Waar erger je je aan? #17

Ja duh, maar daar zeg ik toch niks over. Vaak huren ze onderaannemers in, was bij ons ook kut. Maar bij voorbaat al zeggen ja doei, dan naai je dus ook je buren.

Mijn doel was zeker niet om jouw zorgen om je baan te bagetaliseren. Ik probeerde slechts aan te geven dat ik bepaalde basisaspecten in het onderwijs heb gemist die ik graag zou hebben geleerd (een onderwerp wat vaker op dit forum is besproken). Samenwerken en presenteren kun je natuurlijk bij alle vakken leren. Hoop zeker niet dat jouw baan nu gevaar loopt en laat ze dan maar de lesstof van vakken als economie en biologie aanpassen zodat daar meer onderdelen van burgerschap en digitale vaardigheden in terugkomen.

4 likes

Het is zonde als het van biologie af moet, maar ik spreek veel jongvolwassenen over de politieke en maatschappelijke kant van seks, milieu en menselijke afweer en ik schrik echt van het niveau. Amper kritisch informatie tot je kunnen nemen, digitaal heel vaardig zijn, maar niet heel intelligent zijn, amper besef (en daardoor ook waardering) van grote verworvenheden uit de afgelopen decennia op het gebied van sociale rechtvaardigheid. Is natuurlijk feit dat je het vindt als je ernaar zoekt (dus ik hoop dat het niks zegt over het gehele cohort), maar ik snap de noodzaak wel.

12 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar. Scholen gaan zelf over hun lestabel / lesuren, dus ik vermoed dat het over studielastuur gaat. Als dat teruggebracht gaat worden dan gaat het denk ik om een curriculumwijziging. Maar daar hebben alle vakken mee te maken en over de inhoudelijke aanpassingen gaan vakken zelf, via commissies. Dat lijkt me alleen geen 25%. Volgens mij wordt het wel iets rechter getrokken tussen verschillende vakken en biologie staat wel bekend vanwege de overvolheid van het programma. Ook is het idee dat burgerschap in alle vakken zichtbaar wordt (dus niet alleen los bij maatschappijleer bijvoorbeeld). Maar dat kan dus juist prima een vak als biologie versterken. Ik kan het in elk geval ook niet plaatsen, dus ben benieuwd.

4 likes

En @LazySusan: ‘Dramatische korting op lesuren biologie’

En nog een link: (bovenste is van bionieuws)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1893699575/biologiewereld-in-rep-en-roer-om-dalend-aantal-lesuren-biologische-kennis-voorkomt-complottheorieen
Edit: het artikel van de correspondent: Burgerschapsles ten koste van biologie? Dat werkt averechts - De Correspondent

En @Rozevarken, het gaat er al bij bio veel over burgerschapsvorming, bijvoorbeeld over gelijkwaardigheid voor de LHBTIQ+ -gemeenschap, de opwarming van de aarde en wat we kunnen doen ertegen, het nut van vaccinaties, gezonde voeding, maar omdat goed te begrijpen heb je ook basiskennis over je organen, cellen en de wereld om je heen nodig.

Als je juist niets over planten leert, dan is de kans groter dat je ze niet waardeert en later als volwassene een troosteloze kuttegeltuin aanlegt.

22 likes

Mwa. Uren lestijd is niet hetzelfde als uren kennisoverdracht en uren lesstof. Er zijn landen die vergelijkbare onderwijsprestaties behalen met fors minder lestijd. Er zijn vakken met een totaal andere hoeveelheid lesstof die in dezelfde tijd behandeld worden. Er ontstaat in het onderwijs echt vaak blinde paniek met wanhopige berichten vanuit belangengroepen voordat er überhaupt zicht is op de redenering en gevolgen.

Als je bijvoorbeeld voorbij de krantenkoppen van de telegraaf naar dit plan kijkt lees je al dat de wettelijke studielast (wat dus niet hetzelfde is als het aantal lesuren) van biologie als keuzevak groter is dan die van vergelijkbare keuzevakken, terwijl die in de praktijk (dus op de scholen) vaak gelijk behandeld worden. Het is dus ook deels puzzelen op papier. Of dat in de school uiteindelijk ook zo uit komt is helemaal niet zeker. Ik snap de paniek van docenten, want die vinden hun eigen vak het mooiste, maar snijden op papier betekent niet dat kinderen ineens niks meer over planten hoeven te leren.

