Waar erger je je aan? #18

Maar het maakt dan toch idd geen verschil of ze mensen onder de 1000 streams uitbetalen of niet? Want 0,003 x 1000 is letterlijk €3. Dus waarom zouden we moeten boycotten zodat een paar mensen €3 per jaar verdienen ipv niks?

Want die mensen hebben zelf hun muziek erop gezet en zijn daarmee akkoord gegaan met die 0,003 lijkt me.

11 likes

ik snap de kritiek op spotify, maar denk dat het ook belangrijk is om te zien wat het platform wél biedt. voor veel artiesten, vooral kleinere, is spotify een manier om ontdekt te worden en een publiek te bereiken dat ze anders nooit hadden gehad. het is niet perfect, en de betalingen zijn laag, maar streaming is nooit bedoeld als vervanging voor inkomsten uit concerten of merch

wat misschien goed is om te beseffen: spotify zelf heeft jarenlang geen of nauwelijks winst gemaakt. pas dit jaar zijn ze eindelijk winstgevend geworden. hun model is dus financieel ook best kwetsbaar, dus het idee dat spotify alleen maar superrijk wordt ten koste van artiesten is misschien wat te simpel

denk dat je spotify prima kunt gebruiken als je daarnaast bewust artiesten steunt door bijvoorbeeld platen te kopen of naar concerten te gaan, je hoeft echt niet meteen te boycotten

6 likes

Dit is precies de reden van mijn rant hierover, een artiest veel streamen op spotify is wel echt de bare minimum en niet iets om trots te delen, in mijn ogen.

1 like

ja dat is toch gewoon een bekende weg voor platforms om uiteindelijk de markt te gaan domineren. daar kan ik echt geen medelijden mee hebben hoor. zelfde geldt voor uber. puntje bij paaltje heeft spotify zo goed als een monopoly positie bereikt en als dat eenmaal zo ver is gaan de prijzen omhoog, gaat het geld rollen en uiteindelijk zijn de gene die echt de dienst/het product leveren (uber chauffeurs, (kleine) artiesten) degene die de prijs betalen

1 like

je deelt je wrapped toch ook niet met als doel om een artiest te steunen? gewoon om aan je vrienden te laten zien dat jij de beste/meest obscure muzieksmaak hebt

14 likes

Nou indirect ben je dan toch trots op je smaak, iets wat iemand anders gemaakt heeft? Ik denk gewoon dat mensen wel iets meer achter hun oren kunnen krabben of ze artiesten die zij goed vinden daadwerkelijk ondersteunen.

ja, maar ik zie niet echt een direct verband tussen je wrapped delen en hoe je artiesten ondersteunt. ben het verder helemaal met je eens dat het belangrijk is om artiesten te steunen door merch/concertkaartjes/vinyl te kopen en dat doe ik zelf ook veel, maar veel van die artiesten had ik nooit ontdekt als er geen spotify was geweest

4 likes

99% van de artiesten die ik goed vind heeft echt niet te klagen over hun inkomen hoor. Zal mij echt een worst wezen of mijn meest geluisterde artiesten crazy rich of mega crazy rich zijn. En ik vind dat kleine artiesten, die daadwerkelijk een publiek hebben, ook een leefbaar inkomen verdienen, maar laten we niet gaan doen alsof je dan van Tidal ineens een stuk beter kan leven.

23 likes

Nouja, feit is wel dat als iedereen massaal naar Tidal zou overstappen artiesten daar pakweg tien keer zoveel aan zouden overhouden. Toch een groot verschil voor “kleinere” artiesten, even los van specifiek jouw muzieksmaak. Beetje te vergelijken met een duurzame bank kiezen ofzo, want het kost evenveel als een spotify abonnement.

Los daarvan zou digitaal kopen via bandcamp pas echt een goede oplossing zijn maar bijna niemand heeft tegenwoordig nog geld over voor het bezitten van muziek, sinds spotify en andere streamingsdiensten de norm zijn.

1 like

Dit is dan echt een ergernis van mij. Geldt niet alleen voor artiesten maar ook voor kunstenaars die vinden dat ze recht hebben op een leefbaar inkomen. Nee, dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Je hebt nergens recht op. Als jij moet leven van subsidies en telkens online loopt te klagen dat het allemaal zo oneerlijk is, GET A JOB en maak muziek/kunst als hobby. Blijkbaar is er niet voldoende animo voor.

70 likes

Ik vraag me af of je deze mening ook zo sterk zou hebben als je zelf geen artiest was.

