Waar erger je je aan? #15

Ik heb dat ook wel eens gehad en ik was toen 20 en woonde nog thuis en er waren helemaal 0 bijzondere omstandigheden ofzo. Maar ik was dat jaar een paar keer geswitcht van baan en was ook weer gaan studeren na een tussenhalfjaar en dat vond de belastingdienst genoeg om een brief te sturen. Kan echt honderden redenen hebben. Ik heb hem twee jaar geleden ook gehad (aangifte van 2020), toen heb ik niet eens nagedacht over de mogelijke reden.

2 likes

Ik (en partner ook) krijgen hem elk jaar, dacht dat dat standaard was. Waar ik me ook aan erger want heb ook gewoon berichten box en er komen ook nog 100 reclames erover dus ik onthoud het heus wel. Vind het zooo zonde papier

4 likes

Ik krijg dat echt elk jaar sinds ik 18 ben?

Ik kreeg dit jaar wel een leuk ander geintje voor het eerst “voorlopige aanslag 2023”. gebaseerd op m’n inkomen en aangifte van 2021. Mocht dus alvast 240 euro belasting dokken over inkomen dat ik nog niet eens heb??? En stopzetten kon ook nier

3 likes

Aangezien het toch over belastingen gaat, gooi ik m’n vraag er even in.

Ik moet voor het eerst samen aangifte doen met een fiscaal partner, hij heeft nu een brief gehad dat hij aangifte moet doen. Maar ik niet? En in die brief staat ook niks over mij / de fiscaal partner. Hallo we moeten toch juist samen aangifte doen? Weet iemand of het normaal is dat maar 1 van de partners aangeschreven wordt? Ik vind het een beetje onzin om hiervoor te gaan bellen (mijn ergernis zijn de wachttijden bij de Belastingdienst, al heel wat uren van m’n leven aan verloren).

1 like

Ik heb ook alleen een brief gekregen en mijn vriend niet. Terwijl we al jaren fiscaal partners zijn. Zoals hierboven al gezegd: zo’n onzin die brieven.

5 likes

Wat gek zeg. Het is voor mij ook wel echt een ergerpunt dat m’n man vaak wordt aangesproken door allerlei instanties alsof we niet samen eigenaar zijn van ons huis etc. Dus ik was al meteen een beetje pissig toen ik die brief zag. Maar goed, bij jullie is het andersom, misschien discrimineert de Belastingdienst dus niet op geslacht :smiling_face_with_tear:.

2 likes

Jaaa dit aaargh. Terwijl IK alles regel he qua belasting en noem maar op. Maar inderdaad dit keer heb ik de brief van de belastingdienst gekregen, joepie.:joy:

4 likes

Mijn man kreeg zijn brief eerder dan ik. Scheelde ruim een week. Misschien versturen ze die in batches van opvolgende BSN’s oid? Je moet allebei apart aangifte doen overigens maar kan bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen. Dus in de praktijk zit je wel samen achter een laptop. Ik vind het niet gek iig dat je niet ‘samen’ een brief krijgt.

7 likes

Nja goed, als hij aangifte moet doen, doe ik dat automatisch ook (want fiscaal partners). Dus feitelijk moet ik wel degelijk aangifte doen als hij verplicht is. Het is niet optioneel of zo haha. Ik ga er vanuit dat we (veel) terugkrijgen ivm aankoop huis en hypotheekrenteaftrek. Maar wou het dit jaar sowieso door een professional laten doen.

2 likes

Ja ik probeerde uit te leggen waarom de een wel een brief krijgt en de ander niet, daar ging het over toch? Je kiest ervoor om samen aangifte te doen, dat gaat niet automatisch als je fiscaal partner bent. Maar dat zal in jullie geval wel het meest voordelig zijn waarschijnlijk.

2 likes

Ik zag net op insta een influencer die het had over “bewust ouderschap”. Wat voor onzin is dat nou weer? Alsof er ook onbewust ouderschap bestaat
 (enige uitzondering die ik kan bedenken js als je een man bent en iemand zwanger maakt die jou vervolgens niet vertelt dat ze zwanger is en je dus niet weet dat je een kind hebt)

Ik volg diegene trouwens om iets heel anders, wordt mss ook gewoon tijd om te ontvolgen

3 likes

Ja mijn inkomen is ook anders en ik ga mogelijk nog salaris inleveren dit jaar vanwege meer dan een jaar ziek dus wtf belastingdienst!!!

