Bij mij op het schoolplein helaas wel.
In de klas van mijn dochter zitten 2 kindjes wiens moeders berucht zijn, die het elke week wel een paar keer proberen. Vaak ga ik op een strategische plek staan op het schoolplein, aan de kant waar die 2 niet staan. Ze gaan dan verschillende ouders af.
Ik heb het ook al een paar keer een moeder zien doen met een kind in een andere klas. Die siste haar kind toe ‘Ga vragen of je bij XX kan spelen dan, ik heb het vanmiddag hartstikke druk! En anders vraag je een ander’. Ik stond op dat moment echt zo: 
De vraag is dan ook altijd ‘kan ik bij JOU spelen vandaag’ en één kind heeft al weleens gezegd ‘mijn moeder zei dat ik aan jou moest vragen of ik kon komen spelen’.
Sorry maar dat vind ik echt next level aso. 
Laat kindjes zelf uitmaken met wie ze willen spelen, het zou echt niet in mij opkomen om dit mijn kind te vragen zodat ik een lekker rustig middagje heb. Toevallig gaat het om kinderen die normaal niet echt spelen met mijn kind, maar gewoon de hele klas afgaan. En beide moeders maken geen gebruik van BSO.
@Kultakala Yep echt. Je leert op het schoolplein andere ouders goed kennen, er gaat een wereld voor je open. Ik heb er ook enorm leuke mensen door leren kennen en ben blij dat mijn dochter zulke leuke vriendinnetjes heeft gemaakt, maar er zijn helaas ook mensen die wat minder fijn zijn.
Als een willekeurige ouder van een kind uit de klas van mijn dochter heel erg omhoog zit ivm een calamiteit vind ik het echt niet erg. Dan zorg ik graag voor een ander, ook als dat kind normaal niet met het mijne speelt. Calamiteiten gebeuren nu eenmaal. Maar je kind dumpen omdat je zelf een rustige middag wil; helemaal prima maar dat kan bij de BSO.