Ik heb even op Bandcamp gekeken en ik zie niet hoe je dat als serieus alternatief kan zien voor Spotify. Muziek van grote artiesten is daar helemaal niet te vinden, of door fake mensen geüpload, die daar dan geld voor vangen.

Bandcamp kan echter prima naast Spotify bestaan. Een kleine artiest kan dan inkomsten ontvangen via Bandcamp, maar naamsbekendheid verwerven via Spotify. Je hoeft als artiest bijvoorbeeld niet al je muziek via Spotify aan te bieden, maar je kan verwijzen naar je andere kanalen voor de rest van je muziek. Maar op deze manier kan je als beginnende artiest wel profiteren van de playlists en aanbevelingen van Spotify, zodat je muziek bij de juiste doelgroep terecht komt.

Ja en voordat spotify groot was waren we met zijn allen virussen aan het binnenhalen via Limewire in de hoop dat er ook muziek tussenzat. Alsof we toen massaal geld overhadden voor het bezitten van muziek.

Ik ben het met je eens hoor, als we massaal zouden overstappen naar Tidal zouden artiesten er meer aan verdienen, dat is een feit. Maar het gaat er totaal overheen dat de meeste spotify wrapped delers gewoon niet naar ‘kleine artiesten’ luisteren. Die gaan die muziek niet via Bandcamp kopen zodat een multimiljonair nog meer verdient en zij een nummer wat ze eens per week luisteren bezitten en hebben dus ook geen incentive om naar Tidal te gaan om dezelfde reden. Als spotify of tidal een substantieel deel van het inkomen van een artiest vormen ben je per definitie een grote artiest. De rest moet het gewoon echt niet hebben van de inkomsten van streamingdiensten. Ik snap je punt helemaal, maar het is ook wat wereldvreemd.

24 likes

:joy::joy::joy:spot on

10 likes

:smiling_face_with_tear: Ik heb gewoon werk hoor. Kan ook niet echt anders voor elke wat kleinere artiest. Ik zeg ook niet dat dat anders moet ofzo. En nee we hoeven niet allemaal Taylor Swift te worden, maar variatie is ook welkom? Mijn statement gaat me niet om mijzelf, mijn muziek is te niche om ooit goed geld mee te verdienen, maar gewoonweg om een eerlijkere muziekindustrie.

Ik probeer slechts wat bewustwording te genereren, wellicht iets ongenuanceerd, soit. Maar ik doel ook niet zozeer op Taylor Swift luisteraars, meer op mensen die ook naar iets kleinere artiesten luisteren dan dat. Om mij heen zie ik genoeg afwijkende muzieksmaken die gedeeld worden met wrapped.

Nu ga ik weer obscure muziek maken in mijn studio. Fijne dag allemaal.

13 likes

Mijn handschoenen issue. OMFG. Ik moet ongesteld worden dus dat zat mn ergernis wel nog erger maken maar echt. Overal is 1 handschoen van, en als er 2 zijn, dat is het bijvoorbeeld 2 linker of 2 rechter. Godsamme man. Zo frusterend. Hoe moeilijk kan het zijn whaaaaa

5 likes

Mensen zijn zoooo aso, ongelooflijk irritant

4 likes

Er zit iets heel irritant te prikken in mijn broek in mijn been maar ik kan maar niet zien wat het is.

omg mensen moeten echt altijd een negatieve insteek brengen he. ‘hoe gaat het met je winkel?’ is gelijk al heel anders

4 likes

parelcouscous

7 likes

Veel te kortzichtig pff. Kunst en cultuur zijn een belangrijk onderdeel van een samenleving. Naast vermaak kan het ook grote impact hebben op ons. Het schrijft geschiedenis, het kan (nationaal) trots geven, bewustwording geven, het kan bijdragen aan je eigen identiteitsvorming en zo nog veel meer. Als kunstenaar is het vaak moeilijk om gezien te worden door het grote publiek (en ook niet altijd wenselijk als iets mainstream wordt)

Maar elke kunstenaar moet tijd investeren. Als er geen geld aan hen gegeven wordt, dan is er geen tijd en ruimte meer om te creëeren. Dan verliezen we zoveel als samenleving.

En weet je hoeveel bedrijven en organisaties subsidie krijgen?? Vergis je niet, dat is echt veel. Zonder subsidies zou onze samenleving er heel anders uitzien (Spoiler: niet beter en leuker)

6 likes