Waar erger je je aan? #18

Ik zou zo graag gebruik maken van de automaat maar we hebben ook insuline en dat kan er natuurlijk niet in dus moet de rest ook binnen opgehaald worden
Hier hangt ook altijd zo’n veel te blij bordje met wachttijd 2 minuten, er staat alleen niet bij op welke klok ze dat meten :sweat_smile:

O, dan heb ik het luxe met 72 uur

Trein gemist op 1 minuut omdat ik mn fiets met heel veel moeite in het bovenste gedeelte van het fietsenrek kreeg. Ook boven was nauwelijks plek, veel te krap ook.

Edit. Trein erna ook nog vertraging

Dat er 5 medewerkers rondlopen betekent niet dat er 5 medewerkers naar de balie kunnen. Meestal is niet iedereen gediplomeerd (stagiaires, apotheekmedewerkers). Recepten moeten verwerkt worden en klaargemaakt worden, telefoons moeten opgenomen worden, artsen moeten gebeld worden voor overleg. Ik zou wel willen dat wij met alle collega’s tegelijk aan de balie konden staan om zo de drukte weg te werken, maar als je dat doet blijft al het andere werk liggen, waardoor de mensen aan de balie ook weer minder snel geholpen kunnen worden. Het is echt werken in een vicieuze cirkel.

Ik snap je frustratie absoluut hoor, maar het grootste deel van de apothekersassistenten in Nederland loopt op dit moment op hun tandvlees. Werkdruk is hoog, salaris is erg laag vergeleken met andere vergelijkbare beroepen en het nieuwe cao wordt er waarschijnlijk ook niet beter op.

25 likes

Ik vind t wel verwarrend dat de medicijnen zogenaamd klaarliggen en dan kom je ze halen en dan moeten ze die nog 5 a 10 minuten klaarmaken? En wat houd klaarmaken in, (vast meer dan een sticker erop plakken?)

Ik geloof echt wel dat t nuttig werk is en 3 x controleren, maar denk dat er weinig inzicht is als client van de werkprocessen door deze (mis)communicatie, ook omdat het allemaal zo open is achter die balies.

1 like

Vaak zeggen artsen dat dingen al klaarliggen, terwijl zij niet in onze voorraad of naar onze bezetting kunnen kijken. Of het recept helemaal niet of niet goed verstuurt hebben. In mijn apotheek krijgen patiënten pas bericht als het medicijn al in de kast of afhaalautomaat ligt.

Bij het verwerken en klaarmaken van recepten, vooral als iemand iets voor het eerst krijgt, kijken wij eerst of het samen gaat met de eventuele andere medicatie die patiënten gebruiken. Ook krijgen we meldingen van bepaalde ziektebeelden van patiënten die wissewerking hebben met de medicatie (zwangerschap, borstvoeding, hart-en vaatziekten, diabetes etc.). Soms moeten wij hiervoor overleggen met de voorschrijvend arts, apotheker of patiënt zelf. Verder controleren wij of de dosering overeenkomt met hetgene dat voorgeschreven wordt, en geloof mij, we komen nog wel eens vreemde doseringen tegen die dan ook weer in overleg veranderd moeten worden. Als een recept verwerkt is, zoeken wij het geneesmiddel op in de la/robot/whatever en laten wij het controleren door een collega (of 2, ligt aan het geneesmiddel en of het een eerste of vervolguitgifte is). Als die collega('s) akkoord gaan kunnen we het afleveren.

De open concepten in de apotheek heb ik ook nooit zo goed begrepen. Ik voel mij heel vaak aangestaard achter de schermen, of word zelfs aangesproken door patiënten dat ik MOET komen. Terwijl ik dan dus bezig ben met receptverwerking en klaarmaken, zodat patiënten die aan de balie komen meteen hun medicijnen mee kunnen krijgen, omdat het dan al in de kast klaarligt.

49 likes

Ik weet dit allemaal, want vaker een dagdeel meegelopen, en tóch (of juist: en dús) sta ik me te verbazen als ik na de kaakchirurg een doosje Ibuprofen bruis 600mg moet ophalen, en ik een blanco dossier heb en geen co-medicatie, en ik direct aan de beurt ben, dat ik daar dan toch 12 minuten sta. :sweat_smile:

7 likes

Sorry maar dit ik vind dit echt mega verwend overkomen. 12 hele minuten wachten op je doosje ibu, heb je het overleefd?

Iedereen weet dat je lang(er) moet wachten bij de apotheek, dat hoort er helaas bij. Kan helaas niemand direct iets aan doen

12 likes

Verbaasd is iets anders dan geërgerd ofzo he. Haha ik ben de laatste die zich verwend gedraagt als het om zorg gaat. :joy:

5 likes

Het is toch ook mysterieus… wat gebeurt er in die 720 seconden?

4 likes

Ik heb een apotheker gehad die zo gemeen en chaotisch was dat mijn huisarts ze op een gegeven moment bij patiënten afraadde :joy: en toen is het overgenomen en nu is het zo’n chille apotheek! Altijd behulpzame mensen en alles goed geregeld, echt heel fijn.

2 likes

Weet je wat leuk zou zijn, als je op een scherm kan zien wat er in die 720 seconden allemaal gebeurt met jouw bestelling. Zo van boven gefilmd. Echt satisfying lijkt me dat. Net als die filmpjes van inpakkers bij Amazon. 🫢

8 likes

Ik vind dat er eigenlijk altijd wel een zen sfeer hangt in de apotheek

Lekker naar Skyradio luisteren, die typische geur, het geluidje van de bel als de volgende aan de beurt is, hier en daar per ongeluk toch iets opvangen van wat iemand ophaalt. Vind t wel prima wachten :smiley:

16 likes

Oh help Skyradio… mijn apotheek heeft superfijne medewerkers, ik hou van ze, maar niet van hun transistorradiootje… terroriseerradiootje bedoel ik.

1 like

Mijn tandarts draait altijd skyradio echt verschrikkelijk

4 likes

Ik kan de jingle als ze overgaan naar de reclame horen in mijn hoofd, nu we het hier over hebben

3 likes

Ik heb een verhuurdersverklaring gekregen waarin zowel het huisnummer als ingangsdatum van huurcontract niet kloppen. :smiling_face_with_tear:

Ohhh net als bij de pizza! Gaat nu in de oven wordt dan dat de pillen worden nageteld ofzo haha.

3 likes

Ja! Voorraad wordt gecontroleerd. Medicijn wordt opgezocht. Contra-indicaties worden gecontroleerd. Interacties worden gecontroleerd. Etiket wordt geprint. Terugkoppeling voorschrijver wordt verstuurd. Klaar om af te halen.

5 likes

Sorry dubbel-post, maar we zitten in een hotelkamer met een smart-tv, wel chill, maar een andere hotelgast (vermoedelijk) verbindt telkens met onze tv, haha fucking irritant, net startte die Netflix op en daarna Youtube en zagen ook gewoon een username in beeld, en dat wat wij willen kijken wordt dan dus hele tijd onderbroken. Morgen tijdens ontbijt even die naam rondkuchen. :sweat_smile:

8 likes