Waar erger je je aan? #16

Zoiets zou wel als discriminatie ervaren kunnen worden toch. Als jij wat klanken gaat roepen die chinees klinken is dat niet heel netjes.
Misschien verwoord jouw dochter het verkeerd of hard maar heel netjes van jou is het ook niet.

32 likes

@Memoria @Soy.peor Inderdaad klanken gemaakt, net als dat ik het in het Spaans deed. Maar omdat ik dat wel kan lezen maar niet begrijp is dat anders? Ik snap oprecht niet waarom daar zo’n probleem van gemaakt word.

1 like

Maar als je Spaans kan, lees je waarschijnlijk gewoon Spaans. Als je geen Chinees kan, maak je gewoon wat klanken die geen Chinees zijn wss maar passen bij de beeldvorming. Hanky panky Shanghai is ook een beetje op die manier ontstaan dus ik snap je dochter eigenlijk wel :cold_face:

72 likes

Het is anders als je bijv met een nederlands accent " Wie wie la vas kierie" gaat roepen. Dan bijv “Tjing tjang tjong” aziaten worden vaak op die manier belachelijk gemaakt. Ik hoop ook niet dat je tegen je dochter hebt gezegd " Ik mag ook niks meer zeggen" maar dat je met haar een gesprek aan gaat. Zo te zien kan je nog veel van dr leren.

18 likes

Ik heb gezegd dat ze me niet over 1 kam moet scheren met een racist. Dat ben ik niet en vind het niet leuk dat ze dat zegt. Ik heb niemand belachelijk gemaakt, kom op zeg.

Dus wel gezegd dat je tegenwoordig niks mag zeggen? Misschien kan je nog wat leren van je dochter. Probeer je anders in te leven in Aziaten die dagelijks moeten dealen met mensen die ‘Chinees’ terug praten ipv druk maken over dat je zelf over één kam word geschoren.

17 likes

Waren mensen maar zo verontwaardigd over de beledigingen (hoe onbedoeld en onwetend ook hè) als over het label racisme. Je kan ook gewoon iemand zijn die zonder kwade bedoelingen wat zegt, daarop aangesproken wordt en ipv beledigd zijn even kijken van ‘goh daar heb ik niet bij stilgestaan’.

Ik en eigenlijk de rest hier is ook opgegroeid in een wereld vol vooroordelen, en het lijkt me stug dat niemand hier wel eens wat zegt wat onwetend en ongevoelig is naar een bepaalde cultuur. Ook ik doe of zeg wel eens iets waarbij ik mezelf even moet terugfluiten.

Juist dat extreme afzetten begrijp ik niet zo goed eigenlijk. Het is niet alsof je nu een wit laken op je hoofd moet doen hè, het is gewoon even stilstaan bij iets wat in een jolige bui is gezegd dat niet zo handig was. Juist je kont zo tegen de krib gooien is wat mij betreft eerder het problematische gedeelte. Racisme naar Aziaten, en zeker Chinezen in het bijzonder is nog zo verstrengeld in onze samenleving. Ik kan daar een heel essay over schrijven, ook met eigen ervaringen maar daar zit niemand op te wachten. Zeg gewoon tegen je dochter: sorry ik schrok van de harde woorden, ik heb het niet zo bedoeld, maar ik zal volgende keer beter nadenken/ erop letten.

135 likes

Ik menstrueer onregelmatig/vaak langere tijd er tussen. De vorige keer dat ik ongesteld was was precies tijdens een meerdaagsfestival en nu gewoon weer! :rage: ga wss weer precies het hele festival ongesteld zijn.

3 likes

Ik kan mij herinneren dat je in het verleden wel meerdere discussies hebt gehad met je dochter die jou verweet dat je racistische uitspraken deed. Ik denk oprecht dat je gewoon een goed gesprek met haar moet hebben en moet open staan voor haar feedback en daar uit moet leren en dan zal je haar ook hopelijk beter begrijpen.

20 likes

Ik snap dat racist klinkt als “Jij bent een slecht persoon.” Maar eigenlijk zijn we allemaal racistisch want het zit zo in ons systeem om te oordelen enzo. Maar ze wijst jou erop dat jouw opmerking kwetsend is. En ik vind het enorm jammer dat je dan gelijk boos word en niet naar haar luisterd.
Eigenlijk wat @Bunnyslippers zegt. Het feit dat je meteen boos word zegt eigenlijk ook wel dat je ergens wel weet dat je fout zit toch.
En als het blijkbaar vaker voorkomt vind ik het gek dat je boos blijft en je er niet gewoon in gaat verdiepen. Als iemand jou steeds zou kwetsen maar met de laffe smoes komt " Het was maar een grapje" dan denk je toch ook niet " Ooh als het als grap bedoelt was vind ik het niet erg"

30 likes

Even opgezocht, was alweer vergeten hoe dat ging destijds

" En kan hier in huis niet eens een grap maken, want m’n dochter is zon woke wappie. Hou toch op.
Leven en laten leven. Gewoon niet zo moeluk doen menschen. :heart: "

Oke

10 likes

@Saray stuur je dochter even een link naar dit forum, ze klinkt als een gezellige aanwinst.

53 likes

Ik vind het gewoon vervelend dat ze het niet noemt als ik Spaans ga “praten”, maar wel als ik dan Chinees ga “praten”.

Blijkbaar is de meerderheid van het forum het met haar eens dus dan zal ik inderdaad wel zo’n racist zijn.

1 like

Heh… wat maakt dat uit. Je wil 100% racist genoemd worden en anders niet?

9 likes

Ik begrijp je reactie niet? Natuurlijk wil ik geen racist genoemd worden?

Precies dit en dan maak je de Chinese taal tot een karikatuur

6 likes

Je mag het altijd naar mij sturen.
Ik word wel je persoonlijke cheerleader.
:cheer: Yaaaaass guuuuurl! Uur gewandeld! :cheer:

7 likes

Als het chineese gedeelte met alfabeth letters werd geschreven en je het uitspreekt hoe je het leest is het anders dan dat je tekens die je niet kent “leest” en dr dan maar rare klanken van gaat maken.

Maar goed je wilt er duidelijk niet van leren en staat er ook niet voor open dus ja dan vind ik jou een racist.

11 likes

ipv dat dan maar gewoon accepteren kun je ook kijken waarom mensen dat vinden en wat je ertegen kunt doen

4 likes

Dit is je toch net al heel geduldig en helder uitgelegd. Wil je het niet begrijpen?

7 likes