Waar erger je je aan? #16

Ja dat begrijp ik wel. Ik zeg ook niet dat het verkeerd is om buikvet te meten. Maar wel dat er één richtlijn van die 80-88cm is. Een omvang van bijv 85cm ziet er op een lang persoon toch anders uit dan op een kort persoon? Dus dan zou een korter persoon relatief gezien meer buikvet “mogen” hebben dan een lang persoon voor het als ongezond gezien wordt. Of begrijp ik het gewoon niet goed?

4 likes

Ik moest naar de huisarts en aan de balie stond een meisje voor mij. Ze stond voor de deur waardoor ik niet makkelijk naar binnen kon en ze ging amper aan de kant. Ze zei geen gedag tegen de assistente maar alleen “afspraak”. En toen zei de assistente dat ze te laat was en dat ze niet wist of ze nog geholpen kon worden zei ze alleen “oh”.

Aardig zijn is gratis :rage: ze zal wel een slechte dag hebben maar pfff

8 likes

Maar kom op, je kunt toch zelf ook wel een beetje inschatten of je obees bent of niet, dat komt echt niet zo nauw aan op die paar centimeters. Of gaan alle slanke mensen nu alsnog hun buikomtrek opmeten en dan verontwaardigd zijn als ze na het eten ook een buikomvang van 80cm hebben terwijl hun kleinere vriendin dat niet heeft.

2 likes

Er is onderzoek gedaan of je buikomtrek kan corrigeren voor lengte en dat het dan nog steeds overeenkomt met risico, maar dat lukt niet, omdat de verdeling gedurende je leven steeds verandert, dus dan zou je van 12-21jr een bepaalde correctie moeten toepassen, en dan van 21-45jr een andere, maar iemand die vroeg uit de puberteit is moet misschien wel eerder die tweede correctie, en iemand met late menopauze kan misschien wel langer die tweede correctie gebruiken, etc etc etc. Praktisch niet te doen.
Dus zoals alle richtlijnen, is dit gericht op het gemiddelde, net zoals er bij BMI bodybuilders zijn die volgens de regels obees zijn (maar eigenlijk een heel laag cardiovasculair risico hebben) en bejaarden die volgens de regels een normaal gewicht hebben (maar toch stiekem gigantisch risico hebben), zullen er ook bij deze ‘regel’ mensen boven- en onderaan buitenvallen. Maar samen met BMI is het al betrouwbaarder voor meer mensen, daarom voegen ze het toe.

9 likes

Ja duh, tuurlijk kan dat, dat is toch juist het punt ook een beetje :sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:

@Merel aah duidelijk! thanks voor je uitleg

4 likes

Ik heb voor het eerst sinds jaren weer een abonnement bij de bieb. Ik zag alleen maar voordelen en hup, meteen 4 boeken geleend. Toen zag ik op de eerste bladzijde meteen weer het grote nadeel van biebboeken: :nauseated_face:

Kat is niet de dader.

7 likes

Lekker snackje voor tijdens het lezen

6 likes

Dat iedereen in griekenland is behalve ik.

1 like

Ik ben nog hier? Tel ik niet mee? :sob:

2 likes

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat buikomtrek nu wordt meegenomen en niet waist-to-hip ratio, waarin de omvang van de heupen ook wordt meegenomen. Dacht eigenlijk dat dat een betere marker was voor verhoogd risico op hart- en vaatziekten en dat lijkt me ook gedeeltelijk de factor lengte mee te nemen.

1 like

Nee

1 like

Hahah ik heb juist vaak het omgekeerde. Dat ik mensen die binnen komen gedag zeg en letterlijk nul respons krijg.

8 likes

Mensen achter de kassa die aan het bellen of appen zijn en je boodschappen scannen zonder op of om te kijken :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

8 likes

Hoe kan iemand appen en scannen tegelijkertijd

8 likes

Ik heb wel eens kleding op die toonbank geflikkerd en ben weggelopen. Die meid achter de kassa stond rustig haar weekend door te nemen aan de telefoon en hielp niet eens.

9 likes

Meestal twee handen…

Ik had een keer toen ik binnenkwam ergens bij een café dat ze me negeerden en heel druk met elkaar aan het kletsen waren en niet op me reageerde toen ik hallo zei en daar stond te wachten (zaak was net open en nog vrij leeg). Dus toen ik voor de 2e keer herhaalde, is er een tafel voor drie personen begon ze daarna net hard genoeg zodat ik het kon horen tegen die ander dat mensen tegenwoordig geen hallo meer zeiden. :sob: Voelde me nog rot ook, want zorg juist altijd dat ik netjes ben.

3 likes

Ja ik vind het bij mensen die achter de kassa zitten zo raar? Ik heb dat ook werk gedaan en wij werden er door de baas op aangesproken als we hallo zeiden ipv goedemiddag haha. Ik heb ook wel eens heel overdreven HALLO :slightly_smiling_face: gezegd als ik niet werd begroet bij de kassa en dan schamen ze zich soms wel een beetje maar ja zeg gewoon ff gedag

14 likes

Aan mijn gemeente en een bepaald beleid wat totaal niet strookt met andere gemeenten. En er valt natuurlijk niks tegen te doen.

1 like

Pfff ja, ik ben zo lang caissière geweest. Soms had je mensen die zo’n briefje geld naar me toe gooide en munt geld ook. Doe even normaal.
Laat staan de mensen die bellen (?) en dan gaan wijzen naar (toentertijd) welk pakje sigaretten ze wilde en allemaal moeilijk deden als ik de verkeerde pakte. Hang op of zeg gewoon welk merk je wilt.

3 likes