Waar erger je je aan? #17

Maar expats zijn vaak ook ontzettend zeikerig m.b.t. Nederlandse psychologen. Dat ze niet genoeg meeleven, vooral Amerikanen hebben heel andere verwachtingen.

Nu vind ik de Nederlandse gezondheidszorg wel echt verschrikkelijk slecht m.b.t. longcovidzorg. En dat is wel een grote ergernis van mij. In een land als Duitsland wordt er veel meer voor mensen gedaan (en beter samengewerkt) en hier hebben ze nog steeds een ontzettend afwachtende houding, want je zou maar eens geld uitgeven aan mensen die hun leven kwijt zijn.

8 likes

Doet me denken aan een keer in Portugal, dat iemand met wie ik was ook echt onwijs veel pillen kreeg, ook AB, en toen in Nederland weer naar haar eigen HA ging en toen vertelde die dat de medicatie die ze gekregen had voor haar kwaal allang achterhaald/verouderd waren en hier niet eens mee gegeven worden.

3 likes

maar amerikanen gaan ook altijd voor alles naar een psycholoog volgens mij

hoe is de longcovidzorg nu dan? krijg je gewoon heel weinig hulp?

3 likes

Ohhh daar kan mn huisgenoot ook zo over klagen, de Nederlandse ggz. Snap het ook ergens wel hoor maar echt de helft van de gesprekken die ik met haar heb eindigt met gehaat op de Nederlandse zorg hahaha

2 likes

Er zijn enkele zaken die in Nederland slecht gaan:

• Geen speciale behandelcentra
  • Er wordt slecht samengewerkt tussen betrokken artsen/afdelingen
  • Achterhaalde therapie die wel beschikbaar is (vooral fysio/ergo etc heeft maar een klein deel op langer termijn baat bij)
  • Soms meer inzetten op bijvoorbeeld gedragsverandering/werken aan je psyche (antidepressiva) dan inzetten op de genezing van longcovid
  • Slechte informatievoorziening naar medisch personeel
  • Overheid die de massa slecht informeert waardoor er nog veel onbegrip is m.b.t. mensen met longcovid
  • Veel onderzoeken moeten nog worden opgestart/zitten in de beginfase en daarnaast gaat er vrij weinig geld naartoe
  • Mensen met lc kunnen vaak zelf weinig regelen door hun verslechterde gezondheidssituatie maar ze krijgen weinig ondersteuning.

Met mij gaat het wel goed maar ik heb heel veel werk zelf moeten verzetten.

14 likes

In Belgie ā€œmoetā€ je dan naar de dokter ookal heb je gewoon een griepje en denk je binnen 3 dagen weer beter te zijn. Moet voor je werkšŸ˜‚. Een ziektebriefje. Vind dat echt tijdverspilling voor de arts en voor jezelf (met je ziel onder je arm naar de dokter).

Ik dacht dat we in NL juist heel goede zorg hadden? Maar goed, ben biased want ben zelf verpleegkundige haha.

9 likes

Had het hier laatst over met een Belgische leiddinggevende van mijn werk. (We hebben een BE-NL gemixt team). Ik ging er blind vanuit dat alle Belgen deze regeling ook debiel vinden, maar hij was er helemaal voor. Hij merkte dat Nederlanders zich veel sneller ziekmelden. Ook voor 1 dagje.

Hoezo is dat gunstig. :exploding_head: Laat mensen lekker bijkomen van wat dan ook, wanneer ze willen*. Als ze echt met de pet naar hun werk gooien, heb je volgens mij een ander probleem en zou je daar als manager op een andere manier iets mee moeten.

*Disclaimer: zolang het gaat om kantoorwerk waar geen levens mee gered hoeven te worden.

5 likes

Ik vind die gemiddeld melden mensen zich 1x per jaar ziek ook altijd zo’n dooddoener joh.

2 likes

Hmm ik vind het soms zooo lastig on te schatten wanneer je weer goed genoeg bent om te werken en het lijkt me dus wel fijn als iemand zegt dat je sowieso 5 dagen ziek bent! Dan ga ik er wel vanuit dat de dokter het dus ruimer inschat dan ik zelf.

Maar het idee dat je naar de dokter moet als je ziek op bed ligt?? Dan is naar de wc vaak al te ver, laat staan de dokter??

1 like

En dat er bedrijven zijn die een bonus uitkeren als mensen in een jaar zich nooit ziek melden.
Daarmee zorg je juist dat meer mensen ziek naar hun werken komen en voor een verziekte werksfeer. Daarnaast vind ik dat als chronisch zieke die werkt ook gewoon oneerlijk. :upside_down_face:

Dan heb je van die Dirkies ā€˜Kijk mij is hard werken, ik ben nooit ziek’. En als zijn vrouw dan ziek is, wil hij ook nig bonuspunten omdat hij de kinderen naar school heeft gebracht en soep heeft opgewarmd voor zijn vrouw.

15 likes

Echt tyf een eind op hoor. Ik snap dat je vaak ziek melden om elk wissewasje not done is (denk aan geen zin of gewoon een snotneus) maar ik vind deze mentaliteit echt niet meer van deze tijd.

Als je ziek bent dan ben je gewoon ziek.

5 likes

Oh ik had hier laatst nog een discussie over met mijn leidinggevende die kosten wat het kost altijd komt werken maar vervolgens de hele toko aansteekt en daarna zeurt dat het halve team er een week later uit ligt. Joh je had dit op zich kunnen voorkomen door zelf gewoon thuis te blijven als je ziek bent.

15 likes

Of als de dagen die je ziek bent worden ingehouden op je loon :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear:

7 likes

God ja, moet weer denken aan mijn eerste baan waar mensen die zich nooit ziek hadden gemeld de hemel in werden geprezen. Mensen die langdurig ziek werden door de toxic sfeer van dat bedrijf werden echt met de grond gelijk gemaakt.

2 likes

Same, de nieuwjaarsborrel begon met ā€œfijn dat jullie er zijn, laten we volgend jaar het ziekteverzuim naar beneden brengen met z’n alleā€ :disguised_face:

Wel benieuwd, wat staat er dan op zo’n briefje,
alleen de mededeling dat je daar bent geweest? Andere dingen zouden in NL namelijk niet eens mogen, je bent niet verplicht te delen met je werkgever wat voor klachten je hebt. En alleen de bedrijfsarts/UWV kan een uitspraak doen over of je al dan kan werken, je eigen arts doet daar geen uitspraak over.

Maar qua zorgkosten is dat toch ook echt absurd?

4 likes

Omg hebben we voor hetzelfde bedrijf gewerkt?

Als kerstcadeau/-pakket kregen we ook managementboeken. Van die gare. Want wat was een opleiding of cursus waard als je je kennis uit boeken kon halen.

Heb ze therapeutisch verbrand toen ik daar wegging.

5 likes

Ik ben al bijna 4 weken super verkouden, maar ik dacht dat het nu wel over zou zijn, dus ik had allemaal leuke dingen gepland voor de komende dagen :sob::sob:

1 like

Ik heb dit zelf echt nog iets van 3 weken geleden gedaan bij KPN. Dus ik snap ook niet zo goed waarom het niet zou kunnen want heb het nog recent zelf gedaanšŸ˜…

3 likes

Het kan ook gewoon, misschien in het buitenland niet? @Pantalones woont niet in nl volgens mij

1 like