Een vriend van ons woont op Mallorca en hij had toen wij er waren gewoon standaard antibiotica in huis voor als hij verkouden is! Ik had toen een flinke hoest (achteraf bronchitis) en hij had wel wat pillen voor mij. Nou ik zoek dan liever eerst een arts op!
Huh raaar. Voor een virus werkt dat toch niet, je zou denken dat mensen dat wel weten?
Als je bv in Frankrijk een ooronsteking krijgt, mn broertje had dat ooit. Kreeg hij een hele tas voor AB. In NL krijg je AB druppels die plaatselijk werken. Echt een verschil.
mijn vrienden in het buitenland zeggen dat ook altijd. als ik dan een keer vertel van oh ik had een verkoudheid/koorts is het āheb je medicijnen?ā ??? uhm nee??? en toen ik uitlegde dat je hier alleen antibiotica krijgt als je een infectie hebt die niet weggaat waren ze helemaal in shock. maar dat is toch waar antibiotica voor bedoeld is ![]()
ik zie ook altijd tiktoks van bijv buitenlandse studenten die vinden dat je hier nooit goed geholpen wordt door de huisarts. dus ik vraag me af of we daarin een uitzondering zijn
āIk krijg hier alleen paracetamolā ja Karen omdat je niet voor elk buikgriepje/verkoudheid whatever aan het infuus moet. Idioot vind ik het.
ja dat vinden ze ook raar hahaha maar wie gaat er nou met koorts naar de dokter?? vgm zegt die dan ook van āwat moet ik daarmeeā
@mikselke wat verwachten mensen überhaupt? bij elke verkoudheid gelijk een kijkoperatie?
Ik vind NL vooral gek in het geven van geen pijnstilling of alleen pas als je erom vraagt (ja dan is het leed al geschied). Edit: bij ingrepen, bevallingen etc. Vind het juist goed dat antibiotica een beetje terughoudend wordt gebruikt maar ik vind pijn lijden zo onnodig.
Maar expats zijn vaak ook ontzettend zeikerig m.b.t. Nederlandse psychologen. Dat ze niet genoeg meeleven, vooral Amerikanen hebben heel andere verwachtingen.
Nu vind ik de Nederlandse gezondheidszorg wel echt verschrikkelijk slecht m.b.t. longcovidzorg. En dat is wel een grote ergernis van mij. In een land als Duitsland wordt er veel meer voor mensen gedaan (en beter samengewerkt) en hier hebben ze nog steeds een ontzettend afwachtende houding, want je zou maar eens geld uitgeven aan mensen die hun leven kwijt zijn.
Doet me denken aan een keer in Portugal, dat iemand met wie ik was ook echt onwijs veel pillen kreeg, ook AB, en toen in Nederland weer naar haar eigen HA ging en toen vertelde die dat de medicatie die ze gekregen had voor haar kwaal allang achterhaald/verouderd waren en hier niet eens mee gegeven worden.
maar amerikanen gaan ook altijd voor alles naar een psycholoog volgens mij
hoe is de longcovidzorg nu dan? krijg je gewoon heel weinig hulp?
Ohhh daar kan mn huisgenoot ook zo over klagen, de Nederlandse ggz. Snap het ook ergens wel hoor maar echt de helft van de gesprekken die ik met haar heb eindigt met gehaat op de Nederlandse zorg hahaha
Er zijn enkele zaken die in Nederland slecht gaan:
- Geen speciale behandelcentra
- Er wordt slecht samengewerkt tussen betrokken artsen/afdelingen
- Achterhaalde therapie die wel beschikbaar is (vooral fysio/ergo etc heeft maar een klein deel op langer termijn baat bij)
- Soms meer inzetten op bijvoorbeeld gedragsverandering/werken aan je psyche (antidepressiva) dan inzetten op de genezing van longcovid
- Slechte informatievoorziening naar medisch personeel
- Overheid die de massa slecht informeert waardoor er nog veel onbegrip is m.b.t. mensen met longcovid
- Veel onderzoeken moeten nog worden opgestart/zitten in de beginfase en daarnaast gaat er vrij weinig geld naartoe
- Mensen met lc kunnen vaak zelf weinig regelen door hun verslechterde gezondheidssituatie maar ze krijgen weinig ondersteuning.
Met mij gaat het wel goed maar ik heb heel veel werk zelf moeten verzetten.
In Belgie āmoetā je dan naar de dokter ookal heb je gewoon een griepje en denk je binnen 3 dagen weer beter te zijn. Moet voor je werkš. Een ziektebriefje. Vind dat echt tijdverspilling voor de arts en voor jezelf (met je ziel onder je arm naar de dokter).
Ik dacht dat we in NL juist heel goede zorg hadden? Maar goed, ben biased want ben zelf verpleegkundige haha.
Had het hier laatst over met een Belgische leiddinggevende van mijn werk. (We hebben een BE-NL gemixt team). Ik ging er blind vanuit dat alle Belgen deze regeling ook debiel vinden, maar hij was er helemaal voor. Hij merkte dat Nederlanders zich veel sneller ziekmelden. Ook voor 1 dagje.
Hoezo is dat gunstig.
Laat mensen lekker bijkomen van wat dan ook, wanneer ze willen*. Als ze echt met de pet naar hun werk gooien, heb je volgens mij een ander probleem en zou je daar als manager op een andere manier iets mee moeten.
*Disclaimer: zolang het gaat om kantoorwerk waar geen levens mee gered hoeven te worden.
Ik vind die gemiddeld melden mensen zich 1x per jaar ziek ook altijd zoān dooddoener joh.
Hmm ik vind het soms zooo lastig on te schatten wanneer je weer goed genoeg bent om te werken en het lijkt me dus wel fijn als iemand zegt dat je sowieso 5 dagen ziek bent! Dan ga ik er wel vanuit dat de dokter het dus ruimer inschat dan ik zelf.
Maar het idee dat je naar de dokter moet als je ziek op bed ligt?? Dan is naar de wc vaak al te ver, laat staan de dokter??
En dat er bedrijven zijn die een bonus uitkeren als mensen in een jaar zich nooit ziek melden.
Daarmee zorg je juist dat meer mensen ziek naar hun werken komen en voor een verziekte werksfeer. Daarnaast vind ik dat als chronisch zieke die werkt ook gewoon oneerlijk. ![]()
Dan heb je van die Dirkies āKijk mij is hard werken, ik ben nooit ziekā. En als zijn vrouw dan ziek is, wil hij ook nig bonuspunten omdat hij de kinderen naar school heeft gebracht en soep heeft opgewarmd voor zijn vrouw.
Echt tyf een eind op hoor. Ik snap dat je vaak ziek melden om elk wissewasje not done is (denk aan geen zin of gewoon een snotneus) maar ik vind deze mentaliteit echt niet meer van deze tijd.
Als je ziek bent dan ben je gewoon ziek.
Oh ik had hier laatst nog een discussie over met mijn leidinggevende die kosten wat het kost altijd komt werken maar vervolgens de hele toko aansteekt en daarna zeurt dat het halve team er een week later uit ligt. Joh je had dit op zich kunnen voorkomen door zelf gewoon thuis te blijven als je ziek bent.
Of als de dagen die je ziek bent worden ingehouden op je loon
![]()
God ja, moet weer denken aan mijn eerste baan waar mensen die zich nooit ziek hadden gemeld de hemel in werden geprezen. Mensen die langdurig ziek werden door de toxic sfeer van dat bedrijf werden echt met de grond gelijk gemaakt.