3 likes

Je kan wel het inkomen aanpassen he! Zodat de schatting beter bij de werkelijkheid komt. Als er grote dingen veranderen in je inkomen zeker tussendoor aanpassingen doorgeven dan word de aanslag aangepast. Ook @Chuckie.

Deze manier van belasting innen is trouwens al een paar jaar bezig en word langzaamaan uitgerold. Op deze manier wordt geprobeerd om de definitieve aanslag dichter bij de situatie te krijgen zodat er dan minder grote verassingen komen bij de aangifte. Het is wel zeer kut als je net in een overgangsjaar zit en dubbel betaald.

Als je ontvangt kan je trouwens wel de aanslag stop zetten.

Ik denk dat ze bedoeld dat ze echt bewust kiest voor kinderen. Er zijn nog steeds legio vrouwen die per ongeluk zwanger worden.

Zal nooit vergeten dat mijn mannelijke collega altijd minachtend zei dat dat niet kon ‘want iedereen weet toch hoe het werkt’. Tot z’n nieuwe vriendin per ongeluk zwanger werd na een antibioticakuur

14 likes

Ik had het geprobeerd aan te passen maar dat mocht niet van het systeem? En ik had het toen geprobeerd stop te zetten en toen kreeg ik en brief dat dat niet mocht vanwege deze overgang. Mijn inkomen scheelt niet heel veel met 2021, is iets hoger, maar mijn belastingbetaling als het goed is wel kloppender als het goed is (ging in 2021 van m’n 1e naar 2e jaar PhD waar je best wat loon bij krijgt en dat ging toen niet goed in de belasting die ik maandelijks betaalde dus moest toen veel bijbetalen bij de aangifte achteraf).

Plus wanneer en voor hoeveel ik precies loonkorting ga krijgen vanwege ziekte dit jaar weet ik ook niet zeker, dus kan dat niet echt nu al opgeven.

2 likes

Hm wat vreemd. Dat weet ik verder dan ook niet. Soms wil bellen nog wel eens helpen zodat ze met je mee kunnen kijken maar dat heb je vast al gedaan. Ook omdat je met ziekte zit. Het is wel echt een rottige manier hoor als je geen vast contract hebt of als er hele grote dingen veranderen.

Hopelijk lukt het wel met de dubbele betalingen dan. een va kan je al in maandelijkse termijnen betalen waarom een betalingsregeling aanvragen vaak weinig zin heeft. Maar als het niet gaat en zeker als je onder de beslagvrije voet komt dan dingen in gang gaan zetten.

2 likes

Ze ging in een podcast erover praten, denk dat het meer iets over opvoedtechnieken is ofzo. Maar vind het hoe dan ook gewoon een stomme benaming.

1 like

Ja ik vind het ook heel vaag, heb uiteindelijk maar gewoon betaald met het idee dat ik het dan eventueel volgend jaar wel terug krijg (had echt even niet de mentale ruimte voor dit bureaucratische gedoe eerlijk gezegd). Had ze inderdaad wel gebeld en toen konden ze me ook niet echt verder helpen, “dit is de nieuwe manier van werken”. Inderdaad wel dat je in termijnen kan betalen maar had het nu maar van m’n spaarrekening gehaald, gelukkig kan ik dat wel doen dus het is ook niet dat ik meteen in de problemen raak. Heb geen vast contract maar wel een aanstelling tot in 2024 gelukkig. Maar ik snpa het hele concept gewoon niet zo, hoezo belasting betalen over inkomen wat je nog niet gehad hebt?

4 likes

Nee hoor, gewoon in Nederland. De airco staat wel vaker op gekke momenten aan in de treinen hier.

1 like

Er zou een monteur komen tussen 8 en 10 en die is er nog niet :frowning:

edit: de monteur kwam rond 11 uur en toen vertelden ze dat ze vandaag geen zonnepanelen gingen leggen omdat het te hard waait, dus ze zijn weer weg.

1 like