Waar erger je je aan? #15

nou hier m’n TWEEDE hele bijzondere interactie met een man vandaag

er was hier bij mij thuis (studentencomplex met veel buitenruimte) vrijdag een heel groot feest, nauwelijks van tevoren aangekondigd, professionele speakers over het terrein, hele bar opgezet, 150+ externen, in heel de stad gepromoot

nou schijnt dit best een leuk feestje geweest te zijn, maar feit is dat het feestje VER buiten de normale geluidsregels ging (al helemaal in examentijd waar het in principe om 22.00 stil moet zijn). vervolgens heeft hij de dag erna NIETS schoongemaakt en is de gemeenschappelijke keuken/woonkamer echt een teringzooi geweest voor een paar dagen.

dus ik hem heel vriendelijk een bericht gestuurd van “hey leuk dat je zo je best doet om dingen te organiseren maar kun je het aub schoon gaan maken en misschien ook je excuses aanbieden voor zowel het geluid/rotzooi”

kreeg nauwelijks een reactie daarop, eigenlijk alleen “hoi kun je me vertellen wat nog schoon moet” (alles), dus ik daar uiteraard niet meer op gereageerd

STUURT HIJ MIJ VANDAAG DE HELE AFTERMOVIE met “jammer dat je er niet bij was” :cry: :cry: :cry:

2 likes

Tering, hoe kan je zo zijn?

1 like

8 uur ‘s ochtends en iemand gaat naast me in de trein een broodje tonijn eten??? Dan ben je toch niet goed :face_with_spiral_eyes:

3 likes

Je bent niet verplicht hard te rijden op een E-bike hè. Ik heb er zelf ook een maar rij niet bizar hard. Ja, altijd harder natuurlijk dan op een gewone fiets, maar ik rij gemiddeld iets van 16 km per uur. Ik word ook regelmatig ingehaald door fietsers die echt keihard gaan op zo’n ding (en ook nog eens denken dat ze king of the road zijn)

2 likes

Iemand heeft mijn oppashond een snee brood gegeven toen ze buiten in de tuin lag te chillen. Waarschijnlijk via de poort of over het hek gegooid. Maar mijn oppashond heeft een autoimmuunziekte in combinatie met een aantal allergieën waardoor ze alleen haar eigen brokken mag en eventueel glute vrije dingen en dus absoluut niks anders. Haar ziekte laait dus nu weer op en ze heeft echt veel last. Ligt gewoon steeds te piepen van ellende. Het ging eindelijk weer goed en nu zijn we dus weer bij af en moeten we waarschijnlijk weer naar de dierenarts en opnieuw aan de medicijnen.

Echt ik ben zo boos. Hoe krijg je het in je lompe harses om zomaar een hond brood te gaan voeren en dan ook nog op eigen terrein.
Betekent dus ook dat ze eigenlijk niet meer alleen naar buiten kan maar dat is haast onmogelijk. Ze houdt ervan om buiten te zijn zodra de zon schijnt, maar wij kunnen ook niet 24 uur per dag naast haar blijven zitten

13 likes

Ik was zaterdag bij XR protest bij de a12. Ik heb best wel hard geprobeerd mensen om me heen te activeren en mee te krijgen. En welgeteld niemand heb ik meegekregen, alleen mijn vader wilde uiteindelijk wel mee. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, ik ben niet boos dat er niemand mee ging. Maar ik vind het zo teleurstellend dat de we op de afgrond afsteven, dit is nog een van de weinige dingen die we kunnen doen (in onze mega geprivilegieerde positie): massaal gaan staan tegen de belachelijk investeringen van onze overheden. Ik erger me eraan dat iedereen zo passief is. Ik hoop echt dat dat eens gaat veranderen en mensen in gaan zien dat massale opstand de enige manier is om nog iets van een tij te keren. Iedereen zegt wel lief (vind ik ook oprecht lief), wat goed dat je dat doet ik ben er in gedachten bij. Maar ga dan eens mee volgende keer. Het is al bijna te laat vriend.

Moest ik even kwijt.

