op schade aan paard). Volgens de dierenarts is ze buitengewoon gezond voor een dier van 20, geen slijtage of andere verschijnselen die wijzen op slecht ‘gebruik’ van een lijf. Ze blijft voor altijd hier en ik heb besloten dat er geen opvolger komt (het is een soort extra kind, wat betreft tijd en zorgen). Maar misschien maak ik een uitzondering voor het dier van een vriendin dat hier sinds een aantal maanden staat. Bij haar is ze staatsgevaarlijk omdat ze allebei onzeker zijn en ik kan er goed mee overweg. Bovendien is ze inmiddels helemaal thuis in deze kudde. Bij verkoop ben ik bang dat ie in de handel terecht komt en dat gun ik ‘r niet.

27 likes

Ik zie dat vaak bij die tarot readingen haha. Dat iemand dan zegt " You are feeding my delulu"

2 likes

Kersen/aardbei/cola kauwgomlolly’s gekocht met specifiek zin in de kersen want die is het lekkerst, zit er alleen maar aardbei en cola in de zak :triumph:

3 likes

Wanneer dingen meer energie kosten dan dat het je oplevert

2 likes

Dank voor dit nieuwe woord in mijn vocabulaire, dat ik nu te pas en vooral te onpas zal gebruiken.

1 like

Dat het kan wil niet zeggen dat je het ook moet doen

7 likes

Wach even, hoe fiets je met een paard??!

En dan dé vraag: doe je dit dan op het fietspad of op het ruiterpad?

1 like

Bagagedrager

5 likes

Door het dorp, op straat. Waardoor mensen van verbazing bijna in de heg vallen. Aanrader. :+1:t2:

4 likes

Maar je kunt helemaal niet fietsen op ruiterpaden want die zijn altijd mul door de hoeven. En de mountainbike paden zijn helemaal glad gereden.

image

3 likes

Vorige week nog een treindeur en nu een hoefijzer in je gezicht

9 likes

Dat geldt voor meer zaken. Kun je daaraan uitleg verbinden? Wat maakt het dan precies mishandeling? Waar ligt die grens?

Die stomme rotte eieren scheten na eiwit shakes. Daar erger ik me nou aan

7 likes

Een dier heeft geen keuze en wordt opgevoed, getemd en gedrild om vooral tam en mak te zijn zodat jij voor je lol lekker vervoerd kan worden. Natuurlijk accepteert ie het, zo is ie geconditioneerd. En natuurlijk vindt ie het lekker om z’n benen te strekken met je, dat is namelijk wanneer hij een beetje dier mag zijn en de natuur in mag. Dan maar accepteren dat ie er een rugzak bij moet dragen, is niet anders. Ongetemd zou een wild paard altijd kiezen voor solo rennen in het wild.
Ik vind het werkelijk belachelijk dat we het als een sport en vermaak zien om op een dier te zitten en tenzij jouw paard je woordelijk heeft verteld dat ie het eigenlijk veel gezelliger vindt mét jou op z’n rug dan in z’n eentje en dat dat heus geen Stockholm syndroom is, blijf ik bij die mening.

Wat ik vind dat er zou moeten gebeuren: kappen met bewust fokken, wilde paarden wild houden, geredde paarden niet bereiden (edit: hahah nice, ook niet opeten nee, maar ik bedoelde berijden uiteraard) en zo wild mogelijk hun jaren uit laten leven en accepteren dat je dit voor niemand anders dan jezelf niet zo doet.

25 likes

Hetzelfde.
Ik heb vorige week m’n hond moeten laten inslapen en 14 jaar geleden kocht ik haar als pup. Ik zou in de toekomst misschien best weer een hond in huis willen nemen, maar alleen een ouder hondje uit het asiel omdat ik weet dat ze dan bij mij beter tot hun laatste dagen komen dan daar. Ook huisdieren vind ik dat we niet moeten fokken voor ons vermaak.
Geen dierenmishandeling, omdat we die niet fysiek benadelen als we normaal goed met ze omgaan.
Fokken op uiterlijke kenmerken en rassen: ook dierenmishandeling.

3 likes

(Gedeeltelijk) Ook toepasbaar op kinderen. Stop met fokken.

27 likes

Eens met alles wat je zegt. Wat ik ook altijd zo typerend vind is dat we van alles bedenken om te voorkomen dat (huis)dieren ontsnappen. Paarden staan opgesloten in stallen of in een wei met een hek eromheen. Honden moeten aan lijnen en als je ze los wil doen moet je ze eerst leren om op commando naar je toe te komen. Als je zoveel moeite moet doen om te zorgen dat een dier ‘van jou’ is, dan is het misschien wel helemaal niet zo logisch om dieren te willen bezitten.
En dan hebben we die dieren al helemaal geconditioneerd en afhankelijk gemaakt door ze eten te geven. Kun je nagaan, als je ze dan nog steeds op moet sluiten is er toch iets mis?

6 likes