Waar erger je je aan? #15

Al die tatta’s zeggen sofie-jan :notes:

6 likes

Omg, mijn vriend heeft ook een buitenlandse naam, maar wel gangbaar in Nederland en makkelijk uit te spreken. Toen zei mijn oom ooit een keer tegen me: “ja, we noemen hem hier thuis Henk. Niet slecht bedoeld hoor, maar het is makkelijker!!” Super respectloos.

4 likes

… Wtf. Dat je het doet vind ik al respectloos maar waarom voelt hij ook nog de behoefte om dat te delen.

1 like

Omdat mensen zo ignorant zijn dat ze niet eens in de gaten hebben dat dit respectloos is…

1 like

Ik geef alleen een voorbeeld in het verlengde ervan, ik zeg toch ook dat geen moeite doen debiel is. En ik heb ook totaal geen medelijden met mensen die moeite moeten doen om een naam uit te spreken. Ik weet zeker dat jij ook niet elke naam perfect uitspreekt. Met je getatta de hele tijd erbij.

9 likes

Wat ik zeg is gewoon een aanvulling en een voorbeeld. Ik begrijp duidelijk wel wat er wordt bedoeld. Ik reageer gewoon met mijn ervaring.

2 likes

Jawel. Zo moeilijk is het niet om te herhalen wat een ander zegt. Als ik een naam niet goed uitspreekt komt het omdat ik niet goed heb geluisterd of gewoon niet mn best doe. Niet omdat een klank moeilijk is of een ander exuus.

6 likes

maar dat is niet waar, sommige klanken uit andere talen kun je fysiek (bijna) niet uitspreken (of je kunt het verschil bijvoorbeeld niet horen tussen twee klanken)

zo kunnen sommige mensen (bijvoorbeeld met sommige Aziatische moedertalen) het verschil tussen de Nederlandse [L] en [R] niet horen en dus ook niet uitspreken

neemt niet weg dat het belangrijk is om wel je best te doen natuurlijk

13 likes

ik reageer op @Soy.peor die zegt dat het een ‘excuus’ is dat een klank moeilijk is. dat is soms gewoon wel zo. ook in bijvoorbeeld het Arabisch bestaan sommige klanken die niet voorkomen in het Nederlands en dus wel moeilijk zijn voor mensen met Nederlands als moedertaal.

maar ben het helemaal eens met alles wat verder hierboven gezegd wordt, je moet gewoon je best doen om een naam goed uit te spreken.

8 likes

Ik kan in het nederlands al amper normaal de G of R uitspreken :joy:

1 like

En wat is daarmee je punt? Dat jij dus ook behoort tot de mensen die niet westerse namen moeilijk uit vindt te spreken of bedoel je dat niet?

3 likes

Guilty :joy:

1 like

Het was een grapje?

4 likes

Wilde geen punt maken, was gewoon grappig bedoeld.

3 likes

Precies dit!

3 likes

Nouuuu ik heb het genoegen met een Chinese mevrouw kennisgemaakt te hebben en wish me luck met haar achternaam hoor.

2 likes

Je moet ook nooit iemands achternaam uitspreken joh. Al dat formele gedoe.

Ik dacht er nog geestig achteraan, gelukkig zijn we op first name basis.
Maar ik begrijp dat je me gelijk geeft? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Dit zijn ook echt van die ongevoelige Nederlandse hihaho grapjes :expressionless: Mijn vriend heeft nog steeds een cultuurshock door de dingen die mensen hier gewoon on geprovoceerd uitkramen onder het mom van een ‘grapje’. :joy:

8 likes

Maar de vraag is, is de naam waar je haar mee aanspreekt wel haar voornaam? Want de Chinezen die ik ken, spreek je aan met hun achternaam die ze als voornaam gebruiken.

4 likes