Vind ik ver gezocht. Wat hebben onderzoekers eraan iets te onderzoeken met als enig doel om te benadrukken ‘dat de dikkies dik zijn’?
Hart- en vaatziekten zijn gewoon een gigantisch probleem voor de volksgezondheid en is verantwoordelijk voor een heel groot deel van de overlijdens. Het gaat om preventie, vergelijk maar met niet roken om de kans op kanker te verlagen. Roken is absoluut niet makkelijk om mee te stoppen, maar als je blijft doorgaan heb je nu eenmaal een hoger risico op kanker, daar kun je niet omheen. Helaas geldt hetzelfde voor obesitas en hart- en vaatziekten.
Nergens wordt gezegd dat het makkelijk is om niet dik te zijn, dat je gewoon maar beter je best moet doen, dat je er schuld aan hebt of wat dan ook. Maar je kunt ook geen oogkleppen op doen en net doen alsof het geen probleem is.
Het lijkt me juist alleen maar goed om beter te kunnen inschatten welke kenmerken een verhoogd risico geven. We weten dat al van bloeddruk, cholesterol, etc. Dan blijkt nu uit onderzoek dat buikvet meer zeggend hierover is dan BMI, en dan…worden mensen daar boos om? Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij waarom dit iets negatiefs is. En ja, er zijn uitzonderingen, maar die zijn er ook met BMI, geen enkele methode is perfect.
Dit overigens van een ‘dikkie’, voor het geval dat nog uitmaakt.