Waar erger je je aan? #15

Nou nee dat vind ik niet, maar ik vind de focus leggen op 1 zo’n punt totaal voorbijgaan aan het daadwerkelijke probleem waar we het veel dringender over moeten hebben

7 likes

Ik ben het hier eigenlijk wel me eens. Je mag dromen en dat hoeft niet realistisch te zijn. Maar de werkelijkheid is dat dit veel mensen niet voorbehouden is. En dat is al heel lang zo. Als ik de oma van mijn vriend hoor, woonden ze op halve etages met gezinnen door de woningnood in de jaren 50. Zal vast per regio verschillen, maar een twee-onder-een kap of rijtjeshuis is over het algemeen niet ‘gemiddeld’. Bovendien ook maar goed ook, want als we iedereen willen behuizen, gaan we het niet redden met alleen maar grote huizen.

Blijft wel feit dat Hugo de Jonge echt een stupide opmerking maakt. Ongeacht de vraag of de context daarvan. Het is nu niet eens mogelijk om een studio te kopen als starter. Laat staan een instapwoning.

2 likes

Nee, het wordt niet als volledig abnormaal gezien om zoiets te willen. Dat is volgens mij iets anders. De ene 25-jarige is gewoon de andere niet. Je hebt gewoon een groep (en zij behoort daar denk ik toe) die het financieel heel goed heeft, maar door schaarste en woonwensen de hele tijd achter het net vist terwijl die droomwoning in prijs stijgt. Hartstikke sneu, verder niet heel boeiend en ik vind leeftijd in die zin irrelevant. Een tweekapper is een luxeproduct en een dertiger heeft ook geen tweekapper nodig. Waarom moet ik er wat van vinden als een 20 jarige in de basis fors kan financieren en een rijtjeshuis verlangt en baalt als dat niet lukt?

5 likes

Ik denk dat je het je dan verkeerd herinnert want deze twintiger is een verwend nest en heeft een jaar lang het huizentopic volgejankt met als woonwens een veel te ruime eengezinswoning op mijn 25ste nog wel😂

Ik denk wel dat het in deze markt handig is om iets van consessies te doen als het maar niet blijft lukken, maar dat lijkt me common sense.

6 likes

Hugo de jonge: maakt ongelooflijk misplaatste kutgrap

Ff forum: ja kut MAAR DIE CHICK VAN 25 WIL EEN RIJTJESHUIS IS ZE HELEMAAL GEK GEWORDEN

76 likes

Ik kon in 2005 met mijn voltijd baan max. €125.000 euro lenen.
Daar kocht ik een 45m2 appartementje van in Alkmaar.
Fantastisch was dat! Maar ook toen ver verwijderd van een rijstjeshuis met tuin.

2 likes

Het huis dat wij nu gekocht hebben is 28 jaar geleden voor het laatst verkocht. Voor 4 keer zo weinig én in guldens.
Dus nu 400.000 euro, in 1995 100.000 gulden.
Volgens mij komt dat neer op iets van 8 keer zo goedkoop dus?

Ik denk niet dat je die vergelijking zo kan maken, dan houd je ook geen rekening met ook gestegen lonen etc.

6 likes

Nee maarja wilde ook gewoon graag iets zeggen

53 likes

Ik ben paddenstoelen risotto aan het maken maar uit zo’n bakje met 35% korting en er zit ook tijm in
Nu smaakt het een beetje naar schimmel maar ik kan mijn eigen smaakpapillen niet vertrouwen omdat ik niet weet of de tijm die smaak geeft of dat het schimmel is

Paddenstoelen is schimmel maar tijm vind ik zeker niet beschimmeld smaken normaal gesproken

@Monster
Weten jullie hoe schimmel smaakt uit ervaring of…

2 likes

Ja heb jij nooit per ongeluk een stuk brood gegeten waar schimmel op zit?

3 likes

Potgrond smaak :nauseated_face:

4 likes

Aarde.

3 likes

Nee eigenlijk niet, gelukkig.

5 likes

Ben nu hard aan het nadenken of ik dit ooit ergens in heb geproefd zonder door gehad te hebben dat ik schimmel aan het eten was :sweat_smile:.

Goed om te weten voor de toekomst.

1 like

Dat komt doordat het hier zeer verfijnde humor betreft.

De verkiezingsuitslag

18 likes

Ohh ik sluit me hier echt bij aan! Mooi dat je dat zo stelt, maar het zit idd wel echt ingebakken in de NL cultuur en het wordt lastig dit eruit te krijgen.
Even los van de discussie rondom bestaanszekerheid voor iedereen, wat uiteraard heel belangrijk is, is dat aspect van de toekomst van onze cultuur/idealen wb wonen/leven met het oog op de toekomst ook echt belangrijk mi.

Persoonlijke rant:

Ik vind het toch nog wel ingewikkeld soms want ik/wij als gezin van 4 die in principe echt niks te klagen hebben qua levensstandaard, maar wonen in een relatief klein tussenwoninkje met kleine woonkamer en mini slaapkamertjes en geen auto hebben, worden echt zo vaak een beetje scheef aangekeken hierop en ik merk ook echt het verschil met leeftijdsgenoten/kinderen van school van mijn kind etc qua type huis en woonoppervlak (in de zin dat die vaak veel groter wonen dan wij). Ik merk het ook met autobezit en gebruik: mensen zijn zo gewend minstens 1 of 2 auto’s te hebben, zeker met een gezin, dat ze zich niet kunnen voorstellen hoe het is om geen auto te hebben. Autogebruik wordt naar mijn idee ook nog heel erg breed getolereerd, veel meer dan bv vliegen en vlees eten, terwijl het enorm slecht is voor het milieu. Als je geen auto bezit merk je daarentegen dat er echt zo veel op de (bak)fiets kan en toch voelt het soms voor mij gênant om toe te geven dat we geen auto hebben.

Ook voelt het soms alsof we meer (ruimte) zouden moeten hebben omdat het zo hoort/anderen het zo hebben? Mijn kind van 5 begint uit zichzelf soms al te zeggen dat wij een klein huis hebben en vriendjes grote huizen en hij daarom liever daar speelt, maar feitelijk is die extra m2 oppervlak toch echt nergens (écht) goed voor? Dat is iets dat we onszelf hebben aangepraat als levensstandaard.

NB: bovenstaande voel ik overigens ook op het forum. Hier zijn ook veel mensen met een linkse inslag en een hoog inkomen, die veel waarde hechten aan een groot huis en autobezit. De argumenten die jij noemt lijken itt sommige andere duurzaamheids- en cultuuraspecten nog niet echt te leven, bovenstaande is nu echt een breed gedeelde opvatting/zit in de cultuur.

15 likes