17 likes

Weet je ook waarom mensen in je omgeving niet mee wilden? Ik was er nu voor de tweede keer bij, wel de steundemonstratie. En post dat dan ook op Instagram en kreeg nu berichtjes van vriendinnen die wel mee willen de volgende keer. Maar ook wel vragen of ik wel veilig was vanwege alle arrestaties. Dus iedereen uitgebreid uitgelegd dat als je bij de steun demo bent en je weggaat zodra de politie die oproep doet je weinig kan gebeuren. Dat heeft een aantal wel gerustgesteld. Was voor mij ook even een drempel, wat mag ik als ambtenaar. In principe mag ik ook óp de A12 gaan staan en dan kan het nog qua werk maar het is iets meer een risico en dat neem ik liever niet. (Plus iemand die mee gaat vind het zo al heel spannend en die zou anders echt niet meer gaan.) Maar ik herken je gevoel wel dat niet iedereen ziet hoe ver we al de verkeerde kant op zijn. Ik hou me maar vast aan dat er deze keer weer veel meer mensen waren dan hiervoor. En ook veel meer ‘doorsnee’ mensen. Ik stond naast 2 studenten uit Leiden (type corpsbal) die er voor het eerst waren. Met zelfgemaakt bordje en overtuigd dat de volgende keer ook de rest van hun huis mee ging. Dus heel langzaam komen we er wel. Hopelijk is dat snel genoeg.

13 likes

Ja ik was ook bij de supportdemo, en daar vroeg ik de mensen ook naar mee. Ik denk dat mensen gewoon niet genoeg motivatie voelen of al andere plannen hadden? Ik heb het al sinds maart lopen promoten. Maar goed, mensen hebben hun redenen en dat snap ik ook wel, ik wil ze daar totaal niet persoonlijk op aanvallen ofzo.
Het is meer het collectief, waarvan ik gewoon niet begrijp dat mensen nog hun hoofd in het zand blijven steken. Het is inderdaad wel fijn om te zien dat het groeit, maar als ik zie waar het over gaat begrijp ik gewoon niet dat er niet meer mensen waren haha. Dit was mijn eerste keer XR en ik ga dit nog veel vaker doen. Het is ook gewoon fijn om te doen, het geeft me voldoening of het nou werkt of niet.

2 likes

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd want zo bedoel ik het ook zeer zeker niet, maar ligt dat niet gewoon aan de manier waarop XR actie voert? Ze zijn namelijk wel eens bij mij op werk geweest en toen hebben ze staan touwtje springen, balletje gooien, schreeuwen, op een rare manier dansen etc waarbij echt iedereen ze eigenlijk meer uitlachte dan serieus nam. Het punt waarvoor ze kwamen viel daarbij eigenlijk een beetje in een zwart gat naar mijn mening en dat is best zonde toch. Als ik actief voor het klimaat zou staan zou ik mezelf dus niet bij XR aansluiten maar meedoen met een klimaat mars oid. Daar gaat het wat rustiger aan toe en komen ze daadwerkelijk met een punt naar mijn mening. En nogmaals, ik vind het echt superknap dat jullie je inzetten, maar ik snap het wel dat mensen er niet zo happig op zijn, puur door het beeld wat er wordt afgegeven.

1 like

Klimaatmarsen heb ik veel gelopen en tuurlijk is dat ook goed. Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt uiteraard. Maar we bereiken er geen hol mee tot nu toe.
Ik denk dat er nou eenmaal iets van drukmiddelen moeten ingezet worden om werkelijk iets te bereiken. Beroepsgroepen staken ook door hun werk neer te leggen bijvoorbeeld, en voor het milieu moet je daar creatief in zijn. En ik ben het zeker niet eens met dat er geen punt wordt gemaakt door XR. Er zijn steeds meer mensen bereid zich te laten arresteren (zonder geweld) voor het klimaat om de urgentie duidelijk te maken. Dat is een heel sterk statement als je het mij vraagt. Ik was er vooral bij om te laten zien dat ik het met die mensen eens ben en ze steun.

En ja het zorgt helaas ook voor polarisatie, maar we moeten wat?

8 likes

Ik herken dat beeld juist helemaal niet, ben juist bij XR gegaan omdat ze een duidelijk punt hebben (geen subsidie voor fossiele industrie, klimaat rechtvaardigheid) en je ook mee kan doen op je eigen manier zoals bij de steun demo. Dat heeft wel wat weg van een klimaatmars maar dan op 1 plek en je moedigt de anderen aan.
Maar ik kan me voorstellen dat een actie zoals op je werk je niet aanspreekt, ik zou hetzelfde hebben bij die vorm. En wat @babushkababy ook zegt, klimaatmars is leuk maar daarmee krijg je niet de aandacht. (Hoeveel aandacht heeft de mars naar Den Haag toe gekregen?) En dat is met een A12 blokkade helaas wel het geval. Het heeft ook niet mijn voorkeur maar soms moet het.