Politiek en maatschappelijk wordt er dus noodzaak gezien om er zaken bij te doen, dan kom je dus voor een puzzel te staan.

2 likes

Ik kan dat ook wel volgen, maar juist dan is het goed om de nuance te behouden. Als je de onderbouwing leest, had de kop ook kunnen zijn ‘biologie niet meer belangrijker dan scheikunde’ of ‘studielast voor alle profielen voortaan gelijk’. Het is niet biologie vs. burgerschap en niet onderwijs vs. ministerie, het is veel breder dan dat (en terecht denk ik). De column uit De Correspondent vind ik daar ook volledig aan voorbijgaan. De algemene zorg snap ik wel, maar de lobby vind ik geen recht daaraan doen en vlakt de autonomie van docenten en scholen uit. (En grappig dat de Telegraaf dan uitgerekend een docent met de achternaam Malmberg opvoert.)

4 likes

Ik heb weer stokbrood gegeten, meteen een mondhoek pijnlijk.

2 likes

Ik heb een spijkerbroek gekocht bij de bijenkorf die heel chemisch ruikt. 2 keer gewassen, geur gaat er gewoon niet uit. Dus ik terug naar de bijenkorf (eerst 2x naar een andere kassa gestuurd dus toen was ik al chaggie), en toen waren er twee verkoopsters. Zij snuffelen aan de broek ‘hmm nee, wij ruiken eigenlijk niks? Hmm nee wij ruiken dit niet hoor!’ Hahah toen werd ik echt gek want het is zooo’n penetrante chemische geur :’) m’n man ruikt het als ik met die broek aan 3 meter van hem af zit.

Conclusie: geur is subjectief dus ze kunnen er niks mee :rage:

5 likes

Is het een zwarte spijkerbroek? Daar heb ik t ook wel eens mee gehad, echt zo’n gore chemische geur die ook gewoon blijft na wassen. Wel echt balen dat de bijenkorf er niks mee wil :frowning:

2 likes

Haha ik vind dit echt heel lullig voor je maar tegelijkertijd ook heel grappig. :joy: Ik weet precies wat je bedoelt en dit ruik je echt wel. Dus +1 voor de acteerkunsten van de meiden van de Bijenkorf die deden alsof ze het niet konden ruiken

6 likes

H&M had dit inderdaad met alle zwarte jeans! Echt heel vies.

1 like

ik ruik gewoon die geur als je het typt

19 likes

Ohh ja kan me deze geur echt precies inbeelden, en inderdaad alleen bij zwarte jeans :exploding_head:
Vaak geven ze dan ook nog zo af dat je langs je nagels zwarte randjes krijgt

3 likes

Ben dit ook echt niet gewend van de bijenkorf. Zou mss toch nog een mail sturen.

5 likes

Ugh ja ik vind het ook echt matig. Maar goed, er is wel Wasa Kaneel Knäckebröd en dat is fantastisch haha

Heb net een soort zeewier-chips gegeten. Hoopte dat het lekker zou zijn, maar nu ben ik tering misselijk :disappointed::face_with_spiral_eyes:.
Mijn lichaam is het niet eens met deze chips.

Oh mijn ergernis is dat ik nooit meer chips eet, dus ik hoopte wel op lekkere ja.

3 likes

Ik had dit een tijd terug voor het eerst en ik was verwoed op zoek naar de bron van de geur. De broek hing aan het wasrek en ik dacht echt dat er ergens in huis een elektrisch apparaat oververhit was

2 likes

Fuck zeg, heb ik een keer gekookt… Hebben we allebei diarree :v:t3::joy:

11 likes

Oh wat grappig om te lezen, ik was vorig jaar in Kopenhagen en was daar verbijsterd door de staat van de supermarkten waar ik kwam. Ik vond ze inderdaad goor, lelijk en heel armzalig, terwijl ze ook nog eens helemaal niets in het assortiment hadden dat de moeite waard was, maar ik dacht dat ik gewoon pech had en steeds net de verkeerde was tegengekomen
Maar niet dus :joy:

Ze voelden allemaal als een soort maffe buurtsupertjes die in de jaren 90 waren blijven steken

4 likes