Waar erger je je aan? #16

eens! evenals zilvervliesrijst. :face_vomiting:

5 likes

of courgetti :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

4 likes

Ik haat wachten op zo’n twee factor authenticatie code (vooral per mail), dat duurt net iets te lang en dan ga ik weer allemaal andere dingen doen en vergeet ik waar ik mee bezig was.

15 likes

Zegt er iemand op mn stage weer dat ik niet zo boos moet kijken, gvd laat me

4 likes

Ik vind het juist goed, zeker als je bedenkt dat BMI onwijs gedateerd is. Dan lijkt dit me een veel betere meting

2 likes

Nou het is ook niet vies, want het is gewoon courgette. Alleen noem het dan geen courgetti, het is gewoon courgette in slierten. Prima als extra, maar het is geen vervanging van noedels of spaghetti. Dan sterf je ook gewoon van de honger.

17 likes

Klinkt voor mij eerder als een aanvullend maatje bovenop bmi om te benadrukken dat de dikkies dik zijn

En de uitleg van de arts hierboven benadrukt dat maar weer eens.

15 likes

Maar 1 omtrek voor alle lengtes klinkt een beetje vreemd of maak ik dan een denkfout? Want iemand van 1.80 komt daar sneller aan denk ik dan iemand van 1.60. Die laatste zal dan toch dikker zijn.

3 likes

Ik had het artikel zelf niet gelezen, maar reageerde vooral uit persoonlijke frustratie dat de buikomvang die aangehouden werd door het voedingcentrum voor alle lengtes gelijk was. Wat natuurlijk heel anders is voor iemand van 2 meter als voor iemand van 150. In het artikel zie ik zelf dat er ook maar 1 getal wordt genoemd, zonder lengte er bij te noemen.

Persoonlijke noot: Mijn buikvet is altijd een issue geweest voor mij (ik was vroeger idd zo iemand die graag 5 kg wilde afvallen voor een platte buik en maat 38) en door bovenstaande getallen heeft iemand zich eens heel erge zorgen gemaakt om mijn gezondheid waarna diegene het liefst wilde dat ik naar de huisarts ging om gerust te gesteld te worden dat ik ondanks gezond bmi en gezonde levensstijl, niet op mijn 28e zou overlijden aan een hartaanval :+1:.

Maar nu zie ik inderdaad liever wat het leven mij brengt :slight_smile:

9 likes

Ohja, en op weg naar mijn stage (ik lopend), komt er een rare oude vent op een fiets langs en gaat ie met z’n fietsbel naar me bellen en creepy naar me lachen, wtf ga weg

1 like

Dat altijd als je t verzuimbureau belt omdat je t telefoontje gemist hebt ze nooit door kunnen schakelen. En dan weer in de stress moet zitten wachten waarom ze belde. Helemaal nu ik niks verwacht. Gezeik.

4 likes

Vind ik ver gezocht. Wat hebben onderzoekers eraan iets te onderzoeken met als enig doel om te benadrukken ā€˜dat de dikkies dik zijn’?

Hart- en vaatziekten zijn gewoon een gigantisch probleem voor de volksgezondheid en is verantwoordelijk voor een heel groot deel van de overlijdens. Het gaat om preventie, vergelijk maar met niet roken om de kans op kanker te verlagen. Roken is absoluut niet makkelijk om mee te stoppen, maar als je blijft doorgaan heb je nu eenmaal een hoger risico op kanker, daar kun je niet omheen. Helaas geldt hetzelfde voor obesitas en hart- en vaatziekten.

Nergens wordt gezegd dat het makkelijk is om niet dik te zijn, dat je gewoon maar beter je best moet doen, dat je er schuld aan hebt of wat dan ook. Maar je kunt ook geen oogkleppen op doen en net doen alsof het geen probleem is.

Het lijkt me juist alleen maar goed om beter te kunnen inschatten welke kenmerken een verhoogd risico geven. We weten dat al van bloeddruk, cholesterol, etc. Dan blijkt nu uit onderzoek dat buikvet meer zeggend hierover is dan BMI, en dan…worden mensen daar boos om? Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij waarom dit iets negatiefs is. En ja, er zijn uitzonderingen, maar die zijn er ook met BMI, geen enkele methode is perfect.

Dit overigens van een ā€˜dikkie’, voor het geval dat nog uitmaakt.

25 likes

Jeuk! Mn nek/rug jeukt zo erg maar er zit niks geks ofzo. Ben ook niet verbrand geweest of iets. Krab me kapot.

2 likes

Waar ik ook helemaal agressief van word is dat bijna alle datingapps reclames hebben met mensen die al een relatie hebben.
"Ik heb nog nooit een dating app gebruikt want heb al 100 jaar met kees maar als ik single was dan gebruikte ik deze kut app "

9 likes

Ja omg van die mensen die al 100 jaar samen zijn met hun vriendje van de middelbare school en die dan Fruitz gaan lopen promoten. ER ZIT NIEMAND OP DIE APP. Maar ja dat weten zij niet want ze hebben nog nooit op een datingapp gezeten behalve die ene keer na een wijntje giechelend op die van hun enige single vriendin.

Het zit diep

12 likes

haha huh wat is dat voor extreem slechte marketing? wie bedenkt dat ik ben helemaal confused

3 likes

Er is nogal een verschil tussen een onderzoeksresultaat en een onderzoeksresultaat dat vertaald wordt in een richtlijn. Onderzoek kan prima uitwijzen dat een bepaalde maat een goede marker voor iets is, de vraag is dan nog altijd of je die maat vervolgens opneemt in je professionele richtlijn en professionals instrueert die maat mee te nemen. Dat kan ik niet beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is dat je daar dan als beroepsvereniging de media mee opzoekt met een verhaal over de strijd tegen obesitas. Ik heb echt moeite met de focus op het signaleren van de dikke mens in een wereld waarin ongezond eten en te weinig bewegen pijnlijk makkelijk gemaakt wordt en de middelen voor ondersteuning toch behoorlijk beperkt blijven. Er is een reden dat we steeds dikker worden en je zou toch denken dat de gemiddelde arts slim genoeg is om in ieder geval te snappen dat het het verder willen identificeren van de mensen die moeten afvallen zodat je daar de verantwoordelijkheid kunt neerleggen niet per se met applaus onthaald wordt. Ik wil niet weten dat artsen die ik tegenkom nu nog meer tools hebben om te bepalen dat ik zou moeten afvallen, tenzij ze me direct een heel goed hulpmiddel kunnen geven.

De vergelijking met dik zijn en roken vind ik zo belachelijk dat ik niet eens zin heb om daar verder op in te gaan. Dat je er maar wat aan moet doen wordt overigens een paar berichten hierboven nog door je beroepsgenoot gezegd en ik weet dat zij lang niet de enige is.

En qua opmerkingen over oogkleppen mis ik echt de middelvingersmiley

12 likes

Sowieso , verzuimbureau. Ik ben ziek. Laat me met rust. Snap best dat ze op een gegeven moment bellen, maar als ik een dagje ziek ben…

1 like

omg wat gaaaaaar! vooral die ā€œhet is niet zo makkelijk voor iedereenā€ alsof single mensen zielig zijn ofzo. waarom vragen ze niet gewoon single influencers haha jezus

3 likes

Hahah ja echt verschrikkelijk. En dan ook dat ā€œwil jij dit ook? Download dan Fruitzā€. Alsof het een webshop is waar je even een relatie bestelt. Ging het maar zo makkelijk.

4 likes