15 likes

Klinkt misschien suf, maar kun je een bordje ophangen dat de hond niet gevoerd mag worden ivm allergieën? Sowieso stom dat het nodig is. Wat bezielt mensen

3 likes

Ja dat ga ik nu maar doen. Heb volgens mij nog wel eentje liggen van de paarden vroeger want ook daar dumpten mensen maar alles in de wei wat ze aan eten kwijt wilden. Alleen waren die een stuk kieskeuriger gelukkig.
De hond heeft door medicatie veel trek dus alles wat eetbaar is grijpt ze natuurlijk aan.

Maar blijft triest dat het zover moet komen. Al heb ik tijdens het wandelen etc. ook al een paar keer meegemaakt dat mensen haar iets wilden geven en als ik dan nee zei en het uitlegde dan waren ze beledigd want “1 koekje voor zo’n grote hond kan toch geen kwaad”
:exploding_head:

6 likes

Ik deel je frustratie enorm wat betreft het hoofd in het zand steken gedeelte. Maar ik ben ook hypocriet, want ik heb zelf nog nooit gedemonstreerd. Na de beelden van de laatste demonstratie heb ik wel besloten dat ik er bij de volgende demo bij wil zijn. Ik vind het alleen ook heel spannend want ik heb voornamelijk rechtse mensen in mijn omgeving en ik ben daarom bang dat ik alleen moet gaan, en weinig steun uit mijn omgeving hoef te verwachten.
Hoe heb jij je aangesloten bij XR? Via via, of ben je gewoon een keer alleen naar een informatie bijeenkomst gegaan?

1 like

Je bent niet hypocriet!! Denken dat je dingen niet goed zou doen omdat je vliegt/niet vegan bent/nooit gedemonstreerd hebt wordt het systeem niet beter van, dat naar elkaar wijzen is juist ook waar het verkeerd gaat en iedereen in blijft hangen. Het komt niet aan op individueel gedrag, we zijn allemaal “niet perfect” in dit verlepte systeem. Het systeem is wat er moet veranderen en de grote vervuilende bedrijven moeten gaan boeten betalen en veranderen.

Er waren veel mensen alleen bij de demonstratie en de sfeer was best wel gebroederlijk en open.
Ik ben ze gewoon gaan volgen op instagram en ben toen in een telegram groep gegaan voor alle informatie over de demonstratie. Er zijn bijeenkomsten ook inderdaad en allerlei trainingen voor hoe je moet demonstreren met arrestatie tot gevolg. Ik vind dat allemaal nog een stapje teveel dus ik doe alleen mee met de support demonstraties dusver. Je hoeft je niet officieel aan te sluiten/in te schrijven oid.

6 likes

Omdat ik persoonlijk best gevoelig ben en daadwerkelijk wetten overtreden iets is waar ikzelf wel moeite mee heb tot op heden. Vind het gewoon ergens eng. Wellicht dat ik het in de toekomst eens zou doen, maar dat lijkt me niet makkelijk ofzo.

5 likes

Ik dacht eerst gewoon hooikoorts te hebben, maar het is hooikoorts gecombineerd met een beginnende verkoudheid.
Ik vind eigenlijk dat iedereen die last van hooikoorts heeft, van verkoudheid gevrijwaard zou moeten zijn. Dat is al afgevinkt.

7 likes

Ik vond het prettig om van te voren even een soort van training te volgen (gewoon online) wat ik bij de steundemo beetje kon verwachten. Belangrijkste was dat de politie je 3x moet zeggen dat je moet gaan voordat ze echt iets mogen gaan doen.Vorderen heet dat geloof ik. Bij de demo in maart was het voor ons bij de eerste ‘hier spreekt de politie’ ook heel duidelijk dat we toen direct weggingen. Afgelopen keer heb ik zoiets niet gehoord maar zijn we gegaan toen we allemaal moe waren en naar de wc moesten.
Ik wilde eerst ook alleen gaan maar kwam erachter dat een vriendin van mij hetzelfde idee had en mijn man wilde ook mee. Maar er zijn ook best veel app-groepjes waar je je bij kan aansluiten als je dat wil. Telegram kanaal is ook handig, geeft heel veel info, ook op de dag zelf.

Ik vind het zo irritant dat mijn moeder, die prima in staat is om normale volzinnen te fabriceren, op WhatsApp altijd alleen een soort zinskernen communiceert. Vandaag past ze op bij mij thuis terwijl ik op kantoor ben en ik krijg alleen maar appjes van maximaal 3 woorden.
‘Hoe laat fles?’
‘Wasmand slaapkamer vies?’

:weary:

9 likes

hahahah herkenbaar, dat doet mijn moeder ook! :wink:

4 likes